Mensen bedankt voor alle complimenten en de goede ideeën voor de naam van het onderdeel. Zal ik het dan maar stoomzeef noemen?
Vandaag geen ketel gesoldeerd maar ik ben wel even buiten bezig geweest met het voorbereiden van de houten bekleding. Uit oude drempels maak ik kleine latjes die om de ketel gemaakt worden als isolatie. Voordat deze er erop gaan komt er nog kurk en een dunne messing plaat omheen. Hier heb ik van de cirkelzaag een tijdelijke tafelcirkelzaag gemaakt Werkt prima, maar het blijft natuurlijk opletten.
Na het zagen moeten de gezaagde kanten (zichtzijden) nog afgewerkt worden met de van diktebank. In de handleiding van mijn tweedehands vandiktebank staat niet duidelijk de minimale plankdikte die je met de bank kan realiseren. Het leek 2mm te zijn - precies wat ik nodig heb. Voorzichtig heb ik steeds een halve slag aan de spindel voor de hoogte verstelling gegeven maar helaas is de vandiktebank nu stuk omdat de tandwielen van de hoogte verstelling beschadigd zijn. Hierdoor lopen de twee spindels die de hoogte verstelling realiseren niet meer gelijk omdat er soms een paar tanden worden overgeslagen. Het kunststof heeft al bij weinig kracht de geest gegeven

Blijkt na een zoektocht op internet dat de dunste plankdikte 4mm is.
En de boosdoener in detail
Nu op zoek naar reserve delen want ik zal niet de enige zijn die dit probleem op zijn hals gehaald heeft...