Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Frame556a-Dryfit_tailboomspanten-JPG.jpg

Frame556b-Dryfit_40_graden_mekaniek-JPG.jpg

Frame556c-Staartaandrijving_en_-aansturing-JPG.jpg

Frame556d-Inkijk_in_de_romp-JPG.jpg

Frame556e-Foute_mekaniekstoel-JPG.jpg

Hei hei ,

De aansturing van de heckrotor is prima .
Dit geeft je een spelingsvrije aansturing .
En ik kan het weten ... ;-)

Voor de verder rest ben je goed op dreef . ;-)

Het komt goed , het komt goed .

grtz
Ron

Naast de 40° angle gearbox is er ook nog een 90° tail gearbox nodig om de hekrotor aan te drijven.
Bij de Vario Electromekaniek kit is een 90° tail gearbox meegeleverd, maar het is de uitvoering met GRP-behuizing. Harde plastiek dus.
De 90° tail gearbox bestaat ook in een uitvoering met aluminium behuizing.

Frame555a-Tail_Gearbox_Opties-JPG.jpg

Vanzelfsprekend ga ik proberen of ik de Alu-versie kan inbouwen.
Na wat gesnuffel in mijn voorraadje Vario onderdelen ben ik tot de gelukkige vaststelling gekomen dat ik zowat alle onderdelen in huis heb om de aluminium uitvoering te bouwen.
De aluminium gearbox heeft bovendien het voordeel dat het mogelijk is om via een optionele rechtse 90° bellcranck de aansturing langs onder uit te voeren. De hekrotor langs onder aansturen heeft dan weer als voordeel dat niet de helft van de kap, die het hekrotorhuis afdekt, moet worden weggefreesd.

Frame557b-90_graden_Tail_gearbox_en_-rotorkop-JPG.jpg

De samenstelling van deze gearbox verliep feilloos, mits de noodzakelijk gearmesch tuning d.m.v. shimmen. Dit degelijke Vario-product loopt zoals een zwitsers klokje.

Frame557c-De_uitgelijnde_en_ingelijmde_tailboitehouder-JPG.jpg

Frame557d-Dryfit_van_de_gearbox_in_het_hekrotorhuis-JPG.jpg

Oef, oef, oef, de alu gearbox past perfect in het rotorhuis.

Frame557e-hekrotorhuis_zonder_kap-JPG.jpg

Frame557f-Hekrotorhuis_met_kap-JPG.jpg

Heligroeten,

Nick

Ziet er allemaal netjes uit, ik neem aan dat je de hekrotor met bladen hebt gemonteerd om alles haaks uit te lijnen?
Ik wist niet dat bij jou Cobra de hekrotor aan de "verkeerde" kant zat, je hebt dus de draairichting van de hekrotor ook moeten omdraaien? Regel is toch dat de leading edge van het hekrotorblad opwaarts tegen de downwash van de hoofdrotor draait....

groeten,

Didier

Ik vraag mij af of de hekrotor wel aan de rechter kant zit? Bij nakijken van foto's zie ik de hekrotor allemaal links zitten.

Gr. Rob.

Didier, de haakse uitlijning van de hekrotor kan nog bijgesteld worden. De tandwielkast is geborgd in de tandwielkasthouder dmv inbusbouten. Door de boutjes te lossen kan de gehele boite verdraaien. Wanneer na enkele vluchten blijkt dat de uitlijning OK is, worden de boutjes geborgd. Regelmatig bekritiseer ik Vario, maar dit hebben ze wel heel goed bekeken.

Over de hekrotor die aan de rechterkant zit.
Het Vario model heeft net zoals de alle types Cobra's een linksdraaiende hoofdrotor.
Op één uitzondering na hebben ook alle versies, die ooit ontwikkeld zijn, een rechts geplaatste hekrotor. De enige Cobra productie versie die een links geplaatste hekrotor heeft is de AH-1Z(ulu) "Viper". De Viper is ook de de enige productie versie met 4-blads hoofd- en hekrotor. Soms zie je ook foto's van AH-1 W(hisky)'s met 4 blads hoofd- en hekrotor. Dit zijn geen productieversies, maar omgebouwde Whisky's waarop het 4-blads systeem is getest.

