Jouw praktijkervaringen worden opgenomen in het onderhoudsboekje Bert. Dit houdt in: elke winter de boites opengooien, het vet vervangen en de tandwielen inspecteren en indien nodig vervangen.
De voorbije week is er in het BlueBird atelier hoofzakelijk gemeten en ingepast.
Voor het op lengte maken van de stangen volg ik de werkmethode die Vario toont in hun handleidingen en tel er vervolgens 5 mm bij. Dan wordt alles ingepast en nagemeten. De halve overmaat kort ik dan weel af. Vervolgens opnieuw inpassen en nameten en de halve overmaat afkorten enz. tot alles past en er geen spanning meer te voelen is.
Leuk detail, deze service-openingen zijn bovendien schaalgetrouw. Ook grote Cobra’s hebben deze openingen op ongeveer dezelfde posities.
In de Vario Cobrabouwdoos zit vreemd genoeg geen tailskid?
Aangezien het bij Vario de gewoonte is om ongeveer de helft van de onderdelen bij een kit te leveren en de andere helft onder de vorm van opties aan te bieden, hoopte ik in hun uitgebreide optielijst een passende tailskid te vinden. Helaas, in de Vario Accesoires cataloog is niks te vinden dat van ver of dichtbij lijkt op een Cobra tailskid.
Ook bij ander rompproducenten vond ik niks wat min of meer correct is.
De overgebleven opties waren: zelf een alu-buis plooien of een 3D-print laten maken. Maar soms worden oplossing véél te ver gezocht... Al die tijd stond de oplossing voor mijn neus...
De standaard skids die bij elke Align T-Rex 450 zitten blijken de perfecte vorm en afmetingen te hebben.
Op sommige detailfoto’s is een gevlochten koord te zien dat rond de tailskid is gewikkeld.
Dit eenvoudige detail moest er natuurlijk op komen, maar, ra, ra, ra, wat is de functie van deze koord?
Op naar de volgende klus, het aanstuurbaar maken van de stabilovlakken.
Heligroeten,
Nick