Roel van Essen
Forum veteraan
....PS. ben zelf ook een RC S-100 aan het maken, Heb alleen de middelste schroefas (4mm- buis 6mm) aangedreven. probleem met de 2mm assen is dat je hier geen speedschroeven op kan kopen, altans ik heb deze nog niet gevonden. (de buitenste schroeven zitten los en haal ik er van onder als ik ga varen).
Heb reeds een varende PT 596 (bij mij PT 599) hier lig wel een (1x) 2mm as onder, en zou er graag een speedschroef onder zetten maar waar koop je die. (PS heb eigen web-site Henk Zuidweg) ook hier zijn de buitenste schroeven los, en wordt alleen de middelste schoef aangedreven.
Hallo Henk
Welkom bij de S-100-schippers!
2mm schroefdraad speedschroeven zijn er wel, Graupner heeft ze. Links- en rechtsom draaiend. Ik gebruik ze op mijn S-131 met veel succes. (Zie hieronder) Bij 2Brothers RC in Bussum (zie link hier op het forum) kan je ze kopen; ze sturen ook op. Goeie vaklui, betrouwbare zaak.
Ik heb mijn 2mm schroefassen en schroefaskokers zelf gemaakt, omdat de standaard 2mm schroefassen te kort zijn om de schroeven mooi 'vlak' onder de romp te krijgen.
@Paul: Dank voor de locatie... Stomstomstom, had ik zelf aan moeten denken! Sinds een paar weken rij ik als vrijwilliger op de buurtbus Deventer - Okkenbroek - Nieuw-Heeten en dit water ligt langs de route! Ik ga gauw eens kijken. Lijkt me mooier dan op het industrieterrein.
@Allen: Vandaag een "knobbelig zeetje" zoals dat heet. Prima weer voor een shakedown-cruise!
In de haven nog even rustig aan; we willen tenslotte geen onnodige golfslag veroorzaken...

Buitengaats kunnen de machines op volle kracht!

En met de wind mee ziet dat er zó uit...

Dwars op de wind met alleen de buitenste motoren half gas...

...en vervolgens vol gas tegen de wind in!

Melding van de machinekamer: "We houden het niet droog hier! Kan het een paar klapjes rustiger?" Vrijwel meteen daarna een kreet uit het kombuis: "Scheisse... Die Suppe!"

Nou ja, toen zijn we maar teruggevaren... Kokkie moest na het binnenlopen het kombuis uitdweilen. Had 'ie maar een vak moeten leren...