Bouwverslag 41% Pitts Beast met MOKI 215

rvloo

verslagschrijvers
Bouwverslag

Pitts 12 Beast

De Bouw van de Pitts is gestart in februari 2012 en het was de bedoeling om in de zomer 2013 klaar te zijn. Wegens een verhuizing en verbouwing in 2013 is alles opgeschoven en de bouw zit nu in de afrondingsfase maar toch wil ik de diverse foto's met jullie delen.

Kit : JTEC

Schaal : 41%
Spanwijdte : 2750 mm
Lengte : 2744 mm
Motor : Moki 5 cilinder ster 215cc
Smoke : Powerbox
Ontvanger : Weatronic 12-22HV

Bespanning : Solartex Rood 10m Zwart 10m
Lak Goud : Duplicolor 3 spuitbussen
Lak Rood : Duplicolor 3 spuitbussen
Blanke lak : 2K autolak met weekmaker

Servo : 12x HS-7954SH 31 kg 5-7.4V Ailleron 8x Hoogte 2x Richting 1x Gas standaard servo.

Choke bediening met stang

Accu's :
Boordnet : 1X 2s LIPO 7.4V 6600mAh
backupsystem : 1x 2s LIPO 7,4V 4200 mAh
Ontsteking : 1X 2s LIFEPO4 6,6V 2600mAh

full

Tekeningen:

full

De Romp

25-02-2012

Het is zo ver, het materiaal is binnen, twee dozen met freeswerk uit Amerika. Eindelijk kan ik starten met de bouw van de pitts.
Eerst de motordoos goed haaks bouwen met veel verstekhaken en alles de tijd geven om goed uit te harden. Daarna de spanten er omheen werken en dan kunnen alvast voorbereidingen getroffen worden om ruimte en aanpassingen te maken voor zaken zoals ontsteking, smokepomp, gas en choke servo’s.

full

Eerst alles controleren en passen, de zwarte aanslag van het laseren wegpoetsen en schuren en dan plakken maar.

full

full

Alles goed haaks bouwen en fixeren.

full

Een extra laagje met een verdikte epoxy

full

Motorschot plaatsen

full

Vervolgens alles goed haaks gemonteerd fixeren met tape lijmklemmen en blokhaken.

full

Heb hierboven een paar foto's uit de handleiding gebruikt omdat mijn eigen foto,s van het begin gesneuveld zijn met mijn camera van destijds.

Laatst bewerkt door een moderator:
De Romp

full

full

28-02-2012

Bevestiging voor het landingsgestel zijn volgens de bouwbeschrijving eigenlijk twee aluminium hoekprofielen die tegen de zijden van de motordoos geschroefd worden. Deze constructie was naar mijn idee te zwak en ik heb het landingsgestel meer omhoog geplaatst en van vliegtuigtriplex gemaakt.

full

Het bevestigingspunt voor het landingsgestel is door er gaten in te boren lichter gemaakt

full

full

full

29-02-2012

Het valt niet op dat dit echt groot is.

full

Tijd om wat meet en montagewerk te verrichten om de motor te bevestigen.

full

Wel oppassen dat ik niet te lang naar die motor blijf kijken anders schiet het niet echt op.

Gebruiksaanwijzing Moki : http://sdrv.ms/1bOGddQ

full

02-03-2012

Alle voorbereidingen getroffen om de boel dicht te maken, Motorbevestiging, ontsteking gas servo enz.

full

05-03-2012

Door de hele constructie de gaten gemaakt die nodig zijn om de tanks, cabanes enz. te bevestigen.

full

En de koellucht tunnel is beplankt aan de voorkant.

full

05-03-2012

Nu is het wachten tot er een bosje hout binnenkomt, Heerdegen uit Osnabruck Duitsland heeft heel veel keus, alle maten zijn mogelijk tegen zeer scherpe prijzen bovendien kan je opgeven welke hardheid je wil voor balsa.

full

06-03-2012

Weer een stap verder, de lindenhouten latten zijn op de kop op de tekening gemaakt gelijmd en de plaats gemarkeerd en de juiste instelhoek voor het stabilo. Het geheel omgedraaid en nu zijn de spanten naar achter aangebracht en vastgezet op de bouwtafel. Het aanlegvlak voor het stabilo loopt naar achter toe 8 mm af (instelhoek). Ook zijn de bevestigingspunten voor de Cabanes verder voorbereid, alleen nog afstellen met de waterpas en lijmen.

