Bouwproject: Fossett N277sf

• Topicstarter Topicstarter L U U K
  • Startdatum Startdatum
L

L U U K

Guest
.

Mijn vader en ik zijn op het idee gekomen om (op wat langere termijn) de volgende zwever te gaan nabouwen :D (schaal ongeveer 1:14):

Fossett / N277sf / virgin-global flyer
14-1-2005-9-18-virgin_atlantic_-_global_flyer_-_scaled_composites_(001)_flight.jpg

Mijn idee:
- spanwijdte ongeveer 2,5m
- impeller motor erop (weet iemand hier een mooie (tweedehands) impeller voor)
- relatief laag gewicht door lage vleugelbelasting goede vedeling van het gewicht (en hoeft immers niet met lier omhoog)

Nu is mijn vraag of er iemant is die:
- dit toestel toevallig al eerder gebouwd heeft
- hier tekeningen van heeft
- tips heeft voor de bouw van het toestel

Ofwel, alle informatie is welkom!

Bij voorbaat dank

Die Rutan designs zijn schijnbaar toch erg geliefd.

Voor die impeller zou ik een electroducted fan nemen. Het hangt een beetje af van het gewicht van het model en de schaal maten van de motorgondel welke fan je zou moeten nemen. Waarschijnlijk kom je uit op een wemotec minifan, die is ongeveer 70 mm doorsnede en als het ietsje groter mag de 90 mm fan van wemotec.

De minifan heb ik inderdaad al over na gedacht.

Zijn er hier mensen die deze al hebben (gebruikt)?

Kent iemant ook andere vergelijkbare/goedkopere impellers of is de minifan echt 'de beste koop'.

Ik wil eigenlijk eerst iets over de motor weten de motor en dan bouw ik het vliegtuig er omheen naar grootte en gewicht.

Zoek maar eens op sniper, pyranha en andere ductedfan jets. Die minifan met een mega brushless motor doet het goed.

Ik denk dat ik dan de minifan ga gebruiken.
Is 40 euro voor de impeller (bij de lokale modelbouwwinkel) een goede prijs of zijn ze ergens anders aanzienlijk goedkoper?
En welke mega brushless motor is er nodig voor de minifan?
Is er toevallig iemand die deze impeller als setje met motor en regelaar (tweedehands) verkoopt?

Weet iemant misschien hoe ik aan de tekeningen kan komen?
Ik kan natuurlijk ook van foto's een tekening proberen te maken maar met zo'n mooi ontwerp wil ik liever de echte tekeingen. (zijn iets nauwkeuriger)

Tja, dat zal dan wel een probleem worden. Of meneer Rutan en meneer Fosset tekeningen vrij geven van dit toestel betwijfel ik, maar je kan het wel proberen. Voor de rest gewoon vanaf de foto's beginnen te tekenen en bouwen.

Ik denk inderdaad niet dat de tekeningen zomaar worden vrijgegeven,
maar het is te proberen.
Maar mijn engels is zo erg waardeloos dat het moeilijk word om hem een fatsoenlijk mailtje te kunnen schrijven.

Luuk,

juist dan heb je de meeste kans om wat tekeningen te krijgen. Maak duidelijk wie je bent, hoe oud je bent en wat je er mee wilt.

gewoon proberen!

Ik had al aangeboden om je brief eventueel te vertalen, maar de manier van Jeroen is ook heel goed.

jeugdig enthousiasme en eventuele voorbereidende studie en dergelijke doet soms wonderen.

Ik heb afgelopen week een heel aantal mailtjes gestuurt naar mensen die mogelijk de tekeningen hebben, ik heb al wel een aantal (positive) reactie's maar nog geen tekeningen.
Wel is er iemand die heeft belooft een CD-ROM op te sturen, met daarop zoals hij het zei: "many, many, many photos of the airplane from all angles"

Ik heb na enige tijd rekenen besloten om het project te beëindigen, tenzij iemand weet hoe ik het volgende probleem kam 'oplossen'.

