Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

So freunde, ich gehe in die kajute, schlaffzeit.
Morgen fruh auf, Dortmund ruft.

oftwel, morgen vroeg op, wil ik de beurs nog een beetje zien,
Als ik morgen niet vergeet te fotograferen, ben nogal snel afgeleid, met al die modellen, dan komen er ook nog wat foto's terug

Wie weet kom ik de italiaanse schonen van Roel nog tegen :D

Guten nacht.

@ Paul : Veel succes op de beurs! Ik kijk uit naar die foto's, als je kan, kun je dan even informeren naar de schnellbootbemanning van Italeri? Ik hoop dat dat niet dezelfde richting opgaat als hun hopeloos late PT bemanning!

@ Maarten F : OP navweaps staan de specificaties voor een Duitse Type EMC zeemijn (cilindrische), diameter 1.2 meter, dus op schaal 1/35 wordt dat 32mm. Lijkt mij juist hoor. Bij mij staan de bolletjes nu in de coating (sommigen in houtlijm en anderen in epoxy) en ik ben bezig met de montage van de onderstelletjes. Lijkt idd wat groot, maar op een aantal foto's die ik gezien heb, (op het achterdek van een Zerstörer) waren die dingen inderdaad niet zo klein...
Aannemelijker lijkt mij dat de S boten de mijnen meevoerden die ook door onderzeeërs gelegd konden worden. Die werden bij U boten door de torpedobuizen geloosd, en dan veronderstel ik een maximum diameter van 53 cm, wat natuurlijk wel beter zou passen gezien de schaal. Dan zouden 12 mijnen wel mogelijk zijn. Even opzoeken op navweaps.. ik laat nog iets weten!

@ Joris : Geweldig! bedankt! je krijgt van mij een PB!

Vandaag nog werkendag, vanavond mijnen afwerken!

Type EMC mijnen : zo klein zijn die dingen niet hoor :

WAMGER_Mines_Contact_pic.jpg

M.i geeft dit een juiste weergave, ook op schaal van de mijn van 1.2 m diameter, maar dan heeft Maarten F inderdaad een punt wat betreft het aantal, als je 12 van deze dingen op je Sboot wil leggen, dan ligt het achterschip onder water!

Daarom : misschien uitgaan van dezelfde mijnen als meegedragen op U boten, met de diameter van 53 cm..
WAMGER_SMA_cutaway.jpg

Germany Mines
Een mooie beschrijving ervan!

Laatst bewerkt:
De mijnen zijn 95 centimeter wat op schaal 2,7 cm zou moeten zijn. Echter als ik dat vergelijk met de figuren (verkocht als 1/35 maar zijn ieder 225 cm lang??) dan klopt dat met de foto's. als ik dat omreken naar iemand van 180 is dat precies 80% op een beetje op schaal te komen met de S100. Dus 80% van 2,7 cm = 2,16 cm en mijn mijnen zijn 2cm........ dat klopt dus weer wel. Waar de schaal fout zit ik weet het niet meer............. De poppetjes zijn te groot, de mijnen ook......of de boot te klein.... schiet me maar lek. Maar volgens de foto's zou 2cm optisch goed moeten zijn.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog 2 foto's

De mijnen zijn net zo breed als het achterste luik.....dat is geen 3,2 cm!!!!!

full

full

Inderdaad! Je hebt gelijk! We spreken hier duidelijk niet over die grote EMC mijnen, maar over kleinere exemplaren, lijkend op die van de U boten!

Verwarrend.. al die verschillende typen mijnen.

Dus.. straks naar de hobbywinkel voor kleinere balletjes! 12 exemplaren van 2 cm zou dan goed moeten zijn! Voor de lol ga ik ook de grotere mijnen verder afmaken hoor, kan ik misschien ooit wel eens gebruiken voor een diorama.

Bedankt Maarten F! Weer een schitterend voorbeeld van de samenwerking in ons flotille en een leuke discussie om me op een stille werkdag mee bezig te houden!

Ondertussen worden we echte experts op het gebeid van Duits oorlogstuig!

Laatst bewerkt:
die karretjes... scratchbuilt he.. ik heb draadspilletjes en nog wat onderdelen van de wieltjes van de 88mm flak kit die ik al deels kanibaliseerde.
De rest wordt knutselen met sheeting en onderdeeltjes van de ook reeds gekanibaliseerde wirbelwind kit, waar wel wat interessant materiaal tussen zit.

Het plan was om eerst een vierkant onderstel, chassis te bouwen, met daarop onder een hoekje de achterste 'leuning', dan aan de achterkant die draadspil in te bouwen en de zijkanten te voorzien van verwarmde en zo gemodeleerde zijpanelen. Dan heb je de basisvorm.

Daarna wieltjes erop... de nodige details.. en klaar...

