Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

@all,

Even een tussenstand van mijn Schnellboot:

Helaas zijn de nieuwe assen nog niet binnen, maar ik heb wel wat foto's:

1237071733_resized.jpg

1237071750_resized.jpg

Op de volgende foto kunnen jullie zien hoe ik het dek er af haal. Het lijkt zo goed te kunnen, al zal ik wel voorzichtig moeten zijn met de 2 trapjes (zijn nog niet geplaatst).

1237071759_resized.jpg

1237071768_resized.jpg

1237071774_resized.jpg

Lagopus

Via mijn zender kan middels een uitbreiding diverse dingen schakelen. De stroom is genoeg om een relais aan te sturen. Daarmee bepaal ik welke motoren aangaan en welke niet. De relais moeten zwaar zijn gezien de hoeveelheid Ampere die naar de motoren gaan. Ik kies niet direct een motor aan-uit maar een bepaalde setting. Het is nog in de bekende draadjes knoop maar het volgende gaat werken. Middels een schakelaar op de boot kan alles uit (3 motoren aan) Schakelaar aan en de middelste motor is aan. via een schakelaar gaat een relais om schakelt de middelste uit en zet de buitenste aan, middels een push only kan ik kortstondig de middelste aan zetten. Kortom je start met 1, gaat naar 2 en af en toe drie. Daarnaast zal een contact schakelaar de middelste motor permanent aanzetten als Lurssen is toegepast. Daarnaast kan ik middels een schakelaar ook definitief alles aan zetten.

Maar alles is nog los, wacht met definitief solderen tot m'n eerste proefvaart. De motoren zijn nog niet binnen!

Over motoren gesproken wie gebruikt wat??? Motoren type en schroef?? hoeveel Ampere op volle kracht?? etc...etc..??

Ik heb 3 Graupner 480, 2 x links draaiend en 1 rechts draaiend.
Hier in dit draadje ergens wat meer gegevens van de motoren.
Kan nu even de doosjes niet vinden...
Maarten bedank voor de uitleg, maar ik hou het nog maar simpel, alles aan :-)

Ik denk ook dat er maar een werkende torpedobuis in komt.
Dit i.v.b. met het gewicht verhaal...

Ik heb 3x Graupner speed 400, twee rechtsdraaiend, één linksdraaiend.

Schroeven, standaard driebladige graupner 30mm (ik wacht nog altijd op de Dean schroeven uit Engeland) en misschien ga ik in een later stadium, wanneer ik wat meer op het water kan proberen ook nog over naar detweebladig speedschroeven.

Ik denk er wel aan om de Speed 400 te vervangen door iets krachtigere motors, maar misschien hoeft dat niet als mijn ge-experimenteer met de schroeven resultaten heeft.

Overigens ben ik best teverden met de snelheid nu ;)

Groetjes,
Maarten C

Kleine update

De werf heeft het ontwerp voor de nieuwe schroefassen klaar, wachten is op een 2mm sbijplaat (als het een beetje meezit, heb ik deze as dinsdag
pfff, weer wachten.
Assen worden dan met kardan aan de drie Speed 400 aangesloten

Roerdoorvoer gereed (ook gedacht aan de extra versteviging (bedankt Roel, voor deze simpele, maar doeltreffende tip))

Zo, volgende taak, waar ik in theorie alweet hoe het moet werken, echter in de praktijk niet weet hoe het op te lossen.

De torpedo deuren, ik weet dat ik een as door het wang (het lijken net wangen die twee torpedo gaten) heen moet brengen waar de deur op gefixeerd wordt, welke uiteindelijk weer aangestuurd worden door een servo.

Alleen hoe nu de overgang tussen servo en deur te maken
wie heeft er een idee hoe dit op een simpele manier zo te maken, dat deuren goed gaan, en niet overbelast worden door de servo
Eventueel een kleine tekening
Iemand een idee hoe dit op te lossen ?

Ik heb een 4 kanaals zender waar geen aparte schuif op zit, en zal dus de trimschuif van een van de kanalen moeten gaan gebruiken (niet de mooiste oplossing, maar zou moeten werken)

helaas heeft de servo dan maar een uitslag ongeveer 40 gr beide zijden open
zelfde methode wil ik gebruiken lürssen effect

Laatst bewerkt:
hallo

welke zender heb je ??????
er zit geen schuif op maar als de zender 7 kanaals is dan is een mini potmeter van 5 k makkelijk aan te sluiten
want een stick is eigenlijk ook maar een potmeter

groetjes raf

@RAF
Is een 4 kanaals zender van Modelcraft, een tijd terug al aangeschaft om voor Bissie te gebruiken.

Gezien het bouwtempo van Bissie, gebruik een hoop materialen maar voor de Schnellboot.

Achteraf beter moeten oriënteren, dan was ik voor de F14 gegaan, wegens de uitbreidings mogenlijkheden.

