Bouwverslag 1:200 Bismarck

eind inzicht

De bouw begint al aardig op te schieten,
hier nog wat foto's.

full

full

full

full

full

full

De rest in het album.

Laatst bewerkt door een moderator:
motor inbouwen

Dag allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en ben niet zo'n held met computers dus mijn zoon helpt mij even hiermee! Maar ik heb dus een vraag:
Ik ben al erg ver met het bouwen van de Bismarck van Hachette en weet niet goed hoe ik de motor moet inbouwen. Ik vond de handleiding erbij niet echt duidelijk.
Hebben jullie misschien tips? of kunnen jullie mij uitleggen hoe ik de motor erin moet bouwen?

Alvast bedankt

Carel

moter inbouwen

Dag allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en ben niet zo'n held met computers dus mijn zoon helpt mij even hiermee! Maar ik heb dus een vraag:
Ik ben al erg ver met het bouwen van de Bismarck van Hachette en weet niet goed hoe ik de motor moet inbouwen. Ik vond de handleiding erbij niet echt duidelijk.
Hebben jullie misschien tips? of kunnen jullie mij uitleggen hoe ik de motor erin moet bouwen?

Alvast bedankt

Carel

Carel.

Op de eerste plaats welkom, hier op dit forum.

Ten tweede, beste medebouwer, het is toch eeuwig zonde, om met dit model te gaan varen, éénmaal een kleine aanvaring, en de halve boven bouw is kapot.
Maar goed dat is mijn optie.
Voor het inbouwen van motoren, denk ik dat je het heel in de begin had moeten doen, maar er zijn jongens op het forum die je heel goed kunnen helpen.
Zelf kan ik dat niet omdat ik statisch bouw

Hallo Carel,

Mijn schip is rc uitgerust, maar weet niet meer zo goed hoe ik het heb gedaan, volgens mij heb ik eerst de assen geplaatst, en daarna gekeken hoe en waar de motor zou komen.

MvG Louis

Dag allemaal!

Alvast bedankt

Carel

luiken katapultdek

hoi bocdan,

gaat gaat er HEEL goed uitzien, joh...:thumbsup:

nog even over die luiken op het katapultdek. Ik heb een messingsetje 760, waar nog 4 luiken opzitten...?
heb ik iets vergeten, of zijn het deze en zijn ze gewoon vergeten om ze in de beschrijving op te nemen?
full

vr gr
Senmut:o

terug van weg geweest

nou ik vind het toch maar tijd worden dat ik weer eens van me laat horen. Ik heb een HOOP te doen aan mijn bismarck 2 lades vol met onderdelen, ben van plan in deze weken weer verder te aan mijn bismarck. een vraagje heeft iemand misschien 10 latjes van de 2de beplanking over ? ik heb namelijk een spleet tussen mijn dek en romp die ik wil gaan opvullen
groetjes stefan.

Laatst bewerkt:
stefan 12

Heb je jouw romp geplamuurd en zo ja waarmee want met plammuur kan je die spleten opvullen heb ik zelf ook gedaan en werkt goed je moet wel even goed kijken hoe diep en voor het plammur uithard is moet je het dek en de romp scheiden .

groeten marvin

Hallo CarelFortuin,

Ook namens mij welkom op het forum.

Ik heb in het begin ook gedacht om met het schip te gaan varen. Of het er ooit van komt weet ik niet want Bocdan heeft wel gelijk, het schip is erg fragiel. Het vervoer van huis naar de waterkant lijkt mij al een hele onderneming om schadevrij de waterkant te bereiken.

Wat het inbouwen betreft heb je gelijk de inbouwaanwijzingen zijn niet erg duidelijk. De gaten die op de foto's in de handleiding zijn aangegeven zijn erg klein en deze moeten veel groter, het moeten sleufjes worden. De voor geboorde gaatjes in het spant zijn ook veel te klein .Ik heb mijn sleufjes gemaakt met een freesje in een dremel. Het is wel even slikken hoor als je de dremel of de rattenstaartvijl in je zorgvuldig geschuurde romp zet.;) De behuizing van de motoren geven de schuinte aan van je assen. Het is net zolang vijlen en passentotdat de assen netjes in de boot liggen. Daarna de assen vastzetten en dicht maken met twee-componenten lijm. Wel even opletten dat er niet te veel lijm door de romp komt, wat bij mij dus gebeurde.

