Welk profiel zou je in deze constructie toe kunnen passen, waarmee je een groot aantal van de beschreven problemen zou elimineren, Dirk?
Dat is lastig zo te zeggen.
Van alle moderne S-slag profielen bevat de DAT-file het profiel in de speed-stand. Bij hogere snelheid en kleine Cl's neemt het Cm meestal toe (komt dichter naar nul te liggen). men lost dat op door voor de cruise-situatie de roeren een beetje up te trimmen. Dat zie je ook goed terug in het draadje ove Plankie. De meeste moderne 'planken' hebben ook full-span roeren.
Deze zeearend is eigenlijk een vliegende plank, maar heeft geen full-span roeren. Dat betekent dat het profiel meer S-slag nodig heeft.
De oude S-slag-profielen hadden in hun default layout al de hoeveelheid S-slag die voor cruise bedoeld is.
Om een profiel te vinden die voldoet aan de Reynolds-omstandigheden van een model, voldoen de standaard maatregelen:
- dunner (dan 12%),
- voor de bovenkant: een zeer rustige terugkeer/afdaling naar de achterlijst. De druktoename moet geleidelijk zijn. Dat bereik je door een voorlijke ligging van de max welving en max dikte.
- onderkant: als hoge snelheden gewenst zijn moeten er geen holle trajecten zijn aan de onderkant, moet de onderkant een zo gelijkmatig mogelijke bolling bezitten, die richting achterlijst nog een toeneemt. Als de top snelheid minder extreem wordt, kan dat wellicht een beetje losgelaten worden. (
Dàt is ook het meest opvallende verschil tussen MH32 en DP Adamas!)
Zo uit mijn hoofd zou ik geen oud (voor 1970) profiel kunnen opnoemen. Ik zou eens uitgebreid in Profili moeten gaan zoeken. Martin Hepperle en eppler hebben wel wat geschikte profielen. Ook in die ouderwetse Göttingen reeks zul je wel wat kandidaten aantreffen. Clark-YS, De Horten-s-slag-druppel ....
Gezien de 'Inverse Design' wat ik in de zomervakantie een beetje heb geleerd, zou ik er wellicht voor kiezen om een modern profiel net een tikje meer S-slag te geven.
Het profiel moet in iedergeval over het gehele traject een Cm>0 bezitten.
Aangezien er nauwelijks tapsheid is, de wortel- en tip-koordes zijn nagenoeg gelijk, is een apart tipprofiel waarschijnlijk niet nodig.
Dirk.