Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Dat kleuren van de staart laat je toch niet los hé...deze keer uitgevoerd zonder de meningen van anderen te vragen... goe gezien ;-)

Staart ziet er wederom prachtig uit, als je er maar tijd insteekt hé, dan komt alles goed..


groeten,

Didier
 
De afgelopen week was het 'decal-time'.
De grootste markeringen zijn negatief uitgesneden in friskfilm en met de airbrush aangebracht.

Frame568a-Spuitdecals-JPG.jpg


Alle andere kleinere opschriften zijn waterdecals.
Bij het uitwerken van de vele instructie- en waarschuwingsteksten heb ik mij wat (functionele) dichterlijke vrijheid gepermitteerd.

Frame568b-Tail_waterdecals-JPG.jpg


Alle opschriften zijn aangebracht en low visible gemaakt.

Frame568c-United_States_Army_Spuitdecal_LowVis-JPG.jpg


Frame568d-Serial_number-JPG.jpg


Frame568e-De_tail_is_afgewerkt-JPG.jpg


Alle technische onderdelen voor de aandrijving en aansturing, die verwijderd waren voor het spuitwerk, kunnen opnieuw worden gemonteerd.
Da's een werkje voor volgende week.

Heligroeten,

Nick
 
Decals!
Een enorme klus om te klaren, enkel het opzoekwerk alleen kost megaveel tijd, maar het resultaat is prachtig!
Ben nog aan het twijfelen of ik frisk of decal ga gebruiken, 'k heb nog genoeg tijd om te denken, maar u resultaat met de frisk is inspirerend...
Het gebruik van u creatieve "vrijheid" kan weer voer tot discussie zijn, ma 't ziet er wel leuk uit hé ..

groeten,

Didier
 
Whaaaauw schitterend.... gewoonweg perfect. Echt en dan die ordernummers erbij das goed gezien. Echt af. Man man waar haal je de inspiratie
 
Ik heb tijdens deze build idd. al een aantal keer goe gezondig tegen de schaalgetrouwheid. Nu, alle details en andere aardigheden zijn terug te vinden op de één of andere echte Cobra, maar er is geen enkele echte Cobra die ze allemaal samen heeft! In 't echt vind je ook geen 2 Cobra's die 100% identiek zijn.
Het achterhalen van alle opschriften van 1 specifiek toestel was onmogelijk. 'k Vond het dan ook geen slecht idee om de opschriften een beetje aan te passen aan de modelbouwrealiteit. Mijn opschriften duiden dan ook echt aan wat er in mijn model achter de panelen zit. Ook sommige onderhoudsinstructies zijn aangepast aan het model en verwijzen naar vet en olie uit het Vario-gamma.
't Is leuk en praktisch. Just spijtig da'k nog niet eerder op dat idee was gekomen.
Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar, ook al schop ik dan tegen de schenen van de modelgetrouwheid...

Heligroeten,

Nick
 
Alle technische onderdelen voor de aandrijving en aansturing, die verwijderd waren voor het spuitwerk van de tail, zijn opnieuw gemonteerd en operationeel.
De to do lijst is nog lang. Rond en in de romp moet nog heel wat gebeuren.
Eén van de taken op de to do lijst is het ontwerpen en uitwerken van de Infrarood-Jammer die boven op de turbineomkapseling moet komen.
Ik ben een artisanale modelbouwer, maar soms moet een mens mee met de evoluerende technologie. Daarom ben ik 8 maand geleden een opleiding Autodesk Inventor 3D-ontwerpen en tekenen gestart. Dit met de bedoeling om heli-onderdeeltjes zelf te ontwerpen/tekenen en deze dmv 3D-printing te laten maken.
De IR-Jammer is een ideaal project om mijn nieuw aangeleerde vaardigheden op los te laten.

Frame569a-IR-Jammer_Technische_Tekening-JPG.jpg


Frame569b-Render_View_01-JPG.jpg


Frame569c-Render_View_02-JPG.jpg


Frame569d-Reflextiepaneel-JPG.jpg


Frame569e-Virtuele_IR-Jammer-JPG.jpg


Frame569f-Virtuele_IR-Jammer-JPG.jpg


Zo, de virtuele IR-Jammer is klaar. De inventorbestanden zijn omgezet naar .STL-files en doorgestuurd naar een Nederlands 3D-printbedrijf...
 
Het contact en de service met het 3D-printbedrijf was perfect. Tijdens het uploaden werd mijn ontwerp gecontroleerd en kreeg ik de bevestiging dat het printbaar is in het gekozen materiaal. Via Email werd ik verder op de hoogte gehouden van de stand van zaken en in minder dan een week werd de print netjes thuis geleverd.