The Snake die ik bouw is een replica van de AH-1G/S/F met serienummer 66-15318.
Ik bouw hem zoals hij er eind 1981, op 24-jarige leeftijd, uitzag als pas ge-update AH-1S step III. Dus met vlakke canopy, een 20 mm drieloopskanon, TOW-missile pods en nog enkele andere mindere zichtbare aanpassingen.
Later werd deze machine nog verder aangepast en kreeg hij achtereenvolgens de namen: Improved AH-1S, AH-1P en AH-1E.
Samen met alle andere aangepaste AH-1G's werden al deze varianten in 1988 omgedoopt tot AH-1F's.
Zo Bert, je kan gerust zijn, al deze types hadden een rechts geplaatste hekrotor.
En @ Didier, om mijn hekrotor te laten blazen in de hoofdrotor heb ik in de aandrijflijn idd ergens een tandwiel andersom moeten plaatsen.

Heligroeten,

Nick

Hey Nick,

Gewoon ter info: mijn benzineversie vliegt reeds al die jaren met het kunststof hekrotorhuisje, en dat gaat gewoon goed, mits je in de gaten houd dat de kegeltandwielen een levensduur hebben van ongeveer 25 uur (als je iedere 5 uur het vet vervangt). Bij mij zit de derde set tandwielen er nu in.

Het uitlijnen vond ik eigenlijk redelijk makkelijk en heb ik min of meer in een slag door met de 40 graden gearbox gedaan, door een buisje om de schuin opgaande klauwkoppeling van de 40 graden box te schuiven (klempassing door wat plakband) en dan de 40 graden gearbox in de staart te fröbelen zodanig dat de ingaande as precies horizontaal zit en de schuin opgaande as mooi in het dikste gedeelte van de staartfin uitkomt. Als de lijm van het spantje droog is, daarna die aluminium bus waaraan de hekrotor komt om die schuin opstaande buis geschoven (alweer, lichte klempassing met plakband o.i.d.) en in de staartfin gelijmd. Op die manier zit alles met voldoende nauwkeurigheid in lijn.
De hoogte was vrij simpel: Afstand van de "flens" van het hekrotorhuis tot de uitgaande hekrotoras is bekend, en de as moet op het deelvlak van de tailfin en afdekkap komen, dus die afstand kun je aftekenen op die buis die als uitlijning dient.

Recht zetten van die bevestiging (met het kunststof hekrotorhuis valt er naderhand niks meer uit te lijnen, dus het moet bij lijmen reeds goed zitten) viel ook reuze mee, de rechte rand van de bevestigingsbus haaks op de mal-naad van het staartstuk loste dat op.

De klus op zich vond ik pittig, maar het uitvogelen hoe de boel uitgelijnd moest worden, vond ik eigenlijk redelijk zelfwijzend...

Inderdaad moet je een van de tandwielen in het benzine-mechaniek omdraaien om de staart de goede draairichting te geven, maar dat levert gelukkig geen enkel probleem op.

Groet, Bert

Wederom thx voor de info Bert. Toch ben ik content dat ik de alu-boite heb kunnen inbouwen omwille van alle voordelen die ik mijn postings hierboven heb aangehaald.

Door je uitleg over de levensduur van de tandwielen lijkt het mij interessant om eens een lijst op te stellen voor controle- en onderhoudspunten en hun interval bij schaalhelis van deze omvang. Dus wie controleert en vervangt er wat aan zijn schaalheli en hoe frequent?
Alle input welkom.

Heligroeten,

Nick

Hoi Nick,

Tsja, Vario beweerde in de tijd dat ik mijn Cobra kocht (rond 2003~2004) bij hoog en bij laag dat het plastic hekrotor huis voor schaalheli's van het formaat "benzine-mechaniek" afdoende was, en zelfs van voordeel i.v.m. het zwaartepunt. de meeste schaalheli's hebben nl van zichzelf al méér gewicht in de kont vergeleken met de BT, maar slechts een korte neus.
Ironisch genoeg heeft de Cobra juist een relatief ERG lange neus en dus geen enkel probleem met het zwaartepunt (ik heb er geen lood in liggen). Ik vind zelf de hekrotor van de Cobra erg veel toeren draaien (ruim 6000 toeren, en daarmee 1000 toeren meer dan die van de BO 105, maar die van de BO 105 is VEEL steviger uitgevoerd....) en heb me er wel eens zorgen over gemaakt, maar tot nog toe gaat alles goed, ondanks de hoge draaiuren.

Maar mijn BO 105 bijvoorbeeld is door dit verschijnsel (zware staartaandrijving) behept met goed een kilo lood in de neus ondanks dat ik best licht gebouwd heb.

Hoe dan ook, Vario is er zelf van teruggekomen en beveelt al geruime tijd voor veel heli's het aluminium hekrotorhuis aan. Dus je zit niet verkeerd met je beslissing, al denk ik dat de roep van de gebruiker om een stevigere hekrotor eerder veroorzaakt word door "grond-ongemakjes" (blijven haken achter de deurpost, stoten bij het in de auto zetten, dat soort dingen) want zeker de Cobra is onhandig groot met zijn 2 meter lengte.

