Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
De Bouw van de Pitts is gestart in februari 2012 en het was de bedoeling om in de zomer 2013 klaar te zijn. Wegens een verhuizing en verbouwing in 2013 is alles opgeschoven en de bouw zit nu in de afrondingsfase maar toch wil ik de diverse foto's met jullie delen.
Kit : JTEC
Schaal : 41% Spanwijdte : 2750 mm Lengte : 2744 mm Motor : Moki 5 cilinder ster 215cc Smoke : Powerbox Ontvanger : Weatronic 12-22HV
Het is zo ver, het materiaal is binnen, twee dozen met freeswerk uit Amerika. Eindelijk kan ik starten met de bouw van de pitts. Eerst de motordoos goed haaks bouwen met veel verstekhaken en alles de tijd geven om goed uit te harden. Daarna de spanten er omheen werken en dan kunnen alvast voorbereidingen getroffen worden om ruimte en aanpassingen te maken voor zaken zoals ontsteking, smokepomp, gas en choke servo’s.
Eerst alles controleren en passen, de zwarte aanslag van het laseren wegpoetsen en schuren en dan plakken maar.
Alles goed haaks bouwen en fixeren.
Een extra laagje met een verdikte epoxy
Motorschot plaatsen
Vervolgens alles goed haaks gemonteerd fixeren met tape lijmklemmen en blokhaken.
Heb hierboven een paar foto's uit de handleiding gebruikt omdat mijn eigen foto,s van het begin gesneuveld zijn met mijn camera van destijds.
Bevestiging voor het landingsgestel zijn volgens de bouwbeschrijving eigenlijk twee aluminium hoekprofielen die tegen de zijden van de motordoos geschroefd worden. Deze constructie was naar mijn idee te zwak en ik heb het landingsgestel meer omhoog geplaatst en van vliegtuigtriplex gemaakt.
Het bevestigingspunt voor het landingsgestel is door er gaten in te boren lichter gemaakt
Alle voorbereidingen getroffen om de boel dicht te maken, Motorbevestiging, ontsteking gas servo enz.
05-03-2012
Door de hele constructie de gaten gemaakt die nodig zijn om de tanks, cabanes enz. te bevestigen.
En de koellucht tunnel is beplankt aan de voorkant.
05-03-2012
Nu is het wachten tot er een bosje hout binnenkomt, Heerdegen uit Osnabruck Duitsland heeft heel veel keus, alle maten zijn mogelijk tegen zeer scherpe prijzen bovendien kan je opgeven welke hardheid je wil voor balsa.
Weer een stap verder, de lindenhouten latten zijn op de kop op de tekening gemaakt gelijmd en de plaats gemarkeerd en de juiste instelhoek voor het stabilo. Het geheel omgedraaid en nu zijn de spanten naar achter aangebracht en vastgezet op de bouwtafel. Het aanlegvlak voor het stabilo loopt naar achter toe 8 mm af (instelhoek). Ook zijn de bevestigingspunten voor de Cabanes verder voorbereid, alleen nog afstellen met de waterpas en lijmen.
08-03-2012 Alle lijsten zijn aangebracht behalve aan de onderkant daar komen carbonlijsten 6x6 mm.
11-03-2012
De bevestiging van de cabanes met versteviging en inslagmoeren .
11-03-2012
De rug en de neus heb ik beplankt met 2.5mm balsa. De beide zijden volgen zodra ik een aantal delen verstevigd heb met carbon.
13-03-2012
De carbonversteviging ( rond 6mm) in de romp aangebracht.
Geeft veel stabiliteit mits goed aangebracht. De knopen worden met carbon rovings en lamineerhars bevestigd.
13-03-2012
Het hoogteroer heb ik nu ruwbouw klaar gemaakt.
15-03-2012 Kielvlak, hoogteroer en richtingroer zijn allemaal in een sandwichbouwwijze triplex opgesloten in balsa met epoxy verlijmd.
18-03-2012
Stabilo gebouwd en aangebracht, het gehele stabilo is afneembaar voor transport.
Even ruw twee stuurhevels gemaakt voor het richtingsroer, nu nog afwerken.
21-03-2012
De vleugelribben en overige delen liggen te springen om in elkaar gezet te worden. Toch maar even controleren of ik alles heb om er aan te beginnen. Als ik eenmaal begin moet ik het ook af kunnen maken zonder dat ik misgrijp.
23-03-2012
De panelen die ik voorbereid heb zitten er nu aan beide zijden tegen aan.
Nu begint het duidelijk te worden hoe groot de pitts is.
02-04-2012 Nu is het tijd om eens aan de vleugels te beginnen. Om de romp verder af te maken heb ik de onderste vleugels nodig. Eerst gekeken of alles past, hier en daar wat bijgewerkt en daarna de vleugelbuishuls samen met de lindenhouten onder en bovenlat met epoxy aan de ribben bevestigd. Dit geheel heb ik een dag de tijd gegeven om uit te harden.
03-04-2012
Na het uitharden van de epoxy heb ik de rest van de ribben op de onderplaat gelijmd en alle lijsten er in gelijmd.
