Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

status : operationeel!

Veel succes met het formatievaren Roel en Paul! ik kijk uit naar de foto's!

S333 is vanaf gisteren van de afwerkkade af en volledig operationeel. Ik heb me op de vaarvijver zo'n anderhalf uurtje geamuseerd, en natuurlijk wat foto's genomen zodat jullie kunnen meegenieten! Ik ben geen goede fotograaf, dus ik hoop dat jullie ert iets aan hebben.

Stilletjesaan beginnen...
s130_099.jpg


dan op volle kracht! Ik was de enige op de clubvijver, dus moest me niks aantrekken van het bordje 'trage vaart' in de aanmeerzone!
s130_100.jpg


Je ziet heel goed waar die dikke rand op de romp voor dient...
s130_101.jpg


Nog een snelle passage in de aanmeerzone! Mooi om foto's te nemen daar. Bemerk ook onze wonderschone vaarvijver! Het is altijd genieten daar!
s130_111.jpg


Dan toch maar één keertje op halve kracht, misschien had dat bordje 'trage vaart' toch onbewust invloed op me
s130_112.jpg


rakelings langs de kade!
s130_114.jpg


Dit vind ik zelf een van de mooiste foto's.. de bocht insturend op volle kracht in de aanmeerzone!
s130_115.jpg


Vanuit de andere kant...
s130_117.jpg


Poging tot close-up op halve kracht
s130_118.jpg


Weer iets sneller...
s130_119.jpg


Kijk eens wat een mooie hekgolf!
s130_120.jpg


accu bijna leeg.. op halve kracht terug naar de haven.. einde patrouille...
s130_122.jpg


Epiloog... de aanwezige ganzen vonden S333 niet zo leuk. Zeker niet als ze op volle kracht in aanvalspatroon er rakelings langs gaat!
S100.jpg


Zo, dat waren de foto's. Ik heb nog een paar korte filmpjes, en ga nu uitzoeken hoe ik die hier kan posten!
 
Evaluatie na het varen :

Heb zo'n anderhalf uurtje gevaren, en had twee volle 3.3a accu's mee, waar ik dus lang ben mee toegekomen!

De accus en motors werden handwarm, de regeling ook. Niks gloeiend heet, dus de ventilatie werkt uitstekend!

Geen druppel water binnen, ook niet aan de achterkant, hoewel ik toch wat scherpe bochten nam, waarbij S333 sterk overhelde. Het dek en voordek waren wel nat na het varen.
Ik werk met gewone roeren, en zonder het Lurssen efect, vandaar misschien het overhellen (zie ook laatste vaarbericht van Roel) Dit overhellen maakt het varen wel spannend!

Ze is snél! Niet zo snel als het schip van Roel, maar als beginnend kapitein vind ik dit al wel snel genoeg!
De wendbaarheid valt wel mee, zelfs op hoge snelheid, hoewel ze dan zeer scherp in de bocht gaat hangen, bijna een zeilboot!

Kortom een genot om te varen!

Voor diegenen met goede ogen : ik had de dieptebommen, mijnen en Otto Schwiebelnfresser van boord gehaald. Deze staan nog niet vast omdat ik nog aan het nadenken ben over de uiteindelijke configuratie.
 
Laatst bewerkt:
Twee korte videootjes, filmen is helemaal niet SWMBO's specialiteit, maar het geeft toch een beetje een indruk.

Ik hoop dat de links werken

[URL="
- s130 126[/URL]

[URL="
- s130 127[/URL]

Edit : blijkbaar werken ze dus wel!

We hebben overigens hier in Deurne een zeer mooie vaarplas, vinden jullie niet? Jammer dat het voor jullie zo ver is, anders zouden we hier de flotilledag kunnen houden!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maarten: Gefeliciteerd! Tijd voor champagne! (oder Apfelkorn natürlich;))
Ligt mooi op 't water, lekkere snelheid ook. En mooie foto's en films.

Ik ga nu richting bunker om de eerste gezamelijke patrouillevaart met Paul uit te voeren.
Wir sind gespannt...:mrgreen:
 
Bedankt Roel!

