Bouwproject Keil Kraft Bantam

Ja plakt lekker weg. Hier en daar duikt het versie spook op. Achterlijst van het stabilo klopte niet. Niets dat een beetje balsa, lijm en vijltje kan oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Om de stuurstangetjes op de goede plek te krijgen is het wel handig om het stabilo te hebben om te passen, die dan maar even doen.

IMG_20230326_172423.jpg


In de achterligger zaten de uitsparingen voor de ribben niet op de goede plek.

IMG_20230326_172435.jpg
 
Mijn Bantam begint ook te vorderen.
Ik was van plan er een 2204 1400kv met 2S in te stoppen, maar het lijkt me toch aan de forse kant.
@Ton van Munsteren : jij hebt ervaring met die 151022 motortjes :denk je dat die voldoende zijn (eventueel met 3S)?
 
Landingsgestel op een plaatje vastgezet. Kan zo op de motordragers worden gelijmd.

IMG_20230331_220239.jpg


Ik had nog een aantal servotjes liggen, niet te groot en mooi smal. Tja waar moeten die. Na wat gepuzzel besloten ze naast elkaar achter in de opening van het luikje te plaatsen. Luik opening moest wel ietsje groter worden gemaakt, zo 15 mm naar achter toe. In de zijkant twee verstevigingen gelijmd. Servoplankje zit zo mooi stevig in de romp.
IMG_20230401_130924.jpg

Op de Bantam komt een van de ML Midge dieseltjes. Deze hebben een achter montage. De motordragerbalkjes moeten dan worden aangepast. Van triplex een motorblok gemaakt.
IMG_20230401_135632.jpg

Tijd om de onder rompspantjes te plaatsen.
IMG_20230401_135449.jpg
 
De meest doeltreffende manier om wielen te borgen op het landingsgestel is twee ringetjes met wat gesoldeer. Met geprinte wielen is dit niet zo goed idee. Geen alu velgjes die een beetje tegen warmte kunnen maar kunststof met een redelijk laag smeltpunt. Dan maar de draaibank weer eens aangezwengeld.

Busje met kraag gedraaid. Wieltje erop, ringetje en dan een splitpennetje. Dit geheel met wat epoxy op het landingsgestel monteren.

IMG_20230402_114856.jpg
 
Zijn wel hele leuk wieltjes heb je daar een print file van wil dat wel eens proberen.

Oeps vergeet te melden dat het een hele mooie oplossing is.

Hoewel ik mijn wielen met opgeboorde moertjes heb gemonteerd op de topsy.
Een de wielen van tevoren met olie effe flink heb gesmeerd.
 
STL komt je kant op.

Nog wat gebouw zonder balsa stof. Het tankje.
Had een tijdje geleden bij Ali wat diesel brandstofslang besteld, werkte prima. Stukje gepakt om te passen, wat bleek slang scheurt al bij het op de pijpjes schuiven.
Raar, weekmaker eruit verdampt ofzo. Dan maar wat nieuwe besteld.

IMG_20230402_204855.jpg


Hoe vast te zetten. Gewoon met epoxy?

IMG_20230402_204956.jpg
 
Moet wel bekennen dat ik een tankje van een spuit of iets dergelijks leuker vind.
Effe kijken voor de start wat er nog in zit en misschien effe pielen met een naald om wat bij te vullen toch wel leuk spelen is.
Geen lange vluchten maar lekker freubelen met wat brandstof en weer dat propje flippen om te starten.
 
Gaat ca 15 ml in. dat is ongeveer 3 hooguit 4 minuten.
Ach bij korte vluchies, dan doe er een volle 2, 5 of 10 ml spuit in.
En tankie zit niet in de weg voor een motortje met aangebouwde tank.
 
Leuk om hier weer eens een verslag te zien van een vintage kissie, er worden echt veel te weinig vintage modellen gebouwd.
Helemaal mee eens, maar ik dorst geen bouwverslag te plaatsen met de concurentie van Frans. Ik ben nl nogal wat slordiger.
(de complimenten overigens met werk aan het pakket, ik kan dat wel waarderen.)
Uiteindelijk gekozen voor de 2204 1400kv op 3s , ik vond die 151022 toch te ibbelig.
De poging om het spul sub 250 te bouwen niet gedaan: bij nader inzien vond ik dat ook ivm het vrij grote vleugeloppervlak te licht: komt nu op 340gr vliegklaar.
Servo's in het stabilo.
Desalnietemin, mijn versie kwam gisteren af en vandaag in ''laten'' vliegen (voor de goede verstaanders: het is mij op mijn club nog steeds verboden om met ''motorkisten'' te vliegen')
Vliegen pakte heel goed uit, er bleken geen ingrepen of verstellingen nodig (ook de trim was direct goed.
Voornaamste probleem: erg gevoelig op hoogte, maar uitslagen drastisch verkleind en het lijkt voorlopig ok.
Bij deze dus:
20230405_105732a.jpg

(NB: extra slordig: niet gezien dat het propje voor de foto scheef in de propsaver hing)
 
Helemaal mee eens, maar ik dorst geen bouwverslag te plaatsen met de concurentie van Frans. Ik ben nl nogal wat slordiger.
(de complimenten overigens met werk aan het pakket, ik kan dat wel waarderen.)
Uiteindelijk gekozen voor de 2204 1400kv op 3s , ik vond die 151022 toch te ibbelig.
De poging om het spul sub 250 te bouwen niet gedaan: bij nader inzien vond ik dat ook ivm het vrij grote vleugeloppervlak te licht: komt nu op 340gr vliegklaar.
Servo's in het stabilo.
Desalnietemin, mijn versie kwam gisteren af en vandaag in ''laten'' vliegen (voor de goede verstaanders: het is mij op mijn club nog steeds verboden om met ''motorkisten'' te vliegen')
Vliegen pakte heel goed uit, er bleken geen ingrepen of verstellingen nodig (ook de trim was direct goed.
Voornaamste probleem: erg gevoelig op hoogte, maar uitslagen drastisch verkleind en het lijkt voorlopig ok.
Bij deze dus:
Bekijk bijlage 534766
(NB: extra slordig: niet gezien dat het propje voor de foto scheef in de propsaver hing)
Dank je en graag gedaan en prachtig om je model te zien wetende dat je het model met plezier hebt gebouwd.
En zie er niets slordig's aan is toch een mooi model geworden en super dat de maiden goed is verlopen.
Wel heel verbaasd met de servo's in de staart, zat al te gluren van he hoe kan dat is rc maar zie geen servo's.

En voor een ieder die twijfels over zijn bouwstijl, wat maakt het uit dat de een wat mooi dan de ander bouwt.
Het leuke is dat wel allemaal mee kunnen kijken en meegenieten van al die leuke projecten.
 
Weer een beetje verder.
De buiten kabels zitten in de romp en de bevestiging voor de servos is klaar.
Motor ophanging met draadinsertjes is af en het luikje losgemaakt. Scharniertjes in de roeren. Romp schiet dus lekker op.

IMG_20230407_213837.jpg


Ton, hoe heb je de sluiting van het luikje gedaan.
 
Back
Top