Bouwverslag 1:200 Bismarck

Hoi iedereen, ik ben ook nieuw hier en zal me even kort voorstellen. Ik ben Pieter Nagel, 30 jaar en kom uit Leeuwarden. Heb veel bouw ervaring met plastic modelbouw (Tamiya etc.) en dan vooral Tiger tanks, auto's en vliegtuigen. Ook is het automerk BMW en auto's algemeen een grote hobby van me.

Ik heb dit topic al redelijk doorgelezen en vroeg me af of iemand inmiddels deel 212 en 213 dubbel heeft (horend bij week 44). Ik heb namelijk ook deel 208 en 209 dubbel door een verpakking fout. Op zich wil ik wel aanpassen maar toch zou ik graag de onderdelen origineel willen hebben. Heb al meerdere keren contact gehad met Hachette/Betapress maar nog niks van hun vernomen. Aangezien er meerdere mensen hetzelfde probleem heeft en al hebben opgelost vroeg ik me af of er al mensen zijn die de onderdelen 212 en 213 dubbel hebben en deze misschien willen verkopen.

Mvg Pieter

Skinnybmw.

ik denk dat de meeste een fout onderdeel hebben gekregen, ik ook, maar een
telefoontje naar de verzorger en je hebt binnen een paar dagen, deel 212 & 213
in de bus, ik kreeg blad 44 & 45 toe gezonden, heb je gelijk ook een nieuwe
boeg.

m,vr,gr,bocdan.bismarck 1:200

Roel.

heb je stuk over de strepen zitten lezen,en over dat vast pinnen denk ik dat de meeste de strepen er op zetten om het grijze geheel een beetje op te kleuren,
een oorlogschip is nu eenmaal grijs, en omdat een beetje te breken zet men de
strepen er op, dat denk ik tenminste,ik doe het daarom wel,ofschoon het veel
werk is zeker de bovenbouw,zoo lang het de realietijd maar ten goede komt.

vr,gr,Bocdan bismarck 1:200.

afwerken boeg

Ja ben lui =P

Ben nu eindelijk bijna zover om de boeg geheel af te werken. Moet nog een aantal latjes van deel 22 en de wat bredere aan de bovenkant van weet niet meer welke deel. (werk zelf een beetje doro elkaar maar lost zich wel op =P) Moet alleen nog nieuwe secondelijm halen om deze te verwerken.

Dan komt het aloude bekende schuren weer om de hoek kijken. Dit geen probleem.

Heb alleen voor mezelf een lijstje gemaakt wat ik bij de bouwmarkt moet gaan halen voor het afwerken van de romp. Nu spreken ze alleen in het blad over een plamuur, een filler en spuitplamuur.

Zijn deze drie nu allemaal hetzelfde of anders? Wil het namenlijk wel goed doen.

Nu maak ik een statisch model dus G4 voor waterdicht maken is niet geheel nodig. Maar wat moet ik dus wel allemaal hebben en wat is de volgorde? Moet ook eerlijk toegeven dat ik de uitleggen bij de foto's niet geheel duidelijk vind maar kan ook aan mij liggen.

Grtss,

Willem

Projecten: Bismarck 1:200, Bismarck 1:350 (verfstatus)

Hallo Medebouwers,

Over de bouw van de Bismarck heb ik een vraagje. Ik loop wat achter op schema (heb nu de eerste laag beplanking op het model gelijmd) en vraag me af of je nu het beste het dek op de spanten en de beplanking van de zijkanten van het schip kunt laten rusten, of dat je het dekt "verzinkt" tussen de beplanking van het schip. Met andere woorden: is het verstandig om het dek op of tussen de beplanking te laten rusten? Of maakt dit niet uit?
Ik wil het model overigens varend maken.

Bij voorbaat dank voor de informatie.

Met vriendelijke groet,
Jan

Ja ben lui =P

Ben nu eindelijk bijna zover om de boeg geheel af te werken. Moet nog een aantal latjes van deel 22 en de wat bredere aan de bovenkant van weet niet meer welke deel. (werk zelf een beetje doro elkaar maar lost zich wel op =P) Moet alleen nog nieuwe secondelijm halen om deze te verwerken.

