Bouwrapportage van steenarend

De E186 (althans de dataset die ik heb) maakt XFLR5 niet erg blij.
Ik heb deze en een paar andere profielen uit Airfoil Database for Tailless and Flying Wings geprobeert op een plank van 2 meter span en 30 > 20 cm koorde.
De HS130 voor vlot vliegen en de JWL065 meer voor thermiek zijn veruit beter dan E186.
De MH60 OK maar dan voor heel snel gedoe, maar dat is voor de steenarend niet aan de orde, lijkt me.

Rick
Ik heb sinds kort wat leren omgaan met de inverse design optie van XFLR5. GENIAAL! manier om snel alle ellende uit een profiel te krijgen. Loopt XFLR5 keer op keer vast op een profiel, even door de inverse design halen en hij loopt 9 van de 10 keer weer. :D

Ik vind het niet zo'n probleem als ik met het huidige profiel geen krappe bochten kan draaien hoor. Gewoon ruime bochten maken en steken is prima. Ik bouw er ook kleppen in, dus ik hoef niet vlak boven de grond nog uit te melken en steeds draaien, dus ik maak me niet zo'n zorgen.
Niet te weinig kritisch. Het hoeft niet perse een bocht te zijn. Door een windvlaag eens goed schuin levert je dus ook opeens een fikse zakker op. :shock:

Ik heb Profili nog eens doorgespit. Dit zijn profielen waarmee ik denk dat je beter uit bent:
MH 110
MH 78 (10% maken)
MH91
Eppler 166
Eppler 635 (10% maken)
CJ 1
CJ 3309 (10% maken)
CJ 4 (mod door mij)
CJ 3406 C (mod door mij voor Bunte Huhn bdoets)
E186
Fauvel (10% maken)
KN111067 (10% maken) (bijnaam : "Ritz S50")
KN188930

Dit is allemaal bedoeld voor rustig vliegen. Het kan wel snel, maar niet 'modern efficient'. Ze hebben allemaal een positieve Cm0, ook bij kleine Cl's/grote Re-getallen.

g0jk.jpg
Zie er helemaal niet verkeerd uit. Coördinaten?

Ik heb sinds kort wat leren omgaan met de inverse design optie van XFLR5.

Ik zal er eens wat op gaan studeren. Dank voor de aanzet.

GENIAAL! manier om snel alle ellende uit een profiel te krijgen.
Loopt XFLR5 keer op keer vast op een profiel, even door de inverse design halen en hij loopt 9 van de 10 keer weer. :D

Het is niet zo dat E186 vastlopt of zo maar de polaires zijn veel minder mooi dan in Xfoil van Profilli. Moet eens kijken waar dat aan ligt.

Maar het JWL065 is zeker ook het overwegen waard.

Rick

Zie er helemaal niet verkeerd uit. Coördinaten?

Coördinaten heb ik niet.
Dit profiel is gemaakt met behulp van een curven liniaal.
De coördinaten zou ik kunnen aanmaken met behulp van mijn CAD systeem.

Wat ik jammer vind is dat alle gegevens van de windkanaal metingen over het profiel verschwunden sind. :mad:

De vader van mijn beste vriend Peter had vroeger in de kelder een zelfgebouwde windkanaal en heeft daarmee vele metingen verricht aan mijn profiel.
Wel moet ik bekennen dat hij mijn eerste ontwerp afgedaan hat als waardeloos en mij ermee weg stuurde, hij vond het niet de moeite waard om dat proefstuk in zijn "heilige" tunnel te plaatsen.
Maar ik kreeg wel vele aanwijzingen mee om mijn huiswerk over te doen. :D

Johannes

Ik neem de welgemeende suggesties en opmerkingen ook zeker mee. Ik kan niet beloven dat ik ze állemaal verwerk in mijn model, maar dat zien we binnenkort wel :murder:

Kijk Jacob, we kunnen snijden :shock:

exact uit eindelijk bepaal je zelf .;)

Ik zou openstaan voor suggesties , je kunt ze altijd aanhoren en er eventueel je voordeel mee doen . ;)

Nou dat is precies wat ík wilde zeggen. met deze insteek was ik aan mijn Salto project begonnen, en dat is zó goed bevallen dat het een doorwerking krijgt op mijn Discus. Maw,'' watch and learn''... ;)

Doe er je voordeel mee, je krijgt er echt een beter vliegend model voor terug... :yes:In dit geval niet persé sneller, wel beter.

