Bouwverslag 2x2 Funtana van Flugwerft Brendel

Richtingroer ook klaar:

2x2funtana%20025.jpg

Binnenkort beginnen aan de vleugels. En dan heel veel schaven en schuren om alles folieklaar te krijgen.

TACU is een leuke beurs, ik kende hem ook nog niet tot 3 maanden geleden, toen ik een restpartijtje kwijt moest. Het valt me op dat, niet oneerbiedig bedoeld, de oudere garde de beurs goed kent maar dat de jongere garde er blijkbaar minder van weet. Jammer.

Hugo

Het valt me op dat, niet oneerbiedig bedoeld, de oudere garde de beurs goed kent maar dat de jongere garde er blijkbaar minder van weet. Jammer.

Hugo

hey hugo !!

je bent 4 jaar ouder als ik ! voel je je dan ten opzichte van mij ``de oudere garde``? :D:D

begint dat ouderdoms klagen nu al :D:D:D:D

geintje hoor .
je kunt niet alles weten anders is de lol van nieuwe dingen ontdekken weg das niet leuk toch.
mvg eric
ps leuk projectje waar je mee bezig bent, succes ermee.

Nee, ik voel mezelf (je mag zelf oordelen of dat terecht is) niet de oudere garde. Ik kende de beurs ook niet, totdat Plotterwelt me erop attent maakte. Ik zocht markt voor mijn handel, ook in Duitsland, dus vroeg ik hem om advies. Dat kreeg ik, inclusief deze tip voor de Nederlandse markt.

Ja, leuk project, maar soms wel lastig. De kit is redelijk, maar je ziet wel dat deze V(-ersie) 3 maar half doorontwikkeld is; de hoge romprugvariant is niet doordacht, en de passing van de nu geprofileerde stabilo's is dus niet goed. Als een beginner deze kit koopt zal dat niet zonder slag of stoot tot een goed resultaat leiden. Ik wist zo ongeveer waar ik aan begon, heb +/- 20 modellen bouwervaring, maar ook voor mij is het niet eenvoudig.

Hugo

ik had inderdaad al op de foto`s gezien dat er aan de geprofileerde rudder en stab een boel werk te verrichten valt.
het maakt het ook wel weer een beetje een uitdaging toch?/
in ieder geval succes ermee en ik zal af en toe je draadje volgen .
ennnuuuhh hou hem heel straks he.
mvg eric

Ja, da's de lol van het bouwen. Netto is de ARF versie van Sebart waarschijnlijk zelfs goedkoper en lichter. Maar ja, geen bouwplezier. Ik zal idd proberen hem heel te houden!

Heel stiekem dwaalt het idee van pull-pull op de hoogteroeren nog steeds door mijn hoofd; wat zal ik als maximale uitslagen aanhouden? Ik ben geen wedstijd 3D-er, wat zou ik als zondagsvlieger als max moeten hanteren?

Hugo

Vind net deze in de Funtana X50 manual:

Control Throw (Ailerons): Low Rate: 3/4 in (19mm) (9°) Up, 5/8 in (16mm) (6°) Down. 3D Rate:2-1/8 in (54mm) (27°) Up, 1-7/8 in (48mm) (23°) Down
Control Throw (Elevator): Low Rate: 7/8 in (23mm) (11°) Up & Down. 3D Rate: 2-5/8 in (67mm) (40°) Up & Down
Control Throw (Rudder): Low Rate: 2 in (51mm) (25°) Left & Right. 3D Rate 3-7/8 in (98mm) (45°) Left & Right

Ik denk dat ik die hoeken maar eens als uitgangspunt aanhoud, tenzij iemand wat beters weet.

Hugo

expo in programmeren is uiteraard een goede manier om ``af te tasten`` wat hij doet , je vliegt dus rustig met kleine knuppel bewegingen en je kunt na een rondje vliegen even aftasten wat hij doet als je de knuppel de hoek in trekt :D.
je kunt dan zelf je uitslagen aanpassen naar jouw voorkeur.
,maar ik vermoed dat je dit al wist.
wat betreft de pull pull hoogteroeren!,nu ben ik niet zo`n reken wonder maar ik heb al diverse fora bezocht waar ze dit beschreven ( ook hier ergens) ,maar het schijnt zo eenvoudig nog niet te zijn.
als een systeem zich heeft bewezen ( hiermee bedoel ik de traditionele manieren om een servo aansluiting te realiseren) zou ik daar niet van afwijken ...maar dat is mijn gevoel hierbij.
succes verder met bouwen .
mvg eric

Oh, qua vliegen maak ik me er niet zo'n zorgen over. Ik gebruik inderdaad expo en dual rates, en heb al vele uurtjes lol gehad met een 1,40m Funtana. Al moet ik zeggen dat de dual rates eigenlijk nooit gebruikt worden. Even aftasten, en dan verder alles flink. Kwestie van beheersten. Tip; ik vlieg in dit weer op de sim, met vette cross winds, veel turbulentie, reactie van de zender op 150% en geen expo. Als het later ooit weer eens mooi weer wordt en ik met een echte kist de lucht in ga, is dat een verademing!

Deze kit is zo minimaal, de besturing 'mag je naar eigen inzicht doen'. Er is niet erg over na gedacht... Zo is er op de hoogteroeren geen ruimte voor de scharnieren, dat ben ik aan het aanpassen. Ook is er geen bevestiging van de stabilo's vermeld / geleverd, dus daar heb ik zelf ook al wat op bedacht. Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk op de "servo in het stabilo" oplossing uitkomen, maar zonder experimenteren en zo komen we niet verder. Ik schrijf het pull-pull nog niet af. Als ik de stabilo's en roeren af heb, ga ik met de bovengenoemde uitslagen eens kijken waar de roerhoorntjes uitkomen.

