Bouwproject Challenge 110, F3A model

Dank voor de complimenten.

Hoewel ik tot op heden zeer tevreden ben, heb ik het gevoel dat het nog beter kan. Als je dit draadje vanaf het begin gevolgd heb zie je dat dit het eerste model is waarbij ik gestart ben met een solid model en vandaar uit de onderdelen gemaakt hebt.

Terugkijkend naar het traject de afgelopen 3 maanden denk ik dat er her en der veel dingen anders (en eenvoudiger) kunnen. En ik moet nog eens uitzoeken hoe ik uitslagen maak van de vleugelindekking. De sheetmetal module schijnt daar een oplossing voor te geven. Maar dat schuift naar de volgende versie van de Challenge :-).

Ik heb wel overwogen een deel van de spanten, en dan met name de motorbehuizing, van koolstof plaat materiaal te maken. Maar de kosten van koolstof platen maken het geheel wel erg prijzig. Daarnaast is het bij elektromodellen vaak een probleem om het zwaartepunt ver genoeg naar voren te krijgen. Het licht opbouwen met koolstof zou wel eens averechts kunnen werken: een nog lichtere neus. Moet de staart ook weer lichter. En dat is nog een hele uitdaging.

Verder refereer je naar "gesneden kunstofvleugeldelen". Doel je hierbij op een styropor kern met indekking? Of had je iets anders voor ogen?
 
Het bouwen van romp, kielvlak en stabilo

De afgelopen 2 weken heb ik niet bar veel tijd gehad om te bouwen. Veel andere activiteiten. Ook erg leuk. Toch is er tussen de bedrijven door wel het een en ander verder gekomen.

Het zonder lijmen in elkaar zetten van de onderdelen heeft er toe geleid dat een twintigtal onderdelen zijn aangepast. De voornaamste reden is dat ik nastreef dat de onderdelen die de romp vormen min of meer vanzelf in elkaar moet passen of schuiven. Dat betekende dat er een paar onderdelen toegevoegd moesten worden. Met name het deel achter het landingsgestel, waar de richtingroer servo moet komen, is opnieuw opgezet. Verder was ik hier en daar een sleufje en lipje vergeten. En een mal gemaakt voor de instelling van de hoek van de cockpit achterkant. Afgelopen maandag deze onderdelen over gefreesd.

Daarna de romp in elkaar gelijmd met houtlijm. Na een dagje af en toe een deel toevoegen zat ie in elkaar. De doorlooptijd wordt voornamelijk bepaald door het wachten op de hechting van de houtlijm. Zoals eigenlijk wel te verwachten was, is de achterkant van de romp t.o.v. de voorkant niet torsie-stijf als de verbinding alleen bestaat uit balsa latjes. Voordat ik de beplanking erop zet moet er nog een bouwhelling gefabriceerd worden. En een constructie die er voor zorgt dat de vleugelpen en stabilopen evenwijdig aan elkaar ingesteld kunnen worden. Wim kwam met een voorstel voor een constructie hiervoor. Dit moet nog even wachten op de levering van de hulzen die in de romp gelijmd moeten worden. Na mijn rappelmail naar de leverancier is toegezegd dat ze afgelopen vrijdag verstuurd zouden worden.

Vervolgens zijn het kielvlak en het richtingroer in ruwbouw in elkaar gezet. Op één onderdeel na (vergeten te frezen), paste dit zonder problemen. Alles lijkt recht en voldoende sterk. Even een definitie van ruwbouw: al het hout zit aan elkaar, wat nog moet gebeuren is de onderdelen bijschaven en schuren. Mijn werkwijze is om eerst alles in ruwbouw te maken en het daarna passend te schaven en te schuren.

Daarna de stabilo helften op de werktafel gezet. Alle gefreesde onderdelen van zowel de linker als rechter helft zitten nu in elkaar. Pas perfect. Nog even indekken en dan is dat ook klaar.

Voor meer foto's van de bouwstappen: ga naar mijn website www.propa.nl en kies Foto's -> Nieuw -> Bouwproject Challenge.