Tenminste, dit is het plan, en zoals met elk plan, overleeft het doorgaans nooit het eerste contact met de vijand :D

Als het echt tegenvalt kan ik nog voor de blokversie gaan. is simpeler en eenvoudig te maken met overschot resin blokjes van de dieptebommen, maar niet zo mooi.

Foto's volgen tijdens de bouw!

Het is laat geworden, maar ik heb dan toch al één mijn mét karretje af. benieuwd wat jullie ervan denken. Niet helemaal zoals op de eerdere foto's, misschine nog wat bijwerken

Hier is ze :

mijn en karretje apart :
24apr_002.jpg

andere kant :
24apr_003.jpg

mijn op karretje :

24apr_004.jpg

andere kant :
24apr_006.jpg

Mijn op karretje op S333
24apr_008.jpg

andere kant :
24apr_009.jpg

Zo, dat was het voor vandaag. Hoog tijd dat ik in mijn nest kruip. Slaapwel iedereen! :sleepy:

Ziet er erg mooi en goed uit!!!

Ik heb ook wat zitten klooien met het voorste geschut en wat aan de romp zitten doen.
Nu ook mijn bed opzoeken en straks ;) weer verder...

Zo, mijn voeten zijn afgekoeld, mijn beurs is leeg, ik heb een hoop gekocht, maar je raad het al, ze verkopen er alles, maar bijna geen verf, en zeker niet de verf die ik wil hebben :(.

Moet zeggen, de beurs is een "walhalla" als je op zoek bent naar een nieuw bouwproject, of studie materialen.

nooit geweten dat een hobby zo duur kon zijn ;)

Zodra de foto's van mijn camera zijn, zal ik ze plaatsen, was alleen de flitser :onweer: vergeten, waardoor ik heb moeten spelen met diafragma en sluitertijden, moet nog kijken of ze goed genoeg zijn om te worden gepubliseerd, de treintjes zal ik wel ergens anders dumpen ;)

@ Maarten Italeri S100 grüppe afwezig, Italeri PT crew was present.
btw, als je nog ergens in Belgie wat XF2 acryl kunt vinden, ik houdt me aanbevolen, als ze vanuit Belgie worden opgestuurd.

BTW, je boot ziet er geweldig uit (prachtig die dieptebommen en mijnen straks op een rij, ik moet nog kijken wat ik allemaal ga aanpassen, maar dat kan ook op een later tijdstip

anders zal ik me moeten wagen aan andere merken verf, hoop dat die net zo lekker te airbrushen en te mixen is als de tamiya lakken, vandaag kom ik er niet aan toe nieuwe verf te halen, volgende week zit ik voor een project lange dagen in het land, komt er ook niets van.

De werf en lakstraat zitten dan al zo'n 3 weken dicht, 16 mei begint een nare dead line te worden

Ziet er "heftig" uit, Maarten!
Maar áls ik voor additionele bewapening ga (zit er nog over te denken) dan worden het toch dieptebommen.

Goeiemorgen iedereen!

Vandaag opent te Deurne het productiestraatje voor zeemijnen. SWMBO is een hele dag stappen met de vriendinnen, dus huis voor mezelf!

Ik wil er nog minstens twee extra op mijn dekken hebben, op wagentjes natuurlijk.

Bedankt voor jullie complimenten!

@Paul : PB me ff jou adres en ik stuur maandag eerste ding een aantal potjes XF2 op. Dan heb je ze in iedere geval in huis.

Eerst maar weer ontbijten, en dan aan de slag!

Roel Zei =
Maar áls ik voor additionele bewapening ga (zit er nog over te denken) dan worden het toch dieptebommen.
Heb ik ook even over nagedacht! Ik was nl. ook aan het twijfelen en onder het bekende motto 'overkill does not exist' dan maar beslist om beide te monteren.

Jammer dat ik van de modelbouwboer nog niets heb gehoord van die flakdrilling.. Ik heb zoveel zin in nog meer vuurkracht! :D

Hallo Maarten (en alle anderen...)
Wel... dat heb je vlot in elkaar gefrut. Ziet er eng realistich uit. Op die schaal? Wel... Chapeau!
Welke 'dip' heb je nu genomen? Epoxy of houtlijm?
(Is een mooi draadje aan het worden. Lekker veel info's)
Gr Bas

Bas,

Hetgeen je ziet op de foto's is één van de balletjes in epoxy. Hardt sneller uit en geeft een gladdere finish.

Ik ga ook de andere twee mijnen maken met de epoxy bolletjes. Werkt lekker!

