Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Blue Bird, 21 jul 2010.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... wát ik ook ben, ik ben vooral PRO "goed vliegende heli's"....
     
    Arthur Costerus vindt dit leuk.
  2. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    De tweede testvlucht is uitgevoerd met harde rubbers en 0.5 mm shims. Door deze ingereep was het schommelen volledig weg.
    De oorzaak van het schommelen was dus een te slappe kop.
    Nu het trillingsprobleem oplossen zoals ik enkele posts geleden toonde.
    Als de machine heel blijft tijdens de testfase temmen we dit beestje wel.

    Heligroeten,

    Nick
     
  3. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Ik heb zowel met als zonder FBL gevlogen en vlieg nog steeds met FBL.
    Als je afstelling niet goed is dan werkt zowel FBL als geen flink tegen je in. Dit waren en zijn dan wel geen Vario mechanieken, maar aerodynamica blijft het zelfde.

    Ik had een 4 blads 450 Augusta zonder FBL. Vloog erg goed, zonder expo, tot ik uit een duikvlucht moest komen en te weinig nick had. Dus klapte het geheel zo op de grond met z'n buik. Zo leer je ook weer wat bij

    Gr Rob
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Succes met het verder afstellen Nick , mijne naamgenoot zal je hier toch ook wel bij raad weten ? De heli "doctor" LOL
     
  5. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Jet ziet, hoort en leest van alles. Elke specialist heeft zijn eigen ideeën en mogelijke oplossingen.
    Ik ga alle plausibele ideeën één na één uitproberen in de hoop dat het uiteindelijk goed komt.
    Om te starten ga ik achtereenvolgens:
    - de rechtheid van de as uitmeten
    - nakijken of er een onbalans is in de kop
    - de mechaniek regider maken zoals getoond in een vorig posting.
    - de flanken van de romp verstevigen met carbon strengen
    - enkele losgetrokken spanten herbevestigen en de verbinding van alle spanten verstevigen met glasvezelmatjes.

    Als dat allemaal gedaan is opnieuw testen nadat de piloten een extra opleiding traumabeheersing hebben beëindigd.

    Heligroeten,

    Nick
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
  7. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Hoe kan je de onbalans in de kop nakijken?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's een fout waar ik ook héél snel al achter kwam: Door het andere "gevoel" tijdens het vliegen heb je de neiging de uitslagen kleiner te maken, om er dan achter te komen dat je voor FFF te weinig hebt.....
     
  9. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    De onbalans in de kop kijk je na door de kop (zonder pallen) op een perfecte as rond te laten draaien (schommelen) in een 'balanceerapparaat'. Als er een zwaardere kant is, hangt die op het einde van schommelbeweging altijd het laagst.
     
    MDM vindt dit leuk.
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ?? pallen ??
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Pallen zijn rotorbladen, onze zuiderburen noemen dat zo.
     
  12. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Thx voor de verduidelijking Rhelie. Niek zal eens dringend zijn Frans heli-jargon moeten moeten bijspijkeren ;-)

    Rotorbladen = les pales du rotor. In't Vlaams wordt dat dan 'de pallen'.

    Nog een paar ? ... speciaal voor niek en alle andere noorderburen...

    Skids of skies is in't Vlaams: de patins. (Het jonge volkje gebruikt tegenwoordig wel de Engelse term Skids.)
    De verbindingen tussen de patins zijn 'de traversen'.
    De cockpit instrumenten console is een pupieter.
    Een hekrotor is in het betere Vlaams: een rotor anticouple.

    Salutations hélico,

    Nick
     
  13. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    En een helikopter is toch een wentelwiek ;)
     
    Blue Bird vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hellup.... technisch Vlaams....

    Ooit 3 maanden op een schip onder Belgische vlag gevaren, en dat was voor mij toch in taalkundig opzicht een ramp....
    Kulassen overhalen, Soupapekes justeren, gaat eens een Tournaviske pakken, pffff... ik begreep er geen kloten van....
     
    Blue Bird en guyken vinden dit leuk.
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    .. en na het manueel aandraaien van 50 vijzen heb je blijnen.
     
    Blue Bird en guyken vinden dit leuk.
  16. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Super Bert. Je kan zo starten met een inburgeringscursus.
    Heb je ooit al eens een échappement vervangen?

    Heligroeten,

    Nick
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    wiebelding in klok
     
  18. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Na dit interludium over de mooie Vlaamse taal terug on topic met een fotocompilatie van de testvluchten.

    Een mooi koppel in de klaarmaak zone.
    Frame616a-2 Cobra's.jpg

    Pilot and assisting helimaster.
    Frame616b-Pilot and assisting helimaster.jpg

    Ready for flight.
    Frame616c-Ready for flight.jpg

    Spinning up.
    Frame616d-Spinning up.jpg

    Take off.
    Frame616e-Take off.jpg

    Airborne.
    Frame616f-Airborne.jpg

    Frame616g-Airborne.jpg

    Frame616h-Airborne.jpg

    Safe back on deck.
    Frame616j-Savly back on deck.jpg

    Pilot and machine.
    Frame616k-Pilot and machine.jpg

    Heligroeten,

    Nick
     
    wrobijns, Demaic, E.hof en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Euh.... volledig in traditie van toen, moest ik dit opzoeken.... En het antwoord is: op een schip nog nooit, want die zijn nogal groot....

    Bij de brommerkes uiteraard wel eens...

    Mooie foto's, Niek... gaaf je Snake eindelijk in haar element te zien!
     
    Blue Bird vindt dit leuk.
  20. elrofotografie

    elrofotografie

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Ergens bij Rotterdam in de buurt
    Nick even een vraagje
    Waarvan heb jij die gordels gemaakt?

    Gaat er trouwens schitterend uitzien deze heli.
    Man wat een mooi werk allemaal.
    Gr
    Ronald
     

Deel Deze Pagina