Veel succes met de vaart met Paul! Als het mogelijk is, kunnen jullie dan ook filmen? Ik kijk in ieder geval uit naar de foto's! Eerste maal met 2 schnellboote, dat is vrij uniek, heb ik zelfs op Youtube niet gevonden!

Succes!
 
Zo, eerste proefvaart achter de rug

Boot ligt lekker stabiel op het water, zelfs in de bochten blijft hij recht liggen. zonder lurssen effect, vermoedelijk door het gebruik van twee accu's, 1 in het vooschip onder de kalotte, en 1 in het achterschip

klein schoonheidsfoutje ik had de onvanger nog niet hoog geplaatst, en omdat nog niet niet alles waterdicht is afgesloten, toch water binnen gekregen, zodat na zo'n 20 minuten varen alles ineens doodstil lag, op windkracht weer aan de kant gekomen.
En ja ook hier zijn foto's van.

Voor deze "panne" zijn er nog foto's gemaakt door Roel, die komen later

Enfin, nog genoeg te doen de komende dagen.
Zo nu eerst een bakje maken voor de ontvanger, zodat die hoog en droog staat, en de boeg goed afdichten, mn de randen om de torpedo buizen.
 
Roel hier...
Paul's boot had ook goed de sokken er in! Mooi gebouwd en alles netjes weggewerkt onderdeks! (Kan ik nog veel van leren;))
Maar goed, zo'n eerste vaart heet niet voor niets "Shakedown cruise"; er viel nog wat "down the shaken". De ontvanger in ieder geval niet, die lag laag genoeg...:mrgreen:
De foto's:

Vooraanzicht van de S155
p04t.jpg


Ook lekker de gang er in!
p01r.jpg


Aflossing... "Hast du noch etwas gesehen?" "Nur Wasser...!"
p06e.jpg


En hopla, volgas naar het Westen...
p03k.jpg


Maar ja, zonder geschut is het daar niet zo prettig varen, dus blijft de S131 voor de broodnodige ondersteuning...

p08v.jpg

... maar even in de buurt! Niet verkeerd, want plots valt de machinekamer van de S155 stil en...

p10f.jpg

... moet de schipper gaan klunen!
Vandaar ook de benaming PROEFvaart...

Volgende keer beter, Paul!
Maar het was heel gezellig met twee S-jes, alleen op het laatst hield het op met zachtjes regenen en zijn we bij mij thuis maar een bak koffie gaan scoren. Ook niet verkeerd...

EDIT: Filmpjuzz: Nee, effe niet. Filmen én varen is in je uppie al moeilijk genoeg, laat staan met twee van die horzels op het water...
Doen we in Heemskerk wel!
 
Heheh, niet netjes genoeg weggebouwd hoor Roel.

Ontvanger is kurkdroog, dus andere ontvanger erin, zelfde probleem, blijkt nu het Y-Kabel welke gebruikt wordt voor de beide Lurssen Servo's nat te zijn, waardoor de ontvanger uitgeschakeld wordt.

Dus meteen maar even een kabelgootje gemaakt, alles loopt nu direct onder het dek kabeltjes opgebonden, en de ontvanger wat hoger geplaatst.
Weer een extra item doorgestreept op de lijst

Het water komt ergens bij de boeg naar binnen, en ik verdenk er de torpedobuizen van (zoals je al aangaf Roel)
 
Laatst bewerkt:
Mooie foto's Paul en Roel! Het is leuk om twee schnellboote te zien die er toch weer anders uitzien, maar tesamen varen!

Jammer van de problemen Paul, maar blij om te horen dat één en ander snel zal opgelost zijn! Bij mij komt er geen water door de torpedobuizen, ook al zijn die niet dichtgeplakt? Ben je zeker dat je de randjes waar ze tegen de romp zitten genoeg heb dichtgelijmd? Ik herinner me dat ik daar ook wat heb moeten kl¨ten met lijm om het overal tussen de kleine spleetjes dicht te krijgen....

S155 en S131 zien er in ieder geval fantastisch uit!

