Zoals de meeste TRexen lijdt mijn TRex 600 ESP Superior Combo blue aan wat ik noem "de ziekte van Align", namelijk 'schudden'. Door de kop vlugger te laten draaien verminderd het schudden inderdaad. Daarmee is echter enkel het gevolg van het probleem verdoezeld, maar is de oorzaak niet aangepakt. Zachtere demingsrubbers verdoezelen het probleem eveneens.
Volgens helidokter Guy VDS ligt de echte oorzaak van "de ziekte van Align" aan de speling tussen de aslagers en de as. Je kan deze speling voelen en zien door aan de kop te wringen. Align maakt de diameter van de TRex-hoofassen al jaar en dag te klein.
3D-TRex piloten merken hier weinig van omdat ze aan een hoog toerental draaien. Enkel aan het einde van een vlucht, als het toerental dik 200 toeren gezakt is, krijgen ze ook deze schudding...
Nu, ik ben geen 3D-piloot en ik wil eerder rustig kunnen rondtuffen met mijn toestel, zonder dat het vroeg of laat uit mekaar schud. Dus ga ik de oorzaak aanpakken en de speling tussen de aslagers en de hoofdas elimineren.
Ook de zwarte rubbers worden opnieuw vervangen door de goed ingevette zachtere grijze zodat de machine het smoothere vlieggedrag van voor de make-over terug krijgt.
Heligroeten,
Nick