Waar ik nog een handige oplossing voor zoek, is voor de afschuining van de latten waar de scharnieren in komen te zitten Deze moeten onder een hoek afgeschuind worden zodat de gewenste uitslagen mogelijk zijn. Voor kleinere modellen pak ik altijd het Davidschaafje en de schuurplank. Maar ik verwacht dat dat voor deze grootte niet gaat werken. Iemand een idee?

Dan de motor- en cockpitkap. Ik ben afgelopen donderdag naar Poly-Service geweest. Ik had een oude motorkap van de X-tra 40 meegenomen als voorbeeld en mijn lijstje met wat ik dacht dat ik nodig had.

De kap op de toonbank gelegd met de mededeling: zoiets wil ik in twee varianten maken. Totale oppervlakte ongeveer 0,4 m2. Wat heb ik nodig????
Dat leverde het volgende op in hoofdlijnen:

* Voor de vorm: PU schuim, plamuur en PU lak;
* Om van de vorm een mal te maken: 2m2 300 gr glasmat, polyester en lossingswas;
* Om uit mal kappen te maken: 1 m2 160 gr glasmat en expoxy;
* Hulpmiddelen: handschoenen, kwasten, roerhoutjes, mengbekers, poetsdoeken.

Bijgevoegde foto geeft de uitstalling. En dat allemaal om een motorkap en een cockpit te maken. Boeiend proces.

De volgende stappen zijn:

* Stabilo afmaken;
* Vorm maken voor de motorkap. Ik denk dat er her en der nogal wat wachttijd zit. Daarna eens kijken of er een mal en een kap gemaakt kan worden;
* Vleugels maken; ik moet eerst secondelijm halen. Is bijna op. Dat wordt dinsdag pas. Ik heb nog veel HobbyCity lijm, maar die plakt niet(meer?) :-(
* Constructie maken om de romp af te maken. Dat kan als de hulzen binnen zijn. Zijn toegezegd in de loop van deze week;
* Daarna schaven en schuren…….

Als het een beetje meezit heb ik het hout volgend weekend in elkaar.
Kap/cockpit gaat parallel lopen, maar zal wel wat langer gaan duren.
Daarna wachten op de folie. Staat bij HobbyCity in backorder.....


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ziet er in elk geval allemaal ERG netjes uit, en je hebt het tempo er toch behoorlijk inzitten zo, petje af hoor!

Wat betreft die scharnieren, hoe ga je de scharnieren maken?

Ik zou gewoon aan vleugelkant een rechte achterlijst maken, en dan de aileronkant gewoon in het midden scharnieren. Zo zit het bij de WindS ook, en dat werkt prima.

Als je die methode kiest, is dit een ideaal stuk gereedschap:
gpmgpmr6190.jpg


Daar zit de gewenste hoek al in.
 
Eén kant recht laten is een optie die ik nog niet overwogen had. Bruikbare tip.

Ik bouw meestal uitgaande van uitslagen voor hoogteroer en rolroeren +/- 30 graden, richting 45 graden. Doordat het moeilijk is de schuine vlakken echt recht te krijgen verlies je een graad of 5-10.

Als je de schuine vlakken aan ëén kant maakt worden ze wel erg lang.

Tool wat je aangeeft ken ik niet, ga ik eens achteraan. Vanuit m'n eerste bouwproject, een Elektra van Golberg 20 jaar geleden, heb ik schuurhulpjes overgehouden voor de schuine kanten. Zijn nog steeds in gebruik.

Voor de scharnieren opteer ik voor vliesscharnieren.
 
De grote delen klaar voor de samenbouw

De grotere onderdelen voor de Challenge zitten in elkaar. Afgelopen zaterdag eens gekeken of het allemaal in elkaar past. En hoe het lijkt. Nou het wordt een fors model.

Het in elkaar zetten van kielvlak, stabilo en vleugels is eigenlijk zonder noemenswaardige problemen verlopen. De uitdaging rolde pas afgelopen vrijdag naar binnen. Toen werden de hulzen voor stabilo en vleugel bezorgd. Ik moet zeggen: ze zien er perfect uit. Sterk, licht, glad van binnen. Snel met de hulzen naar de bouwplek. De huls voor het stabilo gepakt, koolstof buis er in. Past zuigend! Perfect!. Huls voor de vleugel gepakt, koolstof buis er in...... past niet, ook niet een klein beetje! Een buis uit m'n Elextra gepast. Past niet. Een bouwmarkt buis gepast: past!

