Bouwproject Wiesel

Valt best wel mee hoor....

Ik kan nu even niet tekenen op de computer, maar probeer morgen wel even een schemaatje op te zetten hoe je van een driehoek relatief eenvoudig het oppervlakte bepaalt (en dus van een "doos" met die driehoeksvorm de inhoud) door om die driehoek een nauwsluitende rechthoek te trekken. Dat kun je gewoon op (een kopie van) de bouwtekening doen, waar alle spanten op staan.

Kun je gewoon met een lineaal meten (niet helemaal 100% nauwkeurig, maar nauwkeurig genoeg).

Groet, Bert

Het oppervlak van een driehoek is halve basis x hoogte. Hier staan wat voorbeelden: Driehoek: oppervlakte

In plaats van berekenen, kun je ook de kleimethode toepassen die Jan een keer 'ergens' op dit forum beschreven had: klei in de boot proppen ter hoogte van de plek waar je de voorkant van de kantelkamer wilt hebben. Zorgen dat het goed waterdicht afsluit. Dan de boot op zijn kant houden en er 300 ml water in gieten. Dan zie je precies tot hoe hoog het water komt en dus waar de zijkant van de kamer moet komen.

pieter, die kleimethode klinkt heel leuk maar ik snap 't niet echt..

EDIT: snap m al! maar bij de wiesel moet je dan al een deels afgebouwde kamer maken voordat je die methode kan gebruiken. ik wil liever eerst weten óf het wel kan en dan pas wil ik wel in m'n wieseltje gaan snijden.

Zoals eerder gezegt, ja t is nodig. Mijn wiesel gaat stuiteren bij kleine golvjes die er eigenlijk altijd wel zijn. Hij is dus al een paar keer op z'n dak beland, en om nou elke keer met een bootje t water op te gaan.... ;)

Laatst bewerkt:
dan maar zonder wiskunde. heb de 300ml water verspreid over 3 plastic zakjes. daarna gekeken of het ongeveer gaat passen. ik denk dat het wel gaat lukken. nu dus maar een gat in m'n wiesel maken! oei oei dit stuk vind ik zooo eng , zo'n mooi bootje, en dan ga je er een gat in maken... ;)

Gr. Sam

ahh kijk dat scheelt al wat met hobby mesje is toch net wat preciezer werken ;)

heel veel mentale sterkte haha! en succes ben benieuwd wat hetgaat worden.

gr

nu even voor het snijden bedacht komt het gat in de spiegel dan eigenlijk wel onderwater? Nee dus!!! zijn daar de gaten in het dek dan misschien voor?

ja heb ik dus gedaan. en het is niet mogelijk dat het water daar komt. wel ligt het dek in het water. zijn die ontluchtingsgaten voor het vollopen van de vloedkamer?

Voor zover mijn kennis van vloedkamers reikt, zijn de gaten in je dek idd om de vloedkamer te laten vullen.
Deze gaten moeten dan wel onder het wateroppervlak terecht komen als de boot op zn kop ligt.

gat zit er al in! en de spanten die er uit moesten zijn eruit. er gaat zo'n 250-270ml in, dus met wat loodjes er bij zou het kunnen lukken. anders plak ik hem gewoon weer dicht! ;)

dus, nu moeten we even creatief zijn met gereedschap. hoe kan ik de binnenkant van de kantelkamer in de epoxy zetten...

gieten en rond draaien dat het in elk hoekje en gaatje komt? anders zou ik het ook niet weten :P moet er ook glasweefsel in ?

gr

Back