Bouwverslag 2x2 Funtana van Flugwerft Brendel

Als ik dit zo zie denk ik dat ik er ook maar een moet gaan frezen .

Een reso midden in de romp gaan plaatsen is in mijn ogen niet zinvol.
Je zit met de aluverbinder en een aansluiting op een reso is veel gemakkelijker als de reso onder in het model zit.
Bij die is het wel te veranderen maar dan heb je er wel veel werk aan.

Ben ik blij dat mijn kitjes er veel praktischer uitzien .
Daar worden de tekeningen door een ervarene modelvlieger gemaakt of omgetekent.
en kwa frees qualiteit ben je snel beter als brendel.:mrgreen:

Mvg Johan

Ja, 't is geen kwaliteitskit, maar dit bouwen is voor mij een erg leuk project. Genoeg ARF's gebouwd, en kits van Goldberg en SIG. Een paar eigen bedenksels, maar dat durfde ik voor deze maat niet aan. Achteraf gezien had ik dit ook zelf kunnen bedenken / maken, en misschien ook wel beter passend...

De beloofde foto's:

2x2funtana%20026.jpg

2x2funtana%20027.jpg

2x2funtana%20028.jpg

Ik zot toch even te denken. Kijkend naar andere kisten, dan zie ik vaak de dempers zonder verdere omkasting in de romp. Dat zou met een reso ook kunnen, alleen moet ik dan een mooi passend exit-punt maken. Maar da's te doen. Gewoon 1 van de openingen opvullen en van een sleuf voor de uitgaande buis voorzien. Dit, bijvoorbeeld (van de Extra van Fraggy, schitterende kist):

IMG_5262.jpg
IMG_5259.jpg

Of zie ik hier problemen over het hoofd, bijvoorbeeld met de temperatuur? Ik kan wat gaten opensnijden na het folieën.

Hugo

Die kan je gewoon open maken vanaf de kruiz verbinder.

Begrijp niet helemaal waarom ze dat niet in de kit mee verwerkt hebben om het zo te kunnen maken .

Ze hebben in iedergeval geen tekenaar die aan modelvliegen doet .:mrgreen:

Mvg Johan

Met onderdelen in de hand kan je toch beter denken; gisteren besloten het stabilo toch afneembaar te maken. Ik kreeg van HC wat binnen, o.a. zo'n zakje met 10 stuks cockpitsluitingen. Daarvan komen er 2 in de stabilo's, 1 in elk, waarmee het stabilo op de buis vastgestoken gaan worden. Vanavond wat Gammaplex zagen en balsa snijden, zal wel fotootjes maken. Heb ook foto's van het passen in de auto. Denk dat mijn Focus ooit te heet gewassen is, of zo, want 't is best krap!

Hugo

De beloofde auto-foto's:

FF voor de foto...
2x2funtana%20029.jpg

Dat wordt krak op het linker hoogteroer:
2x2funtana%20030.jpg

't Staat wat wankel, maar het staat:
2x2funtana%20031.jpg

En toen dus dit lumineuze idee (zo ongeveer):
2x2funtana%20032.jpg

Ik maak een plaatje waar het slotje op komt. Dit plaatje wordt aan 3 zijden verlijmd; aan de ribbe, de achterlijst en de gele buis. Dat zit dus vast. Wat balsa erop, in vorm schuren en dan is het ook be-folie-baar. Uiteraard komt het slotje wel aan de onderzijde.

Hugo

Hehe, eindelijk een uurtje tijd gehad om e.e.a. te maken. Gisteren tussen de bedrijven door even 2 plankjes gemaakt en op hun plek gelijmd, nu dus even de slotjes erop en de boel pas gemaakt. Zie hier het resultaat:

2x2funtana%20033.jpg

2x2funtana%20034.jpg

2x2funtana%20035.jpg

De pennen van de slotjes waren iets te lang, maar die zijn makkelijk af te slijpen. De gaten in de buis zitten symetrisch genoeg om de buis ook 'verkeerd om' erin te kunnen steken, er is dus geen verkeerd om. Het past altijd. Nou nog even de servo's erin en dan is dit deel klaar voor het schuren.

Hugo

Mooie link gevonden, wel van een Raven maar toch met veel nuttige foto's:

www.miliamperios.com :: RAVEN 3X3(TERMINADO) : AEROMODELOS DE EXPLOSION - AVANZADOS

Deze heeft de reso('s) ook ingebouwd. Daarnaast gebruikt hij penscharnieren, die zie er wel handig uit. Maar hoe borg je die? Of vertrouwen we bij die dingen wel op alleen inlijmen? Verder gewoon een gaaf bouwverslag van een gave 3x3 meter kist.

Ben met de vleugels bezig, alle ribben zijn uitgezaagd en geschuurd, hopelijk vandaag de boel samenstellen. Nog wel even nieuwe klemmetjes kopen die ik net in een ander topic gezien heb, lang leve de koopzondagen.