Dan komt het aloude bekende schuren weer om de hoek kijken. Dit geen probleem.

Heb alleen voor mezelf een lijstje gemaakt wat ik bij de bouwmarkt moet gaan halen voor het afwerken van de romp. Nu spreken ze alleen in het blad over een plamuur, een filler en spuitplamuur.

Zijn deze drie nu allemaal hetzelfde of anders? Wil het namenlijk wel goed doen.

Nu maak ik een statisch model dus G4 voor waterdicht maken is niet geheel nodig. Maar wat moet ik dus wel allemaal hebben en wat is de volgorde? Moet ook eerlijk toegeven dat ik de uitleggen bij de foto's niet geheel duidelijk vind maar kan ook aan mij liggen.

Grtss,

Willem

Projecten: Bismarck 1:200, Bismarck 1:350 (verfstatus)

Willem,

Kijk het verslag van Ralf maar eens na,die geeft precies aan wat je moet doen om een perfecte romp te krijgen.

Skip67.

G4

Willem,

G4 is niet alleen om waterdicht te maken. Het zorgt ook dat je hout niet meer gaat werken en er krimpscheurtjes in je afwerkingslaag ontstaan. Dus is ook voor een statisch model belangrijk.

Laatst bewerkt:
Hallo Medebouwers,

Over de bouw van de Bismarck heb ik een vraagje. Ik loop wat achter op schema (heb nu de eerste laag beplanking op het model gelijmd) en vraag me af of je nu het beste het dek op de spanten en de beplanking van de zijkanten van het schip kunt laten rusten, of dat je het dekt "verzinkt" tussen de beplanking van het schip. Met andere woorden: is het verstandig om het dek op of tussen de beplanking te laten rusten? Of maakt dit niet uit?
Ik wil het model overigens varend maken.

Bij voorbaat dank voor de informatie.

Met vriendelijke groet,
Jan

Jan,

Volgens de gebruiksaanwijzing komt je dek op de zijkanten te liggen, zo is het bedoeld. Om het te laten verzinken is er nogal wat improvisatie nodig. Bijvoorbeeld: op het bovenste deel van de romp (boven de richel) komt geen 2e beplanking. Heb, geloof ik, wel in dit forum gelezen dat er 1 iemand hier is die het ook laat verzinken.

Laatst bewerkt:
New member

Mij even voorstellen : ik ben Paul SCHREURS uit AS (Beligie).

Ik ben in April 2009 begonnen met de bouw van de Bismarck (Hachette model 1:200).
Ik heb deze forumsite echter nu pas ontdekt. In de hoop af en toe wat supplementaire informatie of wat advies te kunnen inwinnen heb ik mij dan ook onmiddellijk geregistereerd op jullie forum.:p

De bouw van mijn model schiet intussen aardig op. Ik heb net aflevering 19 afgewerkt en ben tot nog toe geen grote problemen tegengekomen. Ik wacht met ongeduld op de volgende levering van Hachette.:sleepy:

Tot gauw,

Paul

hallo allemaal, ik heb me toch maar aangesloten bij het forrum om dat ik het intresant vind. Maar eerst eens voorstellen , mijn naam is Bocdan. ben 65 jaar en gepensioneerd, en dat bevalt goed. van af mijn 14 jaar doe ik aan modelbouw, eerst met papier, later met hout en metaal halverwegen de modelbouwtijd ben ik ook er mee gaan varen, erg leuk, maar de gezondheid dee niet mee en ik moest dat taten gaan. Nu gaat het weer wat beter, en mijn vrouw zei waarom niet dat schip van de reklame gaan bouwen, ik vond dat wel intresant en heb van haar een abbo gekregen.ikben nu bij afl 49 en tot nu toe niet dan lof, met een kleine kanttekening, en dat is "dat sommige uitsparingen iets te ruim zijn uitgelezerd"mocht best iets krapper. ik zelf ben bezig momenteel de romp te spuiten en heb daar de orginelen RAL nummers voor opgezocht. Zijn er medebouwers die ook al zoo ver zijn?
Hey bocdan,

zoals je misschien hebt kunnen lezen, ben ik ook net lid geworden van dit interessant forum.