05-04-2012
De vleugeltips bestaan uit een laag triplex licht gemaakt met boringen en boven en onder een laag balsa verlijmd met epoxy. Hier heb ik ook de balsa verstevigingen aangebracht in de hoofdligger.
09-04-2012
De beplanking aangebracht en daarna de neuslijsten en eindlijsten aangebracht en in model geschaafd.
11-04-2012
De onder vleugel is ruwbouw klaar en hoeft alleen nog maar geschuurd te worden.
16-04-2012 Begint nu op een pitts te lijken. De bouw van de bovenste vleugel kan nu beginnen .
Tussendoor ben ik toch maar even van de vleugelbouw afgestapt omdat het een beetje te eentonig wordt haha.
Heb twee fleshouders gemaakt van triplex met carbon verstevigd en met carbonstokken 6mm aan elkaar geschroefd. De carbonstokken zijn aan de uiteinden gevuld met epoxy en daarna opgeboord en voorzien van M3 schroefdraad.
Twee tanks een voor smoke en een voor brandstof met in het midden de smokepomp van powerbox.
Omdat ik toch al bezig was met carbon heb ik gelijk de motorkap voorzien van een carbon rand voor de bevestiging.
Je zal het weten als je een dubbeldekker bouwt, twee vleugels pffff.
Nog even doorgaan
Opbouw van de ailerons
Even helemaal opbouwen om alle profielen op maat te maken en op elkaar af stemmen door te schaven en schuren.
05-10-2012
Alle delen in model schuren en folieklaar maken die hap.
19-10-2012
Het begin is er en de romp is deels met solartex rood en zwart gecovered.
20-10-2012
Mooi zo een matte Pitts in de textiel
Als je een Pitts maakt dan weet je met de bouw wat het is om twee vleugels te bouwen, hetzelfde geldt voor het coveren haha. Om gewicht te besparen krijgt de cover niet meer overlap dan nodig, als je 14m2 textielfolie verwerkt moet je goed opletten dat je niet meer aanbrengt dan nodig is.
02-11-2012
Alle delen zijn gecovered en spuitklaar, nu ga ik verder met het spuiten van de goudtinten.
10-11-2012
Om een beter beeld te krijgen heb ik voor het afplakken de pitts opgebouwd.
Is toch best een hele klus om de strepen netjes af te plakken.
In de tussentijd heb ik op depron een laagje carbon gelamineerd en er een instrumentenpaneel van gemaakt. Op internet uitgezocht welke instrumenten er in de echte Beast zaten en door te printen en lakken er wat moois van gemaakt.
23-11-12
Blanke 2K lak met weekmaker aangebracht en deels de stickers geplakt.
Zo nu is het tijd om de servo’s, hevels en stangen uit de verpakking te halen en in te bouwen.
Best veel ruimte om de apparatuur in te bouwen. Accu’s Totaal 10800 mAh 7.4V voor boordnet en voor de ontsteking 2600 mAh 6.6V.
Hier nog een video waar je wat uitslagen van roeren kan zien.
[URL="
Pitts Beast stuurvlakken - YouTube[/URL]
De tank unit heeft een stekkeraansluiting voor de smoke-pomp en kan voor jaarlijks onderhoud makkelijk worden verwijderd.
En een Piloot gemaakt van drie plakken roofmate. De piloot compleet gelakt en met gordels weegt 55gr
01-02-2013 De uitlaatpijpjes van de moki pas maken en even een paar bochtjes met zilver solderen
02-02-2013
Bedrading compleet maken stekkerverbindingen solderen en alles aansluiten. Wel even de Pitts ophangen om het zwaartepunt goed te krijgen. De ontvanger en de accu’s naar achter, de bespanning er op en dan is het OK.
Zou het bijna vergeten maar er moeten ook nog een paar wielkappen op.
Verspanning met een staaldraadpersuitrusting in elkaar geperst en zo gemaakt dat de opbouwtijd beperkt blijft.
Onder wordt het stabilo aan beide kanten ondersteund door een carbonstok en met draden rondom kielvlak gekoppeld.
22-02-2013
Kleine aanpassing aan de bediening van de choke omdat ik een luchtfilter met adapterring op de carburateur heb gezet. Stel je laat een stukje draadknipsel in de romp liggen bij werkzaamheden of nog erger een onvindbaar boutje, moertje, ringetje pffff. Om dan vervolgens met een gerust hart te vliegen terwijl er ieder moment iets in de carburateur kan vallen bij een duikvlucht!!!!!!!!! Even op de kop houden en schudden tot het er weer uitvalt doe je ook niet met dit formaat vliegtuig tja doe dan toch maar een luchtilter.
01-10-2013
Om zeker van een goede motorkoeling te zijn toch maar een baffleplaat gemaakt van depron met aan beide kanten een laagje carbon. Rondom de plaat zit een afdichtrubber om af te dichten op de Cowl.
05-02-2014
Dit is het dan voor zover. Er liggen nog wat kleine klussen en dan is het tijd om haar in te vliegen zodra het mooi weer is.