Bouwversag Home made Landrover Defender 110 wolf

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door DVDL, 12 jul 2011.

  1. DVDL

    DVDL Guest

    Voor ik verder ga: Bedankt voor de reacties! Leuk om te lezen dat jullie het een leuk project vinden!


    Zoals de vorige keer aangekondigd is de volgende stap het verven van de body. In de bouwmarkt de juiste kleur uitgezocht die het meest lijkt op de originele leger groene kleur en het mooist matcht met de stof die ik voor de softtop heb uitgezocht.
    De verf is vrij dun dus na de eerste keer dekte het niet mooi.
    Na de eerste keer verfen:
    [​IMG]

    Na het drogen heb ik de kap licht geschuurd en opnieuw geverfd. Dit heb ik een aantal keren herhaald om de naden zoveel mogelijk op te vullen en de lijnen in het hout zo veel mogelijk onzichtbaar te maken. achteraf gezien had ik beter eerst een laag grondverf aan kunnen brengen. (goeie ideeën komen altijd te laat).

    Uiteindelijk is dit het resultaat geworden:
    [​IMG]

    Intussen de bullbar zwart geschilderd en besloten die er op te plakken. Daarna ook de grill terug op zijn plaats vastgemaakt.
    Hier het resultaat:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende keer gaan we de softtop maken!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    :thumbsup:

    gr Sander.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    mooi werkje hoor. Als jij binnen een paa jaar glasvezel zult tegenkomen en polyster en zo, dan gaan daar nog leuke dingen uit komen.
     
  4. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    heel mooi gemaakt.
    Nu hij in een kleurtje steekt ziet hij er nog realistischer uit.

    chapeau !!
     
  5. DVDL

    DVDL Guest

    Dank je. Maare zo handig ben ik (jammergenoeg) niet. Het meeste doet mn vader. Ik doe de kleine dingetjes en help mee, om het te leren.

    Zoals vorige keer aangekondigd gaan we vandaag verder met de softtop. Bij de stoffenhandelaar heb ik een mooi rest-stukje stof gevonden in de juiste kleur. Eerst hebben we grofweg de vorm uitgeknipt, over het frame gehangen en vastgezet met speldjes. We hebben de achterkant van het doek vastgelijmd aan het frame i.p.v. kleine spijkertjes zodat je die er niet doorheen ziet.
    [​IMG]

    Om de flap aan de achterkant na te maken hebben we de randen van een stukje stof vast gestikt en aan de bovenkant vastgelijmd. De rest hebben we gewoon losgelaten zodat de flap naar beneden hangt. Hij moet verder wel los blijven omdat je anders niet bij de boutjes kan komen om de body vast te zetten.
    [​IMG]

    Aan de voorkant hebben we nog een stuk stof over gelaten: die komt op het dak van de cabine. Zoals ik eerder al zei hebben ze in het echt geen dak boven de cabine: alleen het doek van de softtop.
    [​IMG]

    Vervolgens hebben we de "flap" op een dun plankje gelijmd en de punten er onder omgevouwen. Toen hebben we het plankje op het dak gelijmd zodat het stof er mooi strak op zit.
    De zijkanten van de softtop zitten nu klem tussen de body en het frame.
    Het eindresultaat:
    [​IMG]

    Het werk vordert nu al aardig. Volgende keer gaan we verder met wat details. Ook zal ik binnenkort wat vertellen over de aanpassingen aan het chassis.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Prachtig!
    Mijn opa had een Land Rover 88 ( een stuk kleiner nog dus )
    Die Land Rover had een klep achter ( wat bij jullie nu met Zwarte stift is gemarkeerd )
    Word die ook nog uitklapbaar?
    En komen er nog raampjes in de soft top?
    Ik zelf vindt Land Rovers ook hele mooie auto's!