Hugo

Dat snap ik, maar dat doe ik met die platte Kavans ook, en daar hoort (althans, zo heb ik het geleerd) toch altijd een borging doorheen. Maar alleen goede epoxy zou dus genoeg moeten zijn? Of heb je hier speciale lijm voor? Voor de rolroeren, die alleen helemaal aan de bovenkant scharnieren, zit ik nog aan (veel) CA scharnieren te denken. Al is deze kist wel groot, ik heb die tot nu toe alleen op kleinere kisten gebruikt. Ik heb alleen zo weinig vlees voor iets anders op deze plek.

Hugo

Als je blokjes hout achter de lijst lijmt met bruis zo dat de penscharnier kompleet in hout zit kan je die gewoon met bruis inlijmen.

3 druppels bruis met een sateprikker in het gat verdelen en de scharnier er in drukken en als stabilo op de tafel ligt het scharnier omhoog klappen zodat je hem haaks op de scharnierlijn kan uitrichten .

Na 24 uur trek je hem er niet meer uit. ;)

Mvg Johan

Hmmmm. Denk ik nog even over. Bij het rolroer zou het scharnier dan net onder de oppervlakte zitten, even uitzoeken hoe groot (diameter) die dingen verkrijgbaar zijn. De andere optie blijft de Kavans. Wel fij bouwweer; het betrekt hier flink en mijn windmeter twijfeld tussen 4 en 5.

Hugo

Langzaam drogende epoxy werkt trouwens ook perfect, voor het geval je niet zo'n fan bent van bruislijm (zoals ik).

Ik heb ze voor 4,5 mm gat , 3mm en 2 mm

full

Die van Robart (grijzen) zijn de betere .
En de kleinsten gebruik ik bij depron.

En ze worden bij de modellen die roeren hebben als de Funtana scheef ingezet.

full

TC gebruikt ook Robart penscharnieren in al hun modellen.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
En als je goede hebt, dan werkt het in ieder geval nog perfect tot 200cc:) (daar heb ik ze ook in)

Zo, niet naar de beurs maar wel de dag vrij, kind en hond uitbesteed omdat ik naar de beurs zou zijn, vrouw aan het werk; tijd voor het betere plakwerk. Eindelijk de vleugels:

2x2funtana%20045.jpg

en de rolroeren:

2x2funtana%20046.jpg

samengesteld. Uiteraard ook de rechter, maar foto's daarvan leken me weinig toevoegen. Vanmiddag nog wat sheeting samenstellen. Overigens zit er alleen een tekening van de linker vleugel bij de kit; ik heb dus voor ik begon de tekening op het raam geplakt met schilderstape, en de boel overgetrokken. Voila, rechter vleugel tekening.

Nog even verder gepuzzeld met de motor die inmiddels dus binnen is, en een uitlaatspruitstuk uit de standaard Krumscheid bochtjes bedacht:

2x2funtana%20044.jpg

Uiteraard kan het met nog minder weerstand door een recht stuk tussen de 2 bochten te maken, waardoor de laatste bocht nog flauwer wordt. Maar dan heb je maar heel weinig plek om de slang op te schuiven, en kan je lastiger bij de achterste spruitstukbout. Dit wordt hem dus.

Zo, nu weer verder plakken!

Hugo

Ojee, probleem. Gisteren avond de hulzen in de vleugels gelijmd en de wortelribben verlijmd, uitgelijnd t.o.v. de romp. Helaas blijkt daarbij dat de buis een deukje heeft, dicht bij een uiteinde. Je ziet het niet, maar 1 deel past niet goed en loopt vast in de hulzen. Ik kan het op de buis ook voelen. Hoe maak ik dit nou netjes rond? Ik denk dat ik eerst de buis inkort op de juiste lengte, en dan voorzichtig proberen het restant van het deukje terug te kloppen met 1 van m'n plaatwerkhamertjes. Worst-case een nieuwe buis.

[EDIT]Dat wordt een nieuwe buis, verdorie (om maar geen andere woorden te gebruiken). Er zit een 'flinke' uitstulping op de buis, bijna een millimeter hoog en totaal 10 cm lang. Terugtikken levert een ovale buis op. Rare vervorming, wel, deuken naar buiten in een recht buis zie je niet vaak. Nou op zoek dus naar een nieuwe 30mm buis. Van carbon eentje gevonden voor 50 euro, maar ik denk dat carbon niet direct nodig is. Leuk voor de laatste grammen, maar dan had ik beter de ARF kunnen kopen. Bouwmarkt alu vertrouw ik niet, is er geen leuk alternatief? Eén of andere gamma douchegordijnstang / keukentrapje / etc waar een goede buis uit te halen is? Of ben ik direct aan de modelbouwwinkel getrouwd, voor een strongal buis? [/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt:
Kijk, van je collega's moet je het maar hebben; kreeg net een keurig stuk rond 30 op mijn bureau. Wel massief rvs, dus een kilo of 4... maar wel maatzuiver! Toch wil ik naar alternatief vinden. Tot nu toe staat de strongal van Lindinger op de eerste plek.

Hugo

M2 kan nog wel in deze maat, ik zou alleen persoonlijk altijd draadoogjes nemen ipv wat er standaard bij zit, maar er zijn meer mensen die het gebruiken, ik neem liever deze;

m3oogje.jpg

Back