Bouwverslag 17e eeuws linieschip De Friesland 1663

Even een tegenvaller Ruud dat je e.e.a. moet afbreken
Bestudeer de tekeningen goed is mijn advies
Ik heb de Friesland ook gebouwd en weet dat het niet het meest makkelijke
schip is om te maken
optie 2 is zoals eerder gezegd de juiste
Succes

Zo heren,

Na het nodige hak en breekwerk ziet het er nu zo uit :(:(:(
full

Door het wegbreken van de dekbeplanking kwamen de geschutspoorten alsmede 1 stuk ertussen ook los.
Het geheel ziet er wat zielig uit nu.
1 Spant moet nu maar daar moeten eerst nog 2 planken bij komen.
De andere kant moet nog helemaal gedaan worden, ga ik vandaag mee beginnen.

@Ouwe,
Sorry dat ik je posting eerder verkeerd begrepen had en blij vertelde dat ik dit wist, wist het dus helemaal niet.
Het stomme is dat het keurig in de bouwbeschrijving staat maar ik heb daar geen aandacht voor gehad of ik heb het gewoon niet gelezen geen idee.

gr. Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Gezien de vorm van de geschutspoorten lijkt het er op dat er nog een soort van binnenwand in komt.
Klopt dat Ruud?

@Germt,

Klopt helemaal, er komt een notenhouten binnenverschansing in.
Er komt eerst een waterklos op het dek en daarboven de noten beplanking.

gr. Ruud

Opletten hé Ruud, de waterklos is meestal breder dan de dikte van de binnenverschansingsplanken.
M.a.w de waterklos ligt dus eigenlijk als een soort opstaande rand tegen de binnenbeplanking;)

Germt

Ruud wanneer je de binnenverschansing rood gaat verven kun je dat het beste doen voordat je de dekplanken en waterklos aanbrengt
Het bespaart je een hoop geknoei

spanten afbreken

Hoi Ruud

Ik "schil" de spanten als het waren, steek er iedere keer een dun plakje aan de binnenkant vanaf. Het beste kun je dat pas doen als de dubbele beplanking van de buitenkant van de romp klaar is want dan is het wantje dat blijft staan veel steviger.
Wordt de binnenkant van de verschansing niet mooi ondanks schuurpogingen dan kun je er altijd nog een laagje dunne plankjes op plakken en daarna schilderen.

Andy

Hoi Ruud,

Erg goed dat je de spanten hebt weg gehaald. Zal nu wel een minder leuke klus zijn, maar straks zal je blij zijn dat je het hebt gedaan. Gaat zo een mooi scheepje worden.

Succes

Gloeiende Gloeiende Gloeiende!!!!

Dank dank :worship: voor alle advies en lof.

De spanten zijn nu aan beide zijde weg.
Ik ga nu eerst de geschutspoorten er weer in zetten en schilderen.
Vervolgens de waterklos erin maken, daarna de dekplanken aanhelen en de binnen verschansing maken voor de stevigheid, MITS de rest van het schip goed is :(:(:(

Het volgende probleem doet zich ook aan!
Ik heb geen idee wat ik heb zitten klooien bij het bouwen van de spanten. :hammer::hammer::hammer:
full

Aan de achterkant van het schip komen de wc hokken en die zitten bij mij zoals de rode lijn zit :(.
Duidelijk te zien is dat ze licht gebogen horen te zitten, dat moet ook anders past de grondplaat met de raampjes en daarna de beelden er niet op.

Tips en trucs graag :help: Want losslopen gaat nu niet, het zit met constructie lijm vast.

Ik ga de rest van het schip nu eerst helemaal nakijken of er niet nog meer addddddddersssss onder het gras zitten en of alles past, zo niet dan ga ik nieuw triplex bestellen en opnieuw volgens de tekeningen beginnen.

gr. Ruud

Correctie!!!

Eerst de geschutspoorten en de binnenverschansing erin maken en schilderen, daarna de waterklos en dekbeplanking maken.

Sorry Jan, ik heb nu al een puntmuts van die oceaanroeiboot. :rolleyes:

gr. Ruud

De moed niet opgeven Ruud
Die kromming moet inderdaad in de zijgalerij zitten
Het lijkt mij niet nodig om hier iets voor af te breken
Met wat hulplatjes tegen het spant gelijmd kun je volgens mij e.e.a in de juiste vorm dwingen
Het voorbeeldje is van mijn Friesland

ruud die hekbalk moet die daar zitten ? lijkt me niet juist te zijn.
de zijgalerijen volgen de kromming van de berghouten en niet van het dek dus het één heeft niets met het ander te maken.