Nou dat is precies wat ík wilde zeggen. met deze insteek was ik aan mijn Salto project begonnen, en dat is zó goed bevallen dat het een doorwerking krijgt op mijn Discus. Maw,'' watch and learn''... ;)

Doe er je voordeel mee, je krijgt er echt een beter vliegend model voor terug... :yes:In dit geval niet persé sneller, wel beter.

Oew. Maak mijn reputatie niet groter dan wat hij waard is!
Ik ga er bijna van blozen ... :oops:

Mannen, ik heb geen moeite met de pagina's berichten hierboven. Als ik die discussies niet zou willen, zou ik het aangegeven hebben. Ondanks dat moet ik wel een jaar of 30 terug denken: Mijn vader was ook besmet met de modelbouw virus. Hij bouwde ook zelf, meestal een bouwdoos, maar ineens kreeg hij ideen om ietst geks te doen: hij wilde een starfighter bouwen. Hij had geen computer/media, wel een club waar hij vloog. Daar werden zijn ideen zonder twijfel van tafel geveegd. De beste vliegers/bouwers beweerden dat dit niet zou lukken. (korte vleugels, te weinig draagvlak etc). En toch bouwde hij hem. Niet precies op schaal maar het leek echt een starfighter. 10cc speed erop en gaan met dat ding. Hij vloog! Maar natuurlijk niet met de eigenschappen van een ''normaal'' vliegtuig.
Dan gaan ook mijn gedachten terug naar mijn eerste bouwproject vanaf bestaande tekening, de Bunte. Werd mij ook niet echt aangeraden gezien de moeilijkheidsgraad. Is gelukt, en het vliegt! en met goede vlieg en thermiek eigenschappen.
Daarna bouwde ik de biglift van tekening. Daar kwam een ware discussie in het draadje op gang over de koeling van de motor. Is ook goed gekomen, en (omdat ik toen nog geen originele motorkap had) met mijn eigen creatie van lamellen, een prima koeling zo bleek.

Wat ik wil zeggen? Ik kan heel best kijken en luisteren. Ik kan ook heel best bepaalde dingen overnemen/uitvoeren, maar ik kan ook heel best mijn eigen kop volgen. In geval van deze Arend betekend het dat ik het profiel van de ribben onveranderd laat. Wel ga ik iets met de V-stelling doen en zal het zwaartepunt zijn aandacht krijgen, etc

Dus: ga vooral door met discuseren/ontwerpen van ander vleugelprofiel zolang het maar een zinvolle discussie is!! Ik heb veel te weinig ervaring om daar iets nuttigs over te zeggen, dus ik ga me ook niet met die discussie mengen.

Mocht mijn creatie dusdanige vliegeigenschappen hebben dat ik vind dat het niet prettig vliegt, dan krijgt degene die mij overtuigd heeft van ''zijn'' profiel van mij de uitnodiging om de 5 ribben in een CAD programma uit te tekenen en dan zal ik die gebruiken om een tweede set vleugels te maken.

Deal?

Leuk altijd weer die (profielen)discussies :)

Zelf ben ik ook niet de theoreticus pur sang, maar ik probeer me wel te verdiepen in wat een bepaalde opstelling (model/profiel combinatie te weeg brengt) en voor wat dat betreft sla ik de praktijkervaring(en) net een tikkie hoger aan als de meest geavanceerde theoretische berekening !!
In dit specifieke geval begrijp ik heel goed dat de uitdaging is dit "vliegend geheel" zo precies mogelijk na te bouwen en in de lucht te krijgen. Echter de verhalen lezend van mensen die deze vogel al gebouwd hebben vraag ik mij af of ik niet èèn of twee dingetjes anders zou willen ....

