Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Mij lijkt dit geen enkel probleem, je hebt immers een heli die sowieso al traag reageert. De gains zullen laag blijven. Of zijn dat supersnelle servo`s ?

Nee,het zijn juist behoorlijk trage servo's, iets van 0.22 s/60 gr

Maar ze zijn analoog, en dus op kleine correcties in verhouding supertraag.
En lage gain of niet, naar mijn beste weten is het behoorlijk lastig om met analoge servo's een goed vlieggedrag te krijgen in combinatie met FBL.

Het is verder niet negatief of als kritiek bedoeld, eerder als vraag danwel als attentiepuntje.

Nogmaals, op mijn grote BO functioneren die dingen méér dan uitstekend, dus in dat opzicht heb ik er geen kritiek op. Ik vroeg me alleen af of het voor deze heli de juiste keuze is.

Uwe schijnt ook best wel wat last te hebben om zijn grote Bell 47G afgesteld te krijgen met deze servo's, had ik begrepen...

Groet, Bert

René,
het zijn analoge futabas,
wel krachtig en snel voor een analoge servo,
maar niet te vergelijken met digitale servos,
volgens mij moet de gain juist hoger zijn dan bij snelle digitale servos.
Groet, Uwe

Functioneert dat bij jou goed Uwe? die 9206 in combinatie met FBL?

Groet, Bert

PS: Nick, als je het teveel off topic vind, in dat geval excuses, gewoon mijn berichten wegvegen hoor....

Ik vergelijk het een beetje met zo`n ouderwetse 2mm staaldraad aandrijving voor de staart, ze je daar een supersnelle servo op met een high end gyro zal de boel snel gaan hunten. Zet je er een langzamer exemplaar op is de boel veel beter te doseren en kan dat prima werken.

De S9206 servo's van Futaba zijn niet meer van de recentste en ik heb er nog een voorraadje van liggen. Maar voor een schaalmodel zijn ze meer dan voldoende performant. Ze staken ook in mijn Alouette 2 (driebladskop gestabiliseerd met Helicommand III) en dit werkte perfect. Voor een schaalmodel zijn deze servo's voldoende snel.
De Cobra gaat idd. flybarless. Het stabilisatie- en positioneringsysteem wordt een DJI Wookong-H (als ik er aan geraak). Zoniet gaat er een DJI-Naza-H in. De instelsoftware van DJI biedt de keuze tussen digitale en analoge servo's. Dus aansturen gaat zeker. De gains kunnen voor alle vliegmodes (normaal, attitude hold en GPS) apart ingesteld worden. Op mijn T-Rex 700 (daar steekt een Naza-H in) heb ik na een 10-tal vluchten de voor mij optimale instellingen (= log reageren) gevonden. Voor mijn stijl van (schaal) vliegen zijn supersnelle servo's dus zeker geen must.
Enne Bert, geen probleem dat je reageert. Daar dienen deze draadjes ook een beetje voor hé.

Heligroeten,

Nick

EDIT:

Zie dat je een systeem gebruikt wat er blijkbaar voor gecompenseerd hebt, en er reeds goede ervaringen mee hebt! Dan heb ik verder niks gezegd :D

Hoe het ook zit, het viel me gewoon op, omdat FBL en analoge servo's over het algemeen als incompatible gezien worden, en daar wilde ik even op wijzen. Niet meer, niet minder.

Zijn inderdaad méér dan uitstekende servo's...

Groet, Bert

Functioneert dat bij jou goed Uwe? die 9206 in combinatie met FBL?

Groet, Bert

PS: Nick, als je het teveel off topic vind, in dat geval excuses, gewoon mijn berichten wegvegen hoor....

... nog wat :offtopic:
bij mij is het heel onduidelijk of de gain juist hoger of lager moet,
verder heeft de Helicommand een instelling voor gain voor analoge
en voor digitale servos,
Bij weinig wind vliegt de heli goed met lage gains,
bij veel wind moeten de gains behoorlijk hoger zijn.

Dus de aantwort op je vraag, Bert:

De combinatie van 9206 en fbl functioneert ,
als je met weinig of geen steun van een fbl systeem vliegt,
,,,je hebt het eerder zelf genoemt,,,
denk je de heli vliegt van zelf met een fbl systeem en analoge servos,
zo is dat verkeerd, een mogelijkheid is inderdaad de gain op een
schuifregelaar te zetten of veranderen met de idle schakelaar
te veranderen, b.v. Idel1 windstil en hover, idle2 vliegen bij wind.

