Bouwverslag 1:200 Bismarck

zie je wel;)

een tip voor deel 49 en alle volgende delen met messing onderdelen:

laat de hoofdwanden in het raam zitten! snij alleen de losse deurtjes en andere onderdelen uit en lijm die op de hoofdwanden, maar laat de hoofdwanden zelf zitten. de patrijspoorten in het hout boren kan ook wel wanneer je de wanden bijna gaat vastlijmen. maar als je de wanden er nu al uit haalt buigen de relingen binnen een ommezien...

zie je wel;)

een tip voor deel 49 en alle volgende delen met messing onderdelen:

laat de hoofdwanden in het raam zitten! snij alleen de losse deurtjes en andere onderdelen uit en lijm die op de hoofdwanden, maar laat de hoofdwanden zelf zitten. de patrijspoorten in het hout boren kan ook wel wanneer je de wanden bijna gaat vastlijmen. maar als je de wanden er nu al uit haalt buigen de relingen binnen een ommezien...

Ik heb ook nooit getwijfeld danny, je moet gewoon een beetje geduld heb :cool:

btw mooie tip van jou :thumbsup:

zelf bewaar ik alle PE delen in mooie grote broodtrommel, netjes in de zakjes, welke ik nummer op de weekdelen, geen kans op beschadiging
Ik ga pas verder met bouwen, als ik alle segmenten voor een bepaald bouwdeel binnen heb.

Ondertussen bezig met de PT596 van Italeri, de S100 is nu bijna klaar, moet alleen de railing nog plaatsen, ik hoef me voorlopig dus niet te vervelen ;)

Deze week de koperen delen binnen gekregen, zonder schade.
Wat een gedoe met die kleine deeltjes, moet zeker met een microscoop gedaan worden?
En dan dat lijmen met seconden lijm, hoe krijg je het voor elkaar zulke kleine druppeltjes en dan die kleine delen er in 1 keer in de juiste positie op leggen?
Bij mij ging dat bij bijna allemaal fout, ziet er niet echt uit.
Iemand een tip?

hallo

druppetlje ca lijm op een glas plaatje druppelen
en dan met een tandenstoker of een naald een heel klein druppeltje opnemen
en dan op de aangewezen plaats aan brengen en het tweede deel er op leggen
gebruik een ca lijm die iets dikker is en dus minder lopend en ook niet binnen 1 seconde lijmt dan heb je nog steeds een betje corectie tijd

groetjes raf

hallo

druppetlje ca lijm op een glas plaatje druppelen
en dan met een tandenstoker of een naald een heel klein druppeltje opnemen
en dan op de aangewezen plaats aan brengen en het tweede deel er op leggen
gebruik een ca lijm die iets dikker is en dus minder lopend en ook niet binnen 1 seconde lijmt dan heb je nog steeds een betje corectie tijd

groetjes raf
Bedankt raf, ga ik bij mijn volgende deeltjes proberen.

Keurig alles binnen

Deel 42 en 44 met nu de juiste delen 212 en 213 binnen gekregen.
Voor mensen die 208 en 209 gaan aanpassen om er 212 en 213 van te maken, let op. De inkeping halverwege de ronding hoort er bij 212 en 213 niet in, dus wegplamuren. Hier komt later ook weer messing overheen.

Wat het messing betreft; lijm opbrengen doe je met een speld of kaasprikker.
Als je gel secondenlijm gebruikt kun je nog een beetje schuiven voor het vastzit.
En het messing eerst goed ontvetten anders rollen de kleine onderdeeltjes er zo weer af en houdt je verf niet goed. En is er bij iemand al een messing onderdeeltje naar de eeuwige jachtvelden gevlogen? Je vindt ze pas terug als je ze niet meer nodig hebt. :-D:-D

Het werken met de messingplaatjes wordt nog veel leuker, want straks komen er onderdelen die moeten we buigen. En een lamp/loupe is het minste wat je nodig hebt. Beter is een vergrotende bril, dan zie je meer diepte. Weet iemand waar je die kunt kopen? Ik gebruik zo'n lamp/loupe, maar dat is soms lastig, zit in de weg.

Dek

Een vraagje daar jullie al een stuk verder gevorderd zijn met de bouw:
Zit het dek uiteindelijk gevat tussen de opstaande rand van de tweede beplanking, of rust het op de kopse kant ervan?
Kwestie van al preventief wat te schuren.