Frame569g-De_print-.jpg


Frame569h-Montage_reflectiepanelen-.jpg


Frame569i-Airbrushwerk-JPG.jpg


Frame569j-IR-Jammer-JPG.jpg


Frame569k-Gemonteerde_IR-Jammer-JPG.jpg


Heligroeten,

Nick
 
Een bekend plaatje die IR jammer, een hele poos geleden ook gemaakt, op de artisanale manier dan. Zo kunnen we later beide resultaten vergelijken en van de prachtige afwerking genieten..
Ge zijt weer een stapje dichterbij het eindresultaat...

groeten,

Didier
 
Nick ...

Nick ...

Nick ...

Ik kan het alleen maar bewonderen , je creativiteitsbanen breiden zich uit , ook via deze 3D weg kan je zeer mooie en functionele parts maken voor je COBRA .

Het 3D tekenen is zeker een extra hulpmiddel , het laat je toe andere dingen te maken , sneller te maken , met nog meer details , THE SKY IS TE LIMIT ... ;-)
Ik weet persoonlijk hoe moeilijk het is om iets te maken , zelfs met INVENTOR , je kennis , creativiteit draait op volle toeren als je hier mee bezig bent .

Deze COBRA is het bewijs dat je met alle bouwtechnieken iets ZEER MOOIS kunt maken .

TOP gedaan man ... ;-)

Grtz
Ron
 
Tijdens een dryfit van de romp en de staart ontdekte ik op het kielvlak nog een schoonheidsfoutje.

Frame570a-Foute_paneellijn-JPG.jpg


Dit kwakkeltje is gelijk bijgewerkt.

Frame570b-Gecorrigeerde_paneellijn-JPG.jpg
 
Op en in de romp is nog van alles te doen. Om de manipulatie niet nodeloos lastig te maken ga ik nog eventjes wachten met de montage van de staart.

Frame571a-Cube_emittor_unilight-JPG.jpg


Frame571b-Vichy_light_cap-JPG.jpg


Frame571c-Gemonteerd_anti-collision_light-JPG.jpg


Zo, opnieuw een lijntje minder op de to do-lijst.

Heligroeten,

Nick
 
Zonder te verpinken wordt er overgeschakeld van de ene naar de andere lamp... Het uitklapbare landingslicht vroeg ook nog om wat aandacht.

Frame572a-Gedemonteerd_landingslacht-JPG.jpg


Frame572b-Ingeklapt_landingslicht-JPG.jpg


Frame573c-Uitgeklapt_landingslicht-JPG.jpg


Frame574d-View_landingslicht-JPG.jpg
 
Er moeten nog een aantal spanten worden voorzien die de stoel + mechaniek met de romp verbinden. Deze uitvoering is typisch Vario en dient om een regide en stijf geheel te bekomen terwijl het gewicht van de totale structuur wordt beperkt.
Door de vele wijzigingen passen de Variospanten totaal niet meer. Nieuwe spanten uittekenen en uitwerken is de enige optie.

Frame573a-Foute_spanten-JPG.jpg


Frame573b-Paskam-JPG.jpg


Frame573c-Nieuwe_spanten-JPG.jpg


Volgende week start ik met een nieuw groot subproject: de wings.

Heligroeten,

Nick
 
Ge hebt blijkbaar het licht gezien :-)
Netjes en simpel uitgevoerd...
Wat de spanten betreft: neem er de tijd voor, het is cruciaal dat het mechaniek goed vaststaat, en dus niet kan gaan trillen...

groeten,

Didier
 
Een paskam, wat cool.
Ik wist niet dat het bestond.
Je hebt dadelijk nog een aparte zender nodig om alle gadgets te besturen in de lucht.
 
Idd. Walter, zo een pas- of profielkam is echt de max. Je legt er zo gelijk welke vorm mee vast, die je dan kan overtekenen op een bouwplan.

In zijn reply hierboven benadrukte Didier het belang van een degelijke verlijming van de spanten. Met elk advies wordt rekening gehouden, dus keek ik aan de hand van de bouwtekeningen nog eens alle spanten na. Hierbij merkte ik dat er nog een aantal (bijna vergeten) verstevigingen moesten worden ingelijmd.

Frame574a-Rompversteviging-JPG.jpg


Om te vermijden dat de romp en de stoel apart gaan trillen heb ik de stoel voorzien van extra supports. Via deze supports wordt de stoel dan verbonden met de flankspanten.

Frame574b-Extra_stoel_supports-JPG.jpg


Zo, wanneer later, tijdens de finale inbouw, alles met alles wordt verbonden zal het geheel een rigide constructie vormen.

En nu... de wings...
 
Laatst bewerkt:
De extra verstevegingen zien er strak uit, nu zouden mogelijke trillingen volledig uit den boze moeten zijn.
Zeer benieuwd naar het vervolg van de wings, de ruwe vorm schijnt perfect te kloppen... bouwen maar weer!

groeten,

Didier
 
Back
Top