ZO.. eindelijk.. zal ik ook eens dit draadje beginnen.
Ik geef toe.. hij had al klaar moeten zijn. Het was namelijk mijn afgelopen winter project.. maar ach.. soms heb je andere prioriteiten.
enfin..
De specs..
Tis een spitfire
Motor.. borstelloze
mvvs 35cc benziene
retracts, pneumatisch van mijn goeie vrind Shindin
Alles houtbouw..
Eerst het werkpaardje.
Brian zijn proto vloog met een 25cc laser.. ik wil boven de 15cc geen nitro meer.. dus ging op zoek naar een benziene die genoeg vermogen zou leveren EN netjes in de neus past zonder er overal uit te steken.
En das deze geworden.
Om wat extra ruimte te krijgen zodat de cilinder er zeker niet uitstak heb ik Pe van mvvs gevraagd een verlenging te maken zodat mijn motor 1,5cm naar achter kon.
zoals ik al zei.. de retracts zijn gemaakt door mijn grote vriend Shindin vorig jaar al. Pneumatisch.. EN ik maak gebruik van een robart air set waarbij de op en neergaande snelheid van de retracts netjes kan worden afgeregeld.
En ik bouw hem af met de houten romp.
Ik kan iedereen aanraden de gfk romp te gebruiken. Is lichter.. en je houd tenminste ruimte over voor een schaal cockpit.. dat gaat bij mij dus niet helemaal lukken.
kwa lengte.. neemt ie toch al gauw mijn hele werktafel in beslag..
dan
platen hout op de cnc frees. Ja ja.. daar ben ik dus mijn winter aan kwijt geraakt. Om dat ding af te bouwen.
Ik kan dus vanaf heden alles zelf frezen, en voor ieder die ook iets te frezen heeft.. je weet me te vinden nu..
Laat het frezen beginnen
En zie hier,
Een complete wing kit van een Taylor Spitfire
Even verlossen uit de plaat en je werkbank ligt vol met ribben..
Dan meteen wat aanpassingen..
Voor de Brian taylor kenners onder jullie. Ik ben persoonlijk niet zo gescharmeerd van de manier waarop zijn Jigging tabs vooraan de rib helemaal doorlopen en achteraan idem.
Dat heb ik in mijn cad files dus eens grondig veranderd om straks bij het omdraaien van de vleugel makkelijker en precieser de tabs te kunnen verwijderen..
Zie hier een voorbeeld bij de achterkant van de ribben
ook heb ik bij een aantal ribben in de tabs een hulpsleufje meegefreesd om het snijden straks te vergemakkelijken.
welnu.. tot zover het begin in iedergeval meer dan een half jaar te laat.
Ik ben nu de ribben voor de retracts aan het verstevigen met doublers..
Later meer..
Cheers
Peter
Ik geef toe.. hij had al klaar moeten zijn. Het was namelijk mijn afgelopen winter project.. maar ach.. soms heb je andere prioriteiten.
enfin..
De specs..
Tis een spitfire
Motor.. borstelloze

retracts, pneumatisch van mijn goeie vrind Shindin
Alles houtbouw..
Eerst het werkpaardje.
Brian zijn proto vloog met een 25cc laser.. ik wil boven de 15cc geen nitro meer.. dus ging op zoek naar een benziene die genoeg vermogen zou leveren EN netjes in de neus past zonder er overal uit te steken.
En das deze geworden.

Om wat extra ruimte te krijgen zodat de cilinder er zeker niet uitstak heb ik Pe van mvvs gevraagd een verlenging te maken zodat mijn motor 1,5cm naar achter kon.

zoals ik al zei.. de retracts zijn gemaakt door mijn grote vriend Shindin vorig jaar al. Pneumatisch.. EN ik maak gebruik van een robart air set waarbij de op en neergaande snelheid van de retracts netjes kan worden afgeregeld.

En ik bouw hem af met de houten romp.
Ik kan iedereen aanraden de gfk romp te gebruiken. Is lichter.. en je houd tenminste ruimte over voor een schaal cockpit.. dat gaat bij mij dus niet helemaal lukken.
kwa lengte.. neemt ie toch al gauw mijn hele werktafel in beslag..

dan

platen hout op de cnc frees. Ja ja.. daar ben ik dus mijn winter aan kwijt geraakt. Om dat ding af te bouwen.
Ik kan dus vanaf heden alles zelf frezen, en voor ieder die ook iets te frezen heeft.. je weet me te vinden nu..
Laat het frezen beginnen

En zie hier,
Een complete wing kit van een Taylor Spitfire

Even verlossen uit de plaat en je werkbank ligt vol met ribben..

Dan meteen wat aanpassingen..
Voor de Brian taylor kenners onder jullie. Ik ben persoonlijk niet zo gescharmeerd van de manier waarop zijn Jigging tabs vooraan de rib helemaal doorlopen en achteraan idem.
Dat heb ik in mijn cad files dus eens grondig veranderd om straks bij het omdraaien van de vleugel makkelijker en precieser de tabs te kunnen verwijderen..
Zie hier een voorbeeld bij de achterkant van de ribben

ook heb ik bij een aantal ribben in de tabs een hulpsleufje meegefreesd om het snijden straks te vergemakkelijken.

welnu.. tot zover het begin in iedergeval meer dan een half jaar te laat.
Ik ben nu de ribben voor de retracts aan het verstevigen met doublers..
Later meer..
Cheers
Peter