DirkSchipper
Forum veteraan
Ik heb sinds kort wat leren omgaan met de inverse design optie van XFLR5. GENIAAL! Dé manier om snel alle ellende uit een profiel te krijgen. Loopt XFLR5 keer op keer vast op een profiel, even door de inverse design halen en hij loopt 9 van de 10 keer weer.De E186 (althans de dataset die ik heb) maakt XFLR5 niet erg blij.
Ik heb deze en een paar andere profielen uit Airfoil Database for Tailless and Flying Wings geprobeert op een plank van 2 meter span en 30 > 20 cm koorde.
De HS130 voor vlot vliegen en de JWL065 meer voor thermiek zijn veruit beter dan E186.
De MH60 OK maar dan voor heel snel gedoe, maar dat is voor de steenarend niet aan de orde, lijkt me.
Rick

Niet te weinig kritisch. Het hoeft niet perse een bocht te zijn. Door een windvlaag eens goed schuin levert je dus ook opeens een fikse zakker op. :shock:Ik vind het niet zo'n probleem als ik met het huidige profiel geen krappe bochten kan draaien hoor. Gewoon ruime bochten maken en steken is prima. Ik bouw er ook kleppen in, dus ik hoef niet vlak boven de grond nog uit te melken en steeds draaien, dus ik maak me niet zo'n zorgen.
Ik heb Profili nog eens doorgespit. Dit zijn profielen waarmee ik denk dat je beter uit bent:
MH 110
MH 78 (10% maken)
MH91
Eppler 166
Eppler 635 (10% maken)
CJ 1
CJ 3309 (10% maken)
CJ 4 (mod door mij)
CJ 3406 C (mod door mij voor Bunte Huhn bdoets)
E186
Fauvel (10% maken)
KN111067 (10% maken) (bijnaam : "Ritz S50")
KN188930
Dit is allemaal bedoeld voor rustig vliegen. Het kan wel snel, maar niet 'modern efficient'. Ze hebben allemaal een positieve Cm0, ook bij kleine Cl's/grote Re-getallen.