Bouwverslag 1:200 Bismarck

Onderwatermicrofoons

Danny,

Ze hebben daar ook een sjabloon om de gaatjes voor de microfoons te boren. Zo'n malletje heb ik in 1/350 dat kan ik opblazen tot 1/200 (=175%). Dan wel op papier, en dan boren, boren... Trouwens die set trapjes bestaat uit 280 stuks is ook 560 gaatjes als je ze allemaal monteert.

LeoS,

Vraagje over de boeg,onderdeel no. 65 kan het kloppen dat het hoger ligt ten opzichte van het voordek,of zit ik nu fout.

Skip.

LeoS,

Vraagje over de boeg,onderdeel no. 65 kan het kloppen dat het hoger ligt ten opzichte van het voordek,of zit ik nu fout.

Skip.

Skip,

Het moet gelijk liggen met de rest van het dek. Als je alles heb geplakt en geschuurd krijg je een mooi, vlak dek dat langzaam voor en achter iets oploopt. Ook ik heb het hout dat onder het kunststofdeel zit iets bij moeten schuren, zodat het kunststof aan de bovenkant gelijk kwam met de rest en daardoor 65 weer gelijk met de bovenkant dek. En niet het malletje erop plakken natuurlijk, das enkel om de ankergaten af te tekenen.

Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit, maar in werkelijkheid was de boeg scherper (zie de foto's in het tijdschrift). Ik raad je aan om flink wat kunststof weg te vijlen.
Als ik bij mij kijk danwijkt de kunststof boeg nogal af t.o.v. het hout werk?
Zal het nodige af moeten schuren.

Wat de leveringen betreft, misschien kunnen we met z'n allen eens gaan inventariseren waar de leverings problemen wat betrefd niet ontvangen en kapotte leveringen zitten?
Zou aan de bezorger kunnen liggen toch?
Ik woon zelf in Hellevoetsluis, zuid westelijk van Rotterdam en krijg tot op heden alle leveringen netjes op tijd en zonder schade binnen.

Als ik bij mij kijk danwijkt de kunststof boeg nogal af t.o.v. het hout werk?
Zal het nodige af moeten schuren.

Wat de leveringen betreft, misschien kunnen we met z'n allen eens gaan inventariseren waar de leverings problemen wat betrefd niet ontvangen en kapotte leveringen zitten?
Zou aan de bezorger kunnen liggen toch?
Ik woon zelf in Hellevoetsluis, zuid westelijk van Rotterdam en krijg tot op heden alle leveringen netjes op tijd en zonder schade binnen.

Manado,

Het kan niet aan de bezorger liggen, maar ligt aan de "zorgvuldigheid" waarmee de pakketten worden samengesteld. Ze stoppen er de verkeerde onderdelen in. Weet van al 4 mensen dat dat bij afl. 44 zo is. Dan moeten ze er 4 bundelen en dat is schijnbaar ook moeilijk. Ik weet van 2 mensen waarbij afl. 42 ontbreekt en, zijnde één van hen, heb ze tot op heden nog niets daarvan ontvangen. Heb gelijk na ontvangst gebeld. Schiet allemaal niet op... En ja de bezorgers flikkeren de handel soms zo ruig door de bus dat er zo hier en daar wat in stukken breekt, maar dat geeft enkel extra bouwwerk en daar gaat het toch om... En is het Barbiertje er nog? Kan je altijd daar nog heen gaan als er nix te bouwen valt :-)

Laatst bewerkt:
En is het Barbiertje er nog? Kan je altijd daar nog heen gaan als er nix te bouwen valt
=============================================================
Als ik het woord goed begrijp.:confused:
Maar dat zal wel niet denk ik
Lopen alle bismark bouwers straks met een kale kop
mvg
Frederik :D :D

En is het Barbiertje er nog? Kan je altijd daar nog heen gaan als er nix te bouwen valt
=============================================================
Als ik het woord goed begrijp.:confused:
Maar dat zal wel niet denk ik
Lopen alle bismark bouwers straks met een kale kop
mvg
Frederik :D :D

Frederik,

Dat is/was een kroeg in het oude deel van Hellevoetsluis. Je kan/kon er ook eten. En Manado woont in Hellevoet. Daar ik naast modelbouwer ook Harleyrijder ben ken ik een hoop etablissementen van binnen en van buiten, maar dat heeft nix met de Bismarck te maken. Enne... ik heb al een kale kop.

Laatst bewerkt:
eindelijk

Ik loop wat achter maar heb gister eindelijk de koelwateropeningen en al 1 slingerkiel gemonteerd. Best rot spul dat 2 componenten spul al is de spuit van Patex zeer handig.

Slingerkiel schuren ging makkelijk. Even naar m'n werk meegenomen en voorzichtig langs de schuurband gehouden. Binnen 15 min. had ik 2 mooi taps toelopende kielen.

Betapress nog maar eens gebeld voor deel 22, ze hadden nog niks binnen maar verwachten ze wel snel. Hoop het wel want, als ik de tweede kiel vanmiddag monteer valt er niet veel meer te doen dan latjes plakken en vlakschuren.

Boeg is al gedaan, en al zeg ik het zelf, as smooth as an androids butt.

