Bouwmaterialen Depron modellen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Rob, 26 aug 2002.

  1. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Koolstof buis?

    Hoi Theo,

    Kan je me ook vertellen waar ik koolsof buis/staaf kan kopen?
     
  2. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Re: Koolstof buis?

    Ik heet geen theo maar kan je wellicht wel helpen.

    Allereerst natuurlijk de vliegerwinkel/speciaalzaak. Vliegerop in Den Haag is bijzonder ruim voorzien en bovendien importeur van het spul.

    Een aantal modelbouwzaken verkoopt het ook

    Veel succes!
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik ben net terug van de clubavond en ik moet dus Arjen gelijk geven. In de meeste goede vliegerwinkels kun je een heel groot assortiment aan koolstof krijgen. Ook andere vlieger materialen zijn soms bruikbaar.
     
  4. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    :wink: OK bedankt, ik heb namelijk nog nooit mee gewerkt dus daarom de vraag.

    Nu wel de vraag aan Theo.
    Theo dit was de vraag die betrekking had op het bouwen van de ARADO,
    omdat ik deze wilde bouwen van DEPRON en dus extra versterking nodig is.
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik denk dat als je de Arado zo bouwt zoals op de tekening en je gebruikt bij de vleugel aanhechtingen die PU lijm je geen verdere versterkingen nodig hebt. Dit is mi een langzaam vliegend toestel en zal dus ook niet zo een hoge krachten te verwerken krijgen als je hem schaal vliegt. (die PU (schuim) lijm Pattex 400 dringt vrij diep in alle schuim soorten door.)
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Fotootje bij mijn vorige post gezet.

    Tuurlijk!

    Link naar schets orginele ennou met maatvoering:
    http://134.169.96.2/~modellflug/klaustrophobia/plans/und_nu.GIF

    Beschrijving:
    http://www.unisport.tu-bs.de/~modellflug/klaustrophobia/klaust.htm

    Let wel, we hebben deze 1.1x groter gemaakt,
    en behoorlijk wat meer afstand tussen vleugel en stabilo.

    Zie ook mijn vorige post hierboven.
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Niek bedankt, deze tekening bevat inderdaad wel maatvoering.

    En ik kan 'm bij RAIL 2002 bekijken, als de :sniper: 35MHz eis tenminste geen roet in mijn eten gooit!

    Rob.
     
  8. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Het lijmen van DEPRON en piepschuimen (behalve ELAPOR waarvan sommige MULTIPLEX modellen gemaakt zijn en POLYETHYLEEN =EPP schuim).

    Ik gebruik hiervoor polyurethane lijmen, die onder diverse namen geleverd worden.

    Echter twee springen er uit:


    Bison Konstructie Tix Tube 50ml
    dit is een dikke gelachtige lijm die licht schuimt, maar vooral kleurloos opdroogt en relatief snel droogt=uithard d.w.z. na 1 tot 2 uur handvast zit wat voor vliegers betekend "full throttle" verder uitharden geeft wel meer stevigheid, maar is alleen interesant als je een nestje jonge olifanten mee neemt in je kist.
    Voordeel van de tube is dat het heel lang bruikbaar blijft.

    Frencken konstructielijm 100 snel (transparant)
    Net als de lijm van Bison maar dik vloeibaar.
    Is nog sneller droog, een beetje afhankelijk van de luchtvochtigheid kan de gasshuif na een half uurtje weer open.
    Droogt=uitharden mooi wit/tranparant op.
    Nadeel alleen verkrijgbar in de professionele bouwmaterialen handel en alleen in potten van 750 gram en groter.

    Andere P.U. constructie lijmen drogen geel op en vooral bij piepschuim dringt dit vrij ver in het materiaal door en is dan goed zichtbaar.

    Wat voor alle PU lijmen geld, draag handschoenen deze lijmen zijn rotspul op je huid.
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Uhu por (Groen tubje met gele streep)
    Yamara styro seconden lijm
    Hobby kleuter lijm
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Voordeel van PU lijmen is wel dat het opschuimt, dus oneffenheden in de lijmvlakken goed vult zonder dat dit extra lijm kost.

    Tevens kan je het gecontroleerd laten schuimen d.m.v. het verhogen van de luchtvochtigheid, hiermee zijn zelfs 'neusliggers' in depron vleugels te maken die constructieve stevigheid geven.
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Dirk,

    Dat schuimen klopt, maar kan ook wel eens onhandig zijn als het uit de naden schuimt. Lijm is iets harder dan depron en laat zich wat lastig wegschuren.
     
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Harold

    Als de lijm nog net niet droog is de lijm buiten de naden wegsnijden metscherp mes.

    Reeds tonnen piepschuim en Depron gerecycled tot vlieg_ûh_dinges en dit nog niet als nadeel ervaren, gewoon er even bijblijven.
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Thinner ........

    Pu lijm is handig, witte houtlijm ook. Persoonlijk vind ik dat Thinner het beste lijmt EN veruit de lichtste manier van lijmen is.

    Het princiepe is hetzelfde als de plastikmodelbouw (ach ja vroeger....) waar je met lijm de plastik deeltjes op elkaar plakte dmv het oplossen van het plastic.

    Plakken met thinner werkt precies zo. Ik smeer de te lijmen vlakken (een vlak, niet beide) in met een in thinner gedipte doek (met een kwast smeer je gauw te veel en smelt je een gat in het depron). Hierdoor lost de toplaag van het depron op, even aandrukken en klaar is kees MUURVAST ! (en superlicht...hehe)

    Wel even oefenen op een paar proefstukjes. Op deze manier kan je zelfs het ruwe pink depron spul van de praxis netjes verlijmen.

    Try it !

    Franck
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Thinner, nog nooit aan gedacht.
    Zal dit ook eens proberen.

    Goede tip, maar niet goed voor gezondheid neusvleugels...
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Plexiglas kan je met chloroform lijmen, DEPRON ook ??
    Its wel lekkerder voor de snuif.....
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Plexiglas en chloroform verlijmen is volgens hetzelfde princiepe. Ik bewaar de chloroform liever voor bij het slapen gaan. Thinner slaapt zoslecht.
     

Deel Deze Pagina