Bouwplank

Kijk eens bij de bouwmarkten bij de tafelbladen en de wandrek hoek. of anders eens kijken bij de timmerpanelen. Meestal zijn deze nu helemaal ingepakt.

Bedankt voor alle reacties alvast.
Kun je met spelden werken als je meubelplaat gebruikt, volgens mij gaat het iets moeilijker bij een plaat van mdf ?

Bedankt voor alle reacties alvast.
Kun je met spelden werken als je meubelplaat gebruikt, volgens mij gaat het iets moeilijker bij een plaat van mdf ?
Ik werk met een MDF plaat van 18 mm op een stalen (bijna vlak) bureau.

Daarop per project een mooie verse groene gipsplaat. :) Ligt mooi vlak op het MDF en perfect voor spelden en aantekeningen...

Als je je spelden eruit haalt even een schuurpapiertje/blokje erover en de bobbeltjes zijn weer weg. Vroeger wel zachtboard gebruikt, maar dit vervormt minder.

Zie ook mijn oude bouwdraad hier.

Laatst bewerkt door een moderator:
Meubelpanelen zijn in elke doe hetzelf zaak wel te verkrijgen.

Wil je nog steviger gaan dan kun je voor een keukenblad kiezen maar die zijn direct een factor 3 a 4 duurder.
Mocht mijn meubelpaneel op zijn dan vervangen ik hem wel weer, op den duur zit ie vol met butsen, deuken, boorgaatje etc.

En nee, spelden krijg je er niet is maar daarvoor gebruik ik die ondervloer of wat zoals CaptainV24 gebruikt met groene gipsplaat werkt ook perfect.

Ik weet dat dit draadje al even dood is, maar blaas er bij deze toch even wat leven in. Ik was gisteren bij de lokale houthandel voor wat zachtboard en een plaat MDF om als bouw plank te gebruiken. Ik vond het zachtboard wel erg zacht en het laat ook nogal snel wat stukjes los. Die gaan overal inzitten, vooral wanneer je een trui draagt bij het bouwen. Ze hadden daar een heel mooi alternatief, nl een zachte 6mm dikke linoleum. Spelden blijven daar perfect in zitten en het zou ook bij intensief gebruik zeer lang mee moeten gaan. Met contactlijm even vastplakken op het MDF en klaar is de bouwplank.

Goed idee... als je ipv contactlijm, dubbelzijdig tape gebruikt dan kan je het ook nog weer lostrekken als je het wil vervangen.
Ik den trouwens dat wat je hebt geen linoleum is maar vinyl zeil. Dat is eev soort schuimmateriaal - linoleum is altijd vrij hard.

Het ziet eruit als linuleum, voelt als linoleum en ruikt ook als linoleum dus ik denk dat het echt linoleum is. Vroeg gebruikten we dit op school om in te gutsen en daar dan afdrukken van te maken. Het is wel een erg dikke variant, en het voelt niet zo hard aan als ik me kan herinneren van school. Het is net geen schuim, maar de structuur doet daar wel een beetje aan denken.
Het wordt veel verkocht aan scholen en andere plaatsen waar een prikbord intensief gebruikt wordt.

bulletin board

Hoi,

ik zit net de hele discussie te lezen en ik denk dat je nl van Forbo Bulletin Board gekocht hebt Bulletin Board is een linoleum afwerkingsmateriaal met ongekende mogelijkheden. Daarnaast is Bulletin Board uitermate geschikt als prikbord. het heeft een kanvas rug als het goed is.in elk geval is het veel beter dan zacht board of iets dergelijks.

wat ik gebruik als bouwplank is redceder plankjes die ik gelamineerd heb nadat ik ze van oude kozijnen heb gezaagd. ze zijn dan gort droog en werken beslist niet meer. ook is het voordeel dat je er makkelijk spelden in kan steeken en als het niet zo mooi meer is dan even onder de schaaf door en klaar is hij weer.

Bouwplaat.

Een mooi alternatief voor zachtboard is het kurk-linoleum waarmee gymzalen belegd worden.
Alleen een beetje moeilijk om aan te komen (goedkoop).

Mijn bouwplaat is van 18 mm geplastificeerd spaanplaat met een redelijk goede kwaliteit zachtbord.

Een maat van mij gebruikt een Thermopane ruit van 50x150 cm!!! Beplakt met parketkurk. Die plaatjes kurk zijn onbehandeld niet zo duur. Super vlak.

De foto werkt niet:(

Ook gewoon MDF

Je laat van een MDF plaat van bv. 150 x 100 2 stroken van 10 cm afzagen die je er onder zet met schroefen van boven door de plaat en ook houtlijm ertussen doen

pict0011wj5.jpg

Je hebt dan een werkplaat van 150 x 80 wat normaal wel genoeg is.

Maak je hem groter ligt hij vaak vol met spul (eigene ervaring .:D )

Mvg Johan

Ik was ook op zoek en heb verschillende opties overwogen ... toen viel mijn oog op de 3 m lange aluminium ladder die ik al had. Ik heb gipsplaat gekocht dat ik met dubbelzijdig tape op die ladder vast plak ... lekker goedkoop (vervangbaar) en zal super vlak worden.

ik gebruik altijd een 18mm mdf plaat met 6mm zachtboard erop gelijmd.

tekening opspannen, folie erover tegen het beschadigen van tekening en gaan met die banaan.

folie werkt ook meteen om de spaantjes van het zachtboard niet op je kleren te laten komen en acrylaat lijm hecht er niet aan ( mits je goede folie gebruikt )

Back