Tja, ik heb niet voor niets op RC gebied FirstTimer als Callsign, eens moet de eerste keer zijn ;)

Btw de laatste regel in mijn vorige comment stond op de verkeerde plek, is nu aangepast (gaf in mijn vraag ineens een verkeerde wending aan mijn vraag)

Laatst bewerkt door een moderator:
Roel: wat is je verbruik accu mAh versus vaartijd. Die 380 verbruikt nog al wat

Op de buitenmotoren kan ik met een 4.300 mAh accu ongeveer 30 minuten varen voordat hij in begint te zakken.
De middenmotor hangt aan een 3.300 mAh, 9,6V accu, en die plugt na een minuut of 25 uit. De regelaar daarvan stopt als de accu onder een bepaald voltage duikt.
Als ik 'm aan een 4.300 mAh, 7,2 accu hang, blijft hij ook een 30 minuten lopen. Zakt overigens de laatste minuten wel in. Die middenmotor gebruik ik natuurlijk niet constant; tijdens het maken van de films en de foto's heeft hij een stuk vaker gedraaid dan bij "normaal" bedrijf.

hallo

die modelcraft is wat het is en je kan er niets aan uitbreiden

het is een conrad zender en zeker geen slechte om te beginnen maar voor een paar euro meer was een f14 een betere keuze geweest

groetjes raf

RAF: de F14 kost iets meer dan 220,- de nieuwe FC 16 (geloof ik) is een F14 met computer voor ±250,- erg mooi! Zou trouwens F14 navy stick nemen erg handig!
Moet je los kopen, er is volgens mij geen aparte navy set in de handel wel weer 90,- erbij!

@RAF
De Modelcraft kon ik goedkoop aan komen verleden jaar
Had de 10 % korting, en er nog een kortingsbon bijliggen
was toen net geen € 50,- kwijt.

Maareh,

mijn hulpvraag gaat over het openen van de torpedobuis deuren
Kan alles wel proefondervindelijk uitproberen, maar ik sta altijd open voor tips.
Als ik tenminste nog mee wil varen in Mei met een grote groep S100

@Puffin
als het goed is heb je afgelopen vrijdag mij logos per mail gekregen

hallo

het probleem dat je gaat hebben is het volgende
eerst met wat gaat je ze koppelen????
ik heb een ventiel in mijn duikboot staan dat werkt met een servo
de slag van de servo is te groot voor de slag van het ventiel
dus heb ik een schuif systeem van de stuur stang
de servo kan dus naar beide kanten 40 ° bewegen zonder dat de stuurstang beweegt
doe ik de trim er bij zetten dan gebruik ik dus de resterende 5 °
aan 1 stuk van de stang zit een lusterklem en daar schuift de tweede stang door
op die tweede zit een halve lusterklem waarmee ik de slag kan instellen
foto's worden moeilijk want ze zitten in een duikboot verwerkt LOL
groetjes raf

Paul: Tekeningen binnen!! ga aan het werk.

Voor iedereen, logo's ontvangen eind deze week denk ik op de bus!!

Wat betreft de torpedo deuren (HELE KLUS) zie mijn foto pagina voor de werking.
Het probleem is de hoek, die is meer dan 90 graden. Dat geeft 2 problemen: De slag van een servo is te klein, en je loopt het risico dat de link op het dode punt omslaat en je deur kapot draait. Mijn oplossing, is een schuif naar voren met 2 veren. Die veren zorgen ervoor dat de servo verder kan draaien dan de deuren. Dit omdat speling en het niet 100% gelijk zijn van de constructie linker deur versus rechter deur, alles strak zit.
Goed van af het verste punt gaan 2 stangen naar een 1,3 cm lang armpje aan de deur as. De servo heeft een langere arm dan 1,3 cm waardoor we het hoek probleem hebben gehad. Nu de truc en dat is dat het armpje aan de deur as zo moet zijn vast gemaakt (hoek) dat als je van af het verste punt van de schuif je een lijn trekt naar de twee eind posities van het armpje (deur open - deur dicht) de aansluit punten beide binnen de lijn blijven (naar midden toe) Zo voorkom je het verkeerd terug draaien / deuren slopen. ingewikkeld??? Ja!! kijk naar de foto's. Tweede tip: maak eerst proef stangetjes (paperclip ijzer) van servo naar schuif, en van schuif naar deur. Zo kun je alles eerst testen voordat je stevige stangetjes maakt. Het heeft mij 10 setjes gekost voordat ik tevreden was. Oh ja maak het asje zo lang mogelijk!!!! alles moet redelijk laag zitten.......de geschutsbak zit er precies boven!!! en die is diep. Deze laatste heb ik 5 mm ingekort omdat de geschuts servo constructie daar ook nog moet!

RAF ventieltje servo bediend is die klein?? waar haal je die???

Hallo iedereen,

Vandaag ben ik dan toch weer niet gaan varen. Deze ochtend merkte ik dat de Afrikaanse onderbuurman verhuisd was, en zijn sleutels in de brievenbus staken!

Het appartement hieronder staat leeg. Dé gelegenheid om mijn s-je nog eens helemaal in een paar lagen extra matte vernis te zetten zonder klachten van SWMBO over de stank van de verf! Zonder twijfel annexeerde de Luerssen werf, afdeling Antwerpen het leegstaaande appartement en veranderde het in spuitcabine :

15mrt_002.jpg

15mrt_003.jpg

15mrt_004.jpg
http://album1.telenet.be/Photos/Alb...bTgxf0BS9vJdJpRAk5!gaGWomWjEJvw2Vu7EHkKY2qfeZ

15mrt_006.jpg

Nu ben ik een aantal details op het dek aan het doen, en bezig met het versnijden van de bemanning.

Groetjes,
Maarten C

Goeienacht iedereen :

De werf sluit voor vandaag. het werk wacht morgen :(

Vandaag nog wat geklooi op het dek, dat er nu ff los opstaat. De rubberbootjes bijgewerkt en er al één bevestigd, railings wat bijgewerkt en wat geweatherd, munitiekisten gezet, etc...

Ook vandaag nog twee extra laagjes matte vernis over de romp gespoten, ter bescherming van het schilderwerk.

De resultaten tot hiertoe :

15mrt_007.jpg

15mrt_008.jpg

15mrt_010.jpg

15mrt_011.jpg

Ik hoop dat jullie ze mooi vinden. Ik wens iedereen een goeie nacht!

Slaapwel! :sleepy:

Back