Hoi Ruud,

Ik kan zonder de tekening niet beoordelen of de rode lijn recht hoort te zijn of niet. Loopt de galerij recht of volgt die de lijn van de berghouten (= omhoog buigend). Mogelijk kan je daar achter komen door naar andere "Frieslanden" op de diverse forums te kijken.

Daarnaast: geeft het problemen als de rode lijn niet recht loopt?
Vermoedelijk komt er nog een binnen beplanking van lindenhout(?) overheen en daarop komt de galerij en de buitenbeplanking. Je moet wel kijken of de bovenste dekken onder de juiste hoek komen te lopen.

Ik denk dat je ook eens naar de positie van het iets donkere kwartrond invulstuk tussen spiegel en wulf. Dit lijkt een kier te hebben aan de onder/achterkant hoort dat zo of moet het invulstuk aan de onderkant en de voorkant afgeschuind worden waardoor het naadloos aansluit aan de vlakken waarop het gelijmd zit? Als je dat doet komt mogelijk ook het hele hakkebord (= rechte boven/achterkant) van het schip wat omlaag.
(is mijn uitleg te ingewikkeld:rolleyes: bel me dan even)

Succes met deze puzzel

Andy

Never give in

Dat staat er in mijn wapenschild en dat is precies alles van wat ik ben.
Ik zal never de nooit opgeven want dat staat niet in mijn woordenboek.
Desnoods ga ik, als blijkt dat de boel niet klopt en uitkomt met de beelden helemaal opnieuw beginnen.

@Jan,
Wat is de wereld toch klein.
Ik heb inderdaad een foto geleend van iemand anders zijn bouw, jij dus, om duidelijk te maken hoe de zijgalerij zou moeten zitten en hoe het bij mij zit, rode lijn.
Ik hoop dat je er geen aanstoot aan neemt, zie het alsjeblieft als een compliment dat ik jou bouw als voorbeeld gebruik.
Overigens heb jij een heel mooi schip gebouwd en deels gebruik ik het ook als voorbeeld.

@Amazone,
De hekbalk hoort daar weldegelijk te zitten en maakt onderdeel uit van de holle wulft.

@Andy,
De foto is niet van mijn schip maar een voorbeeld van hoe de uitbouw zou moeten zitten.

Nu even over de vorderingen:
Ik heb de plaatjes deels los weten te krijgen en wat omhoog gedwongen en daar blokjes onder gelijmd.
De frontplaat past er nu goed op en de beelden ook.
Omdat alles nu nog in de klemmen staat en je weinig kan zien zal ik er later een foto van uploaden.
Verder heb ik nog niets kunnen ontdekken wat verkeerd is dus het lijkt de goede kant op te gaan. :banana::banana::banana:
gr. Ruud

Laatst bewerkt:
Ruud geen enkel probleem dat je mijn foto geleend hebt
Vind het zeker een compliment dat je mijn schip soms als voorbeeld gebruikt

Zo heren,

De boel is hersteld en past nu aardig.
full

De rode lijn geeft aan waar de plaatjes zaten.
Het scheelt maar een 1/2 cm. :confused:
full

Hier nog een foto met het front erop, er is nog een klein verschil maar dat komt ook omdat het alleen met tape vastzit.

gr. Ruud

ik snap er niets meer van ruud.
de zijgalerie juist boven de hekbalk ? en dan moet daar nog een holle en bolle wulf boven komen .

@amazone,
Ik snap er ook niets van, ik heb moeite om mijn hoofd erbij te houden maar het zou toch echt moeten kloppen.
Ik ben rondom aan het passen geweest met de beelden en het komt redelijk uit, je zal altijd wel wat moeten vijlen en schuren.

Hier een voorbeeld hoe de spiegel eruit gaat zien zonder de beelden.
Deze foto heb ik ook geleend van Jan die de Friesland al gebouwd heeft.
full

Gr. Ruud

Even een aanvulling
Het vierkante balkje onder de slingerlijst is door mij extra aangebracht
Ruud je zal straks opmerken dat de onderversiering van de zijgalerij en de
versiering van de wulf voor geen meter past
Je ziet bij andere Frieslandbouwers dat er behoorlijk aan deze versieringen
gebogen is om het enigzins passend te krijgen
Ik heb het opgelost met het balkje en daar de achterversiering tegen gelijmd
Volgens mij ben je wel goed bezig
Zoals je wel opgemerkt zal hebben heb ik de metalen dingetjes voor de luiken
niet gebruikt
Ik heb op de juiste afstand een plankje tussen de spanten gelijmd en daar later een
gaatje ingeboord voor de insteekkanonnetjes

Back