Bij een spanwijdte van 1,75m kom ik uit op een koorde van niet meer dan 7,5 cm, draagvlak niet meer dan 14 dm², dus bij een gewicht van ca 1 kg is dat ruim 70 g/dm².
Andere electrozwevers komen uit op rond de 25 g/dm².

Zelfs voor zwevers is 25gr/dm2 een waarde voor een behoorlijk licht kistje. Dit lijkt me eerder een wat sneller vliegend toestel dan een "floatertje".

Overigens kun je het ook niet als een zwever zien, maar meer richting een motorkist. Er zit per slot van rekening een turbine op en het ding is bedoeld voor motoraangedreven vliegen. Dan zijn waardes van 70gr/dm2 al wat gewoner. Nog steeds aan de hoge kant, maar niet onoverkomelijk.

Natuurlijk blijft er de optie om een beetje te smokkelen met de koorde om wat vleugeloppervlak te winnen.

Er zijn wel mogelijkheden, makkelijk is het echter niet. Maar goed, dat is dan ook de uitdaging, anders had een ander wellicht al wel zo'n mooi toestel gebouwd.

Groeten,
Gerben

Maak hem dan gewoon groter.

Je staart je misschien dood op die 1.75 meter, waarschijnlijk ongeveer even lang als jezelf, maar voor een zwever is dat niet zo veel. Een 2 meter electrozwever vliegt al met een 600tje! (Dit weet je waarschijnlijk best zelf, ik weet niet hoe ervaren je bent)

Als je naar het model zelf kijkt, zie je ook wel dat hij idd een enorme spanwijdte heeft tov de romplengte. Dit zal bij je model ook zijn moeten dan. Alnder idd groter bouwen, en een beetje zeuren op de spanwijdte. Een beetje groter met geknipte vleugels (=bredere koorde) geeft ineens veel meer oppervlak, reken maar uit...

Niet opgeven, gelijk wat ze ook zeggen :wink:
Niels

Ik denk dat ik hem ga modificeren, dan geef ik hem een iets grotere koorde en het middelste rompje gaat er dan af, de andere rompjes worden iets slanker (er hoeft immers geen brandstof in).
Dan is het wel niet meer de N277sf, maar het kan wel een goedvliegend model worden.
Hij zal er dan ongeveer zo uit gaan zien:
Fossett2.jpg

Ik denk dat het geen goed idee is om hem veel groter te maken want met zo'n kleine koorde heb je wel een relatief sterke/zware vleugel nodig.

Wel een lollig model maar dat vind ik dan weer iets te veel van het goede.
Dit is al geen zweefvliegtuig meer, ik wil er wel mee kunnen vliegen in Heeze bij modelZWEEFvliegclub "De Starthaak". :wink:

kijk eens in deze draad http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...days=0&postorder=asc&highlight=xprice&start=0 mijn prototype voor de first knight. Deze heeft ook zo een rare maten en vormen. Dit projectje staat op dit moment in de koelkast te wachten op een goed budget.

De spanwijdte van dit model is 1 meter en de koorde is 7 cm, dus iets meer dan jou versie. In deze setup vliegt het model al heel goed als werpmodel. De "grote"versie staat gepland op 2 meter met 2 kleine GWS ducted fans erop.

Na het project even op stop gezet te hebben, ben ik toch weer van plan om weer verder te gaan met het oorspronkelijke idee.
Ik heb een tijd nagedacht, concluderend dat alles helemaal niet erg sterk hoeft te zijn, het is immers maar een electrozwever.
- De opbouw van de vleugel word een koolstofbuis (6mm?) met ribjes.
- Spanwijdte 2,5 meter
- Iets smokkelen met de koorde, zodat de koorde gemiddeld rond de 20 cm word.

draagvlak is dan ongeveer 50 dm²
met 25 g/dm² mag het totaalgewicht 1,25 kg worden

Zolang ik niet al te sterk en zwaar bouw dan moet dat volgens mij wel lukken.

Back