Bouwen van F1D modellen

Dit is iets wat ik jullie niet wou ontnemen. Omdat ik nu een camera onder mijn toezicht heb :D kan ik mooi foto's maken van al mijn spullen.

Ik heb ook nu een propeller mal op de foto genomen. Deze is hieronder afgebeeld. Dit is dan een mal voor een F1M model. Er is ook een mal voor de grotere broer de F1D maar deze staat op dit moment op de club om afgerond en "gekeurd" te worden.

afb15103.jpg

De proppeler mal van een F1M.

afb15104.jpg

Vanaf zij gezien is duidelijk hoe de mal is opgebouwd uit allemaal driehoeken die ervoor zorgen dat er een bepaald spoed verdraaiing ontstaat. Deze zijn daarna bekleed met allemaal dunne strookjes 3 mm hout.

Op deze mal kunnen props gebouwd worden. Dit gebeurd door een lijst soort buitenligger te buigen in de vorm die gewenst is. Hiertussen komen de ribben. Nu wordt de ligger van de prop op de mal geplaatst en word het ribbenwerk nat gemaakt en vast gezet op de ligger met wat lijm.

Dit is dat het resultaat.
afb15105.jpg


Doordat de mal verdraait is raakt de prop ook verdraait.

afb15106.jpg


Dit effect dus.

Dit was even een stoomcurus props maken voor duurklasse modellen. Uiteraard komen binnenkort foto's van mijn F1D model in aanbouw. Ook zal ik dan zorgen dat ik het hele proces van props maken registreer.



Bernard
 
Zo en nu genoeg geluld over alles. Het wordt tijd voor een bouwverslag. Zat er eerst aan te denken om een nieuwe topic te openen maar heb tich besloten om de foto's hier maar neer te zetten.

Het was vandaag weer clubavond dus mooi de gelegenheid om foto's te maken van hoever ik nu ben.

Eerst even een overzicht van wat er allemaal al af was.

afb15193.jpg

afb15194.jpg

Zo dit is de romp zoals te zien is op de 2e foto is de romp hol. Dit is trouwens de motorstick de staartboom is er nog niet. In dit stadium weegt het geheel 0.23 gram.

afb15195.jpg

Zo dit is het stabilo. Deze weegt in dit stadium 0.16 gram.
afb15196.jpg

Even werk maar geeft wel een mooi effect zo'n ronde tip.

We gaan verder met het kielvlak. Dit bestaat uit een rond gebogen stuk boron. En weegt 0.01 gram.
afb15197.jpg



afb15198.jpg

Geen model zonder vleugel natuurlijk.
afb15199.jpg

Met de V-stelling in de tippen. Ook wel door ons z'n "oren" genoemd. Beetje letterlijk je model een oor aannaaien :lol:
De vleugel weegt 0,32 gram op dit punt.

We gaan op een andere pagina verder.....
 
Zo we gaan verder :D

Nu wou ik eerst wat foto's plaatsen van het lager en het haakje maar ze zijn wat onduidelijk. Maar goed heb vanavond wat geprutst en heb ze in mijn romp gebouwd. De romp weegt dus nu 0,32 gram. 8O Terwijl we 0,36 berekend hebben. :lol:


Maar bij deze wat foto's

afb15200.jpg

Lager in de romp.


afb15201.jpg

Haak in de romp.

Nu is de romp bijna af er komen alleen nog 2 stokjes waar de vleugel op komt te rusten.


Zonder andere hulpmiddelen kan een EK niet echt worden gevlogen he. Dus er moeten wat dingen worden gemaakt zoals een modellen koffer.
afb15202.jpg

Dit is de bedoeling. De vleugels, stabilo's en props komen in de binnenkant waar de rompen zijn is op de volgende foto te zien.
afb15203.jpg

De rompen liggen onder deksel. Zo zijn ze goed beschermd en mogen de modellen het vliegtuig in als handbagage.

