Bouwproject Wiesel

Van dezelfde hand eveneens een filmpje inclusief bouwverslag. De meeste ESC's zijn plug-'n-play. Dus, aansluiten en draaien maar. Moet de motor de andere kant opdraaien? Even twee (van de drie) draden aan de motor omwisselen en klaar. LiPo heeft een LiPo-lader nodig (ivm speciaal laadprogramma).

De LiPo in dit filmpje kan wellicht lichter (minder mAh, minder gewicht), maar dat oordeel laat ik graag aan de experts over.

Laatst bewerkt door een moderator:
dat is wel de snelheid die ik wil halen! (1e filmpje) dus je hoeft eigenlijk niks te veranderen aan de esc tenzij je hem nóg beter wilt afstellen bijv. bij wedstrijden heb ik dat goed? en met die lipo die moet je niet helemaal leeg varen toch? hoe weet je dan wanneer je moet stoppen? en met die brushless motoren wordt er ook iets met kv gepraat ofso wat is dat dan weer?
ik weet het het zijn veel vragen maarja ik moet me wel aan m'n onderschrift houden he ;)

Hey

Dit is mijn Wieseltje:

Als je goed naar het einde van het filmpje kijkt zie je de lipo cut off inslaan, hij halveert ineens de power die naar de motor gaat, dit zorgt ervoor dat je weet dat ie leeg is en je lipo niet te ver ontlaad

Kv, ofwel toeren per volt. Voorbeeldje, in mijn wiesel ligt een Kv3900 motor, als ik daar een accu van 1 volt aan hang draait de motor op volgas 3900 toeren per minuut, bij 10 volt zal ie 39000 RPM draaien.

Setup van mijn Wiesel is in dit topic te vinden: jaren-70-ontwerp-van-simpel-racebootje-de-wiesel

Groeten

dat ziet er heel leuk uit! is ook wel de snelheid die ik wil halen! met kv snap ik nu ook. het begint steeds leuker te worden zeg!
(het is een andere batterij geworden hoor #24 met deze batterij zal hij in theorie op 28080 rpm uit komen en ook andere esc)

Laatst bewerkt:
'Markjuh' heeft een 2s LiPo met kleinere capaciteit en dat is waarschijnlijk in het voordeel van het vaargedrag. Wat me wel opvalt in het filmpje is dat de (onderwater-)prop af en toe uit het water lijkt te komen... kwestie van verschuiven LiPo in Wiesel en dat is ook opgelost (?).

Zwaartepunt lag idd iets te ver naar achteren, hier ligt ie al beter, maar er zit wel een 4600mAh accu in:

oooo heb nu echt zo'n zin om te gaan bouwen joh! morgen komt het hout waarschijnlijk dus dan zal ik wel meteen beginnen!

de start

vandaag kreeg ik het hout binnen :) heb meteen de spantenovergetrokken op het hout en de spanten uitgesneden. ziet er goed uit al zeg ik het zelf!
full

full

full

ik heb de motor spanten nog niet gemaakt want ik weet natuurlijk nog niet welke motor het gaat worden en ik wil het toch uit triplex maken (lijkt me wat steviger dan balsa). ik heb alleen wel een vraagje, hoe zorg ik dat alle lijmverbindingen die haaks moeten zijn ook echt haaks zijn? legoblokjes tijdelijk vastplakken?

groetjes

Als je de hoek uitgemeten hebt met spelden het hout vast zetten ;)

(zal eens kijken of ik nog ergens een foto van de bouw heb)

lijmen

man wat gaat de bouw snel zeg, ik heb vandaag de spantjes even netjes geschuurd, en heb de spanten gelijmd. ik heb expres de spanten 4&3 nog niet gelijmd want dan kan ik de overige spanten lijmen zonder spanning waardoor ik alles beter haaks kon krijgen. ik gebruik witte houtlijm van Bison (D3 dus watervast) ik ga vanavond de overige spanten vastlijmen en daar zal ik dan wel weer wat foto's van posten
full

full

dat was 'm!

bedankt mannen!
ik kom nu alleen wel bij een probleem(pje).. nu heb ik het voorste spant (het spant die de spanning er op gaat zetten) er even in geschuifd om te kijken of het goed gaat zitten. nu zie ik in de spanten 8 (over de lengte) een bolling naar buiten, tussen de spanten 5&6. dit zie je alleen aan de bovenkant (waar de kap er op komt later) dus opzich is het niet erg voor de stevigheid van de boot maar het oogt niet mooi.. wat kan ik hier aan doen? een insnede maken?:confused:
full

Blauwe blokjes zijn de punten die niet mogen bewegen bij deze stap. Om er zeker van te zijn dat het recht blijft zou je er iets vierkants (legoblokjes?) in de hoeken kunnen klemmen met een lijmklem ofzo.

Als je dat gedaan hebt het gedeelte in het rode blokje nat maken (met warm water), vervolgens in de juiste positie zetten door spant 3 tijdelijk vast te klemmen en een nachtje laten drogen. (let wel op dat je niet teveel nat maakt, dan buigt strx alles...)

sdvtsdhsfghsfghsftgsdgf.jpg

Back