Bouwverslag - 3DBatix Diablo (shocky)

vorderingen, nou ja, klein beetje dan ...

Hoi allemaal,

vandaag de mallen uit de tekening geknipt. Ik bouw er twee van 6 mm depron. Als de Diablo-shock me goed bevalt, plak ik de mallen op karton zodat ik gemakkelijk meerdere Diablo's kan bouwen. Tjonge, zo'n ding heeft nog een aardig vleugeloppervlak zeg :cool:
img1780eu1.jpg

De mallen maar eens uitgelegd op het depron om te zien hoe het een beetje voordelig uitpakt ...
img1781jn8.jpg

Bij gebrek aan 2 mm lite-ply (had Hobbyin bij mijn laatste bezoek niet op voorraad) maak ik twee motorsteuntjes uit 3 mm hobby-triplex.
img1795kc9.jpg

Even aftekenen ...
img1796pc1.jpg

De motorsteuntjes zijn inmiddels uitgezaagd, een fotootje volgt morgen.
Meer zat er even niet in vandaag, morgen ga ik de verschillende delen uitsnijden en wat montagewerk doen. Laat het mooie weer maar komen ... :D

Verder zal ik morgen even een opsomming en een fotootje maken van de setup die ik ga gebruiken. Hier mogen jullie even lekker op schieten ... :D

Grtz,
Menno

Paar plaatjes en beetje werk gedaan ...

Hallo allemaal,

vandaag even een kleinigheid gedaan aan de outdoor shock. Een kleinigheid want het is toch nog geen weer om met een shock naar buiten te gaan :rolleyes:

Vanmorgen even naar Hobbyin geweest (lekker windje onderweg ;)) en het nodige materiaal ingeslagen. Wat 3 en 6 mm depron, wat carbon staafjes, buisjes en pushrods, paar roerhoorntjes, wat balsa, nou ja je kent het wel ... :)

Vervolgens thuis er achter komen, dat je ondanks een boodschappenlijstje :hammer:toch weer wat vergeten bent :evil:. Weliswaar voor een ander (balsa) project, maar toch ... Oh ja, de plaatjes ...

De twee motorsteuntjes van 3 mm hobbytriplex. Twee :confused:? Ja, twee :)! Ik bouw er twee, ik weet nog niet of het twee Diablo's worden, kan ook zijn dat de tweede de Extra 330 wordt ...
motor001zo7.jpg

De mal voor de vleugel op het Depron geplakt, ik zet de mal vast met schilderstape (teken dus niets af) en snijd gewoon langs een liniaal de vleugel uit. Hierbij snijd ik gewoon door het schilderstape, dit gaat prima.
img1800qx8.jpg

Na wat snijwerk hou je dan een vleugel met ailerons over. De ailerons heb ik nog niet losgesneden, daar ik het geheel een striping wil geven. Het gat waar de (Hextronic 900) servo in moet komen, heb ik eerst afgetekend. Daarna heb ik gepast of de servo wel mooi aansloot met de opening, ik wil immers dat ie wel mooi strak past:cool:.
img1801dr0.jpg

Dit is het voorlopige setup(je) wat ik wil gebruiken, het behoeft niet gelijk ongelimiteerd verticaal te gaan. Ik bezit toch nog geen 3D-skills :rolleyes: Het zou wel leuk zijn als ik er een beetje aerobatic mee kan rond vliegen.
img1804pi5.jpg

Het is een Himodel 36 gr / 1100 Kv motortje, een Himodel 860 Mah (2S & 3S) Lipootje en Himodel 12A regelaartje. Ik weet nog niet welk propje ik hierbij moet nemen, zal wel iets van 9" of 10" worden denk ik :confused:.

Ik denk dat ik in eerste instantie met de 2S lipo zal vliegen, later kan ik de 3S nog eens proberen.

Dat was het weer voor vandaag, komende dagen meld ik me wel weer met nieuws ...

Grtz,
Menno

Kom ik vandaag op mijn werk, ligt er netjes op mijn buro een rol van de EXTRA330 :eek: met dank aan onze cad tekenaar.

Maar nu heb ik geen idee wat ik daar mee moet doen .... iemand een idee? ;)
Groetjes Thijs

Thijs,

helemaal jouw bericht over het hoofd gezien ...