@ iedereen :

Een aantal tips om die karretjes te maken:
Je maakt een vierkant onderstel in het vierkant, afgemeten aan de rails ( ik gebruik daarvoor versneden rupsband)
Op de zijkanten plak je twee pansterplaten in vorm gesneden. Daarop nog eens twee voor de achterste verhogingen. Daarop de details.
In de onderkant monteer je het kabelspilletje (gewoon satéstokje met draad erop.
Op de zijkanten de details : de ballastbal,wieltjes en de friemeltjes op de zijpanelen.
Achteraan een opstaand stuk met cilindrisch uiteinde
Dan de grote truuk : die slee maken waarin de mijn rust. Daar heb ik even mijn hoofd over gebroken!
Gebrobeerd om een malletje te maken van één van de balletjes, maar dat lukte niet echt....
Uiteindelijk is de oplossing simpel. Je neemt de onderkant van een PET fles (cola, water of iets dergelijks) en snijdt daar de bobbeltjes uit. Die trim je op maat en je hebt het sleetje!

Voor de mijnen :
Piepschuim balletje van 2cm dippen in epoxy, laten uitharden.

In het midden een fijn garendraadje opplakken bij wijze van lasnaad.

Als Hertz horens gewoon cocktailprikkers met een rondgeschuurd uiteinde.

Tenslotte twee handvaatjes of takelringetjes, en klaar!

Veel plezier ermee iedereen!

Nou, 't is te hopen dat El Quaida niet mee leest hier...
"How to make seamines, part 1: the epoxy way with satehprickers."

Terwijl daar in het zuiden de oorlogsproductie op volle toeren draait, moet er tóch op patrouille gegaan worden.

Uitreis:
uitvaart.jpg

Op weg naar de gevechtszone doet de schipper het kalm an; kruisvaart.
kruisvaart.jpg

Dan is de vijand in zicht: Aanval!
vijandgespot.jpg

Oh oh... één ding vergeten: 't Lürssen-effect. "Kokkie, naar achteren en naar beneden! Roeren naar buiten zetten. Laufschritt!"
metlurssen.jpg

"Scheisse!! Zerstörer... Voller kraft zum Küste! Da können die nicht kommen..."
scheissezerstorer.jpg

"Zum zweiten mahl... Angriff!"
zonderlurssen.jpg

(Kokkie is nu op tijd beneden... Lürssen effect zichtbaar!
metlurssen2.jpg

8e immer voran!
8eimmervoran.jpg

Aanval geslaagd... Terug naar de bunker!
manoeuvrerenvoordebunke.jpg

Wat me vandaag opviel:
Als ik zonder Lürssen-effect op volle kracht een bocht maakt, kan ik de kiel inspecteren op mossels en aangroei. De boot ligt dan extreem schuin, met de dek naar binnen gericht. Zie foto bij "de kust".
Als ik mét LÜrssen-effect een bocht maak, blijft de boot ook in de breedte bijna horizontaal. Ze gaat nauwelijks schuin liggen. Tenzij dat ik in één keer alle roeren maximaal aan boord zet, dan zie je een fontein omdat dan water in één keer tegen de torpedodeksels knalt. De snelheid gaat er dan ook drastisch uit; pas als ik de roeren iets naar het midden laat gaan, pikt ze weer snelheid op.

Verder zit ik er over te denken om nóg een S-Boot aan te schaffen.
Daar wil ik dan alle tips en trucs uit deze draad in verwerken die mij leuk lijken. Tevens andere motoren (3 x super 380 óf BL, dat weet ik nog niet) en een andere as-constructie. Wél weer 2mm, maar de motoren verder naar voren, zodat ik niet zit te kl**tviolen met ruimte onder de motoren.
Ik weet nu wat er allemaal anders kan, en dat ik op sommige puntjes te simpel heb gedacht.
(tenslotte heb ik niet voor niks een onderzeeboot verkocht...;))

YES!!! post!!!

797249f31ab07df61.jpg

797249f31ab208eae.jpg

797249f31ab14444f.jpg

Nu even wat enveloppen zoeken en dan gaan ze op de post...
als ik het adres heb van de bestellers! (U-96@hetnet.nl)

Het ziet er, vind ik, erg mooi uit!!!

Terwijl daar in het zuiden de oorlogsproductie op volle toeren draait, moet er tóch op patrouille gegaan worden.

Roel,

WAT een prachtige boot en schitterende foto's!

Had je een maatje voor de camera (of de zender) of had je zelfs je camera RC bestuurd gemaakt. Topfoto's gewoon!

Hoop het te zien op de 16e!

Hallo Freek.
Dank voor de complimenten...
De S-131 (mijn bootje) is lang niet zo mooi als de andere S-Boote hier in dit draadje, hoor...
Camera is niet RC en nee, ik had geen foto-maatje; gewoon een kwestie van scherpstellen op een bepaald punt, gas geven en op het juiste moment op de knop drukken:
klik-klik-klik-klik-klik; 5 frames in 1,5 seconde.
Daarna op de computer de beste eruit zoeken en de rest richting het digitale walhalla sturen, zijnde de prulle(n)bak...

Laatst bewerkt:
Back