Bouwproject MBC Weert: 13 Geiers

En hupsakkee... het laatste stukje tekst van het verslag:

Eind maart ging nummer een de lucht in. Arjan had in de wintermaanden iets meer tijd dan de anderen, dus hij had ‘m als eerste klaar. De eerste vlucht ging niet geheel vlekkenloos. Want met dat extra gewicht van de motor achterop en een zware accu voor in de neus, komt de ligging van het zwaartepunt nogal nauw. Als je deze aanhoudt zoals op de tekening staat, dan gaat ie het best. Arjan had dit zwaartepunt in eerste instantie niet geheel op de juiste plaats liggen. Het gevolg was, dat onze vogel in deze eerste vlucht nogal heftig reageerde op zijn hoogteroer. Had er een piloot ingezeten, dan was er zeker sprake gewest van een antiperistaltische beweging in de cockpit, waar poetsbedrijf Koobo nog twee hele dagen mee zoet zou zijn geweest.
Na wat geschuif met de accu, een 2650mAh Lipo, kwam het zwaartepunt al wat beter in de goede richting en vloog onze creatie als aan en lijntje.
Nummer twee in de rij was de roodwitte Geier van Chiel. En ook hier zagen we dezelfde mankementen. Met de genoemde voorkennis werd ook hier de ruis van de kabel gehaald.
Twee weken terug, op een vrijdagmiddag heeft nummer drie gevlogen. De trotse eigenaar Joren had me er een SMS over gestuurd. Joren was vantevoren goed ingelicht over zwaartepunt, roeruitslagen en motordomping, dus deze maiden verliep volgens hem vlekkenloos. Volgens hem zweeft ie als een onwetende stemmer in verkiezingstijd en vindt hij dat hij weer een fijn vliegtuig erbij heeft. Tja Joren, daar hebben we het ook allemaal voor gedaan jongen. Toch gek, dat je met twee tipribben die 15mm naar binnen zijn gebouwd toch een goed vliegende machine kunt hebben. Ach, zo spits komt het ook allemaal niet. Want in de eerste wereldoorlog schoten ze ook stukken van vleugels en roeren af en de meesten kwamen nog gewoon thuis. Twee dagen later op de zondag was nummer 4 aan de beurt. Dat werd dan nummer twee uit huize Swinkels. Deze vogel had wel een bepaalde slag in de vleugel, dus daar moest heftig getrimd worden. Echter, met wat torsiebewegingen en een foliebout konden we het wokkelgewelf er weer een heel stuk uitkrijgen, dus die vliegt nu ook naar behoren.
En jawel, ook Milan's exemplaar heeft zijn maiden gehad. Voorkennis kan geen kwaad, dus zonder noemenswaardige trimmingen trad ie de blauwe lucht tegemoet.
Een paar posten terug werd het oranjemonster van Cas al genoemd. Mijn inschatting is dat ie komende woensdag aan de beurt is..

Nu nog bij de meesten een sleepkoppeling inbouwen, zodat we ‘m achter een sleper kunnen hangen. Want die hebben we ook nog een paar binnen onze mooie club. En dan liefst met zo’n 4 of 5 stuks tegelijk. Dat zou mooi zijn.

Resumé.
Het was een lange winter. Het duurde lang voordat iedereen zijn twee vleugeltjes af had. Maar we hebben met zijn allen veel geleerd. We weten in ieder geval hoe een ribbenvleugel er nu van binnen uitziet.
Een andere kwestie is, dat we nu eens een keertje geen ARF besturen, maar een eigengemaakte creatie. En dat geeft toch ook iets extra’s.

We hebben de naam van ons clubke weer in ere hersteld. Want die MBC staat niet voor niets voor Model BOUW Club.
Het wordt een mooie zomer.......

Ik heb dit met veel plezier zitten lezen.
Wat een bouwdrift en dat allemaal voor de jonkies, goed initiatief!!!
Petje af hoor.
Benieuwd wat het komende winter gaat worden.
Succes
Ton

Ik heb dit met veel plezier zitten lezen.
Wat een bouwdrift en dat allemaal voor de jonkies, goed initiatief!!!
Petje af hoor.
Benieuwd wat het komende winter gaat worden.
Succes
Ton

Was ook een leuk project Ton. Ook heel gezellig.
En er hebben ook meerdere leden gebouwd, niet alleen jeugdleden.

En wat het volgende winter gaat brengen? Dat weet nog geen mens.
Daar ben ikzelf ook nog niet uit met mijn vrouwtje. Die kwam elke vrijdagavond thuis van haar werk (ze verkoopt haarden en kachels, dus koopavond) en dan was deze jongen al gevlogen.... Als dat te lang duurt is dat niet goed voor een huwelijk.....

