Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Je kan de as verlengen door naar de fijnmetaal handel te gaan en 2 mm rondstaf RVS aan te schaffen. Dat was ik van plan. Zelf uit messingbuis samen te stellen. Heb dat al eerder gedaan. Goedkoper? Wel kon ik het beter afstemmen op de boot.
Wel zorgen dat je dat 2mm spul recht houd, geen krom spul mee neemt, goed kijken? M4 is een optie. Heb je iets meer draaiweerstand. Anders M3?
De schoefassen van de Robbe S-Boot zijn niet los in de handel, niet?

Ik zit ook een beetje stuk... Ga eens even wat dieper spitten.
Ehh...Ronald: genoeg foto's / tekeningen?

Laat Greenpeace maar even zitten; aan de slag met piepschuim!;)

Oké even gezocht en wat gevonden:
http://www.fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=45&p=10093 :
"In de omgeving van de havens en in Zuid is nog het een en ander terug te vinden, meestal in de vorm van gebouwtjes enzo. Echte dikke bunkers zijn er niet meer. De Schnellbootbunker in de Waalhaven met de twee brandstofbunkers is in de jaren 60 gesloopt, evenals de Luftschutzbunkers."

Sorry! Betere research plegen voortaan.

Laatst bewerkt:
Dank voor de link!

Bouw schiet niet erg op deze week.. beetje relaxen.. Ondertussen wel nieuws gehad van mijnheer de schrijnwerker : display- en transport case in ruwe vorm :

11mrt_007.jpg

11mrt_006.jpg

11mrt_010.jpg

Met dank aan de Gunther, die voor de rest van de week op mijn kosten choufkes zal drinken ;)

Nu nog juist plexi of duralit plaatje halen als afsluiting...Boel sappen... aankleden vanbinnen.

Maarten C

Super netjes Maarten!

Ik zelf net even zitten prutsen aan de servo voor de linker torpedo deur.
Rechter was geen succes en moet ik opnieuw aansluiten op de deur.
Gisteren ook de roer assen verstevigd en de schroefgaten van de romdelen dicht gemaakt.
Nu een paar dagen vrij en hoop een hoop te kunnen doen!
Hoop toch een beetje de romp klaar te hebben voor zondag!

Al plannen wat de transportkist beterft en de decoratie er van?

Paul, ik heb 4mm assen in de boot gebruikt. (Graupner assen)
Wel even wat werk om de boel uit te hollen maar het past wel.
Zelf geen ervaring met zelf bouw assen dus daar kan ik niets over zeggen.
Dit was wel zo makkelijk kant en klaar.
Heb ook voor de 4mm gekozen met in het achterhoofd dat er waarschijnlijk meer schroeven in die maat zijn... (maar dat is een aanname van mijn kant)

Ik heb ook 4mm assen en eigenbouw kokers. Deze kokers lopen taps toe naar buiten toe.
Dus 5mm bij de uitgang en 8mm binnen in. Waar de as door de romp gaat, gaat de koker van 8 naar ±6 en halverwege de steun naar 5. Zo kon ik tijdens het uitvijlen e.d. de boel heel houden. Uiteindelijk paste het net niet, heb toen de koperen buisjes in de accuboor gezet en tandjes gemaakt, toen rustig uitgeboord.....walla! En genoeg ruimte in het 8mm gedeelte om genoeg vet te hebben en het water buiten te houden. Wel een goed toevoersysteem gemaakt voor het vet.

Waar kan ik het logo ontwerp heen sturen

heb er wel 2, kijk even of ze haalbaar zijn op kleine schaal

verwacht het wel, als ik de sierlijke lijnen van je eigen logo zie

Hoi Maarten,

Ik heb zelf nog geen logo binnen, hoop het van avond te krijgen.
Is er nog een type file o.i.d. waar in mijn maat het moet maken?
Hij heeft ook in de grafische wereld gewerkt.
MIsschien maakt het dat wat makkelijker voor je als het gelijk goed is.

Liefst in een vector (illustrator) formaat lettertype in contouren ipv font of een hele grote afbeelding in jpg als het niet anders kan. Bij de JPG hoe groter hoe beter, ik maak daar namelijk weer een vector van.

De mij bekende stand van zaken op 13-03-09:

Bas: Nog in onderdelen; verblijfplaats: in doos

Joris: op de werf,

Maarten C: aan de afbouwkade, proefvaart gemaakt. Bemanning bezig met opwerken

Maarten F: aan de afbouwkade, elektronicamonteur aan het werk met spaghetti

Arjan: aan de afbouwkade, bezig met superdetailing. Boot blijft in de bunker

Roel: S131, Operationeel inzetbaar

Lagopus: op de werf, dieselmonteurs bezig met motoren

Frans: Boot was in onderdelen op de werf, is echter deels weer retour wegens niet voldoen aan kwaliteitseisen.

First Timer: Boot op de werf, bezig met schroefaskokers.

Hermor (Kees): aan de 1:72 kade, bezig met proefvaarten.

Het lijkt me ook wel aardig om, indien jullie al een S-Bootnummer gekozen hebben, die erbij te zetten.

Aanvullingen / veranderingen?
Geef ze even door, dan verwerk ik die in dit berichtje.

Laatst bewerkt:
Roel: S131 was ie wel onderdeel van de 8e? In de feb 1945 lijst komt ie niet voor!
(boek blz 163 = 8e => S193 t/m S197 + S199 en S701)

Wat is er nog "vrij" als boot nummer?? Maakt mij niet zo veel uit anders. :-)

Ik tel dus 8 boten in/op RC?

Laatst bewerkt:
Roel: S131 was ie wel onderdeel van de 8e? In de feb 1945 lijst komt ie niet voor!
(boek blz 163 = 8e => S193 t/m S197 + S199 en S701)

Klopt, Maarten. Juist dáárom.
Dus ook geen discussies als deze: "Dit klinknageltje is op 19-03-45 afgebroken door een foute stuurmanoeuvre van de commandant, toen hij, terwijl hij de sluizen van IJmuiden binnenvoer, een vrouwspersoon op de kade zag staan waar hij een jaar daarvoor het bed een paar nachten mee had gedeeld. Het vrouwspersoon in kwestie had nu echter een kinderwagen bij zich en riep uit:
"Hij droeg een blauw uniform en voer op zo'n boot!"
Bij het zien van voornoemd vrouwpersoon dook de commandant onder de kap van de Kalotte, zodat hij niet meer in staat was adequatie stuurcommando's aan de roerganger te geven, die dan ook prompt de Boot tegen de kant liet lopen, waardoor het bewuste klinknageltje afknapte... Dat klinknageltje hóórt daar dus niet, prutsbouwer!":D;)

De door mij gekochte Schnellboot was al gearriveerd maar 1 romphelft is retour importeur. Die word komende week omgeruild vanwege het ontbrekende / afgebroken stukje bij de torpedosluis.

Laatst bewerkt:
Roel: "Het vrouwspersoon" komt weer eens terug in je verhaal.....Ik had al z'n vermoeden toen je de Italeri dame "ondervroeg" op de beurs, kan geen toeval zijn...

conclusie: ik mag niet drinken tijdens 't varen, en voor de veiligheid hoop ik dat er dus ook geen vrouwen de 16e aanwezig zullen zijn, anders hebben een daadwerkelijk ongeleid projectiel in onze 8e!

Back