Heb je die tekeningen al naar mij gestuurd ??? NIET ??? :D
Gewoon bouwen die hap man, ligt er weer wat klaar als het weer mee gaat zitten ! Bouwt je schoonvader ook mee ?

Kan je niet mee naar de schaalmeeting nemen hoor :rolleyes: Dan slaan we echt een flater :cool:

Voel je vrij om hier ook wat foto's te plaatsen, wordt het weer een gezellig draadje met wat humor :yes:en nog leuker, kunnen we Bram ook weer gek maken ... :cool:

Ik zie je bouwsel wel verschijnen in het draadje ok ?

Grtz,
Menno

Ik vlieg de mijne met 1150KV motortje,3S 800 mah en een 9/4.7 prop.En die gaat verticaal omhoog.Dus ik denk wel als je met 3S zal vliegen dat je hetzelfde zal verkrijgen.

Hoi Menno

Ik was met de tekening onderweg naar jouw.... toen mijn buurman (volgens mij heet hij Bramman of zoiets :smile:) ze uit mijn hande gritste ;)
............ Effe zonder gekheid ik heb ze maar even verborgen anders krijgt tie ruzie met zijn vrouw :)

Mijn schoonvader heeft de tekening nog niet gezien want die is druk met zijn nieuwe keuken maar als hij ze ziet gaat hij zeker medoen denk ik.
Hij heeft op dit moment een stuk of 6 depron modellen klaar liggen dus als het weer het weer eens toelaat (we hebben al ruim 2 maanden niet gevlogen en gelachen natuurlijk) gaan we er weer tegenaan.

Jij gaat trouwens echt als een speer, ik kan je niet bij houden. Ik ben wel begonnen met het verven van mijn depron moddellen en dat lukt na wat tegenslag aardig. bouwverslag-depron-citabria-super-decathlon-piper-48

Ik probeer op dit moment wel wat draadjes door te lezen om zo het een en ander bij te leren.
Ik leer iedergeval veel van jouw (en ook andere) gedetailleerde beschrijvingen.

Ik heb alleen de vleugel even snel uit gesneden en wil eerst weer met de verf aan de slag, zal binnenkort wel een foto posten.

Groetjes Thijs.

:offtopic: P.s. misschien wil jij wel even aan Bramman doorgeven dat mijn schoonvader dat balsakisje wel een maiden wil geven :wink:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij heeft op dit moment een stuk of 6 depron modellen klaar liggen dus als het weer het weer eens toelaat (we hebben al ruim 2 maanden niet gevlogen en gelachen natuurlijk) gaan we er weer tegenaan.
Tja, geduld hebben tot het weer mee gaat werken. Maar dan ligt er ook wel wat klaar ... :D

Jij gaat trouwens echt als een speer, ik kan je niet bij houden.
Komt omdat ik door omstandigheden wat meer vrije tijd heb dan gewoonlijk. Dus heb ik me maar op m'n (nieuwe) hobby gestort.

Ik ben wel begonnen met het verven van mijn depron moddellen en dat lukt na wat tegenslag aardig. bouwverslag-depron-citabria-super-decathlon-piper-48
Ik heb in dat draadje even gereageerd, looks good ...

Ik heb alleen de vleugel even snel uit gesneden en wil eerst weer met de verf aan de slag, zal binnenkort wel een foto posten.
Leuk, dat zie ik als een eerste stap ... zal wel een projectje worden :cool:

:offtopic: P.s. misschien wil jij wel even aan Bramman doorgeven dat mijn schoonvader dat balsakisje wel een maiden wil geven :wink:

:mrgreen: Ik weet niet of dat toestel wel balkonbestendig is :mrgreen:

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
Begin is er.

Ik probeer er maar niet zo`n heel erg kunstwerk van te maken want dit wordt mijn eerste 3D vliegtuig. En als het gaat zoals met mijn eerste Tigermoth.................:p

Hee Thijs,

hoezo geen kunstwerk :hammer: Het is een "piece of wing-art" man.
Dat belooft nog wat voor het eindresultaat :D.

Ik houdt het even simpel, ik bouw eerst een wit toestel. Kijken of het naar m'n zin vliegt, dan pas ga ik met de afwerking verder :cool:.

De vorderingen van vandaag zijn weer vastgelegd, zal even wat fotootjes plaatsen met de nodige opmerkingen erbij.

