Tsja... het kan zijn dat een electromechaniek (wat ik op zich niet ken) mischien té flexibel is, maar persoonlijk vind ik het benzinemechaniek nu niet direkt een wonder van rigiditeit.
Ik ken het probleem van de voorover/achterover oscillatie, en ik snap dat dat op te lossen is met hardere dempers, maar die hardere dempers veroorzaken juist weer de vibraties.
En dáár trigger ik een beetje op: ik vlieg met de boterzachte O-ringen, en er oscilleert niks dus ik vermoed dat het oscilleren komt door de combinatie FBL en zachte dempers (de sensors zitten in de romp, maar sturen de rotor aan=> er zit een kleine tijdsvertraging tussen de beweging van de rotor en de daaropvolgende beweging van de romp, m.a.w. de FBL staat altijd achter de feiten aan te hollen). Hardere dempers, en die tijdsvertraging verdwijnt, voila, geen oscillatie meer....
Maar een nare trilling er bij.
En die trilling, die moet je denk ik éérder zoeken in een te stijf mechaniek, dan in een te flexibel: Reden dat ik dat zeg: De heli waar ik last had van trillingen ten gevolge van harde dempers, was de Bell 47 G, met zijn loeistijve RVS framewerk. In de meer flexibele Epoxy rompen schijnt de kop die ik toen had veel minder problemen gegeven te hebben.....
Ik vind persoonlijk 13 kilo nogal wat, de mijne vliegt met ongeveer 10,5 (ongetankt, bijna 11 vliegklaar dus), draait tussen 1200 en 1250, en oscilleert totaal niet.