Maar jah deze koffer is niet van mij *zucht* jammer genoeg. Maar jah ben er zelf ook 1 aan het maken bij deze foto's om te laten zien hoever ik er mee ben.
afb15204.jpg

Mijn prop schuif/houder.
afb15205.jpg

Een slider waarop de vleugel of stabilo op komt. Hier zijn er nog 10 van dus straks voor 5 modellen.

afb15206.jpg

Tot slot de kist zelf beetje kaal nog. De binnenkant wordt nog afgemaakt en er komt nog een plexiglazen plaat voor.


Tot zover mijn update. Voor vragen meld je maar.



Bernard
 
Wat gebruik je nu als bespanmateriaal. Ik weet van mijn begin tijd dat dit gemaakt werd door spanlak op water te laten lopen waarna dat dunne vliesje gebruikt werd als bespanmateriaal.
Mij is dit helaas nooit gelukt om goed te krijgen dus ben ik ook nooit meer verder gegaan met deze specialistische tak van de modelbouw.
 
Theo Coenen zei:
Wat gebruik je nu als bespanmateriaal. Ik weet van mijn begin tijd dat dit gemaakt werd door spanlak op water te laten lopen waarna dat dunne vliesje gebruikt werd als bespanmateriaal.
Mij is dit helaas nooit gelukt om goed te krijgen dus ben ik ook nooit meer verder gegaan met deze specialistische tak van de modelbouw.

Euhm, jah dit werd gebruikt jah. Sommigen gebruiken het nog steeds. Maar er is hoop voor mensen die dit niet kunnen. In amerika of engeland is nu een bedrijf dat condensator folie produceert dat constant van dikte is en ongeveer evenveel weegt per vierkante meter. Hoeveel dit is zoek ik voor je op.


Bernard
 
Heb even voor je gekeken en dit folie is 25% zwaarder dan het huidige Y2K folie. Dit folie weegt 0,5 gram per vierkante m. Dus dit folie wat gewoon verkrijgbaar is vanuit de industrie weegt dus 1.25 X 0,5 = 0,625 gram per vierkante m. Het is wel zwaarder maar wel beter te verwerken naar mijn mening.


Bernard


:oops: Zat ff een foutje maar goed die is er weer uit. :oops:
 
Zo we zijn weer bijna op de woensdag aangekomen.

Dus we gaan dan weer verder met het model. Wat moet er nog gebeuren even een lijstje.

- De romp moet afgewerkt worden.
- De staartboom wordt verder afgewerkt.
- Props maken. Een stuk of 10. (20 prop bladen maken *zucht* :( )
- Tissue busjes aan de vleugel maken.

En dan ben ik er denk ik wel. Het lijkt een avond maar zal hier zeker nog een week of 3 mee bezig zijn. Aangezien ik elk onderdeel moet wegen.


Voor de geintreseerden we bereken altijd het gewicht van het model in excel zodat een referentie punt hebben. Komt het model te zwaar uit dan gaan we er wat aan sleutelen om onderdelen dunner te maken. Wordt het model erg licht kan alles wat dikker. Dit houd weer in meer stevigheid.

Enkelen gewichten die berekent zijn.

Vleugel: 0.280 gram
Stabilo: 0.152 gram
Kielvlak: 0.012 gram
Motorstick: 0.368 gram
Staartboom: 0.187 gram
Propeller: 0.144 gram

Er zou wat lood op de neus moeten voor het zwaartepunt. Als het model goed uit de bouw komt moet dat 0.024 gram zijn. Zo weegt het model dus 1,2 gram.
Morgen enkele foto's



Bernard
 
Tjah had foto's belooft maar zoals al wel wer vaker net als het er om spant dat je model af moet wordt je ziek. Nou jah dan volgende week maar beetje harder werken. Dan proberen om alles af te krijgen voor de prop zodat die thuis gemaakt kunnen worden.