Anders om zou mijn kist andere probleme krijgen,
als ik met snelle sterke diditale servos stuur.

zooo sorry, nu weer :ontopic:

Groet
Uwe

hei hei hei hei .

Ik heb het weer aanschouwd .
Ik heb het weer gezien .
Ik zit op het puntje van mijne stoel , ik kan het haast niet geloven , wat een soeplesse , wat een geduld , wat een vakmanschap .
Alles komt stilaan goed , dit wordt de COBRA der COBRA's , voorzien van alle modelbouwtechnieken die er bestaan ,

Je moet het maar doen ,

VAKWERK NICK , VAKWERK .

Grtz
Ron

Thx Ron, thx, ik doe mijn best om hem mooi te maken. Als hij ook nog mooi vliegt, dan ben ik helemaal gelukkig. Ook jouw expertise draagt hiertoe bij, maar daarover meer in de volgende posting... vrijdag aanstaande...

RC-Heligroeten,

Nick

Ik hou van jullie op- en aanmerkingen mannen. Met elke commentaar wordt er rekening gehouden. Indien de Cobra over (hopelijk) enkele maanden niet goed te stabiliseren zou zijn weet ik nu dat het aan de servo’s zou kunnen liggen…
Ondertussen ben ik begonnen aan de opbouw van de mechaniek. Indien de mechaniek besmet zou zijn met Vario-ziektes (verkeerde of ontbrekende onderdelen) is de staart er nog om aan verder te werken. Gelukkig kan ik terugvallen op de ervaringen van mijn goede modelbouwvriend Stratos. Hij heeft hier eerder in zijn eigen Cobra bouwdraadje de meeste valkuilen, wolfijzers en schietgeweren blootgelegd. Ook de fouten in het bouwplan zijn ondertussen door Vario aangepast. De gecorrigeerde bouwtekeningen zijn online op de Vario webside terug te vinden.
Genoeg gebabbeld, tijd voor de prentjes...

Frame556a-WIP_Opbouw_elektromekaniek_halfweg-JPG.jpg

Frame556b-De_electromekaniek-JPG.jpg

Frame556c-Detail_electromekaniek-JPG.jpg

Frame557d-Voorbereide_motor_en_regelaar-JPG.jpg

Frame557e-De_volledige_aandrijfunit-JPG.jpg

Frame557f-Inbouw_mekaniek-JPG.jpg

Frame557g-Inbouw_mekaniek-JPG.jpg

Door rekening te houden met alle fratsen die Stratos heeft voor gehad liet deze mechaniek zich bouwen als een trein en hij loopt als een naaimachientje. Eén punt van kritiek. Als je deze mechaniek standaard bouwt zit er flex op het frame aan de achterzijde. Door het inbouwen van het plateau voor de IMU en het toevoegen van enkele Vario afstandsbalken heb ik dit probleem opgelost.

Heligroeten,

Nick

Lap, weeral een week voorbij.
Na een vlotte op- en inbouw van de mechaniek en aandrijving stond de voorbije week de inkleuring van de staart op het modelbouwmenu.

Frame567a-Tail_ready_for_paint-.jpg

Frame567b-ChromeYellow-.jpg

Frame567c-Tail_in_primer-.jpg

Frame568d-Pre-shading-.jpg

wordt vervolgd...

Heligroeten,

Nick

Yes!

Het ziet er zeer netjes uit, al zal ik de schilderwerken met argusogen volgen, want de paneellijnen zitten op sommige plaatsen tamelijk dicht op mekaar, wat ook bij de Kiowa het geval zal zijn. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken en of het niet "teveel" gaat worden..we hebben het er al eens over gehad hé...
succes!

Didier

Hei hei hei ,

komt helemaal goed ... ;-) ik kan het weten ... ;-)

VAKWERK NICK ... ;-)

En en en en en , er komt iets aan .. ik heb iets gezien , JA JA JA JA ... de volgende postings wordt alles duidelijk .

Grtz
Ron

Kleurverschil

Afgelopen jaren heeft Ron (STATUS) deze heli ook al gebouwd en toen was ik al onder de indruk maar Nick, eerlijk is eerlijk jij doet er nog even een schepje bovenop. Prachtige technieken die je gebruikt en ondertussen ook door diverse andere bouwers overgenomen en daarbij ook nog eens mooi in beeld gebracht.