Zoals ze hier in D zeggen : Wer kann lesen ist im Vorteil

een laatste woord van mij. (goed bedoeld!!!!)

Ik ga er veel werk van maken, in dié zin: de klauwen mooi zien te krijgen dmv houtsnijwerk. Ook de kop is een uitdaging. Ook moet het verenpatroon erop geschilderd worden.

Tja, als je een belangrijke verbetering in de schoot geworpen krijgt, is een beter vliegend model de kroon op al je vele werk.....

Niet in elke situatie is het doorvoeren van je eigen idee, tegen de mainstream in, zinvol...

En zeker nu, als de argumantatie zo dik opgestapeld ligt, met daarbij de praktische bevestiging van eerdere bouwers/vlieger.

Maar aan jou het besluit, al zou ik het jammer vinden als je dit laat liggen.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp Hendrik volkomen . Hij wil eerst ervaren en vanuit ervaring verder kijken .
Er zijn meer topics geweest zoals een libelle waarvan ook het profiel gewijzigd "moest worden". echter het oude originele profiel voldoet perfect . Een Sagitta 900 origineel epler205 vliegt goed .Ik heb er een ander profiel op gezet , er is iets ,maar dan ook iets verbetering , niks wereld schokkends qua vergelijk met het origineel in dalen (samen met Maarten gevlogen ) .
Dus zo terugkijkend begrijp ik Hendrik volledig .

Overigens heeft Jacob een plaatje geplaatst van de wortelrib, en dat is de aanvorming aan de romp. Al na enkele centimeters gaat dit over in een veel minder dik profiel, ik weet niet of men dat wel gezien heeft....
(zie aan de linkerzijde van de tekening)

Arend%20ribben.png

Ik begrijp Hendrik volkomen . Hij wil eerst ervaren en vanuit ervaring verder kijken .
Er zijn meer topics geweest zoals een libelle waarvan ook het profiel gewijzigd "moest worden". echter het oude originele profiel voldoet perfect . Een Sagitta 900 origineel epler205 vliegt goed .Ik heb er een ander profiel op gezet , er is iets ,maar dan ook iets verbetering , niks wereld schokkends qua vergelijk met het origineel in dalen (samen met Maarten gevlogen ) .
Dus zo terugkijkend begrijp ik Hendrik volledig .

Bulls eye!

Ik ben life ter plaatse in het mooie Friesland, waar Jacob en Hendrik druk vleugelkernen aan het snijden zijn.

Allereerst wordt er afgetekend en de blokken op maat gemaakt...

131202_Arend1_zps0efb6fd0.jpg

...en daarna werkoverleg in de tuin.

131202_Arend2_zps3b541497.jpg

Uiteindelijk echt aan het snijden

131202_Arend4_zpsbc68aeb2.jpg

De eerste is in ieder geval uitstekend gelukt

131202_Arend3_zps0f28b925.jpg

Waarom niet wat anders? Welving <=2,5%, dikte hooguit 12% maar liever 10%!
Net even gemeten/gerekend; in het midden heeft het profiel een dikte van ongeveer 8% (en dan hebben we voor de indekking 1,5mm balsa meegerekend). Valt dus alleszins mee.

De gravity-cutter van Jacob houdt Hendrik z'n aandacht al de hele dag vast :-)
131202_Arend5_zps08aac778.jpg

Tip-paneeltje. Het schuim is werkelijk perfect, de snedes zijn absoluut glad.

131202_Arend6_zps10952a6c.jpg

20131202_171603_zpsc9d877f5.jpg

Zo, dat was een gezellig modelbouw-mannen-dagje. Ben blij dat Hendrik met strakke panelen aan de slag kan: daar kan het niet meer aan liggen.

Zoals wel vaker zat de tijd vooral in de voorbereiding, om 11 uur gestart en om een uur of 3 kregen we de smaak en snelheid te pakken en ontstonden de eerste mooie panelen. Uurtje of 6 rolde de laatste van 8 panelen er uit, ik schat dat de mannen nu hier zijn ;)

Bedankt voor de gezelligheid en tot een volgende keer!

Jacob

Back