Xaro,

Het dek rust op de kopse kant daarvan en op de spanten, zo is het bedoeld. Maar je kunt het altijd zelf aanpassen zodat het er tussen valt. Vergt wat improvisatie.
Ikzelf heb het dek iets te veel afgeschuurd en moet nu wat bijplakken om de patrijspoorttriplexdeeltjes naadloos in te voegen.

lijm

je kunt voor de kleine onder deeljes ook uhu hard lijm gebruiken
die is ook goed voor de kunststof stukken om tegen het hout aan te lijmen
en het word niet zo gauw hard als seconde lijm

Nieuwe delen

Gister netjes de nieuwe delen binnen gekregen met daarbij de eerste messingdeeltjes. Zien er gaaf gedetaileerd uit.

Maarrr gister ook Betapress maar weer eens gebeld een gevraagd waar, het door mij oh zo gewilde, deel 22 nou wel eens bleef.

Nog niks van gehoord en dat na dik 2 maanden.

Duss...Ik weet dat er iemand was die deel 22 nog over had maar kan het bericht zo snel niet terugvinden. Heeft die persoon hem nog en zo ja stuur even privemessage met hoe we dan de verzending enzo regelen.

Ben het wachten nu zat en wil verder.

Grtss,

Willem

Gister netjes de nieuwe delen binnen gekregen met daarbij de eerste messingdeeltjes. Zien er gaaf gedetaileerd uit.

Maarrr gister ook Betapress maar weer eens gebeld een gevraagd waar, het door mij oh zo gewilde, deel 22 nou wel eens bleef.

Nog niks van gehoord en dat na dik 2 maanden.

Duss...Ik weet dat er iemand was die deel 22 nog over had maar kan het bericht zo snel niet terugvinden. Heeft die persoon hem nog en zo ja stuur even privemessage met hoe we dan de verzending enzo regelen.

Ben het wachten nu zat en wil verder.

Grtss,

Willem
Je kan natuurlijk ook bij een boekhandel kijken.

otto wat de houten delen en papier betreft kan ik kopieren en dan kan je hetzelf of een ander uit hout zagen.
en dan kan je ook verder.

Dat is een geweldig aanbod Timberwolf, dank je wel. Ik wil nog even afwachten tot volgende week want het is zowel voor jou als voor mij een boel extra werk.
Inmiddels zijn hier overigens wel de delen 46 t/m 49 gearriveerd en dat geeft weer wat hoop...

heb vanmorgen deel 113(!) ontvangen. ik had een dealtje gesloten met een brit, ik heb hem deel 18 gestuurd ( hij is twee maanden terug pas begonnen met bouwen en hij bestelt dan ook alle delen nu pas, hij kon dit deel niet meer krijgen maar ik wel), en als dank heeft hij mij deel 113 toegestuurd. hier zitten de kunststof delen in welke om de schroefassen heengaan. nu kan ik dus lekker vroeg beginnen met het spuiten van de romp! straks misschien foto's...

Laatst bewerkt:
LOL, was ik gisteren al tevreden, met de snelle service, maar nu overdrijven ze het een beetje.

Krijg ik vandaag ineens deel 45 binnen, en laat ik die al hebben ;)

met alle dubbele delen bij elkaar kunnen bissie nog eens in elkaar zetten, hebben we met zijn allen een spare Bissie, mocht het eens fout gaan bij 1 van ons :cool:

225?

Wie weet wat je met de houten ring 225 moet doen. Heb ik die in de gebruiksaanwijzing over het hoofd gezien? Meestal staat er wel als je iets opzij moet leggen voor later, maar ook dat mis ik.

Wie weet wat je met de houten ring 225 moet doen. Heb ik die in de gebruiksaanwijzing over het hoofd gezien? Meestal staat er wel als je iets opzij moet leggen voor later, maar ook dat mis ik.

LeoS,

Dat vroeg ik mij ook verleden week af,heb ook alles afgegezocht in het boekje, maar niets kunnen vinden er over.Komt misschien nog.

Skip.

hoi medebouwers,de romp is af bij mij van de bismarck maar wat ik duidelijk niet versta,de romp is volledig toe en de vraag is nu;moeten daar normaal gezien geen 2 gaten in voor de schroeven?of worden die later eringeboord?daar jullie al veel verder zitten dan ik wou ik jullie mening wel eens weten grtn jurgen

hoi medebouwers,de romp is af bij mij van de bismarck maar wat ik duidelijk niet versta,de romp is volledig toe en de vraag is nu;moeten daar normaal gezien geen 2 gaten in voor de schroeven?of worden die later eringeboord?daar jullie al veel verder zitten dan ik wou ik jullie mening wel eens weten grtn jurgen

Die had je met wat hulpmiddelen geloof ik er al gelijk in moeten maken:mrgreen:
Want hoe krijg je nu alles exact het zelfde:confused:
mvg
Frederik:D :D

Back