Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

verf meer verdunnen ?

Bij mij heeft de bouw even wat stilgelegen maar vanaf komend weekend is er weer tijd voor. Dan ga ik de Kalotte in elkaar zetten en de romp in de primer. Inmiddels al wel een motor met zijspan en figuurtjes ( ook van Italeri ) erbij gebouwd en geverfd. Staat vast leuk op een diorama. Ga ook komend weekend even langs Hoek van Holland haven en het fort. Dan kan ik voor het diorama wat ideeen opdoen. Schnellboot ga ik niet met RC bouwen. RC schepen heb ik al genoeg. Bovendien wil ik na de Italeri Schnellboot mijn Robbe Berlin eens gaan afmaken. Daar gaan nog genoeg uurtjes werk inzitten.

Hallo Joris,

Ik spuit altijd met revell, en met de witte ik heb inderdaad dat probleem ook al gehad.

Eerst en vooral, welke airbrush heb je?

Welk nummer verf gebruik je?

Met wat verdun je het voor de airbrush?

Die witte revell verf, humbrol, en afgeleide korrelen op gewone cellulosethinner. Vandaar je probleem.

Zelfs dan zou je nog kunnen spuiten, maar dan regelmatig de duim op het spuitstukje, nadat je de naald heb teruggedraaid. Dan reinigt ie zichzelf en kan je weer verder.

Om het helemaal op te lossen. Deze verven lossen dan weer wel fijn op in een klein flesje revell of modelmaster color mix. Dat is ook thinner, duurder, maar zit blijkbaar toch chemisch nog iets anders ineens, en werkt beter bij fijne oplossingen, zonder korrel.

Overigens : wit, zlefs de modelmaster, dekt zelden in één keer. Liever 3 a 4 fijne laagjes... Airbrush niet te grof zetten, en rustig laagjes maken. Kan ook verstoppen als je in één keer een te dikke laag hebt, en je debiet hoog ligt.

@ frans, Kunnen we dan rekenen op een schnellbootbunker op de 16e? .. piepschuim ge
noeg op de wereld...

Laatst bewerkt:
Ik heb een Harder en Steenbeck evolution airbrush.
Gekke is dat ik dit probleem eigenlijk allleen heb met de Revell Aqua color verf.
Het spuiten van de U-96 met ander verf gaf geen probleem. (Ander merk)

Ga nog wat uit proberen en anders maar ander merk verf kopen...

Iedereen bedankt weer voor het medeneken tot zo ver :-)

Vandaag overigens de diepebommen van Cammett in de post gehad.. mooi!

Setje ziet er goed uit, en dat gaat dan morgen waar weer in de verf ter vervanging van de PzkW IV pletwalsjes. Wel weeral veel gepriegel met touwtjes en metalen stukjes. Ik denk dat ik ze ook op de originele rails hou, en de rest voor iets anders gebruik, zoals voor een rek voor mijn tweede schlauchboot....

Maar op de factuur staat dat de mijnen en de canvas in backorder zijn... niet zo mooi!! :(

Ha, je spuit met aqua color, ja, dat droogt altijd in je airbrush.. gewoon snel zijn, of enamel gebruiken...

O ja, nog vergeten te melden:
Transploftkistje is klaar. S-131 zit er "klem" in, kan geen kant uit.
Ook voor opslag van brandstof is er plek.

Ik ben geen timmerman, dat bleek tijdens de montage wel weer, maar met L-profiel en een likje zwarte verf op de hoekjes ziet het er aardig uit.
Belangrijkste is dat S-131 goed beschermd te vervoeren is.

Het nummer staat er al op, morgen op het werk wat emblemen printen en sealen...
Foto's morgen.

Hoi Maarten, mooi setje i.d.d. ik was er ook erg te vreden mee.
Jammer van de rest. Altijd balen als je moet wachten.

Ik heb op foto's nog nooit de combinatie gezien van de rails die bij de boot zit en het setje die bij de dieptebommen zit.
Zelf nu even in dubio wat te doen.
Maak bijde rails systemen gewoon en kan dan kiezen op het laatste moment...

