Bouwverslag 1:10 speedboat (eigen ontwerp)

Om het overzichtelijk te houden even nieuwe post.

Een belangrijk moment is daar, het lijmen van de huidplaten.
Begonnen met het zetten van de chine (sprayrail), dit verliep zonder problemen.
Hierna de bodemplaten gelijmd, hier liep ik toch tegen wat problemen aan.
De platen pasten niet helemaal lekker en bij de boeg kwamen ze niet bij elkaar. waarschijnlijk heeft dit te maken met de sterke kromming in dat gebied.
Als laatste konden de zijplaten erop, deze pasten wel weer goed dus dat viel weer mee.
Helaas bleef ik dus zitten met een flinke kier ter hoogte van de boeg. Hier moest ik nog even over nadenken.

Groet!

04.JPG 05.JPG 06.JPG 07.JPG 08.jpg 09.JPG 10.JPG
 
Zo, de laatste post om jullie weer bij te praten.

Ik heb besloten om een latje over de hartlijn van de romp te lijmen.
Vanwege de ronding bij de boeg heb ik het latje gestoomd en hem vervolgens in een mal geplaatst om hem de juiste vorm te geven.
Verlijmen ging hierdoor super en nagenoeg spanningsvrij.
Toen was het dan toch echt tijd voor een zenuwslopend klusje, ik moet de zijplaat openslijpen voor het zwemplateau en de inserts.
Erg fraai zag het er niet uit maar gelukkig is het wel goed gegaan!
Vervolgens kon ik deze gaan afwerken met een schuurlat. De sleuf voor het zwemplateau is nu klaar en mooi strak.
De uitsparing voor de inserts moet ik nog afwerken.
De laatste stap die ik heb uitgevoerd is het afwerken van de huidplaten.
Eerst de kiel-lat afgewerkt en vervolgens alle overlap van de huidplaten weggeschuurd.

Resultaat? het begint op een speedboot te lijken :)

Ik zal iets regelmatiger proberen te posten zodat het een beetje te behappen blijft.

Groeten Jorrit.


11.JPG 12.JPG 13.jpg 14.jpg 15.JPG 16.jpg 17.jpg 18.jpg 19.jpg 20.jpg
 
prachtig model, netjes gebouwd.
Je bent in ieder geval goed op weg om er een super model van te maken.
vgr Marc
 
Goed bezig hoor!

Je noemde in een eerste post: "Verder gezocht naar drijfvermogen bij eventueel vollopen, hiervoor kies ik voor Roofmate styrofoam" . Dat is in het algemeen niet handig om te doe!!!! Dit soort schuim kan ader opnemen en als je er een blok van in je boot hebt ingebouwd kom je er nooit meer bij. Als je via internetwinkels spullen besteld zitten in de doos vaak van die doorzichtige luchtvulzakjes. Daar moet je er een paar van in je boot stoppen als je drijfvermogen wil krijgen.
Heb je al nagedacht over een toegangsluik om de accu erin te doen. Mooist zou zijn als je de gehele kuip uitneembaar maakt zodat je die luchtvulzakjes onder het voordek kunt stoppen.
De bedoeling is natuurlijk dat er nooit iets gebeurt maar stel dat je mooi boot verder van de kant omslaat en dan voordat je er heen gezwommen bent zinkt...... Ik vaak ook veel met speedboten met mijn 3 zoontjes en dat soort dingen gaat gewoon een keer gebeuren.

Verder heb je ook gekeken naar 40cm lange Raboesch aandrijfaskokers. Deze heb ik ook ooit gekocht en ingebouwd in een speedboot maar je moet je realiseren dat deze meer bedoeld zijn voor langzaamdraaiende grotere schroeven van sleepboten. Daar zitten vaak vertragingskasten in of sowieso langzamere electromotoren.
Deze schroefassen gaan bij hoge toeren zoals in een speedboot door hun lengte "slaan" en geven dan enorme trillingen en herrie. Ook moet je de motoren 100% zien uit te lijnen en heb je koppelingen nodig die ook al die krachten maar aan moeten kunnen. Die koppelingen zullen ook weer gaan trillen en herrie maken. Kan allemaal wel in sleepboten en andere langzaam varende modellen maar in een snelvarende speedboot is het toch gewoon net iets anders.
Verder zijn die schroefassen behoorlijk te dik en zal het er niet schaal gaan uitzien. Bij dergelijke lange schroefassen zouden er eigenlijk halverwege binnenin nog een lager moeten zitten om het trillen bij hoge toeren tegen te gaan.

