Bouwtips avionic D05 F5D

@Tjarko, even een vraagje. Wat voor type diodes gebruik je om die spanningsval te veroorzaken van 2S lipo naar ontvanger. Ik heb nog veel 1N4148 diodes liggen, maar die kunnen slechts een continue stroom hebben van 200mA. Is wellicht wat te weinig, maar ze zijn zo lekker klein! Aan de andere kant de D60 is een analoge servo, dus zoveel vraagt het nu ook weer niet lijkt me.
Welk type gebruik jij?

Peet
 
Wij gebruikten de BY 550.50, dat zijn 5A dioden.
3 in serie voor LV servo's.

GJ
 
Diodes

Ik gebruik ook 5A diodes, tegenwoordig 4 in serie nadat ik enkele servo probleempjes had.
Te veel spanning vinden sommigen niet fijn.
Met 4 diodes en 2 volle lipo,'s gaat het altijd goed.

Tjarko

Ps. er zijn nu ook step up converters die uit 1s lipo 5V maken. Met een low drop diode er achter ook mooi!
Of een compleet systeem, b.v van hyperflight.uk. Dar vloog joel zijn avionic mee.
Is nog lichter..
 
Het voordeel van diodes is dat ze vrijwel niet stuk kunnen.
Een stukje electronika kan dat wel.
En 5A gebruikten we in de F5B modellen (5 DES 448 servo's).
Op het moment hebben de meesten HV servo's of een Castle 10A BEC systeempje.
Ik heb dat 4 jaar gebruikt en nog nooit problemen gehad.

GJ
 
F5d 2015

Zo een plaatje van de F5D motorenfabriek.

full


Ze werken daar echt op de vreemdste uren ;)

Tjarko
 
Laatst bewerkt door een moderator:
7075-t6

Ja is echt verslavend ruwe alu staf omzetten in F5D motoren.

Maar hopelijk wordt 2015 een (single blade) prop jaar.
2014 heeft de Tango een 9e plek op het WK gevlogen:D
En mijn eerste sub 60 sec. :D:D:D

Tjarko
 
ready to race

Dit is m'n 4e Tango in F5D uitvoering..
In kerst stijl..

full
full
full



Peet, Joris nog F5D nieuws?

Tjarko
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Tjarko, ziet et goed uit! Gisteren heb ik het project Avionik ook weer eens vsn de plank gehaald. D60 servo's zijn nu ingelijmd in de vleugel. Wel een aardig secuur werkje moet ik zeggen. Foto volgt later. Maar het zit er strak in. Nu eerst nog een quikie repareren (om top gevouwen tijdens training) en een E2k vleugeltje.... werk zat door al dat gerace ;)

Groeten, Peet
 
Laatste vakantie dag..

Behalve een lekker middag vliegen met E2Ktjes nog even m'n 5e Tango geassembleerd.

full
full


Dit is een laag toeren versie om met single blade prop toch binnen de 78 dBA / 7m te blijven... hopelijk.

Tjarko
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die zien er echt geweldig uit Tjarko! Soort enorme kogels. Neem je er eentje mee zaterdag?
Ik heb gisteren de vertraagde Leomotion met zaagtand ontvangen. Rare vorm die bladen, maar het schijnt te werken...
Nu heb ik alle spullen in huis om aan de slag te gaan. Eerst maar eens de servo's in de vleugels plakken. Ik heb de X08'en inmiddels onder stroom gehad, en echt spellingsvrij zijn te niet helaas. Hopelijk voldoen ze...

Leuk dat je het project weer opgepakt hebt Peet, nu zijn we al met z'n drieën! Wellicht dat Paul Raaf dan alsnog overstag gaat... Hij vloog in ieder geval op 1 januari met zijn racer tijdens het nieuwjaarvliegen op Valkenburg!

Tot overmorgen!
 
Hoi Joriz,

Ja ik zal m'n motor meenemen.

Neem jij de Leomotion en prop ook mee?
Ik heb denk ik 1 zo'n zaagtand blad, kunnen we even vergelijken.
Vond ze nogal slapjes, maar dat is vaak snel..

Tjarko
 
@Joriz: even het enthousiasme een beetje temperen. Ik zie me in eerste instantie met die Avionik vliegen om ervaring op te doen. Ik vlieg nu in 2 pylon klasses. Een derde mee gaan racen wordt echt te veel van het goede ... maar zeg nooit nooit.

Peet
 
@Tjarko: Bladen zijn inderdaad erg flexibel, zelfs in vergelijking met RFM-bladen. De afwerking valt me ook tegen. De tandjes moeten nog gepoetst worden zeg maar.

@Peet: 3 klassen is idd wat veel, aan de andere kant hoef je dan nooit meer op het parcours te zitten ;-)
 
Back
Top