Hugo

(P.S. Zien we je morgen op de beurs?)

hallo hugo,
ik was wel van plan om naar de beurs te komen maar ik ben net wakker en aanstalte aan het maken om te gaan werken ( helaas) ik werk samen met 3 collega`s waar er 1 van ziek thuis zit terwijl we het erg druk hebben .
ik ben dus de l#l voor deze zaterdag :evil: helaas.
ps over de pull pull als ik het goed heb gezien zitten de scharnierpunten van jouw kist aan de bovenzijde van de roeren en niet in het midden ( correct me if i`m wrong) dus om dan pull pull te gaan gebruiken moet er flink gerekend worden om een roerhorntje te maken die bij deze situatie naar beide zijden dezelfde uitslag zal geven zonder dat er verschil in krachtverdeling optreed.
ik moet helaas nu gaan werken , prettig weekend en op de volgende beursdag ben ik zeker van de partij.
mvcg eric

dus om dan pull pull te gaan gebruiken moet er flink gerekend worden om een roerhorntje te maken die bij deze situatie naar beide zijden dezelfde uitslag zal geven zonder dat er verschil in krachtverdeling optreed.

Dat rekenen is helemaal niet nodig , thema was hier al besproken.

Drink nu ook een heerlijke bak koffie :morning:en ga dan inpakken voor de beurs in Utrecht .

Mvg Johan

Zoals de oplettende forummer al weet ben ik weer met dit project aan de slag, met een benzinemotor. Maar dat even terzijde, terug naar het bouwen, en wat vragen. Ik heb laatst de romp incl. staart, roeren, motorkap en zo in de auto gepast, dat lijkt te gaan passen. Moet het nog een keer passen met het landingsgestel erop, maar ik hoop dus dat ik de staart niet demontabel hoef te maken. Dat vereenvoudigt de boel aanzienlijk, ook doordat de demontabel-maak delen niet in de kit zitten. En het geeft de mogelijkheid servo’s in de romp te plaatsen en de hoogteroeren met stangen aan te sturen. Is dat verstandig, of moeten deze roeren door hun grootte in het midden aangestuurd worden?

Daarnaast zitten er in de rompspanten ruimtes voor de reso pijp, maar de bouwplannen laten geen ‘omkasting’ zien. Ligt de reso open en bloot in de romp (wel op steunen)? Of kan ik beter een tunnel maken door bovenzijde en zijkanten dicht te maken met dun balsa, en dan even netjes in de spanlak?

Hugo

Landings gestell met breekbouten vast zetten en die er af nemen bij transport is " de lichtste " manier.

En de resokast met 2 mm balsa maken , onder is open bij de funtana en de kast van binnen gewoon mee folien , spanlak is nergens voor nodig.

Mvg Johan

Goed idee, al hoop ik dat'ie past met het landingsgestel er nog op.

Bij deze Funtana is'tie niet open, dus lastig te folieen. Zal er vanavond een fotootje van maken.

Hugo

In onze Panda kan ik met gemak een 2 meter F3A kist romp kwijt, uiteraard mét landingsgestel (en dan houd ik nog 20cm over in de lengte). Wat heb jij dan voor een mini-autootje?:)

small_car.gif

Nee, een Ford Focus Wagon, maar ik wil de bank er niet uithalen... En ik wil de staart er dus op laten, en vast lijmen. En dat is best een groot geheel, bij deze kist, waardoor dwars insteken geen optie meer is!

Hugo

Nee, een Ford Focus Wagon, maar ik wil de bank er niet uithalen...

M'n vader heeft ook een Focus wagon, daar heb ik jarenlang 3.20 meter Extra's mee vervoerd. Bank hoeft er toch niet uit? Gewoon platgooien en klaar. Als hij niet scheef achter de voorstoelen past, dan zou je eventueel de staart boven de versnellingspook/passagiersstoel kunnen doen. Op het middenconsole kun je dan iets leggen (tas ofzo) zodat de staart hoog genoeg blijft, zodat je kunt blijven schakelen:) (mogelijk moet je de hoofdsteun van de passagiersstoel eraf halen om de staart naar voren te kunnen doorsteken)

Passen doet het heus wel;)

yakisgemaidendjippie.jpg

Ja, maar je stapt even makkelijk over het voor mij belangrijkste deel van deze conversatie heen; ik wil de staart (d.w.z. stabilo, kielvlak, hoogteroeren en richtingroer) erop laten tijdens transport...

Hugo

Ja, maar je stapt even makkelijk over het voor mij belangrijkste deel van deze conversatie heen; ik wil de staart (d.w.z. stabilo, kielvlak, hoogteroeren en richtingroer) erop laten tijdens transport...

Ja, daar had ik rekening mee gehouden;) (vandaar ook dat ik de tip gaf om eventueel de hoofdsteun te verwijderen om zo de staart door te kunnen steken)

Bij deze Funtana is'tie niet open, dus lastig te folieen. Zal er vanavond een fotootje van maken.

Hugo

Geen reso blijft hij dicht en word de romp gewoon rond gefolied.
Met reso worden de bruggen er uit gezaagt en 3 kanten ingedekt en dan word de schacht van binnen mee gefolied .

673849a510666137f.jpg

Dat is Funtana system

Laatst bewerkt door een moderator:
2x2funtana%20010.jpg

Hier zie je al een beetje dat de hele onderzijde voorzien is van een opengewerkte plank. Je ziet de kruisverbindingen zitten. Maar, zoals gezegd, ik zal vanavond de boel duidelijk fotograferen. En even wat balsa als tunnel erin steken, eens kijken hoe dat uit komt.

Hugo

Back