Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Zo ben weer even in de lucht. Even wat grote klussen erdoor.
Zo nu wat bijval! Mooi dat alles wat ik hier zie...

@ Roel
Ha! Roel, dat ziet er fraai uit... en mean! Het is wel een griezelig echt scheepje zo. Niet?

@ Puffin,
Mooi fotowerk van de boot. Stug doorgebouwd dus. Weathering indrukwekkend.
Had je verdunde metallic verf of poeder gebruikt voor de Schmutz? Airbrush... Ik meende dat in de foto te zien... of grafiet. Het ziet er battle weary uit.
Daar zitten een hoop uren in. Gaaf!

Gr Bas

Bas voor de weathering gebruik ik "oogschaduw" van Tamiya weathering kit van 6 kleuren. Het is poeder dat uiteindelijk hard word, met een jawel oogschaduw stiftje breng je strepen aan, met water kun je het verder vegen. Ook met staalwol maak ik weer "verse" krassen/strepen. normaal is dit voor tanks en diorama's dus niet waterproof. het zit dus onder al een lak laag. Dit is het grove werk, de uren met een kwastje komen nog.
Ook nog wat kogelgaten van een ontmoeting met wat vliegend boordgeschut komen nog. Let wel je moet zuinig zijn met roest, vuil kan wel. De boot is tot de stootrand hout, daarboven soms staal en de kalotte was na een proef van staal meestal aluminium, dus weinig roest.

Weer ff voor de detail freaks: De torpedo's in de doos hebben een stomp puntje.
Als je foto's bekijkt zie je twee stadia, 1 met de spitsere punt en de vertraging van de scherpstelling in de vorm van twee bladen iets naar achteren gericht. De 2e is zonder de punt maar met een gat en schroefdraad voor wat je ziet bij 1. Dus de torpedo's los op het dek zouden een gat moeten hebben, de klaar voor lanceren de versie met de schroef. Iemand een idee of dit juist is........ of is er ook een versie met een tijdelijke dop...... geen beeld van gevonden....

Roel:

Mooi beeld dat op het water.........Gezien de kenbaar hoge snelheid en de stuurbaarheid van een trein.....begrijp je mijn met glasvezel versterkte boeg!

Gezien deze ervaring.... ff een vraagje Gezien de stuurbaarheid en kennelijk het Lurssen effect....(dat kennelijk op schaal niet nodig is???) zou je de stelling kunnen nemen dat de effect roeren iets groter uitvoeren en laten meesturen boven het Lurssen effect te preffereren is........? Puur gezien vanuit de RC bediening van de boot.

Ik moet het effect nog maken maar na dit twijfel ik wat ik leuker vind..... Een ongeleid projectiel met een technisch hoogstandje wat niet te zien en te merken is, maar wel een uitdaging om te maken..... of een boot die in staat is op 16 mei dat ander spul met hoge snelheid te ontwijken......?? Tenzij de effect roeren met sturen geen of nauwelijks helpen????

Dit redenerend en na de echte boot vertalend kom ik op het volgende:
zou het niet kunnen zijn dat de effect roeren losgekoppeld worden van het roer en in effect worden gezet bij hoge snelheid? Dat houd in dat bij sturen de twee blijven staan op ± 18 graden..... Weer terug naar RC Dat houd in dat je een functie moet hebben dat ongeacht de roer stand je ze op de 18 graden zet, maar ook weer kan koppelen aan de roer stand en het effect opheffen........dit kan simpel door met een relais de servo van de twee roeren te laten schakelen tussen twee kanalen, die van het effect of die van het roer..........Waar of niet, misschien wel een makkelijke oplossing om te maken en toch twee opties te hebben, de functie effect + roer vervalt dan! En kennelijk is de laatste twee knopen winst kennelijk bedoeld voor run like hel - to home base!!!

.... Weer ff voor de detail freaks: De torpedo's in de doos hebben een stomp puntje.
Als je foto's bekijkt zie je twee stadia, 1 met de spitsere punt en de vertraging van de scherpstelling in de vorm van twee bladen iets naar achteren gericht. De 2e is zonder de punt maar met een gat en schroefdraad voor wat je ziet bij 1. Dus de torpedo's los op het dek zouden een gat moeten hebben, de klaar voor lanceren de versie met de schroef. Iemand een idee of dit juist is........ of is er ook een versie met een tijdelijke dop...... geen beeld van gevonden....