    Keep on the good work :)


    Groetjes,

    Ruud
     
  7. DVDL

    DVDL Guest

    De klep wordt in principe niet uitklapbaar omdat onze bak niet "diep" genoeg is. Bij een echte Laro zit de bodem van de bak helemaal onder (de scharnieren van de klep zitten onder aan de bodem vast). Bij onze auto zit de bodem hoger (Bijna halverwege de klep).
    We kunnen de klep dus niet uitklappen, bovendien verliest de body dan stevigheid. Het was misschien mooier geweest om de lijnen in te freesen maar ik was bang om de body te beschadigen en de verf loopt dan toch weer in de naden.

    We maken geen raampjes in de softtop. Ik weet niet of dat standaard is (volgens mij niet) maar ik vindt het mooier zo dicht. Bovendien zie je anders het frame en de bodyposts er doorheen.
     
  8. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Ik vind hem eigenlijk best wel mooi zo. :)

    Ik heb tekeningen (zelf gemaakt) liggen om een land rover defender (pick up model) te maken. hopelijk zal ik ooit eens die tekeningen in werkelijkheid kunnen omzetten.

    de jouwe is het allesinds meer dan waard om in de spotlight te staan. :)
    proficiat
     
  9. DVDL

    DVDL Guest

    Weer een update! Nu de kap geschilderd is begint het echt ergens op te lijken. We gaan nu wat meer details aanbrengen. Allereerst moesten er ets van deuren opkomen. Zoals ik al zei was ik bang dat de deur infresen niet zou werken dus hebben we met een watervaste stift een deur getekend. ook de achterklep hebben we dus op deze manier gedaan. Zo onderbreekt het de zij- en achterkant wat. Daarna hebben we de zakspiegels gemaakt. Ze bestaan uit een stukje koper wat op een gebogen koperplaatje vast gesoldeerd is en daarna is zwart gespoten. De spiegels heb ik na gebootst met een klein stukje aluminiumfolie (nog niet op de foto te zien). Met een klein boortje hebben we een gaatje geboord waar de spiegels ingestoken kunnen worden. Op deze manier kunnen de spiegels een beetje draaien, wat wel handig is als de auto omslaat. De spiegels verdraaien dan i.p.v. af te breken.
    [​IMG]

    Daarna verder met de verlichting. De LEDjes hadden we al in de koplampen gedaan dus we konden ze direct solderen. De koplampen staan in serie et een weerstandje er voor. De achterlampen hebben we parallel gesoldeerd omdat deze op een lagere spanning werken. Ook hier moet er een weerstandje voor. De lampjes hebben we aangesloten op een schakelaartje wat ik nog had ligen. Dit schakelaartje heb ik achterin de bak vastgezet. Aan de schakelaar zit een stekkertje. Ik heb ook aan de accu-aansluiting van de auto een stekkertje gezet. Nu kunnen we de kap dus loskoppelen van de auto.
    De achterlampjes:
    [​IMG]

    De voorlampjes:
    [​IMG]

    De schakelaar:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De stekker:
    [​IMG]

    Volgende keer nog wat kleine dingetjes en de eerste actie foto's!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Hallo,

    Knap staaltje modelbouw heb je hier! Ik zit dit nu al vanaf het begin af aan met veel plezier te volgen maar heb een vraag,Ga je de onderkant van het hout ook verven? Als er water op komt heb je kans dat het hout gaat rotten:eek::eek:
     
  11. DVDL

    DVDL Guest

    Ik weet het nog niet, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ben niet van plan om door het water te rijden aangezien mijn elektronica niet waterproof is en lager/onder de body hangt.
    Maar misschien als ik een keer wat tijd over heb ga ik dat nog wel doen.

    Nog even een kleine update. Ik heb nog even een sleepkabel gemaakt van een oude veter. De eindjes heb ik in een lus vastgemaakt. Ik heb de sleepkabel nu los om de bullbar gehangen.
    [​IMG]

    Detail:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    leuk detail.
    Misschien kan je later ook nog een werkende lier installeren. :)
     
  13. darkfire

    darkfire

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    2.182
    Locatie:
    Diepenveen, Overijsel
    wel jammer dat het meteen opvalt dat het een stomme schoenveter is, een lier is idd een beter idee.
     