Mja, dan zijn we wellicht weer wat maanden verder ;-)

Grtzz Frank

Ben net terug van de club.
Hoewel we heerlijk met de Geier hebben gevlogen (wat fluit ie lekker als je zonder motor komt aanduiken!!!) zijn we weer tijdig huiswaards gekeerd. Ik denk dat ik wel door 50 muggen ben gestoken..... ik hoop niet dat dit zo de hele zomer doorgaat....

Grtzz Frank

Hoi Frank,

Nu nog bij de meesten een sleepkoppeling inbouwen, zodat we ‘m achter een sleper kunnen hangen. Want die hebben we ook nog een paar binnen onze mooie club. En dan liefst met zo’n 4 of 5 stuks tegelijk. Dat zou mooi zijn.

DSC07528.jpg

Ik hoop voor jullie dat het tegelijk slepen beter afloopt dan de geiers op de voorbeeldfoto. Die sleepten met 7 stuks geloof ik, maar aan het einde van de dag was meer dan de helft gesneuveld ... :(

Grtz,
Menno

Hallo Frank,
Zou je mij ook de tekening van de Geier willen sturen?
Ik denk niet dat ik er op korte termijn aan zal beginnen... maar als ik de tekening in huis heb zal het vast nog eens gebeuren.

Zo'n 30 jaar geleden wilde ik met modelbouw herbeginnen (na een onderbreking van 15 jaar) en aarzelde toen tussen de Robbe Nova en de Geier. Het werd een Nova; die vloog beroerd (achteraf denk ik dat-ie krom was) en het duurde dus dertig jaar voor ik nog eens herbegon. Nu heb ik inmiddels alsnog een prima vliegende Nova, en de Geier vind ik ook nog steeds aantrekkelijk (ik denk wel dat ik er een buitenlopertje in stop).

Overigens, ik neem aan dat er bij jullie niet per ongeluk een paar van die fraaie rompjes teveel zijn gemaakt? :rolleyes:

De tijd zal het leren Menno.
Maar die blauwe Geiers zijn ARf's en die zijn wellicht niet met een glasmat verstevigd in het midden. Zo werden ze ongevraagd een dubbelgevouwen Geier tijdens het slepen. (Geier Calzone. ;-))

We gaan het toch wel proberen..
En weet je wat nu zo leuk is?
We kunnen er mee naar de electrosleeptreffens, de Vintage treffens en ook op airshows zal het best wel wat spektakel geven.... En aan de helling zal ie ook niet misstaan.
Even kijken... Met Pinksteren in Horst... is net mijn dochter jarig... 29 mei electrosleeptreffen... klusdag bij MBC Weert...

We gaan het wel meemaken...
Ondertussen lekker vliegen.

Hallo Frank,
Ik denk niet dat ik er op korte termijn aan zal beginnen... maar als ik de tekening in huis heb zal het vast nog eens gebeuren.

Zo'n 30 jaar geleden wilde ik met modelbouw herbeginnen (na een onderbreking van 15 jaar) en aarzelde toen tussen de Robbe Nova en de Geier. Het werd een Nova; die vloog beroerd (achteraf denk ik dat-ie krom was) en het duurde dus dertig jaar voor ik nog eens herbegon. Nu heb ik inmiddels alsnog een prima vliegende Nova, en de Geier vind ik ook nog steeds aantrekkelijk (ik denk wel dat ik er een buitenlopertje in stop).

Overigens, ik neem aan dat er bij jullie niet per ongeluk een paar van die fraaie rompjes teveel zijn gemaakt? :rolleyes:

Hoi Bart, er zijn 14 rompjes uit de gipsen mal gehaald en deze mal is inmiddels wel gaar.
Bovendien kan ik ook moeilijk aan Bas vragen of ie nu nog wat extra rompjes maakt, want daar gaat ook wel wat tijd in zitten (zo'n 3 uur p/st schat ik zo)
Inmiddels heb ik deze week nog een 3 tal tekeningen het land in gestuurd en ik krijg telkens de zelfde vraag. Mijn antwoord: www.ebay.de, daar worden ze nog wel eens aangeboden.

Ik zou eventueel wel mijn origineel rompje ter beschikking kunnen stellen aan een handige jongen die er een mal van wil maken en zodoende een 5-tal rompjes wil en kan maken.

Morgenvroeg zet ik de tekeningen op de mail. Heb vanmiddag mijn memorystick op het werk in de pc laten zitten.
Stuur je mailadres maar per pb.

Nou, ik heb de tekeningen van Frank gekregen, bedankt! Ziet er goed uit.

Zo bij de eerste indruk komen er twee vraagjes bij me op, en omdat ik denk dat er nog wel een zootje aspirant Geier-bouwers zijn gooi ik ze hier maar op, hebben we er allemaal wat aan... (wordt dit een gezamelijk-bouw-draadje? Zelf begin ik er denk ik pas in het najaar aan hoor...)