Bernard

Ben ik zo duidelijk met mijn verhaal??? of zijn er gewoon geen vragen ??? :P
 
Zo het is weer woensdag geweest dus ik heb weer wat gebouwd aan mijn F1D. Aan de hand van de foto's kunnen jullie mijn voortgang zien.

afb16564.jpg

Zo dit zijn de vleugel stutjes. Of wel de stokjes waar de vleugel op rust.

afb16565.jpg

Zoals hier te zien is. Hier zit de vleugel op de romp. Het lijkt allemaal echt slapjes maar omdat het zo langzaam vliegt lijkt het vrij stevig nog.



afb16566.jpg

Hier het stabilo op de stutjes onder de romp. Dit was nog wel ff wat werk omdat de tisseubusjes niet goed aan mijn stabilo zaten.

afb16567.jpg

En nogmaals. De eerste vlucht staat nog steeds gepland op 20 maart.


Wat er nog moet gebeuren is:
Er moet een opschuifstukjes gemaakt worden voor de staartboom op de motorstick
En er moet een prop gemaakt worden.


Er volgt nog meer volgende week.


Bernard
 
waarom doe je de vleugel niet meteen op de romp of vliegt ie dan niet stabiel?
 
Stabiliteit heeft er ook iets mee te maken. Waarom we het vooral doen heeft eigenlijk 1 reden. We zorgen ervoor dat de hoogteafstand tussen vleugel en stabilo zo groot mogelijk is. Dit zorgt ervoor dat de werveling afkomstig van de prop zo weinig mogelijk het stabilo stoort. Hier komt het verhaal van stabiliteit ten sprake. Alleen er is wel een gevaar van de vleugel op te hoge stokjes zetten. Het kan er voor zorgen dat de weerstand zo groot is dat het het zelfde effect heeft als je vleugel op de romp plakken. Als het model af is kun je duidelijk zien hoe groot dit verschil is.

Hopelijk was dit duidelijk genoeg.


Bernard
 
Zo aangezien het hier vrij stil is wil ik even wat feitjes en weetjes van dit model op de site zetten.

Naam: Nog steeds onbekend??? Weet je iets leuks meld het me maar.

Afmetingen: Dit model is iets verkleind in vergelijking met een echte F1D. Hij is in de lengte 25% verkleind.

Gewicht: Het gewicht blijft toch het zelfde als een grote dus 1,2 gram.

Ontwerp: Ontworpen door Gert Brendel, op 01-04-2004. Heeft t nu zolang geduurd dat ik begonnen ben of bouw ik zo langzaam :?:

Voor de geintresseerden iets meer in de richting van de natuurkunde. :arrow:

Vleugelbelasting: 0,32 g/dm2.

Als ik meer feitjes weet dan zet ik ze hierbij.


Bernard
 
Dank je. Indrukwekkend maar mogelijk.

Het is nu maart, maar heb al zeker het gevoel dat het EK wel erg dichtbij komt. Moet nog veel bouwen en voorbereiden. Maar hopelijk zijn alle papier zaken nu geregeld. 1 zorg minder. :D
 
Zo om wat te tijd te winnen omdat zondag a.s de wedstrijd al is ben ik thuis wat gaan bouwen een de props.

afb17296.jpg

Zo wordt de prop uiteindelijk.


Wat is er allemaal nodig eerst maar even een foto van de ribben en ligger.

afb17294.jpg

De ligger is taps roind geschuurd van 1,5 tot 0,8 mm.

afb17300.jpg

Hier de ligger op de mal.

afb17301.jpg

De ribben over de ligger gelijmd. Nu komt er nog een lijst omheen van boron maar aangezien dit zo dun is heb ik er geen foto's van.

Woensdag worden de bladen bekleed en afgemaakt d.m.v een naaf ertussen. Ook wordt het model geheel afgewerkt en is deze klaar voor zondag de 20ste.