Groeten,
Carl

full
full

hoi bocdan,

gaat gaat er HEEL goed uitzien, joh...:thumbsup:

nog even over die luiken op het katapultdek. Ik heb een messingsetje 760, waar nog 4 luiken opzitten...?
heb ik iets vergeten, of zijn het deze en zijn ze gewoon vergeten om ze in de beschrijving op te nemen?
full

vr gr
Senmut:o

Senmut,
Ik heb ze ook over, maar las ik een paar stukjes terug niet iets over vierkantjes die open zijn? Misschien moeten we ze daarop plakken? Ik zie nu dat het een reactie van jou zelf is! Permalink 5018.
Gr.
Matador

model

bocdan wat vind je van myn schip .

en ga je jouw versie nog maken.

jouw bismarck is heel mooi.

Timberwolf.

Wat je tot heden laat zien, ziet er goed uit, maar nu de opbouw, dat zal je niet meevallen.

Matador.

Ik denk dat je volkomen gelijk hebt, met de onderdelen uit nr 760.
Dat was me helemaal niet opgevallen.
Nu nog eentje voor dat grote luik.o zie je maar dat we er samen wel achter komen, waar sommige onderdelen zitten.

Senmut.

Bedankt voor het compliment.

Grote luik

Dat grote luik is er toch een met planken erop, daar hoort, denk ik, geen messing meer op. Of hebben we het over verschillende grote luiken. En wat ik al eerder zei; het is een soort puzzeltocht geworden tussen alle messingplaatjes.

Die luikjes waar jullie over spreken zijn niet meegeleverd, ik heb ze toendertijd ook lopen zoeken. Op die laatste foto van LeoS zie je trouwens ook nog net twee kleine vakjes voor de hangar, daar zitten nog wel onderdelen voor bijgeleverd, maar er staat verder geen instructie bij over wat er geplaatst moet worden, ze verschijnen gewoon opeens ergens halverwege deel 140. Let daar goed op.

twee onderdelen

De twee onderdelen die voor de grote hangaar komen, zitten in een plastic raam.
Zijn beide het zelfde, je moet maar eens goed kijken, heeft wel iets van een schakelkast weg.

Hallo Bismarckbouwers,

Vandaag weer naar de herdenking geweest van het bombardement op Rotterdam. Dit en de treurige verhalen die rond 4 mei en rond het proces tegen de kampbeul van vorige week te horen waren sterken mij weer om de hakenkruizen niet op mijn schip te plaatsen.

Nu de afbouw van de Bismarck dichterbij komt wil ik aan iedereen vragen hier goed over na te denken, zeker aan bouwers die in het openbaar met het schip gaan varen. Het is een symbool dat erg kwetsend kan zijn.

Ik moest dit even kwijt!

Groeten,

Carl

Laatst bewerkt:
gangway

de gangway's die je moet maken, en die je in grijs moet verven, dat is niet juist, die gangway's zijn van hout, deshalve bruin.
In het geheel ziet het er ook beter uit.

Danny.

Die kranen, plak je die gewoon aan het dek vast??

Hallo Bismarckbouwers,

Vandaag weer naar de herdenking geweest van het bombardement op Rotterdam. Dit en de treurige verhalen die rond 4 mei en rond het proces tegen de kampbeul van vorige week te horen waren sterken mij weer om de hakenkruizen niet op mijn schip te plaatsen.

Nu de afbouw van de Bismarck dichterbij komt wil ik aan iedereen vragen hier goed over na te denken, zeker aan bouwers die in het openbaar met het schip gaan varen. Het is een symbool dat erg kwetsend kan zijn.

Ik moest dit even kwijt!

Groeten,

Carl

Daar heb je zeker een punt. Wat veel schaalvliegers doen die met WW2 luftwaffe kisten ook in Duitsland vliegen is de open ruimtes in de omtrek van de swastika tijdelijk dichtmaken zodat er een ruitvorm ontstaat. Heb je toch historisch correct een swastika die in een handomdraai af te schermen is.

Simpel en effectief... :yes:

hallo

je kan ook een touw plat oprollen en dan vernissen
dan heb je een soort van afdekking die ook direct kan worden geplaatst
door de vernis wordt het een harde platte schijf
en er kleeft niets aan je model want je zal zien dat de plakband een keer toch te hart kleeft en dan trek je zo de verf van je model

gr raf
ps ik vaar met mijn boot dus wel maar dat zie je daar dan ook aan na 30 jaar
het lijkt wel storm schade dat hij heeft
vele onderdeeltjes zijn reeds verloren gegaan maar gelukkig kan ik nu en dan een paar stukken terug bij kopen

Back