Bouwproject Wiesel

ik heb nu de delen v.d. blauwe hokjes vastgezet en de delen met het rode hokje met een kwastje met warm water ingesmeerd (zeker niet té veel)

Pack is oke..

De rest minder..
De motor is eigenlijk een kleinere 380 motor in een 540 jasje , ze hebben nogal snel de neiging om warm te worden en koelen is een probleem.....

De regelaar is voor vliegtuigen en ook niet voorzien van koeling.. Geen strak plan dus.

aan wat voor een soort regelaar en motor moet ik dan denken? wil het wel uit Nederland (NL Wearhouse) laten komen want me ouders zien de import niet zo zitten. en koeling is bij esc niet noodzakelijk wil ik toch al zelf maken.

In het NL warehouse is nog maar weinig te vinden wat regelaars en motoren voor bootjes betreft.
Die import is trouwens ook overdreven , bestel er geregeld en nooit problemen.....

Zeker met klein spul zoals regelaars en motoren is de kans dat ze je eruit pikken eerrrgggg klein.
Pas als je aan de complete boten , vliegtuigen en zware pakketten begint wordt het oppassen.

Wat voor voltage wil je gaan gebruiken om te varen :?:
Is van belang bij je keus voor motor en regelaar..

Motorisch kan ik je misschien nog helpen met 3656's 2600kv , heb er nog 2 over uit mn eigen twin catje na een verbouwing naar grotere motoren en nieuwe trimms.

ja dat wordt wel al duurder.... is het echt niet goedkoper? (andere esc misschien? motor wil ik maximum 30,- uitgeven en esc het liefst rond de 15,-) ik zal zelf ook blijven doorzoeken hoor ;)

Sam,

Denk ook even aan het gewicht van je regelaar, die uit jouw link weegt 100 gram, de 60A Turnigy 32 gram...

Groeten, Jan.

de spanten verstevigingen zitten er ook op:
full

nu is het dek aan de beurt. alleen zit ik nu te twijfelen.. zal ik het dek van 1 of 2 mm balsa maken? 1 maakt hem wel lichter en het heeft toch niet zo veel te weerstaan, of is 2 mm beter?

Laatst bewerkt door een moderator:
of is 2 mm beter?

Ja, 2mm is beter, word t geheel net wat steviger van!

Een ESC zoek je bij een bepaalde motor, de motor specs bepalen dus welke ESC je nodig hebt.
Vergeet niet dat alle waar naar zn geld is, je kan dus wel iets heel goedkoops uitkiezen, maar daar presteert het meestal ook naar....

dan wordt het 2 mm ;)
hhm oke naja wat minder prestaties zijn voor een beginnertje in speedboten zoals ik niet heel erg en ik ben niet erg rijk dus moet toch echt op m'n centen letten (de crisis slaat toe haha) en kan iemand me vertellen waaraan ik kan zien welke esc wel past bij mijn motor?

wat een vragen stel ik toch :(

Als je deze motor bedoeld: Turnigy Trackstar 1/10 10T 3900KV Brushless (NL Warehouse)

Kijk dan bij de Specs:
Specs:
Kv: 3900
Max Voltage: 13v
Max current: 42 amps
Watts: 550
Resistance: 0.0155 Ohms
Max RPM: 50000
Length:50mm
Diameter: 35.8mm
Shaft dia.: 3.175mm
Shaft length: 15mm
Weight: 168g

Daar staat altijd een maximaal aantal Amperes aangegeven, dat is het maximum wat de motor in normale omstandigheden mag halen.
Het is het veiligst om je ESC zo'n 20 tot 40% ruimer te nemen als het maximum van de motor.
Bij deze motor zou dus een 50A ESC passen.

Echter heeft deze motor koelribben. Iets wat bedoeld is voor luchtkoeling, als je hier waterkoeling op wil maken gaat dit niet (efficient) werken.
Beter is een motor met een gladde buitenkant, zodat je waterkoeling zoveel mogelijk van het oppervlak van de motor raakt.

Groeten

Ps: Vragen stellen is een forum voor ;)

Back