Mijn advies zou zijn om bij lange schroefassen te gaan voor flexshaft. Kijk maar eens op de Duitse website van Hydro&marine. Je hebt dan de mogelijkheid om langere assen toe te passen die niet slaan, door de motorflens is de motor altijd 100% perfect uitgelijnd. Door deze perfecte uitlijning kun je zelfs een starre aluminium koppeling gebruiken. De schroeven kunnen zo bijv.mot brushless motoren hoge teren maken zonder trillingen of geluid.
je kunt deze flexassen ook heel goed op eBay kopen of aliexpress!!!! Ze zijn ook heel makkelijk in te bouwen en op de gewenste lengte in te korten.
 
Goedemorgen allemaal,

Weer even een kleine update.
Inmiddels ben ik ook begonnen aan het dek.
Ik heb de plaat fineer op zijn basisplaat verlijmd en de spanten verlijmd.
De bedoeling is dat het dek in zijn geheel afneembaar wordt.
zo kan ik overal bij en kan ik eventueel vocht altijd verwijderen.
op deze manier kan ik de blokken styrofoam ook uit de boot halen en eventueel drogen of vervangen.
Nu moet ik even wachten tot ik de dremel weer even kan lenen om de uitsparing voor de inserts in de romp te frezen.
Ook volgt er binnenkort nieuws over de plaat notenhout die naar 5mm gefreesd moet worden.

Ik hou jullie op de hoogte!

Ps. ik zal me zeker even gaan inlezen over de flexshafts.

Groet Jorrit

21.jpg IMG_8078.JPG IMG_8079.JPG
 
Hallo Jorrit,

Ik deel tot op zekere hoogte de bedenkingen van brorit met betrekking tot de Raboesch assen.
Bij die lengte is M4 aan de dunne kant en 'whipping' is een reëel gevaar, als er alleen lagering aan de beide uiteinden zit.
In mijn M.A.S. van 110 cm zit ook een 45 cm lange as, maar die is Ø5 mm, met aan weerszijden naaldlagers.
Nu maakt die aandrijving maar maximaal 10.000 toeren onder last, van whipping heb ik nooit last gehad.

Je hebt, voor zover ik weet, nog geen motorkeuze gemaakt; als je rond de 10.000 toeren onder last blijft, zul je met de Raboesch 301/09 wel weg komen, vooropgesteld dat alles 100% uitgelijnd is en rond loopt, want zelfs bij 'maar' 10.000 toeren zorgen trillingen in de aandrijflijn geheid voor problemen en kan de boel volledig uit z'n fatsoen raken.

H&M maakt ook zulke lange starre assen op bestelling, maar die leveren ze met tussenlagers, om het gevaar van whipping te voorkomen.
Grootste voordeel van de H&M assen is de motorflens, waar je de motor aan schroeft; de uitlijning is dan altijd 100% en met een starre koppeling heb je geen last van vibraties in je aandrijflijn(en).

Flexassen is ook een optie, maar die moet(!) je na elke vaardag uit de boot halen, schoonmaken, drogen en wegleggen tot de volgende vaardag, dan zet je ze ingevet en wel weer in de boot.

Groeten, Jan
 
Hallo Jorrit,Jan zijn lijm is goed ,maar deze is beter,geen 10 seconden...maar 1 seconde,ik lijm er mijn mahony beplanking mee van mijn Riva`s en ook de spanten ,ik gebruik om de romp in vorm te lijmen geen epoxy,maar pascofix
succes met de bouw verder,Cor
P2120002.JPG
 
Update...

Na een lange tijd niet aan de boot te hebben gewerkt heb ik weer rust en tijd om verder te gaan.

Ik ben nog steeds bezig met het afwerken van de romp. Glasweefsel en epoxy zijn als eerste laag aangebracht.

Het achterschip heb ik aan de binnenkant uitgedund om het gewicht te reduceren.
De inserts zijn in het achterschip verlijmd en het geheel is in de romp verlijmd.