Maarten: het is juist dat de torpedo's "klaar om te lanceren" een scherpe punt hebben.
Er zat een veiligheidsmechanisme in de torpedo's, aangedreven door een twee-bladig propellortje wat na een X-aantal omwentelingen het ontstekingsmechanisme op scherp zette. Dat moet je dus in je buizen hebben.
Of de torpedo's aan dek ook al dat mechanisme geplaatst hebben... Ik weet het niet. Ik kan me voorstellen dat het plaatsen van een veiligheidsmechanisme op een torpedo met meer springstof in zich dan ik weeg, een delicaat klusje is wat je niet midden op de Noordzee wilt doen of tijdens een gevecht of beide. Een en ander hangt af van het feit hoe gevoelig dit mechanisme was. Of er een "dummy-kap" was om het inwendige van de torpedo te beschermen (zoals je bij artilleriegranaten ziet): ik weet 't niet.

Roel:
Mooi beeld dat op het water.........Gezien de kenbaar hoge snelheid en de stuurbaarheid van een trein.....begrijp je mijn met glasvezel versterkte boeg!

:yes::yes::yes:

Gezien deze ervaring.... ff een vraagje Gezien de stuurbaarheid en kennelijk het Lurssen effect....(dat kennelijk op schaal niet nodig is???) zou je de stelling kunnen nemen dat de effect roeren iets groter uitvoeren en laten meesturen boven het Lurssen effect te prefereren is........? Puur gezien vanuit de RC bediening van de boot.
Ik moet het effect nog maken maar na dit twijfel ik wat ik leuker vind..... Een ongeleid projectiel met een technisch hoogstandje wat niet te zien en te merken is, maar wel een uitdaging om te maken..... of een boot die in staat is op 16 mei dat ander spul met hoge snelheid te ontwijken......?? Tenzij de effect roeren met sturen geen of nauwelijks helpen????

Ik vraag me af of het veel verschil maakt.
De Effektruder staan niet in lijn met de buitenste schroeven. Als je ze groter maakt gaan ze (denk ik) eerder remmen dan sturen indien je ze met het middenroer mee laat draaien.
En dat "met hoge snelheid te ontwijken" kan je, denk ik, vergeten.
Het is net een raket: snel, lang en smal. Ik heb niet voor niets de vegelijking gemaakt met de F104 Starfighter. Even een 180 graden bochtje draaien binnen 2 scheepslengtes? Ik denk het niet. Ik heb haar kunnen vergelijken met de MTB van Lex Verkuyl: De MTB is breed en ligt ondiep in het water. Komt ze op snelheid vlieg de boeg omhoog. Gooit Lex de roeren om, dan zie je het achterschip opzij schuiven en slippen. Dat kan je met een S100 vergeten.

Dit redenerend en na de echte boot vertalend kom ik op het volgende:
zou het niet kunnen zijn dat de effect roeren losgekoppeld worden van het roer en in effect worden gezet bij hoge snelheid? Dat houd in dat bij sturen de twee blijven staan op ± 18 graden..... Weer terug naar RC Dat houd in dat je een functie moet hebben dat ongeacht de roer stand je ze op de 18 graden zet, maar ook weer kan koppelen aan de roer stand en het effect opheffen........dit kan simpel door met een relais de servo van de twee roeren te laten schakelen tussen twee kanalen, die van het effect of die van het roer..........Waar of niet, misschien wel een makkelijke oplossing om te maken en toch twee opties te hebben, de functie effect + roer vervalt dan! En kennelijk is de laatste twee knopen winst kennelijk bedoeld voor run like hel - to home base!!!

Dat zou een optie kunnen zijn; ik kies voor het "complete menu". Want ondanks het feit dat de Effektruder wellicht niet zo gek veel doen, elk beetje is meegenomen, ook in de "Effektstand"!
Bovendien: anders heb ik voor jan-met-de-korte-achternaam twee avonden zitten knoppenbonken en een nacht wakkergelegen... Die investering wil ik wel terug!;)

Roel......welterusten dan!

Ben wat verder op het torpedo verhaal... Lezen ipv plaatjes kijken. De onsteking op de torpedo zetten was een delicaat klusje en men wachte er vrij lang mee. Het geen erop ging is ontsteking + vertraging. Zonder was ie veilig. De bemaning was huiverig om het erop te zetten. Men deed in de haven de torpedobuizen eerst vullen en dan via het luik de onsteking erop.....leuk klusje... De reserve kregen het op het alle laatste moment een en op volle zee vlak voor het laden. Het schijnt dat de onsteking mits wat langer op de torpede wel eens per ongeluk de boel aanzette, niet een ontploffing maar het is kennelijk ook de veiligheid voor het aandrijfsysteem. Het schijnt zelfs nu nog zo te zijn dat men de torpedo's zo lang mogelijk safe heeft, indien voorzien van de kop willen ze nog wel eens een eigen leven gaan leiden.........! niet handig!