Met de schuifmaat e.e.a. na gemeten (range is afhankelijk van hoe hard je drukt bij het meten):

* Huls is inwendig 19.98 - 20.03
* De koolstof buis die we hebben aangeschaft is 20.18 - 20.22;
* De aluminium buis met 1 mm wanddikte is 19.95-19.99;
* De aluminium buis met wanddikte 2 mm van de bouwmarkt is 19.85-19.90.

Constatering één: de huls is inwendig 20 mm; valt weinig op af te dingen.

Ik heb even een poging ondernomen om de koolstof buis bij te schuren/vijlen tot hij past. Ik denk dat als ik daarmee doorga ik onvoldoende wanddikte overhoud. Dus daar maar mee opgehouden. De oorzaak van het niet passen lijkt de "Pullwindingfaser" te zijn die wat extra dikte toevoegt. Verkeerde buis besteld dus. En nu?

Rondje gemaild. Wim heeft nog buizen op zolder. Zouden moeten passen. Besloten om de hulzen te gebruiken en op jacht te gaan, te kijken of de buizen van Wim passen. Als fall-back de bouwmarkt buis. Nadeel is dat die 2 mm wanddikte heeft en zo'n 160 gram gaat wegen. Wel erg zwaar.

Nadat de hulzen na wat schuurwerk om de gaten iets op te ruimen in stabilo en vleugel zijn geschoven is zijn de grote onderdelen in elkaar gezet.

Ik had wat vraagtekens of en hoe we de romp recht zouden krijgen. Bijgevoegde foto een variant op het idee van Wim.

Ik heb een 20 mm aluminium pijp haaks op de rand van de tafel bevestigd. Daarna een 10 mm pijp eveneens haaks op de rand van de tafel. Daar de romp over geschoven.
Vervolgens de middenlijsten met tijdelijke rechte latten stijf gemaakt. Daarna het midden van de latten uitlijnen met de rand van de tafel.

Viola, een recht frame. Ik ben weer blij.

Hulzen met seconde lijm in de romp fixeren. Waarschuwing: uit het verleden weet ik dat secondelijm op de een of andere manier dóór een epoxy huls dringt. ls je niet oppast heb de de huls muurvast aan de pijp zitten. Had ik hier ook weer bijna voor elkaarCry
Maar 't is goed gegaan.

Nu kan de beplanking er tegenaan. Klusje voor morgen. Uitdaging wordt nu om de gefreesde gaten in de romp op de goede plek terecht te laten komen.

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
netjes Willy. jammer van die buizen. Je mag hier wel langskomen om even nieuwe hulzen te maken voor de koolstofpijp. In een avondje heb je dan een nette huls.
 
Dat zei ik ook al, gewoon zelf maken, past altijd perfect. Maar luisteren, nee hoor ;)

Ziet er goed uit willy!
 
Ik heb zelf wel eens hulzen gemaakt, maar ze waren niet zo mooi regelmatig als degene die ik nu heb.

Probleem met de koolstof buis die ik heb is dat hij niet volledig glad is. Er lijkt bij de fabricage een laag koolstof spiraalsgewijs om de pijp te zijn gewikkeld. De buis voelt onregelmatig aan. Als je deze buis gebruikt als mal voor een huls, krijg je de huls er denk ik niet van af.

Gewoon de verkeerde buis besteld.

Wat nog wel een uitdaging wordt is om een passende buis te vinden. Afgelopen dagen bij diverse bouwmarkten geweest met een stuk huls als maat. 20mm buis van de Praxis past niet, die van de Gamma en Karwei wel.

@Pieter: dank voor het aanbod, maar ik heb de hulzen al in de romp zitten. Ik gok er op dat we wel ergens passende buizen vonden.
 
Je kunt ook de buis zelf maken, als je perse de hulzen wilt gebruiken die je nu hebt.

