Ik heb gekeken op pagina 13.
Gelukkig heeft mijn geheugen betreffende de ketel mij niet in de steek gelaten.
nu de opmerkingen:
Machinekamer
- Ketel: 4kg
- Machine: 1kg
- Condensor: 1kg
- Water tanks: 2,2kg (met water)
- Voedingswaterpomp: 0,6kg
Dit zijn voor mij reële waarden.
Zeker de laatste 4 kloppen heel aardig met mijn stoominstallatie.
Maar:
- Gasketel: 0,4kg
- Diversen: 1kg
Zelfs een prikfles met 190 gr butaan met afsluitventiel weegt meer.
Voor de brander regeling dien je ook branders met branderbed te installeren.
In jouw geval een puntbrander, maar met houder en regeling toch weer extra gewicht.
Dan niet genoemd het gevaar op droogstoken van de ketel.
Volgens mij heb je geen laagwater meet elementen op de ketel gemonteerd.
Kortom, weer extra gewicht.
Volgende:
- Romp: 2,3 kg (waarschijnlijk minder)
- Aankleding: 1kg
- Besturing: 0,5kg
- Onvoorzien: 1,5k
Het kinkt vreemd, maar de kale messing romp, dik 0.4mm, van de Dockyard V is 3,5 kg bij een lengte van 1050 en over het grootspant 230mm.
Messing is 8 maal zwaarder dan hout/ kunststof romp, maar een kunststof romp dik 0,4mm?
Daarom denk ik dat het rompgewicht veel te veel optimistisch is ingeschat.
Lang verhaal, maar wat ik wil aangeven is, dat ik ook het scheepsgewicht, perfect uitgerend, toch tot de ontdekking kwam, dat de werkelijkheid iets recalcitranter is.
Beter een schip gemaakt, dat 100mm langer is, dan een schip, dat na vele maanden werken niet aan de verwachtingen voldoet.
Groet. Henk