Overtuigt ik ga ook voor het volledige Lurssen pakket! Is het trouwens een idee om middels een schakelaar op het roer de buitenste motor bij ±75% roer uitslag uit te schakelen om zo de draaicirkel van een F104 naar een laat we voorzichtig zijn een F5 te krijgen?! Of is het handig om zelfs de binneste schroef in reverse te zetten? of beide opties dan wel de schakelaar op 95% roer uitslag?!!

Qua zender kom ik wel uit, heb een F14 navy met een 12+2 uitbreiding moet lukken!

Roel......welterusten dan!

Ben wat verder op het torpedo verhaal... Lezen ipv plaatjes kijken. De onsteking op de torpedo zetten was een delicaat klusje en men wachte er vrij lang mee. Het geen erop ging is ontsteking + vertraging. Zonder was ie veilig. De bemaning was huiverig om het erop te zetten. Men deed in de haven de torpedobuizen eerst vullen en dan via het luik de onsteking erop.....leuk klusje... De reserve kregen het op het alle laatste moment een en op volle zee vlak voor het laden. Het schijnt dat de onsteking mits wat langer op de torpede wel eens per ongeluk de boel aanzette, niet een ontploffing maar het is kennelijk ook de veiligheid voor het aandrijfsysteem. Het schijnt zelfs nu nog zo te zijn dat men de torpedo's zo lang mogelijk safe heeft, indien voorzien van de kop willen ze nog wel eens een eigen leven gaan leiden.........! niet handig!

Overtuigt ik ga ook voor het volledige Lurssen pakket! Is het trouwens een idee om middels een schakelaar op het roer de buitenste motor bij ±75% roer uitslag uit te schakelen om zo de draaicirkel van een F104 naar een laat we voorzichtig zijn een F5 te krijgen?! Of is het handig om zelfs de binneste schroef in reverse te zetten? of beide opties dan wel de schakelaar op 95% roer uitslag?!!

Qua zender kom ik wel uit, heb een F14 navy met een 12+2 uitbreiding moet lukken!

Hoi Maarten.
Als het gaat om veiligheid van torpedo's schiet mij meteen de naam "KURSK" te binnen...
Aandrijving:
Ik vraag me af of het zin heeft om met de motoren te sturen. Het blijft een lange lerp. En áls je dat gaat doen zou ik de binnenbochtmotor uitschakelen, niet de buitenbocht. De binnenste in reverse is volgens mij alleen maar het onnodig overboord gooien van ampere's.
Met een korter en breed werkschip lukt dat prima (ik heb o.a. de Norderney, en die kan op een dubbeltje draaien als ik één motor achteruit zet) maar met zo'n sigaar :confused::confused:
Ik heb er m'n twijfels over.

Roel:

De binnen motor?? die heeft nog enig werking van het effect roer, de buitenste heeft dan totaal geen roer voor zich en maakt de bocht dus langer, maar je hebt gelijk het blijft een lang ding...............!

PS wat was je totaal gewicht bij je proefvaart?? hij leek op de foto's net iets boven de model waterlijn wat er niet verkeerd uitziet. En hoe is de stabiliteit bakboord/stuurboord?? waggelen of valt het mee? Met andere woorden afgezien van afdichting kan ie wat golfslag hebben??

Ziet er prima uit Roel,

Toch komt dat bootje mij bekend voor...;) Kan ik alvast een idee krijgen hoe dat ukkie van mij er op het water uitziet, alstie tenminste nog boven water uitkomt.

Ik begrijp dat je geen snelheid tekort komt. is 3 motoren dan niet een beetje veel van het goede?

In ieder geval veel succes met de bouw verder, uiteraard ook de andere s100 bouwers

groetjes Kees

Roel:

De binnen motor?? die heeft nog enig werking van het effect roer, de buitenste heeft dan totaal geen roer voor zich en maakt de bocht dus langer, maar je hebt gelijk het blijft een lang ding...............!

PS wat was je totaal gewicht bij je proefvaart?? hij leek op de foto's net iets boven de model waterlijn wat er niet verkeerd uitziet. En hoe is de stabiliteit bakboord/stuurboord?? waggelen of valt het mee? Met andere woorden afgezien van afdichting kan ie wat golfslag hebben??

Oeps... ik heb haar niet gewogen. Dames zijn daar nogal gevoelig voor, geloof ik.;) Ik zal haar binnenkort eens op de weegschaal zetten.
Wat ik wel weet is dat ik er twee 7,2V 3300 NiMH accupacks in had liggen.
Dus met alle plastic wat er nog op moet komen... Ik denk dat het wel goed gaat komen.