Ik heb de vleugel voorzien van een carbon buis, ter versteviging. De uitsparing in de vleugel heb ik met de dremel er in gefreesd, maar dit beviel me niet helemaal. Ik ben wel benieuwd hoe anderen dat hebben aangepakt. De carbon buis heb ik (bij gebrek aan goede foam-safe CA) met Super RCZ 56 "Canopy Glue" er in gelijmd, dit is een witte lijm die transparant opdroogt. Nadeel is dat dit erg lang moet drogen ;). Epoxy zou ook een optie zijn, maar is niet kleurloos ... morgen wordt de onderzijde afgeplakt met een strook verpakkingstape.
3dbatix002yx1.jpg

Zo even de motormount aan het motortje geschroefd en de juiste plaats afgetekend. Moet nog wel even een paar juiste schroefjes er voor zoeken ... maar dat komt morgen :rolleyes:.
3dbatix005tn5.jpg

De romp ook uitgesneden, ik heb er voor gekozen om de romp eerst in z'n geheel te snijden. Daarna heb ik pas het onderste deel losgesneden. Voordeel hiervan is dat de delen bij het weer aan elkaar lijmen errruggg goed passen :cool:.

Zoals reeds eerder gemeld plak ik de mallen (of sjablonen zo je wil) op het depron met schilderstape, hier snijd ik gelijk omheen zodat ik niets hoef af te tekenen :D ben af en toe een beetje lui ... :cool:
3dbatix006kw9.jpg

De romp en het kruisdeel van de romp liggen klaar om morgen verlijmd te worden.
3dbatix009sz6.jpg

Het roer en de twee plaatjes voor het landingsgestel zijn ook uitgesneden. Het snijwerk met het depron is achter de rug op een paar kleine verstevigingen voor het motorschotje na.
3dbatix010pz5.jpg

Morgen (zaterdag) ga ik verder met de Diablo. De planning is dat ie dan in elkaar wordt gelijmd, de motorsteun met motor moeten er dan op. Ook zal ik trachten de roerhoorntjes te lijmen, de servo's in te bouwen, de pushrod's te plaatsen en de verdere electronica te plaatsen. Druk, druk, druk ...

Hebben jullie de Lipo en de ontvanger e.d. gewoon met velcro / klittenband vastgezet ?

Grtz,
Menno

Hee Menno

Niet te snel gaan ................. kan je niet bij houden :D

Op de plaats waar de carbon staaf in de vleugel gelijmd moet worden, leg ik waarschijnlijk gewoon een lineaal en met de achterkant van een stift langs de lineaal en daarmee deuk ik het depron in.
Wat lijm in de gleuf :schrik: ..... carbon erin en klaar is klara of bedoelde je dat niet?

groetjes Thijs en zijn knappe schoonmoeder .....ehhh bedoel schoonvader

Mijn Diablo krijgt morgen zijn maiden, ik moet nog steeds een paar mooie foto's ervan schieten. Zal ik doen vóór de maiden;)

Met Photoshop kan je een heleboel!

Ik denk dat ik nu maar eens stop met al dat geverf ....... voor die paar seconden in de lucht :lol:

Hee Thijs en Awol,

Op de plaats waar de carbon staaf in de vleugel gelijmd moet worden, leg ik waarschijnlijk gewoon een lineaal en met de achterkant van een stift langs de lineaal en daarmee deuk ik het depron in. Wat lijm in de gleuf :schrik: ..... carbon erin en klaar is klara of bedoelde je dat niet?
Ben benieuwd, ik had eerst een gleuf gesneden, mesje schoot echter toch te ver door, 1 vleugel naar z'n %^(%*%$@#(%$@# (niet verder vertellen :mrgreen:). Vandaar dat ik dacht, laat ik m'n dremel eens inzetten ... Laat even weten of dat lukt, lijkt me veel minder omslachtig.