Grts,

Willem

Laatst bewerkt:
eindelijk deel 2 =P

Nou tweede slingerkiel staat vast op het schip. Het kan aan mij liggen maar de romp vind er al stukken beter uitzien met de koelwateropeningen en beide kielen. En dat terwijl ik hem nog niet eens heb geplamuurd =P

Boeg en hek zijn nu beide bekleed met tweede laag latjes en dus weer tijd om aan de bodem te werken.

Grts,

Willem

hallo allemaal,

Ik heb 2 vragen.

vraag 1: ik heb de ral kleurennummers van de bismarck, hoe vertaal ik deze naar verf voor de airbrush??
vraag 2: Op welk moment gaan jullie de romp op kleur brengen??

willem

hallo

zoals beloofd hier het filmpje
de motoren die er inzitten zijn speed 400 7.2 volt
en direct drive op 4 blads messing propellers
met een pak van 2.1 amp vaar ik ongeveer een 45 minuten
als er mensen zijn die zich aan het kruis op de boeg storen gewoon het filmpje NIET bekijken dat is de beste oplossing

groetjes raf

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Raf,

Leuk filmpje, de boot heeft een korte draaicirkel! hij is ook snel zo te zien. wel is hij een beetje lawaaiig, hoe komt dat? Nog een vraag, hoe heb jij het kruis er op gekregen? ik ben ook van plan hem zo te maken en schilderen of airbrushen lijkt me lastig.
Groet
Kois

hallo

het lawaai komt door de assen
dit is een oudje hahaha en de assen die er toen inzaten zitten er nog steeds in
alleen de motoren zijn vervangen een 5 jaar geleden geloof ik
doordat deze motoren een beetje dikker zijn dan de originele heb ik van die uitschuifkoppelingen moeten gebruiken en deze maken een beetje lawaai
ik vaar dus met 3 motoren tegelijk en kan dus alleen met op mijn roer sturen

bismarck had twee van die emblemen eentje voor en eentje achter
dat kruis is een kwestie van afplakken en met zwarte verf een streepje trekken
je spuit eerst het dek wit en kleeft daar een stikker over en spuit het dan rood
andersom geeft ellende

groetjes raf

Manado,

Het kan niet aan de bezorger liggen, maar ligt aan de "zorgvuldigheid" waarmee de pakketten worden samengesteld. Ze stoppen er de verkeerde onderdelen in. Weet van al 4 mensen dat dat bij afl. 44 zo is. Dan moeten ze er 4 bundelen en dat is schijnbaar ook moeilijk. Ik weet van 2 mensen waarbij afl. 42 ontbreekt en, zijnde één van hen, heb ze tot op heden nog niets daarvan ontvangen. Heb gelijk na ontvangst gebeld. Schiet allemaal niet op... En ja de bezorgers flikkeren de handel soms zo ruig door de bus dat er zo hier en daar wat in stukken breekt, maar dat geeft enkel extra bouwwerk en daar gaat het toch om... En is het Barbiertje er nog? Kan je altijd daar nog heen gaan als er nix te bouwen valt :-)
Ik geloof dat het Barbiertje er nog is.
Alleen kom ik daar nooit.

Laatst bewerkt:
RAL

hallo allemaal,

Ik heb 2 vragen.

vraag 1: ik heb de ral kleurennummers van de bismarck, hoe vertaal ik deze naar verf voor de airbrush??
vraag 2: Op welk moment gaan jullie de romp op kleur brengen??

willem

Willem,

Vallejo heeft omzet tabellen van RAL naar hun eigen Model Colour en Model Air (voor de airbrush) verf. Eventueel kun je in die tabel ook weer naar andere merken. De tabel vind je hier: Dax Magic Webshop

aircolorflesjes.jpg
modelcolorflesjes.jpg

De romp op kleur brengen kun je het beste doen volgens de gebruiksaanwijzing. Je moet nog zoveel erop plakken ed. De 2e rij patrijspoorten, boren en messing busjes erin. De roosters voor de koelwateropeningen, schroefassen en schroefaskokers. Wel komt in 1 van de volgende uitgaven het G4en en spuitplamuren van de romp aan de orde. Dan ziet het er gelijk een stuk beter uit, zeker met grijze plamuur.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben nu bijna zo ver dat de romp in de grondverf moet worden gezet. Ik beschik niet over een compressor met airbrush-apparaat. Weten jullie of ik kan volstaan met spuitbussen?

Hendrikus

Spuitbussen

Hallo allemaal,

Ik ben nu bijna zo ver dat de romp in de grondverf moet worden gezet. Ik beschik niet over een compressor met airbrush-apparaat. Weten jullie of ik kan volstaan met spuitbussen?

Hendrikus

Hendrikus,

Ik heb wel een compressor, maar ik doe de grondverf ook met spuitbussen.
Spuitplamuur van Alabastine.

Heb geen ervaring met spuitplamuur,is het makkerkelijker dan de plamuur uit de tube,krijg je geen klodders als je niet snel genoeg bent.

Skip67.

Geen klodders

Spuitplamuur is gewoon een soort primer. Spuiten op kamer temperatuur uurtje laten drogen en dan schuren. Wel eerst met gewone plamuur de deuken eruit halen enzo...

Back