Bernard
 
yo!
heb dit vandaag gezien bij vara laat,(zoiets dan) en vond het eigenlijk wel vet :P
mja dit is zon beetje het eerste wat ik erover heb gevonden, want wist geen naam of iets, balblalbalb.
mja nou ben ik wel benieuwd, want kan je die materialen gewoon bij een hobbywinkel halen, of moet je die bestellen ergens op internet. en wat voor een materiaal is dat eigenlijk?? dat hout, en folie?? :oops:
verders zal ik niet vragen, want dat probeer ik zelf wel uit te vinden,

en ziet er al mooi uit je modelletje, en veel succes zondag! :)
 
Sandericie zei:
yo!
heb dit vandaag gezien bij vara laat,(zoiets dan) en vond het eigenlijk wel vet :P
mja dit is zon beetje het eerste wat ik erover heb gevonden, want wist geen naam of iets, balblalbalb.
mja nou ben ik wel benieuwd, want kan je die materialen gewoon bij een hobbywinkel halen, of moet je die bestellen ergens op internet. en wat voor een materiaal is dat eigenlijk?? dat hout, en folie?? :oops:
verders zal ik niet vragen, want dat probeer ik zelf wel uit te vinden,

en ziet er al mooi uit je modelletje, en veel succes zondag! :)

Jah het stukje bij vara laat heb ik ook gezien. Ten eerste vertel ik je even wie die drie waren. De meest linker was Gert Brendel een goeie vriend van me waar ik veel samen mee bouw. De middelste was Noud Coetsier een goeie vlieger bij de nijmeegse club. De meest rechter was Kevin Lamers. Dit is 1 van de jongste duurklasse vliegers in nederland. Zelf bouw ik precies de zelfde modellen die op 3 gram gebouwd worden en natuurlijk op 1,2 gram.

Het model wat als eerste aan bod kwam was de moustique een beginnersmodel. Als je wil kan ik je wel aan een tekening helpen moet je ff een PB-tje sturen met je adres. De materialen voor het frame zijn gewoon balsa latjes die een dichtheid hebben van 0,10 tot 0,15 gram/cm3 of mm3 weet t niet zeker maar in ieder geval licht. Het plastic wat er op zit is een soort huishoud folie wat te koop is bij clubs in nederland. Bij ons ook wel.

die andere modellen dat hout wordt lastig en die folie maar daar moet je je pas druk over maken als je hiermee verder wil. Ik zou adviseren wil je hier iets mee neem contact op met een club uit de buurt. De club waar ik bij ben is gevestigd in enschede en er is een club in nijmegen. Kijk ook eens op http://www.kottenparkmodelbouwclub.com

Als je meer info wil mag je me ook mailen je vindt dit adres wel onder de mail knop bij mijn profiel.


Bernard
 
als het goed is heb ik je een mailtje gestuurd, als het niet zo is moet je het maar zeggen, want ik snap dit forum niet echt, want ik kreeg me eigen mailtje binnen, met het bericht dat sandericie dees naar mij had gestuurd :?
mja had toch echt op jou naam geklikt dat ik jou een mailtje wil sturen
 
Zal morgen of maandag kijken en je zeggen of het bericht aangekomen is. Ben op dit moment niet thuis dus kan mijn mail niet openen.


Bernard
 
Het is inmiddels 20 maart geweest en het ergste wat je als bouwer/vlieger kan gebeuren is me overkomen. M'n model was nog niet klaar. Alleen omdat ik de prop niet bekleed kreeg. Er is wel gevlogen met een F1D en er is een beste tijd neer gezet van 18 min. in een hal van 8 á 9 meter hoog. Dus opzich niet slecht. Nu wordt het plan voor mijzelf zo dat ik het model zo snel mogelijk afrond en dan uitprobeer in de hal van onze school waar de club gevestigd is.

Natuurlijk zo snel mogelijk weer foto's van het bouwproces en de vliegresultaten in de hal. Vanaf dat moment is het een kwestie van misschien hier en daar wat wijzigen en nog 4 modellen bouwen. Van die modellen zal ik ook proberen het buigen van de tippen en het opbouwen van alles op foto te zetten en hier weer te plaatsen.

Dit was het tot zover. Woensdag meer,


Bernard
 
Back
Top