Ik denk dat ik nu maar eens stop met al dat geverf ....... voor die paar seconden in de lucht :lol:
:rolling:Bij dat eerste plaatje, had ik niets door ... je had me echt tuk hoor, photoshop, pfffhh :mrgreen:

@Awol: kom op met die foto´s man, ik ben hartstikke nieuwsgierig :D
Voor de maiden ... tja, het begint natuurlijk met zelfvertrouwen ;)

Grtz,
Menno

:rolling:Bij dat eerste plaatje, had ik niets door ... je had me echt tuk hoor, photoshop, pfffhh :mrgreen:

Grtz,
Menno

snik snik wat heb je weer weinig vertrouwen in mij.... je lijkt mijn schoonmoeder wel ;) maar om heel eerlijk te zijn dit is echt geverfd .......maar ik zat er over te denken om je te gaan foppen met Photoshop.
Dus die houd je nog te goed van me.;)

Mijn Diablo krijgt morgen zijn maiden, ik moet nog steeds een paar mooie foto's ervan schieten. Zal ik doen vóór de maiden;)

Dat doe ik ook altijd, er is er bij mij zelfs al eens 1 gesneuveld voor zijn maiden :lol:

Groetjes Thijs

Ik heb de voor de carbonstaaf ruimte gemaakt met de soldeerbout.net de goede dikte voor de carbonstaaf erin te leggen.Met zap(foam safe) en kicker erin gelijmd.En normaal gezien houd het de boel wel stevig aan mekaar.
De batterij en de ontvanger word vastgezet met velcro maarmoet het terug herdoen.Had de depron niet zuiver gemaakt met wat alcohol en dan kleeft de velcro niet.Is losgekomen na zijn maiden.

Hey Wezze,

dat zal best goed gaan met die soldeerbout, stinkt zeker wel he :rolleyes:
Enne brand je niet te snel te diep in het Depron ?

Wat Velcro betreft, ik had er al rekening mee gehouden dat ik idd even moest ontvetten, goed dat jij dat nog even noemt:)

Grtz,
Menno

Ik heb niet zo een zware soldeerbout,dus zo rap brande het niet in in het depron.En qua geur valt dat nog redelijk goed mee.Bij EPP is de stank erger.

Hopelijk doe ik morgen de 2e vlucht.

Wat passen en meten, bouwen en afstellen ...

Hoi,

ik ben weer even verder gegaan met de Diablo, dus ik dacht laat ik het draadje maar weer eens even bijwerken.

Na een tip van Aviador heb ik ervoor gekozen iets van de tekening af te wijken. In plaats van de carbonstrip tegen de achterzijde van het stabilo te lijmen, heb ik ervoor gekozen om deze aan het hoogteroer te lijmen. Is mooi stevig geworden ... ik heb het stripje iets opgeruwd met schuurpapier en met 5 min epoxy gelijmd. Ik had vantevoren aan de onderzijde schilderstape geplakt, na het lijmen heb ik dit strak omhoog getrokken waardoor het stripje mooi tegen het hoogteroer aandrukte tijdens het drogen van de lijm.
img1817pm5.jpg

Na het nodige snijwerk even de boel passen, hmmm blijkbaar heb ik nauwkeurig gesneden want het geheel past perfect en valt mooi strak in elkaar. Het begint ook al op een vliegtuigromp te lijken ipv op een platte plaat van depron ...
img1819rd2.jpg

Het hoogteroer is inmiddels aan et stabilo geplakt met verpakkingstape. Dit heb ik van de rol genomen, op m'n snijmat geplakt en er een strip van 3 cm breed van gesneden.

Ook maar eens de servo's er bijgepakt, eerst maar eens een beetje passen en meten. De servo openingen zijn zo gesneden dat deze er strak in passen. Na het monteren van de servo-armpjes even gepast in de romp, voor de ailerons gebruik ik een 9 grams Hextronic servootje en voor het hoogte- en richtingsroer twee keer een 5 grams Hextronic servootje.
img1820eb7.jpg

De servo-armpjes heb ik er zo recht mogelijk opgezet, maar om de boel even te fine-tunen heb ik de zaak maar eens even aangesloten en met sub-trim ECHT goed recht gezet. Nu zou het monteren van de pushrods geen problemem meer mogen geven ...
img1821tl3.jpg

:confused: Ik wilde de servo's lijmen met epoxy, maar ik bedacht me dat de canopy-glue ook wel eens een optie kon zijn. Die "loopt" niet zo, dus dan is het risico dat ik de servo-tandwieltjes vastlijm ook wat kleiner. Verder kan je deze lijm wat makkelijker loshalen als er een servo stuk zou gaan. :confused: Iemand ervaring hiermee of andere ideeen ?

Zo dat was het weer even, misschien einde van de middag nog wat knutselen. Mocht dat lukken dat meld ik me weer :cool:.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Back