Er is alleen iets wat ik niet begrijp ,had het ook al bij de heli van Ron gezien, waarom spuit je de finish laag van de 3 delen onafhankelijk van elkaar (cockpit, romp en staartgedeelte). Volgens mij krijg je altijd een verschil te zien, ik kan het misschien verkeerd zien maar als ik op de foto kijk dan zie ik toch al een kleurverschil tussen het cockpit gedeelte en de romp, of zie ik het toch verkeerd? Ik zie dat het cockpitgedeelte iets lichter van kleur is dan de romp of zie ik spoken?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Super John.
Thx voor je comment. Een beetje uitleg.
Op de gespoten delen zit er totaal geen kleur/tint verschil. Op de foto speelt de lichtinval. Het licht komt van linksboven, dus de vlakken die het dichts bij de lichtbron staan vangen en reflecteren het meeste licht.
De tijd die er was tussen het spuiten van de verschillende delen speelt eigenlijk ook geen enkele rol, want het mengen/faden van de kleuren gebeurt op de romp zelf tot alle delen met elkaar matchen. Het spuiten gebeurt ook niet op één dag, maar is uitgesmeerd over meerdere dagen, zelfs weken. Direct na het spuiten van de romp hebben ook de canopy en het doghouse een make-over gekregen om de foute sabels weg te werken. Juist door 50-tinten Olive Drab te gebruiken komt er door de lichtspeling leven in de anders vaale oppervlakken.
Nu de staart gelijk krijgen met de rest...

Heligroeten,

Nick

De voorbije week was het één en al Olive Drab in de spuitafdeling.
Speciaal voor Didier ga ik voor de laatste keer in deze build stap voor stap mijn werkmethode in beeld zetten.

Frame566a-Painting_tail-JPG.jpg

Frame566b-Fading_colors-JPG.jpg

Frame566c-Detail_fading-JPG.jpg

Frame566d-Detailbeeld_van_de_fading-JPG.jpg

Frame566e-WIP_Inkleuren_van_de_paneellijnen-JPG.jpg

Frame566f-Paneellijnen-JPG.jpg

Volgende week staat er opnieuw een "Zen-karwei" op de modelbouwagenda: het één voor één oplichten van de ongeveer 4000 tailrivetten.

Heligroeten en bij leven en welzijn tot volgende week,

Nick

Thx!

Zeer mooi in beeld gebracht, en ook het resultaat is weer op en top...

Welke methode ikzelf ga gebruiken weet ik nog niet, zal mss een combinatie van verschillende dingen worden...

Benieuwd naar volgende posts

grtz,

Didier

Man man man dit geeft toch de zin hetzelfde te gaan doen!!!! A zo'n schoon resultaat weer!!! Hier zie je nogmaals dat geduld de moeite toont...

De Cobrabuild en dit wekelijkse feuilleton zorgen er voor dat de weken voorbijflitsen. Soms een beetje ten koste van de andere huiselijke karweien...

De voorbije week waren er rivetwerkzaamheden ingeplant.
De rivetten liggen wat hoger dan de panelen en reflecteren het licht net iets eerder.
Hierdoor lijken ze een beetje lichter van tint.
Op modelbouwschaal is dit natuurlijk effect nauwelijks te zien. Om dit toch een beetje te simuleren kregen alle rivetjes één voor één een likje verf met een blekere variant van de basiskleur.

Frame567a-Opgelichte_rivetten-JPG.jpg

Tijdens maneuvers (militaire oefeningen) krijgt militair materiaal soms kleurvlakken om de kampen van mekaar te onderscheiden.
Ik heb referentiemateriaal waarop Cobra's staan met een gele staartpunt. Dit oogt wel mooi, dus heb ik de staartpunt van deze Snake opgesmukt met enkele laagjes gele verf.

Frame567b-Yellow_tail-JPG.jpg

Frame567c-Yellow_tail-JPG.jpg

De gele staartpunt zal helpen om de machine in vlucht beter te zien en geeft een totaal nieuwe en frisse look aan het geheel.

De komende werkzaamheden zijn ook reeds gepland. Volgende week worden er decals ontwopen, uitgeprint, gezet in ingewerkt.

Heligroeten,

Nick

Back