Qua checks: Ik controleer(de) rgelmatig de tandriem, maar die slijt gewoon domweg "niet", de hoofdtandwielen blijven ook tot in het oneindige heel, ik heb ooit gedacht dat het verstandig was om om de 30~40 uur de kogellinks op de rotorkop te vervangen, wat ook overbodig blijkt.

Benzineslangen, die moet je na tien jaar op zijn laatst (liever na vijf) vervangen i.v.m. verharden en eigenlijk bleken al mijn vervangings-intervallen sterk aan de voorzichtige kant te zijn.

Wat overeind bleef, is vet in de hekrotor vervangen na 5 uur (voor skyfoxen is dat ongeveer 10 uur), tandwielen hekrotor vervangen na ongeveer 25 uur (SkyFox is dat plm 60 uur), en in mijn specifieke geval bleek ik na 35 uur scheuren in een van beide frame platen te hebben, maar ik kan twee bouwslordigheden aanwijzen die dit MOGELIJK hebben veroorzaakt, dus ik durf niet te zeggen of dit type-specifiek is of puur mijn eigen fout.

Ik haal zelf dus ongeveer op de 10 uur het mechaniek uit de romp (is ongeveer eens per anderhalf jaar), loop een keer per jaar de hekrotor goed na, en kijk twee keer per jaar voor in de romp.

Onverminderd de visuele inspectie bij iedere start en vlucht, maar dat mag evident verondersteld worden.

Groet, Bert

Jouw praktijkervaringen worden opgenomen in het onderhoudsboekje Bert. Dit houdt in: elke winter de boites opengooien, het vet vervangen en de tandwielen inspecteren en indien nodig vervangen.

De voorbije week is er in het BlueBird atelier hoofzakelijk gemeten en ingepast.

Frame558a-Stuur-_en_aandrijfstangen_op_lengte-.jpg

Voor het op lengte maken van de stangen volg ik de werkmethode die Vario toont in hun handleidingen en tel er vervolgens 5 mm bij. Dan wordt alles ingepast en nagemeten. De halve overmaat kort ik dan weel af. Vervolgens opnieuw inpassen en nameten en de halve overmaat afkorten enz. tot alles past en er geen spanning meer te voelen is.

Frame558b-_Service_openingen-.jpg

Leuk detail, deze service-openingen zijn bovendien schaalgetrouw. Ook grote Cobra’s hebben deze openingen op ongeveer dezelfde posities.

In de Vario Cobrabouwdoos zit vreemd genoeg geen tailskid?
Aangezien het bij Vario de gewoonte is om ongeveer de helft van de onderdelen bij een kit te leveren en de andere helft onder de vorm van opties aan te bieden, hoopte ik in hun uitgebreide optielijst een passende tailskid te vinden. Helaas, in de Vario Accesoires cataloog is niks te vinden dat van ver of dichtbij lijkt op een Cobra tailskid.
Ook bij ander rompproducenten vond ik niks wat min of meer correct is.
De overgebleven opties waren: zelf een alu-buis plooien of een 3D-print laten maken. Maar soms worden oplossing véél te ver gezocht... Al die tijd stond de oplossing voor mijn neus...
De standaard skids die bij elke Align T-Rex 450 zitten blijken de perfecte vorm en afmetingen te hebben.

Frame558c-_Tailskid-.jpg

Op sommige detailfoto’s is een gevlochten koord te zien dat rond de tailskid is gewikkeld.
Dit eenvoudige detail moest er natuurlijk op komen, maar, ra, ra, ra, wat is de functie van deze koord?

Op naar de volgende klus, het aanstuurbaar maken van de stabilovlakken.

Heligroeten,

Nick

Zeer simpele oplossing dat je daar hebt, ge moet er maar opkomen.

Om op je vraag te antwoorden; geen idee, zal een gokje wagen.. voor de boel bij mekaar te houden bij een te harde landing, zodat'ie niet in de tailrotor kan slagen mocht 'ie afbreken?

Ben benieuwd...

groeten,

Didier

Rollade bijeen te binden......

Oh sorry je bedoeld op een echte cobra, niet het touw wat je gebruikt hebt

Ziet er fantastisch uit

Het nut van een gevlochten koord rond een deel van de staartskid blijft voorlopig een mysterie. Misschien komen we er ooit nog wel eens achter...