full

08-03-2012

Alle lijsten zijn aangebracht behalve aan de onderkant daar komen carbonlijsten 6x6 mm.

full

full

11-03-2012

De bevestiging van de cabanes met versteviging en inslagmoeren .

full

11-03-2012

De rug en de neus heb ik beplankt met 2.5mm balsa. De beide zijden volgen zodra ik een aantal delen verstevigd heb met carbon.

full

13-03-2012

De carbonversteviging ( rond 6mm) in de romp aangebracht.

full

Geeft veel stabiliteit mits goed aangebracht. De knopen worden met carbon rovings en lamineerhars bevestigd.

full

13-03-2012

full

Het hoogteroer heb ik nu ruwbouw klaar gemaakt.

full

15-03-2012

Kielvlak, hoogteroer en richtingroer zijn allemaal in een sandwichbouwwijze triplex opgesloten in balsa met epoxy verlijmd.

full

full

full

18-03-2012

Stabilo gebouwd en aangebracht, het gehele stabilo is afneembaar voor transport.

full

full

Even ruw twee stuurhevels gemaakt voor het richtingsroer, nu nog afwerken.

full

21-03-2012

De vleugelribben en overige delen liggen te springen om in elkaar gezet te worden. Toch maar even controleren of ik alles heb om er aan te beginnen. Als ik eenmaal begin moet ik het ook af kunnen maken zonder dat ik misgrijp.

full

23-03-2012

De panelen die ik voorbereid heb zitten er nu aan beide zijden tegen aan.

full

full

Nu begint het duidelijk te worden hoe groot de pitts is.

full

De vleugel

De onderste vleugel

02-04-2012
Nu is het tijd om eens aan de vleugels te beginnen. Om de romp verder af te maken heb ik de onderste vleugels nodig. Eerst gekeken of alles past, hier en daar wat bijgewerkt en daarna de vleugelbuishuls samen met de lindenhouten onder en bovenlat met epoxy aan de ribben bevestigd. Dit geheel heb ik een dag de tijd gegeven om uit te harden.

full

03-04-2012

Na het uitharden van de epoxy heb ik de rest van de ribben op de onderplaat gelijmd en alle lijsten er in gelijmd.

full

05-04-2012

De vleugeltips bestaan uit een laag triplex licht gemaakt met boringen en boven en onder een laag balsa verlijmd met epoxy. Hier heb ik ook de balsa verstevigingen aangebracht in de hoofdligger.

full

09-04-2012

De beplanking aangebracht en daarna de neuslijsten en eindlijsten aangebracht en in model geschaafd.

full

11-04-2012

De onder vleugel is ruwbouw klaar en hoeft alleen nog maar geschuurd te worden.

full

16-04-2012

Begint nu op een pitts te lijken. De bouw van de bovenste vleugel kan nu beginnen .

full

Even wat anders

01-05-2012

Tussendoor ben ik toch maar even van de vleugelbouw afgestapt omdat het een beetje te eentonig wordt haha.

Heb twee fleshouders gemaakt van triplex met carbon verstevigd en met carbonstokken 6mm aan elkaar geschroefd. De carbonstokken zijn aan de uiteinden gevuld met epoxy en daarna opgeboord en voorzien van M3 schroefdraad.

full

04-01-2014_813.jpg

Twee tanks een voor smoke en een voor brandstof met in het midden de smokepomp van powerbox.

full

Omdat ik toch al bezig was met carbon heb ik gelijk de motorkap voorzien van een carbon rand voor de bevestiging.

full

01-10-2012

De canopy op maat gemaakt

full

Bovenste vleugel

Daar gaan we weer.

full

Je zal het weten als je een dubbeldekker bouwt, twee vleugels pffff.

full

Nog even doorgaan

full

Opbouw van de ailerons

full

full

Even helemaal opbouwen om alle profielen op maat te maken en op elkaar af stemmen door te schaven en schuren.