160 gram voor een vleugelbuis ga je natuurlijk niet doen he.. dan had je het hele ding net zo goed uit MDF kunnen bouwen :P

Hulzen zelf maken gaat echt heel goed hoor. Pak je buis, keukenfolie er omheen, zo min mogelijk, glas er omheen lamineren en dan kun je het vacuumtrekken of er nog een paar lagen keukenfolie zo strak mogelijk omheen trekken.

Als het droog is, schuif je de huls er zo af en heb je een goed passende huls. Zie hier een voorbeeld hoe men een uitlaathuls maakte:

Uitlaatbuis
 
Probleem met de koolstof buis die ik heb is dat hij niet volledig glad is. Er lijkt bij de fabricage een laag koolstof spiraalsgewijs om de pijp te zijn gewikkeld. De buis voelt onregelmatig aan. Als je deze buis gebruikt als mal voor een huls, krijg je de huls er denk ik niet van af.
De laatste keer dat ik een huls heb gemaakt was dat voor een R&G buis die ook zo'n gedraaide structuur had. Dat leverde geen probleem op, de buis vervormt iets op de punten waar de buis de huls raakt. Heb juist het gevoel dat hij wat strakker blijft zitten bij zo'n niet gladde buis.
 
In het laatste "recept" dat ik gebruikte werd de buis eerst nog met olijfolie ingevet. Geeft een ontzettende knoeiboel. Doen jullie dat ook?
 
Vorige week kwam Henk langs en vroeg: en waar lopen de servokabels voor de stabilo servo's nu langs? Hmm, openingen daarvoor even vergeten. En ook een doorvoer voor de stuurkabels voor het richtingsroer. Vandaag uitgezocht waar de gaten moeten komen. En de correcties aangebracht.
 
In het laatste "recept" dat ik gebruikte werd de buis eerst nog met olijfolie ingevet. Geeft een ontzettende knoeiboel. Doen jullie dat ook?
Ik heb 1x zo'n koker gemaakt. Olie, twee lagen dunne folie eroverheen gerold, daarna 3 lagen dun glas. Bah, wat een vervelend knoeiwerk was dat.
 
Net even snel een proefje gedaan. 3 laagjes folie, 3 laagjes doek, 5 min epoxy. En dus geen olie. En ja, de huls is dan los te krijgen ven de buis. Buis schuift er min of meer soepel overheen. Een nettere versie met 24 uurs epoxy ligt nu te drogen.

Morgen eens kijken wat het geworden is.
 
Het kan best een beetje stroef gaan met olie, maar je krijgt het er wel af. Toevallig heb ik recent kleine buisjes zitten maken op deze manier. De olie verhoogt alleen het smeergehalte.

Experiment 2 deed ik met bakspray, dat ging al makkelijker/beter. Maar het laatste experiment zonder smeermiddel ging ook goed, dus waarom zou je.
 
R&G verkoopt ook glasvezel en koolstof "kous"

Hiermee zijn perfecte hulzen te maken, geen geknoei met matjes...
Pijp in de kous doen, boven en onder een knoop er in, en ophangen met een gewicht er aan, en de kous komt strak rond de pijp.
(natuurlijk de huishoudfolie rond de buis niet vergeten...)
Impregneren met epoxy, drogen, klaar.... :-)
 
3D-frezen

De huls van gisteravond is mislukt; te oude epoxy denk ik.
Vanmorgen nieuwe hulzen gemaakt. Liggen nu uit te harden.

Ik heb vandaag m’n freestafel een nieuw kunstje geleerd: 3D-frezen. Had ik nog nooit gedaan.
Onderdeel is de voorste 20 mm van de motorkap. Resultaat is nog niet perfect, maar wel beter dan ik met de hand kan maken.
De foutjes die je ziet komt omdat de tafel op een bepaald moment pulsen miste.
Assen maar eens smeren denk ik, is al een poos niet gebeurd.

De tafel is met dit onderdeel trouwens 1,5 uur bezig.
Maar dan heeft ie ook 6.500 instructies uitgevoerd.
Verreweg het grootste programma dat ik er ooit in gestopt heb.
Resultaat valt me ontzettend mee.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor.....ik ben ook druk doende om dit ook allemaal in de (nabije) toekomst te kunnen maken. Jij bent goed bezig allemaal heel interessant.

Mvg,
 
Back
Top