Bouwverslag 83" Brian Taylor Spitfire MK VIII/IX

ZO.. eindelijk.. zal ik ook eens dit draadje beginnen.

Ik geef toe.. hij had al klaar moeten zijn. Het was namelijk mijn afgelopen winter project.. maar ach.. soms heb je andere prioriteiten.

enfin..

De specs..

Tis een spitfire
Motor.. borstelloze ;) mvvs 35cc benziene
retracts, pneumatisch van mijn goeie vrind Shindin
Alles houtbouw..

Eerst het werkpaardje.
Brian zijn proto vloog met een 25cc laser.. ik wil boven de 15cc geen nitro meer.. dus ging op zoek naar een benziene die genoeg vermogen zou leveren EN netjes in de neus past zonder er overal uit te steken.
En das deze geworden.

afb7485.jpg


Om wat extra ruimte te krijgen zodat de cilinder er zeker niet uitstak heb ik Pe van mvvs gevraagd een verlenging te maken zodat mijn motor 1,5cm naar achter kon.

afb7486.jpg


zoals ik al zei.. de retracts zijn gemaakt door mijn grote vriend Shindin vorig jaar al. Pneumatisch.. EN ik maak gebruik van een robart air set waarbij de op en neergaande snelheid van de retracts netjes kan worden afgeregeld.

afb7487.jpg



En ik bouw hem af met de houten romp.
Ik kan iedereen aanraden de gfk romp te gebruiken. Is lichter.. en je houd tenminste ruimte over voor een schaal cockpit.. dat gaat bij mij dus niet helemaal lukken.

kwa lengte.. neemt ie toch al gauw mijn hele werktafel in beslag..

afb7488.jpg


dan

afb7489.jpg


platen hout op de cnc frees. Ja ja.. daar ben ik dus mijn winter aan kwijt geraakt. Om dat ding af te bouwen.
Ik kan dus vanaf heden alles zelf frezen, en voor ieder die ook iets te frezen heeft.. je weet me te vinden nu..

Laat het frezen beginnen

afb7490.jpg


En zie hier,
Een complete wing kit van een Taylor Spitfire

afb7491.jpg


Even verlossen uit de plaat en je werkbank ligt vol met ribben..

afb7492.jpg


Dan meteen wat aanpassingen..
Voor de Brian taylor kenners onder jullie. Ik ben persoonlijk niet zo gescharmeerd van de manier waarop zijn Jigging tabs vooraan de rib helemaal doorlopen en achteraan idem.
Dat heb ik in mijn cad files dus eens grondig veranderd om straks bij het omdraaien van de vleugel makkelijker en precieser de tabs te kunnen verwijderen..

Zie hier een voorbeeld bij de achterkant van de ribben
afb7493.jpg


ook heb ik bij een aantal ribben in de tabs een hulpsleufje meegefreesd om het snijden straks te vergemakkelijken.

afb7494.jpg


welnu.. tot zover het begin in iedergeval meer dan een half jaar te laat.
Ik ben nu de ribben voor de retracts aan het verstevigen met doublers..

Later meer..

Cheers

Peter
 
O ja .. en voor ik het vergeet.
Dat ding achter de motor is naast de ophanging van de motor.. gelijk de uitlaat!.. tata
Dat scheelt weer ruimte.. tevens zit er een aansluiting op voor een smokepump.. en die wil ik er ook wel in hebben.. lijkt me leuk als je woord aangevallen door een me109 of zo..

Peter
 
Dat komt dan mooi uit.. want heze word helemaal hout jan..

Ze zouden die motoren ook met zwarte kop moeten maken.. als je nou wel een koelgat ergens moet maken zie je tenminste niet zo'n glimmend rode kop.. :)

Peter
 
Hmmm zo'n CNC freesding is wel handig! Maar hoe kom je aan de CAD-files voor je toestel? Maak je ze zelf?
 
Of zelf maken.. doe ik ook.
Maar als je onderdelen nodig heb voor een bestaande tekening kan je die laten scannen groot formaat.. en vervolgens trek je ze over in cad..

Peter
 
Gebruik je de frees machine van Zoltar? ...en zo ja bevalt die goed w.b. he te bewerken oppervlak?

Hans Delemarre
 
Ja is ontwerp van Chris.. en bevalt goed..
Misschien moeten we de moddereter maar even lief aankijken en alle freesgerelateerde berichten te verplaatsen naar een topic over de ZOltar frees.
Dan houden we dit draadje even over de Spit..

Peter
 
Ziet er goed uit Peter 8) pas je op dat tie niet te zwaar wordt..........

Voorjaar 2005 de Maiden ??

Appie
 
Hoi Appie.. ik probeer hem zo licht mogelijk te houden..
Voor deze motor moet ie zeker onder de 9 kilo blijven anders vliegt ie nie meer als een spit.
Voorjaar 2005 moet inderdaad de maiden zijn.. ik hoop eerder.. maar dat gaat niet gebeuren denk ik. Ben nog met hele andere spannende dingen bezig.. en deze heeft even niet de hoogste prioriteit.

Peter
 
Peter, prima keuze de Tailor Spitfire zal zeker een mooie kist worden nog idee om wedstrijde te gaan vliegen in 2005.

Ga dit natuurlijk op de voet volgen.

Waarom dan niet de Laser, vind dat machtige motoren, lopen mooi rustig, betrouwbaar, slingeren een grote prop rond en lots of power.

Ton
 
@Peter!


Ik ken deze Spitfire niet (komt in mijn brochure van BT niet voor), maar is 9 kilo niet een beetje veel voor een kist van 2.10 meter? 8O

Hoeveel woog BT's eigen exemplaar? 8)

(Als 'ie 15 kg wordt dan vliegt 'ie nog wel :? , als je er maar een motor met voldoende PK's op zet . . . :yes:
Maar ja, dat lijkt natuurlijk helemaal nergens meer op . . . :nooo: )

Hou 'm licht!!! 8)

jan
 
Ton,

Ik ben niet zo thuis in het wedstrijd gebeuren, maar wil er wel meer over te weten komen.
Ik zou best wedstrijden willen gaan vliegen in de toekomst.

Ik heb niet zo beste ervaringen met 4 takt motoren.. al heb ik nooit een laser gehad.
Ik heb toch liever een benziene in de neus.

Peter
 
Jan..

Als je bij vtht kijk of op de site van holman staat ie gewoon tussen hoor.

Volgens mij was het gewicht van het prototype tussen de 7 en 8.5 kilo.

Maar ik weeg al het hout wat ik gebruik.. hij moet licht blijven.. zeker in de staart.. want een spit is al gauw staartlastig..

Peter
 
Alle modellen van Tailor zijn afgestemd op het maximaal toelaatbaar gewicht van de Schaal F4C klasse van dat moment, dus zal het vliegklaargewicht zeker niet boven de 7kg hebben gelegen.

Ton
 
@Peter!


Ik zag toevallig dat er in een RC Scale International van 1998 een (kleine) reportage over het exemplaar van BT himself staat.

Wa - ter- tan - den !! :worship:

jan.
 
hey Wat gek.. ik had hetzelfde gevraagd maar mijn post is verdwenen.
Jan voor mij idem als wat Tom vraagt.. kan je dat artikel op de scanner leggen voor me.. Die wil ik graag lezen..

Peter
 
Back
Top