Het aanstuurbaar maken van de stabilo's wordt iets complexer dan eerst gedacht.
Zowel de aandrijfas, als de aanstuurrod voor de hekrotor kruisen de aslijn van de stabilo's. Er moet een U-vormige schommel gemaakt worden om onder de as en de rod door te gaan.

Frame559a-Hekrotoraansturing_Vario_systeem-JPG.jpg

Frame559b-Exploded_view_parts_stabilo_aansturing-JPG.jpg

Frame559c-Pre-montage_stabilo_aansturing-JPG.jpg

Op naar de volgende stap: inbouwen van deze constructie.

Heligroeten,

Nick

Waarom wil je dit? De hoek is afhankelijk van de snelheid of totale kanteling van de romp tijdens voorwaartse vlucht. Dan kun je de aanstuuring niet op je nick zetten.
Of wil je loopings vliegen? Dan werkt het wel.

Gr. Rob.

Hey Rob, de aanstuurbare stabilo's zijn kwa idee een puur schaalgegeven.
In translatievlucht zal de stabilo in princpe vlak staan. Natuurlijk zal ik hiermee wel wat voorzichtig experimenteren.
Tijdens hovervlucht kunnen ze eventueel naar beneden worden gekanteld om het effect van de downwash te verminderen. Mogelijks heeft de downwash op de stabilo's tijdens hoevervlucht op deze schaal totaal geen effect.
Natuurlijk zullen in de pits de stabilo's, net zoals bij de echte, netjes afhangen. 't Is dus voornamelijk een aardigheidje voor de static.

Eigenlijk zijn de stabilo's geen vleugels, maar spoilers die stabiliseren en de staart tijdens voorwaartse vlucht naar beneden duwen.
Hopelijk lukt het om alles stabiel in te bouwen en aan te sturen. Bij de minste flex gaat alles er uit en worden de spoilers fix gemonteerd. 'k Heb reeds vele zotte ombouwtoeren uitgehaald met deze romp,... dit kan er ook nog wel bij.

Heligroeten,

Nick

Succes met de bouw van de stabilo's. Het blijft een mooi verslag om te volgen. Ook al gaat het soms niet zoals je wilt.

Gr. Rob

PS: er is veel geëxperimenteerd met de stabilo's op de Kavan Jet Ranger. Dit is nog op enkele site's na te lezen.

Ik weet niet of het rotorprincipe van het grote voorbeeld dit toelaat, maar ik weet dat in modelschaal de stabilo's (theoretisch) gebruikt kunnen worden om de rolneiging weg te trimmen. Als je je stabilo negatief (staart duwt omlaag) zet, gaat een Vario naar rechts rollen, zet je hem positief, dan rolt hij naar links.

Het effect is maar klein (je moet echt een seconde of twee zuiver rechtuit vliegen en gedurende die twee seconden de stick loslaten om het effect uberhaupt te kunnen zien.
Ik had dat met mijn kleine Vario Huey, waarbij ik de stabilo per ongeluk in de verkeerde hoek had staan. Die rolde naar rechts terwijl alle andere heli's bij mij naar links rollen (op de vierblads heli's na, die rollen ook naar rechts, maar vanwege een andere oorzaak, Flow induced roll)

Mijn Cobra rolt met fixed stabilo in voorwaartse vlucht verwaarloosbaar naar links, als de heli zuiver getrimd is in een windstille hoover. Maar dat is echt maar zo weinig, dat ik het hele veld over kan vliegen "met losse handen" en dan zie je aan het eind dat hij een heel klein tikje naar links hangt....

In hoover kan ik niks, maar dan ook echt niks merken van een negatieve invloed van de stabilo's.

Maar volgens mij reageert het rotorprincipe van de grote Cobra niet op deze wijze op stabilo verstelling vanwege de beweeglijkheid tussen kop en mast.

Ik zou je dan ook in alle eerlijkheid niet kunnen vertellen, wat de reden achter de verstelmogelijkheid van de stabilo's is. Wellicht houden ze de romp actief horizontaal tijdens kruisvlucht i.v.m. wapen nauwkeurigheid?

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hola , hola ,

Da is ook de max hier , ik ben benieuwd hoe dat gaat werken , en veel invloed zal het niet hebben als je ze recht laat staan tenminste in vlucht .

Maar , het heeft wel een grote impact ivm het schaalgetrouwheidsbouwen , amai nog niet , hier steekt ook weer wat tijd in .

Ik ben benieuwd naar het vervolg ...

Goe bezig Nick .

Grtz
Ron

Het ziet er idd weer top uit, maar het is wél weer extra gewicht achter het zwaartepunt, of heb je voldoende reserve door je lipo's naar voor te schuiven?

grtz,

Didier

Back