Hallo idereen,

Ik ben eindelijk weer terug van weggeweest. Na een woelige eindejaarsperiode :proost: en daarna twee weekjes skiverlof ben ik wieder zürück aus Österreich!

In ider geval mijn beste wensen voor 2009 aan de schnellbootbouwers.

Ik hoop mijn boot ook af te hebben voor 16 mei, maar weet niet of ik op de vaardag geraak. Vanuit Antwerpen is het nogal ver....

Mijn stand van zaken tot hiertoe :

RC volledig ingebouwd. Ik werk niet zoals Roel ook met de m2 assen die ik verlengde dmv een silicone koppeling en een extra stuk as.
Motos : 3x speed 400, gekoppeld aan de assen met prehistorische Graupner koppelingen
Graupner 30mm driebladige schroeven, twee buitenste rechtsdraaiend, binnenste linksdraaiend
7.2volt 3300 batterypack
Drie standaard Graupner roeren, gestuurd door Futaba 3000 servo. Ik ga niet voor het Lürseen effect. Te ingewikkeld voor mijn bescheiden vaardigheden. Ik hoop op betere wedbaarheid met drie volwaardige roeren en hoop dat ze niet te hard afremmen.

Alles in de primer en één grondlaag lichtgrijs. Dek in donkergrijs.

ABS latjes aan de binnenkant romp met daarop rubberen tochtstrip voor de waterdichting. Ik hou het volledige achterdak demonteerbaar in geval van groot onderhoud (dank aan Roel en Puffin voor de tips!) en de middelste grote verhoging afneembaar voor vervanging batterij en kristallen.

Nu bezig met plasticbouw van cockpit en achterdek.

Ik heb overigens een flakvierling van Tamiya in backorder staan bij de modelbouwboer! Deze ter vervanging van de Zwilling uit de kit. Nog iemand deze aanpassing van plan?

Eén proefvaart kunnen doen ondertussen, alles loopt, maar idd niet zo wendbaar. De vergelijking met de Starfighter is niet uit de lucht gegrepen.

Complimenten aan Roel en Puffin voor hun snelle vorderingen. uitstekend schilderwerkt overigens! Badger?

Ik post zo snel mogelijk foto's!

Tot binnenkort!
Maarten

Hallo,

foto's gaan waarschijnlijk niet meer lukken vandaag. Morgen beter, mijn excuses.

Een klein vraagje : die vaartdag op 16 mei, waar vindt die juist plaats? Hoe geraak ik daar vanuit Antwerpen? Ik zie het echt wel zitten om met de hele rudel van het forum te varen.

Tot morgen alweer!

Slaapwel,

Maarten

Maarten: hier de link naar vaargroep IJmond:
smg ijmond
Routebeschrijving staat in het linker menu.

Flak Vierling:
Nee, die conversie ga ik voorlopig nog niet doen. Té weinig info over de exacte affuitage. Bovendien: met de vuursnelheid van de Vierling heb je meer munitie m=nodig aan boord, en dat is weer extra gewicht...;)
Ben benieuwd naar je foto's!

Roel, hoe is de stabiliteit bakboord/stuurboord?? waggelen of valt het mee? Met andere woorden afgezien van afdichting kan ie wat golfslag hebben??

Was ik nog vergeten te beantwoorden, zie ik net...
Het voordeel van zo'n bak van 7 bij 9 meter is de golfslag. IDEAAL om de stabiliteit en de waterdichtheid van je model te testen, want de golven komen in een absoluut onregelmatig patroon van alle kanten.

De stabiliteit is prima. Ze ligt, ook in stilstand zeer stabiel in het water. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat de bovenbouw ten tijde van de proefvaart nog kaal was; het hoogste punt van de torpedorichtkijker. Geen (messing) beschermbeugels, railingen enz enz.

Waterdichtheid: ook prima. Na een paar keer hard en te lang achteruitslaan kwam er wat water via het achterschip naar binnen. Gaat opgelost worden door nog twee schroefjes te plaatjes tussen de dieptebomrails, zodat het achterdek ook goed aansluit op de romp.

Waar ik benieuwd naar ben is de waterdichtheid bij wat hogere golven. Met name op de boeg. Ik heb de opstelling van de voorste 20mm waterdicht gemaakt door met ABS de opening hierin van binnenuit af te sluiten. Vergeet dit niet!

OK, eindelijk tijd gehad om wat foto's te trekken en te uploaden. Dit is ze dus..

Ik heb vandaag geluk gehad, op weg van het werk kwam ik langszo'n tweedehandswinkeltje.. falingen en zo.. oude tamiya kit gevonden met een flakvierling!! en nog een tank eraan bevestigd ook.. voor 7 eurotjes meegenomen!! Backorder bij de modelbouwboer afgezegd!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back