S-131 zit er "klem" in, kan geen kant uit.
Ook voor opslag van brandstof is er plek.

Hoe doe je dit? ik heb een mooie kist, met alle dingen die je wil, maar voetjes maken, en een systeem om alles er veilig in, en vàst te krijgen vind ik altijd de hel!

Luerssen Werke, Abteilung Antwerpen ist geschlossen für diesen Abend. Gute nacht, Freunden der 8sten Flottenverbond.

Schlaft wohl :sleepy:

Yep wit Aqua van Revell spuit slecht, ook last van, iets verdunnen (niet water maar een Acryl verdunner - laat het iets langzamer drogen) en met redelijke/hoge druk spuiten.
Niet teveel te gelijk en niet wegleggen met verf erin. Gebruik een evolution voor 't fijne werk en de brute badger voor grote vlakken.

Roel. foto van Transploftkistje???

Hehe, eindelijk wat resultaat:

797249dbe1e67889d.jpg

797249dbe1e567a59.jpg

Luerssen Werke, Abteilung Capelle ist auch geschlossen für diesen Abend. Gute nacht, Freunden der 8sten Flottenverbond.

Morgen cursus op nieuwe treintje van mijn werkgever...

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe doe je dit? ik heb een mooie kist, met alle dingen die je wil, maar voetjes maken, en een systeem om alles er veilig in, en vàst te krijgen vind ik altijd de hel!

Sjabloontje maken van de standaard en vervolgens uitsnijden in piepschuim.

Binnenkant van mijn kistje is 4cm breder dan de S131.
In de achterkant van de kist heb ik 2cm diep piepschuim gelijmd, en in het deksel zitten twee strips van hetzelfde materiaal.
Dit, in combinatie met twee klemsluitingen voor het deksel, sluiten S-131 helemaal op.
Ik kan redelijk schudden met de kist, maar het emnige wat ik hoor zijn de accu's in het "brandstofcompartiment".

Foto's vanavond of morgen. Vanavond met SWEMWa naar een concert.

Ik kijk uit naar de foto's Roel! Heb mijn hoofd al gebroken over de aankleding van de binnenkant van mijn kist om s333 er zo vast mogelijk in te krijgen.

Iets anders : weet er iemand iets over de kleurmarkering van Duitse dieptebommen? Hier is heel weinig over terug te vinden op het www.

Ik zag een foto waarbij de zijkant van de bom gelig was geschilderd. Ik neem aan dat die kleurcodes iets te maken hebben met het type explosief, zoals bij munitie of artilleriegranaten? Of met de diepte afstelling?

Info is welkom!

Heb een wederom russisch boekje over dieptebommen. Kleur is donkergrijs, met aan één zijkant een messing/geelkoper kleurige binnenstuk (ontsteking en instelling) voor de rest geen markeringen.

@Puffin /Maarten

Maarten, heb jij nog logo's liggen van het 8ste

En bedankt voor de kapiteinslogo's zijn vandaag aangekomen met de post

Dan hoop ik maar dat er niemand met een "Tallboy" in de buurt komt! ;)

Ik heb als breedtemaat (binnen) 14 cm genomen.
Een stuk piepschuim achter geplakt en in het deksel twee strippen piepschuim.
Die twee strippen drukken het model licht tegen de achterwand.
Zodoende zit het model klemvast
Het compartiment bij het achterschip is bedoeld voor de accu's.

Laatst bewerkt:
Mooie kist Roel!

Ik net lekker druk met airbrush en een hoop onderdelen.
Veel kunnen doen weer.
Van het weekeinde hoop ik de romp kunnen spuiten...
Flink wat in boeken zitten bladeren voor info over wat en hoe het een en ander geschilderd is.
Hoop variatie per boot dus een beetje kiezen wat je mooi vind.
Erg benieuwd als de boten bij elkaar staan en hoe het er allemaal uit ziet dan :-)

Back