Ik las in een eerder bericht van jou, dat je jouw model gaat verven in originele RAL kleuren, die je hebt opgezocht. Kan je mij laten weten waar je die informatie hebt gevonden ?

Vriendeljike groeten,

Paul

hallo Paul.

invormatie over het verven en de kleur code, zijn te vinden op
www.bismarck-class.dk/paint schemes/introductuction.html.
daar vind je de orginele ral nr uit die periode,tevens een schema van het aanbrengen
van de boeg en hek camouflage.

vr.gr.Bocdan Bismarck 1:200.

@bocdan: Die link werkt niet...;)

Heb nu al een paar keer gebeld met bouwsupport en gemaild met Betapress en bouwsupport maar krijg geen reactie óf de voicemail...

Ton en Skinnybmw.

probeer eens Bismarck -Class.dk paint Schemes, je komt als het goed is uit op
de site daar moet je het schemes over de Tirpitz aanklikken. volgens mij zat
de fout in het schuine streepje.

vr,gr,Bocdan Bismarck 1:200.

En waar kunnen we dat verslag vinden?

Hier is het verslag:

halo skip

alles lezen dan heeft het wel zin

als je de romp met G4 in schilderd een paar lagen dan is je hout geseald en dus is je romp eigenlijk water dicht
als je dan gaat plamuren moet je weer gaan schuren maar niet door de G4 laag heen
want dan kruipt het water in je hout
en hout dat nat wordt zet uit daardoor scheurt de G4 laag verder en als je blijft verder schuren zet het hout nog meer uit
snap je het plaatje

waaromveel water
als je aan het schuren gaat moet je op passen voor krassen
deze worden gemaakt door schuur stof dus eigen lijk het weg geschuurde materiaal
door nu veel water te gebruiken spoelt dat steeds weg en schuur je steeds zonder krassen
en als er geen krassen zijn moet je er ook weer geen spuit plamuur over heen zetten die je dan weer moet schuren

als je de laatste laag spuit plamuur hebt gezet en de romp is strak zonder bulten en kuilen dan kan je met heeeeeeel fijne staal wol er over heen gaan
dit is eigen lijk geen schuren maar eerder polieren want je mag NIET drukken op de staal wol maar lichtjes rondjes draaien en zo heel de romp doen
ik stop als er een vlieg op de romp land dat ze op haar kl*ten slaat zo glad zijn mijn rompen

groetjes raf

Jan,

Volgens de gebruiksaanwijzing komt je dek op de zijkanten te liggen, zo is het bedoeld. Om het te laten verzinken is er nogal wat improvisatie nodig. Bijvoorbeeld: op het bovenste deel van de romp (boven de richel) komt geen 2e beplanking. Heb, geloof ik, wel in dit forum gelezen dat er 1 iemand hier is die het ook laat verzinken.

Bedankt voor de info.

Link

Bismarck & Tirpitz - Paint Schemes - Introduction

Het lag aan de underscore tussen paint en schemes. Beter links met plakken en knippen overnemen, tiepvaut is zo gemaakt.

Bismarck & Tirpitz

Tweede link is homepage van DE infosite voor ons: Bismarck & Tirpitz. Hier vind je ook de bovenste pagina over de paint schemes en nog veel meer. Ook een lijst met mooie modellen van heel veel schepen, niet alleen die van ons.

http://www.bismarck-class.dk/shipmodels/shipmodels_menu.html

admiralgrafspeeterra01.jpg

admiralgrafspeeterra05.jpg

admiralgrafspeeterra12.jpg

admiralgrafspeeterra14.jpg

Hoezo modelletje: de Admiral Graf Spee 1:20, mooi detail de bril :-) Bovenste foto's zijn in de bouwfase, onderste zijn van het afgewerkte model.

Laatst bewerkt:
Back