Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Hey Ronald,

Het gordelbeslag (hespen en sluitingen) zijn 2x Vario set 29/7. Ik heb ze gemeterialiseerd met Alclad II.
De gordelriemen heb ik gemaakt van 'BH-bandjes'. Je vind die in allerhande kleuren (althans in België) in de betere naaiwinkels.

Heligroeten,

Nick
 
Ondertussen is er geprobeerd om de oorza(a)k(en) van de trillingen op te sporen.
Alles is uitgemeten en gewogen. De pallen, het zwaartepunt van de pallen, de balans van de volledige kop, de spindel, de hoofdas. Niks is krom of uit balans.
Eigenlijk is het 'niet vinden' van enig probleem in de kop en/of pallen geen goed nieuws en moet er verder worden gezocht.
De oorzaak ligt dus misschien wel in een te zwakke (flexende) mechaniek.
Om de flex uit de mechaniek te halen is hij op 3 plaatsen versterkt met aluminium baren. Met heel veel dank aan Dirk G. voor het kunstige freeswerk.

Frame617c-Mechaniek versteviging.jpg


Frame617d-Mechaniek versteviging.jpg


Frame617e-Mechaniek versteviging.jpg


Met deze ingebouwde verstevigingen is de mechaniek nu zo stug als het maar zijn kan.
Nu de uitgebroken spanten opnieuw verlijmen en verstevigen en alles opnieuw inbouwen.
Wordt vervolgd.

Heligroeten,

Nick
 
Geloof het of niet, maar stijver maken van het mechaniek kan tot hele grote problemen leiden (vraag niet hoe ik dat weet).
En ik verdenk nog steeds een verkeerde hardheid van de dempers....

Mischien heb ik het gemist ergens, maar wat is het vliegklaar gewicht ongeveer?
 
Thx voor het meedenken Bert, maar je hebt waarschijnlijk iets gemist.
De dempers zijn reeds vervangen. Hardere ipv zachtere. Tijdens de eerste testvlucht schommelde de helil over de lengte-as (nick). Door de zachte dempers te vervangen door hardere en extra shims bij te steken was dit probleem tijdens de tweede testvlucht weg.
Het vliegklaar gewicht (alles inbegrepen... batterijen, pallen enz...) is 13 kg. Het rotortoerental is 1250 omw/m. Om op te stijgen heb ik 6° pitch nodig.

De zwarte Cobra die je ziet op de eerste foto van de fotocompilatie van de testvluchten, weegt evenveel en trilt niks.
Doch er steekt wel een andere mechaniek in die heli, nl. een klassieke Vario benzinemechaniek met elektro ombouwkit. Die mechaniek is heel stijf.

13 kg vliegklaar gewicht is waarschijnlijk net te veel voor de Vario elektromechaniek die in mijn Cobra steekt. Ik hoop dat door de elektromechaniek even sterk stijf te maken als de benzine mechaniek de flex er uit zal zijn.
Als de flex de oorzaak is van de trillingen, dan zou het probleem moeten opgelost zijn. Zo niet moet ik verder zoeken naar een oplossing om dit apparaat deftig te laten vliegen. Maar, dat een Cobra van 13 kg goed vliegend te krijgen is bewijst de zwarte Sky Nights Cobra waar ook een DJI Whookong stabilisatie in steekt.

Heligroeten,

Nick
 
Wat ik me ook afvraag , heeft er dan nog niemand zo'n probleem gehad voor jou ? Ben jij de eerste die zo een combinatie maakt ( "lichte" electro mekaniek in 13 kg heli )
 
Tsja... het kan zijn dat een electromechaniek (wat ik op zich niet ken) mischien té flexibel is, maar persoonlijk vind ik het benzinemechaniek nu niet direkt een wonder van rigiditeit.

Ik ken het probleem van de voorover/achterover oscillatie, en ik snap dat dat op te lossen is met hardere dempers, maar die hardere dempers veroorzaken juist weer de vibraties.

En dáár trigger ik een beetje op: ik vlieg met de boterzachte O-ringen, en er oscilleert niks dus ik vermoed dat het oscilleren komt door de combinatie FBL en zachte dempers (de sensors zitten in de romp, maar sturen de rotor aan=> er zit een kleine tijdsvertraging tussen de beweging van de rotor en de daaropvolgende beweging van de romp, m.a.w. de FBL staat altijd achter de feiten aan te hollen). Hardere dempers, en die tijdsvertraging verdwijnt, voila, geen oscillatie meer....

Maar een nare trilling er bij.

En die trilling, die moet je denk ik éérder zoeken in een te stijf mechaniek, dan in een te flexibel: Reden dat ik dat zeg: De heli waar ik last had van trillingen ten gevolge van harde dempers, was de Bell 47 G, met zijn loeistijve RVS framewerk. In de meer flexibele Epoxy rompen schijnt de kop die ik toen had veel minder problemen gegeven te hebben.....

Ik vind persoonlijk 13 kilo nogal wat, de mijne vliegt met ongeveer 10,5 (ongetankt, bijna 11 vliegklaar dus), draait tussen 1200 en 1250, en oscilleert totaal niet.
 