  14. DVDL

    DVDL Guest

    @zillion13 @darkfire Een werkende lier is idd veel mooier. Maar ik heb een 2 kanaals zender. (je kan hem wel aansluiten op het stuur maar dan kan je nit sturen tijdens het lieren).
    En ik ben eigenlijk niet van plan om nog heel veel in het project te investeren. Dan wil ik eerst een "echt" trial chassis hebben (scx10 ofzo).

    Morgen ga ik op introductiekap van mijn nieuwe opleiding (elektrotechniek) dus het bouwverslag ligt een weekje stil. Maar daarna gaan we weer verder!
     
  15. DVDL

    DVDL Guest

    Na een drukke week ben ik weer terug. Deze keer wat actie foto's. De eerste run was in de achtertuin. In het donker komt de verlichting ook mooi uit. Het eerste wat opviel was dat de auto door het gewicht wat inveerde waardoor de banden af en toe tegen de body liepen. Dit hebben we later opgelost door achter de veren van een cc01 op de demper te zetten en een extra clipje erop. Om te voorkomen dat het wiel te ver in veert hebben we een busje op de demper gezet zodat hij niet verder kan(foto volgt nog).
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook nog even een run in het bos gedaan. Hij reed beter dan verwacht: door de gelokte diffs en de grote banden komt hij behoorlijk ver.
    Hier het youtube filmpje:
    piCt8EGIEi8[/media] Tamiya landrover defender 110 - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    ziet er goed hoor :D.
    hij is mooi geworden.

    ook leuk filmpje gemaakt.

    dit zal je denk ik ook wel aanspreken denk ik ;).
    [99322] tamiya-f350-high-lift

    gr Sander.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. DVDL

    DVDL Guest

    @xxsanderxx Dank je! Hij is nog niet helemaal af, er komen nog een paar aanpassinkjes aan.
    Jouw bouwverslag vindt ik zeker vet! Ik heb het met veel plezier gelezen, echt klasse. De highlift staat al jaren hoog op mijn lijstje maar is voor mij wel een beetje te duur. Ik zou zelf dan denk ik voor een scx 10 gaan: goedkoper en standaard iets beter geschikt om te trialen (of heb ik het mis). Ik heb al wel een idee over de aankleding van de body. Iets in de stijl van de truck uit de tv serie "the fall guy".
    Zoiets:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. DVDL

    DVDL Guest

    Weer een paas kleine dingetjes. Eerst even een foto van de zijspiegel (niet helemaal duidelijk excuses). Op de achterkant heb ik een stukje aluminiumfolie geplakt zodat het nu echter lijkt.
    [​IMG]

    Daarna het voorraam. We hebben een stuk uit het doorzichtige plastic uit de doos geknipt en vervolgens achter het raam geplakt. Door de weerspiegeling van het raam lijkt het nu wat realistischer. Het plastic weegt bovendien niets.

    De ruitenwissers hebben we van twee stukken aan elkaar gesoldeerd koperdraad gemaakt. We hebben ze een beetje gebogen en toen matzwart geschilderd. Daarna hebben we twee gaatjes in de body geboord, onder het raam om de ruitenwissers in vast te zetten.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals op de bovenstaande foto's te zien is zijn we ook begonnen aan een dashboard. Op vakantie in Duitsland kwam ik in een winkel een stuurtje tegen van Bruder, bedoeld om op de stuurtjes van hun speelgoedtrekkers te doen. De maat klopt redelijk met mijn Landrover. Van piepschuim hebben we een dashboard gemaakt met een warm mes.
    Nu moeten we hem nog zwart verven en vastmaken in de auto.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. YAVV

    YAVV

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Nederland
    ik ben echt een grote defender fan xd
    heb heel veel schaal modellen ervan en we hebben er zelfs 1 gehad
    ik moet zeggen: hij is echt super vet !
    ik zou willen dat hij op mijn slash zou passen haha

    echt super vet
     
  20. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar

Deel Deze Pagina