Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Lex Verkuijl; zei:
@Roel,

Prachtig vaarbeeld, complimenten! Maar zie ik het verkeerd, of wordt de romp wat getordeerd door het draaimoment van de middelste motor? Wel power zat zeg!

Hallo Lex.
Nou... de romp wordt niet getordeerd hoor!
Wél gaat de boot, als ik vol gas geef op de middenmotor even op één oor hangen door de torsie van die motor. Maar dat is na een paar meter al weer afgelopen..

@Allen:
vandaag S-131 even op de weegschaal gezet:
Met een (volle!!) 7,2V en een 9,6V accu er in weegt het gebakje 3650 gram.
Er is dus nog genoeg speling m.b.t. het gewicht.
Hoeveel ze weegt met lege accu's zal ik jullie hopelijk vanmiddag mededelen...;)
(Voordeel van de "flexdag":p)

Electronen wegen best veel, je kunt er niet teveel meenemen........de brandstof voor de stuurman daar en tegen..............!!!

Veel succes met de vaart Roel! Ik kijk uit naar het verslag!

Met dat gewicht lag jou model iets boven de modelwaterlijn niet?

De mijne ligt er récht op, maar met een enkele accu, dus de cijfers lijken mij logisch!

@Maarten F : Vergeet ook niet de sloten brandstof voor de stuurman die je op de 16e in ontvangst zal moeten nemen ;)

Welkom bij het flotille Frans! Tenminste, ik hoop dat jij ook deel wil uitmaken van het 8ste?

Vraagje aan iedereen : weet er iemand waar je stoffen 1/35 Kriegsmarine oorlogsvlaggen kan bestellen, liefst de volledige versie, zonder witte bol?

Bij mijn modelbouwboer hebben ze alle mogelijke landen en schalen, alleen de Duitse niet, wegens politiek te gevoelig. Als ik er online naar zoek, kom ik terecht op websites waar ik liever niet op uitkom :???:

Moest er iemand een oplossing weten, laat dan maar horen!

Alvast bedankt alweer!

Ik heb de decal van de vlag gebruik, "gekreukt laten hangen - geen wind" zodat je de witte bol, en wat daar hoort zo-wie-zo niet ziet! Het hoort er wel bij, maar de suggestie dat 't er is vind ik meer dan genoeg - zo aardig vind ik de buren nu ook weer niet!

Maarten, ik weet wat je bedoelt, ik ben helemaal ook niet zo'n fan van dat bepaalde symbool, maar helaas hoort het er wel bij.

Los van de discussie wat je hier mee doet, vind ik dat je er wel verantwoord moet mee omgaan. Het kan immers mensen kwetsen. Als je echter voor historische accuratesse gaat, kun je er niet rond.

Ik hou daarom de vlag afneembaar, zodat ik ze er altijd kan afhalen voor vaardagen, etc.. Als S333 thuis staat en z'n rol als model op de schouw speelt, mag de vlag er van mij op.

De decals uit de kit zijn heel mooi, maar mijn eerdere ervaring met decalvlaggen is niet zo goed. Ik merk dat de kwaliteit ervan snel achteruit gaat met de tijd. Decals worden broos en verkleuren. Daarom kies ik voor stof.

Vandaag maar vast bestellen....

Groetjes,
Maarten C

Zo... Terug van patrouille. Geen bijzonderheden.

Beetje bilgewater erbij, wat electronen kwijt: gewicht bleef dus hetzelfde.
Heeft mede te maken met het feit dat Kokkie een beetje bedorven vlees had gebruikt en de hele bemanning een uur na het eten kotsend over de verschansing hing...

Goed, even over vlaggen:
Ondanks dat het allemaal historisch verantwoord is en zo, kan ik het niet over m'n hart verkrijgen om de vlag van de Kriegmarine (met of zonder swastika) in de vlaggemast te hangen.
(Waarbij ik uitdrukkelijk stel dat iedereen zélf moet weten hoe hij/zij daar over denkt. Ik stoor me niet aan vlaggen op het model van iemand anders. Alleen bij mij komt die vlag niet in huis.)
Ik heb er dus voor gekozen om de vlag van mijn ouwe cluppie, "Vaargroep Flevoland", aan de vlaggestok te bevestigen.
"For old times sake", zullen we maar zeggen...
En met het vervolmaken van de railingen en het hijsen van de vlag is S-131 definitief gereed.
Het enige wat ik nog wil doen (maar dat hangt een beetje van Graupner af) is de railingen vervangen door railing van messingdraad. Graupner brengt dit jaar een soort lastang op de markt, en er is toegezegd dat de crew van Modelbouw Aktueel deze mag gaan uitproberen. De railing van S-131 zal dus als lijdend voorwerp gaan dienen, en daarna waarschijnlijk een hele irritante collega...:mrgreen:
Goed... de vlag dus:

p1010261.jpg

En zoals je ziet staan de railingscepters op het achterdek een beetje schots en scheef.
Terwijl ik ze toch écht recht had gezet en gelijmd. Bijzonder kwetsbaar, dus!