Ik ben niet de eerste die deze combinatie gemaakt heeft.
Enkele jaren geleden was er hier een Cobra bouwdraadje van Ronny V. (Stratus).
Ronny zijn elektromechaniek flexte ook, met een gelijkaardige trilling als gevolg.
Ronny heeft dit opgelost door 1- hardere rubbers te steken en 2- de mechaniek stijver te maken met een baar aluminium tussen de frameplaten.
Hiermee was zijn probleem opgelost.
Eigenlijk ben ik bezig dezelfde soort modificatie aan het uitvoeren.
Ik hoop dat ook mijn probleem hiermee zal opgelost zijn.

Heligroeten,

Nick
 
Al een paar jaar ben ik een stille bewonderaar. Nu toch maar even de stilte doorbroken... Trillingen, stijfheid, massa en toerental zijn factoren die mij doen denken aan "eigenfrequentie". Het toerental dat je vliegt kan precies op het eigenfrequentie van de heli liggen. Versterken kan dan inderdaad het verkeerde resultaat hebben. Door het toerental te verhogen zou je het probleem kwijt kunnen zijn. Ook kan je dan met bv. 4 graden pitch opstijgen. Eigenfrequentie problemen kom ik in m'n werk ook tegen bij het ontwerpen van staalconstructies als windmolen fundatie... Soms is slapper maken ( minder staal IPV meer) een oplossing... Succes met troubleshooting!
 
Thx voor je reactie iTuur.
Alles wat je schrijft zijn idd. mogelijke oorzaken en oplossingen voor het trillen.
Tijdens de testvluchten hebben we een hoger toerental geprobeerd. Ik had idle up 1 op 1250 ingesteld en idle up 2 op 1350.
Na het schakelen van idle 1 naar idle 2 trilde de handel nog harder. Dus het probleem verergerde enorm door 100 toeren rapper te draaien (dit zowel met de zachte als met de harde rubbers).
't Zal afwachten zijn tot de volgende testvlucht om te zien welk effect het verstijven van de mechaniek heeft.
Wordt vervolgd...

Heligroeten,

Nick
 
Ik had idle up 1 op 1250 ingesteld en idle up 2 op 1350.
Wat is eigenlijk de reden van het relatief lage toerental (tenminste, binnen mijn vergelijkingskader)? Ik vloog ooit een (totaal onvergelijkbare) Raptor 50 met een toerental van 1800 in normal mode en 2100 in stunt mode. Nu snap ik dat dat een beetje te veel van het goede is voor een schaal heli, maar tussen 1250 en 1800 zit nog veel ruimte... Zal natuurlijk wel heeeeeeel spannend zijn om m door de kritische fase heen te toeren...

succes met de zoektocht!
 
De voorbije week is de Cobra opnieuw samengebouwd. De getunde mechaniek is nu zo stug en stijf als het maar zijn kan. De flex is volledig weg. Tevens is de aanhechting van alle spanten aan de romp verstevigd.

Vandaag opnieuw test gevlogen en... 't Is prachtig mensen. Geen trilling meer te bespeuren en zo stabiel als een rots.
De vermoedens dat de trillingen veroorzaakt werden door een flexende mechaniek waren dus juist en de zaak verstevigen met aluminium baren was de juiste oplossing. Joepie Joepie.
Naar mate mijn vliegvertrouwen in deze machine groeit zal de vliegbelasting tijdens de komende vluchten geleidelijk worden opgevoerd. Verder moet ik de GPS-functies nog uitproberen.

Daarmee zit dit bouwverhaal er op... How, how, hé, hé, ... fout...
Ondertussen heb ik TOW missile launchers uitgetekend. Als de Cobra het tijdens de komende vluchten goed blijft doen, dan worden de launchers uitgewerkt en komt er hier natuurlijk wat prentjesmateriaal.

Heligroeten met één wens... Ik heb 7 jaar gebouwd aan deze heli, ik wens da'k er ook 7 jaar mee zal kunnen vliegen.

Nick
 
Super!

Dat is goed nieuws, nu kun je er eindelijk van gaan genieten!
We kijken uit naar het vervolg, en natuurlijk een nieuw draadje ooit...

Groeten,

Didier
 
Nick, gelukkig ben je de trillingen de baas geworden. :banana:
Nu is het genieten geblazen.
Laat de filmpjes maar komen zou ik zeggen!
Respect voor dit stuk vakwerk.
Diepe buiging!
:worship::worship::worship:
 
De voorbije dagen heeft de Cobra nog enkele testvluchten gemaakt waarbij er werd bevestigd dat alle trillingsproblemen van de baan zijn.
In afwachting van meer vliegplezier is er bewapening ontworpen en getekend.
Onder elke vleugel komen er twee TOW Missile Launchers.

Virtueel zien deze er zo uit...

Frame619a-TOW Missile Launcher.jpg


Frame619b-TOW Missile Launcher.jpg


Frame619c-TOW Missile Launcher.jpg
Frame619d-TOW Missile Launcher.jpg
 
De ontwerpen zijn doorgestuurd naar de 3D-drukkerij en inmiddels zijn de parts geleverd.

Frame620 3D-prints TOW Missile Launchers.jpg


De airbrush kan opnieuw geactiveerd worden.

Heligroeten,

Nick
 
Back
Top