Nu ben ik de huidplaten aan het afwerken met epoxyplamuur.

Het totale gewicht van de romp is nu 737 gram waarbij de inserts nog uitgedund dienen te worden.

Ik zal de hobby weer regelmatiger op gaan pakken dus nieuws volgt!
IMG_1885.JPG
 
Hoi Jorrit en anderen,

leuk dat je weer gepost hebt! Ziet er goed uit.

Tot nu toe heb ik zelf nog nooit iets van mijn boten gepost maar ben al 20 jaar bezig met modelboten bezig om precies te zijn schaalmodellen van snelvarende boten. Dit soort speedboten dus.

Ik wil niet betweterig zijn maar graag mijn ervaringen delen zodat anderen er ook wat aan hebben.
Ten eerste bouw je dit RC model omdat het voortvloeit uit je studie opdracht. Heb je verwachtingen van hoe het schaalmodel zal varen? Dat is namelijk altijd maar afwachten en houd er rekening mee dat dat ook weleens tegen kan vallen!!!

Zo zou je een reële lagere schaalsnelheid moeten nastreven terwijl wij vaker het zodanig motoriseren dat het sneller gaat omdat we dat willen dat hij harder gaat omdat het natuurlijk een speedboot is.
Bij snelvarende modelboten zijn zaken als de rompvorm, symmetrie, plaatsing en vorm v/d streaks, weerstand door roeren etc. echt nog veel veel kritischer op het uiteindelijke vaarresultaat dan 1:1 boten

Zo heb ik de Riva Aquarama van Amati gebouwd en varend gemaakt maar na er veel tijd en energie ingestopt te hebben kwam ik er uiteindelijk achter dat de vaareigenschappen echt ronduit slecht zijn. Dat ligt niet alleen aan het gewicht maar vooral aan de rompvorm. Jouw romp heeft er wel iets van weg: bredere waaierachtige steven en naar de achterzijde smaller uitlopend.

Zie bijvoorbeeld dit filmpje:

Met de dubbele borstelloze motoren hebben ze hem hard laten lopen maar echt goed varen is dit niet. De boot heeft last van "chine walking" en in de bochten "hapt" hij met bredere boeg waardoor hij enorm vaart verliest en bijna omslaat. De binnenste schroef hapt bij dergelijke boten met smallere steven wellicht ook eerder lucht in bochten (caviteren) dat had mijn Riva Aquarama ook.
Met zo'n boot moet je continu oppassen dat hij zeker op golvend water in bochten niet op z'n kop gaat en dan water de dure electronica (vaartregelaar) stuk maakt.
Ik denk dat het gewicht niet veel uitmaakt d.w.z. ook las het lukt om met houtbouw een lichte boot er van te maken het nog steeds tegen zou kunnen vallen.

Misschien tikje pessimistisch bericht maar we hopen natuurlijk dat hij het wel heel goed doet en lekker blijkt te varen en planeren en sturen etc.
 
Hallo Jorrit,

Dat filmpje van de Riva is een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet, die boot vaart als een dweil en is ook véél te zwaar gebouwd, géén sprayrails, en meer van die bouw fouten, knoeiwerk.
Mijn M.A.S. heb ik uitgevoerd met één buitenloper (i.p.v. twee motorig, zoals op tekening) op een watergekoeld spant en die vaart als op rails, als je binnen de schaalsnelheid blijft, 'natuurlijk' heb ik méér vermogen geïnstalleerd, waardoor het model rond de 50 km/h haalt op topsnelheid. Dan moet je 'm echt varen als een raceboot, waarbij snelle stuurbewegingen uit den boze zijn, je vaart jezelf ondersteboven...
Mijn neef heeft ooit een filmpje gemaakt, waarbij ik met de nog onafgewerkte romp op groot water (de Weser in Duitsland) aan het boenderen ben, met één schroef heb je per definitie wat last van de wielwerking, dus vol gas vanuit stilstand is onverstandig (kans op een barrelroll), maar als je de boot een beetje 'netjes' vaart gebeuren er geen rare dingen.

Hard kunnen varen zonder dat het model onvaarbaar wordt, is dus goed te doen.

Groeten, Jan.
 
Back
Top