Laatst bewerkt:
@Roel,

Even een vraagje.

Ik zie dat jij de antennedraden al hebt aangebracht. Hoe doe je dit zonder in de knoei te komen met het afneembare deksel/verhoging waarop de machinekamerdekslels en reddingsboten staan?
Ik heb al de beugels aan de flak al vervangen door messing, dus stevig genoeg om de draadjes aan te bevestigen, maar m.i. gaat het toch geknoei geven als ik dat deksel er wil afhalen. Die antennedraden zitten er dan aan vast?

Wat is jouw ervaring/oplossing hiervoor?

Alvast bedankt!

Groeten,
Maarten C

Laatst bewerkt:
Roel: Over toezeggingen gesproken.......heb je het adres nog van die Italiaanse schone, het is half maart maar nog geen S100 crew. Trouwens de PT-crew van vorig jaar, ook nog steeds niet.........!

Ga je zelf nog bemanning en dieptebommen en/of mijnen doen??

Zal binnenkort een foto doen van mijn vlag, je ziet rood, zwart en een beetje wit. Je weet wel wat het is maar het is er ook weer niet.

Volgens de foto's van de beurs en de site van Italeri, licht bruin. Op de ZW foto's in de boeken zijn ze ook lichter dan de kleding, kan dus kloppen. een khaki kleur denk ik.

@Roel,

Even een vraagje.

Ik zie dat jij de antennedraden al hebt aangebracht. Hoe doe je dit zonder in de knoei te komen met het afneembare deksel/verhoging waarop de machinekamerdekslels en reddingsboten staan?
Groeten,
Maarten C

Hoi Maarten.
Ik heb dun, nylon draad genomen, achter de 20mm kuip op het voorschip een messing railing paaltje (laag) geplaatst en daar dat draad doorheen geleidt.
Vervolgens twee kleine stukjes "hoedenelastiek" aan beiden uiteinden geknoopt. Dit elastiek krijg je als je dik, geweven elastiek uitpluist.
Rotwerk overigens.:evil:
Aan die kleine stukjes elastiek kleine stalen veertjes geknoopt, waar ik één van de uiteinden heb opengebogen.
Die veertjes haak ik aan de voorste beschermbeugel van de Zwilling 20mm.
Dan staat de handel strak, door de veertjes en het elastiek.
Vervolgens knoop ik een klein stukje nylon draad aan beide antennes (?) op de Kalotte. Vastgelijmd met CA-lijm.
Als dat droog is, trek ik een voor een de dradenvan het voorschip naar de Zwilling 20mm omhoog en knoop ze boven in de antennes(?) vast.
Op die manier staat het spul redelijk strak gespannen vanaf het voorschip naar de antennes. (Dat zit gewoon vast) .
Van de antennes naar de Zwilleng 20mm staat het ook strak, maar kan ik het loshalen van de beugel en op die manier mijn machinekamerdeksel en eventueel mijn hele achterdek verwijderen.

Hier het veertje met het ontspannen stukje elastiek (hoe klein het is kan je aan het embleem zien)
veertjes2.jpg

En hier de zwik vast aan de beugel bij de Zwilling 20mm:
veertjes.jpg

Roel: Over toezeggingen gesproken.......heb je het adres nog van die Italiaanse schone, het is half maart maar nog geen S100 crew. Trouwens de PT-crew van vorig jaar, ook nog steeds niet.........!
Ga je zelf nog bemanning en dieptebommen en/of mijnen doen??

Ik kan me zo voorstellen dat die crew van de PT en de "Besatzung" van de Schnellboot niet zo gek veel haast maken om te vertrekken bij die Italiaanse schone...

Dieptebommen ga ik zelf fabriceren. (Mits dat geen problemen oplevert met de afdeling Bijzondere Wetten van de gemeente Deventer. :mrgreen:)

In het modelcafé was daar kort geleden een interessante discussie over...

Back