Ten eerste: het profiel staat op de tekening, maar de vier ribben naar de tippen toe zijn wat kleiner. Nou heb ik het idee dat ik dat verloop ook wel op het oog uit de standaard rib kan snijden, maar als iemand die tipribben (15, 16, 17 en 18 ) nog ergens op papier heeft zou het wel handig zijn...?

Ik weet nog niet precies hoe ik het rompje ga maken, misschien een doosconstructie van balsa, misschien dat ik een geschikte plastic fles zoek; in het verleden heb ik al eens een mooi rompje gemaakt van een Dove shampo flesje...
Nou valt het me op dat de Geier neus eigenlijk heel lang is, en op de tekening zit het accupack helemaal voorin. Servo's (en motor) zitten dicht bij het zwaartepunt. Ik zou de romp eigenlijk een stuk willen inkorten. (Ik denk ook wel dat mijn romp wat smaller zal worden, maar dat zal geen problemen opleveren.)
Ik vermoed dat als ik voorin een outrunner zet en een niet te grote lipo, het aardig moet lukken. Rompneus pakweg 12 cm vóór de vleugel uit laten steken (net lang genoeg om een klapprop voor de vleugelneus langs te laten klappen).
Vraagje aan wie de Geier goed kent: zou een kortere rompneus problemen opleveren met het zwaartepunt?

edit- als er meerdere Geier-bouwers zijn is het misschien toch aardiger om er een nieuw draadje voor te openen bedenk ik achteraf...

Laatst bewerkt:
Hoi Bart,

je kunt op de tekening zien hoeveel korter de buitenste 4 ribben moeten worden t.o.v. de standaard rib. Als je weet dat de ribben van de hoofdliggers naar de achterlijst overal hetzelfde zijn, hoef je alleen maar het profiel voor de hoofliggers aan te passen.
Wij hadden hier geen standaard tekeningen voor maar hebben dat met een timmermans-oog gedaan.
Waarom geen tekeningen?
Omdat wij begonnen met dezelfde tekening, maar het toch bleek dat iedereen andere afmetingen had van de triplex ribmallen. Tja... handvorm zullen we maar zeggen.
Dus ook de 4 buitenste ribben op maat maken 'in het werk'

Neusje korter maken?
Wij hebben de motor achterop, dus met een duwprop.
Dan heb je de neuslengte echt wel nodig om de accu naar voor te schuiven.
Met de motor voor in de neus, zou deze indedaad stukken ingekort kunnen worden. Want je kunt het accupakket nog gewoon ergens onder het zwaartepunt schuiven.

Veel bouwplezier toegewenst.

Tja, zoiets dacht ik ook al, als er geen tekening is van die ribben dan doe ik het uit de losse hand...

Het is soms wel eens lastig om iemand bereid te vinden om een vliegende vleugel met duwprop op te gooien... ik doe het soms ook zelf, en heb nog nooit een prop tegen mijn hand gehad.... maar eigenlijk is er weinig tegen een trekschroef, daarom wilde ik dat maar doen. (Dan hoef ik ook niet de klapprop aan te passen zodat-ie niet te ver open en dicht kan klappen.)
Als het zwaartepunt ook nog lukt met een duwschroef dan zal ik inderdaad geen probleem hebben.

Bedankt! Ik heb iets te doen van het najaar. (Voorlopig ook nog een andere vliegende vleugel afmaken...)

heeft er iemand een plan of weet waar ik een plan kan vinden want dit ziet er leuk ,toestel uit om volgende winter te bouwen

Hallo Frank,

Leuk! nog iemand die er aan gaat beginnen;)
Over de tip ribben heb ik ook al even na zitten denken, je zou ze evt gewoon recht kunnen laten uitlopen. Maar misschien is al met al aanpassen niet zo'n probleem. De motor zou ik gewoon achterop doen, zo heb ik het zien zitten bij de meeste Geiers.
(Ook een met een pylon en een doos-romp)
geier4-01nieuws.jpg

Hoe ik het rompje ga maken ben ik nog aan het uitvogelen.

Succes

Groeten Rick

De motor zou ik gewoon achterop doen, zo heb ik het zien zitten bij de meeste Geiers.
Dat kan natuurlijk ook juist een reden zijn om het anders te doen... :rolleyes:
Het lijkt me eigenlijk wel fijn om nou eens geen prop te hoeven modificeren om te voorkomen dat-ie te ver open of dichtklapt... (te ver open hakt een stuk uit de achterlijst, te ver dicht verhindert 'm on open te gaan).
Plus het grote voordeel dat je minder (of geen) ballast nodig hebt om het CG goed te krijgen.
Maar het zal wel najaar worden voor ik eraan begin hoor.

Voor de liefhebbers:

en er weer op (ga nog wel toestemming vragen of het mag.. ;-) )

Url's weggehaald

Frank

Laatst bewerkt:
Ik stel voor dat de eerste die met z'n Geier begint, een bouwdraadje opzet... daar komen we allemaal wel bij dan... (niet in dit draadje lijkt me)

Back