05-10-2012

Alle delen in model schuren en folieklaar maken die hap.

full

full

19-10-2012

Het begin is er en de romp is deels met solartex rood en zwart gecovered.

full

20-10-2012

Mooi zo een matte Pitts in de textiel

full

Als je een Pitts maakt dan weet je met de bouw wat het is om twee vleugels te bouwen, hetzelfde geldt voor het coveren haha.
Om gewicht te besparen krijgt de cover niet meer overlap dan nodig, als je 14m2 textielfolie verwerkt moet je goed opletten dat je niet meer aanbrengt dan nodig is.

full

02-11-2012

Alle delen zijn gecovered en spuitklaar, nu ga ik verder met het spuiten van de goudtinten.

full

full

10-11-2012

Om een beter beeld te krijgen heb ik voor het afplakken de pitts opgebouwd.

full

Is toch best een hele klus om de strepen netjes af te plakken.

In de tussentijd heb ik op depron een laagje carbon gelamineerd en er een instrumentenpaneel van gemaakt. Op internet uitgezocht welke instrumenten er in de echte Beast zaten en door te printen en lakken er wat moois van gemaakt.

full

full

23-11-12

Blanke 2K lak met weekmaker aangebracht en deels de stickers geplakt.

full

full

Alles inbouwen

30-11-2012

Zo nu is het tijd om de servo’s, hevels en stangen uit de verpakking te halen en in te bouwen.

full

Best veel ruimte om de apparatuur in te bouwen. Accu’s Totaal 10800 mAh 7.4V voor boordnet en voor de ontsteking 2600 mAh 6.6V.

Hier nog een video waar je wat uitslagen van roeren kan zien.

[URL="
Pitts Beast stuurvlakken - YouTube[/URL]

full

De tank unit heeft een stekkeraansluiting voor de smoke-pomp en kan voor jaarlijks onderhoud makkelijk worden verwijderd.

full

En een Piloot gemaakt van drie plakken roofmate.
De piloot compleet gelakt en met gordels weegt 55gr

full

01-02-2013

De uitlaatpijpjes van de moki pas maken en even een paar bochtjes met zilver solderen
full

full

02-02-2013

Bedrading compleet maken stekkerverbindingen solderen en alles aansluiten. Wel even de Pitts ophangen om het zwaartepunt goed te krijgen. De ontvanger en de accu’s naar achter, de bespanning er op en dan is het OK.

full

Zou het bijna vergeten maar er moeten ook nog een paar wielkappen op.

full

full

Wiel-as 8 mm as geperst in een as opname met M12

Verspanning en wat verder nog

03-02-2013

Verspanning met een staaldraadpersuitrusting in elkaar geperst en zo gemaakt dat de opbouwtijd beperkt blijft.

full

full

full

full

Onder wordt het stabilo aan beide kanten ondersteund door een carbonstok en met draden rondom kielvlak gekoppeld.

22-02-2013

Kleine aanpassing aan de bediening van de choke omdat ik een luchtfilter met adapterring op de carburateur heb gezet.
Stel je laat een stukje draadknipsel in de romp liggen bij werkzaamheden of nog erger een onvindbaar boutje, moertje, ringetje pffff. Om dan vervolgens met een gerust hart te vliegen terwijl er ieder moment iets in de carburateur kan vallen bij een duikvlucht!!!!!!!!! Even op de kop houden en schudden tot het er weer uitvalt doe je ook niet met dit formaat vliegtuig tja doe dan toch maar een luchtilter.

full

full

01-10-2013

Om zeker van een goede motorkoeling te zijn toch maar een baffleplaat gemaakt van depron met aan beide kanten een laagje carbon. Rondom de plaat zit een afdichtrubber om af te dichten op de Cowl.

full

full

full

full

05-02-2014

Dit is het dan voor zover. Er liggen nog wat kleine klussen en dan is het tijd om haar in te vliegen zodra het mooi weer is.

Je Kan naar de bloemenveiling in Aalsmeer , is de grootste overdekte ruimte in Europa ;)

Wat een apparaat joh , met recht een beast !

Een video met draaiende motor.

[URL="
RC Pitts Beast - YouTube[/URL]

Er liggen nog een paar kleine klusjes zoals de aansturing van het staartwiel nog in orde maken.

full

Mooi project trouwens! Nooit geweten dat deze ook 1:1 bestond overigens, en dan ook nog met Horizon hobby sponsoring erop.

Mooi project trouwens! Nooit geweten dat deze ook 1:1 bestond overigens, en dan ook nog met Horizon hobby sponsoring erop.

Hier een foto van de echte en het model van Hangar 9.

full

Back