Vandaag heb ik gedaan wat ik graag doe, detailwerk. Ik heb helmpjes gemaakt en geschilderd voor in de helmhouders achterop de katlotte. Ik heb de mijnen en dieptebommen definitief gemonteerd, en twee affuiten gescratchbult, om dat ik voor de flakvierling tegen de railing, vlak achter de torpedo's, nog twee MG34's ga monteren. Verder heb ik nog een tweede schlauchboot gemonteerd op het achterdek.

Hoe zit het overigens met de rest van het flotille? Misschien nog eens een update van iedereen?
 
Laatst bewerkt:
OK, mijn poging tot update. Het is waarschijnlijk niet volledig, maar vul mij aub aan!

Roel : S131 : operationeel en snél!

Paul : S155 : proefvaart gemaakt, aan de afbouwkade, monteurs bezig in de machinekamer.

Maarten F : S??? operationeel? Kapitein een weekje op vakantie!

Maarten C : S333 operationeel : nog detailwerk, maar dat zal er altijd zijn, elke keer ik door een loep kijk.

Joris : S??? aan de afbouwkade. proefvaart?

Lagopus : S??? op de werf?

Frans : S??? niet rc. Wacht op verf

Bas : S??? Op de werf?

Hermor : 1/72 operationeel

Ik eindig hier met heel veel vraagtekens, dus updates zijn welkom! Niet boos zijn als ik iemand vergeten ben, geef gewoon een gil, ik doe dit ook maar net uit een door Jupiler beneveld geheugen...

Wie is er allemaal binnen twee weken op de 16e? Ik ga morgen horen of ik daarvoor een dienstwagen kan hebben... Normaal mogen we met die dingen niet naar het buitenland.. verzekeringskwestie en zo...
 
Laatst bewerkt:
Maarten,

sorry voor de onduidelijkheid, het gaat inderdaad om de rand om de torpedo buizen.

Roel en ik komen samen richting Heemskerk de 16e
 
Frans wacht op verf !Zodra die bij de LHS is gaat mijn voiture richting LHS en gaat de verf diezelfde avond op het model. Kanonnen zijn gemaakt en in de verf morgen maak ik de Torpedo's af. Nog bedankt voor de foto daarvan trouwens. Geen Rc ingebouwd. Met een Berlin in aanbouw compleet met alle rc opties komt er rc genoeg.
 
@ Frans : Is bijgewerkt! bedankt! Zelfde aanbod dat ik eerder al maakte. Wij kunnen hier in België blijkbaar nog wel alle Tamiya verf e.a. krijgen. Pb me even. Ik ben altijd bereid wat op de post te doen. gaat misschien sneller!

@ Paul : succes met het afdichten. Kleine tip, zoek jezelf een penseel dat al lang weggesmeten had moeten worden, en strijk daar rijkelijk lijm mee in de rand. Direct dicht! Mooie foto's trouwens!

Ik ben er ook de 16e, maakt nie uit hoe, en samen met een serieuze biermand!
 
Laatst bewerkt:
@ Frans : Is bijgewerkt! bedankt! Zelfde aanbod dat ik eerder al maakte. Wij kunnen hier in België blijkbaar nog wel alle Tamiya verf e.a. krijgen. Pb me even. Ik ben altijd bereid wat op de post te doen. gaat misschien sneller!

@ Paul : succes met het afdichten. Kleine tip, zoek jezelf een penseel dat al lang weggesmeten had moeten worden, en strijk daar rijkelijk lijm mee in de rand. Direct dicht! Mooie foto's trouwens!

Ik ben er ook de 16e, maakt nie uit hoe, en samen met een serieuze biermand!

Eventueel kan je van uit Rotterdam / Capelle mee rijden.
PB me even als het wat lijkt!
 
Was nummer 123 al in gebruik??? of is dat een bestaande S-boot nummer?
Moet het even nog opzoeken anders de 321...

Zo eens zoeken maar. :-)

Okeeeeeeeee 123 was een S-boot en ik kan 321 niet vinden dus............... da's het nummer dan maar!!!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top