Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Schroeven even schroeven gelaten en weer wat verder met de "make-up"

79724a09ec1b1ec34.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
FF naar het origineel gekeken.. (de looks gaan bij mij boven de functie) en wat PDF boeken bekeken. Conclusie: de originele schroeven zaten slechts zaten zeer dicht op de romp. Volgens een kort stukje tekst van Lurssen was de afstand bij oudere boten te groot. Hoe dichterbij des te beter het Lurssen effect en hoe rustiger de hek golven. Dat gaf problemen met trillingen en bij schade ging de romp er aan. Het verdikte achterstuk, wat is bedacht loste drie dingen op. 1 de afstand werd kleiner. 2 de romp steviger voor trilling en schade. 3 de stroming voor Lurssen effect en hek golven was beter. Bovendien was dat stuk los te vervangen zonder de romp open te maken.

Weet het niet zeker tekst is niet helemaal duidelijk, maar het doel was om de boeg wat meer naar beneden te drukken / achtersteven omhoog voor een beter vaarbeeld.

Praktisch, handig......??? verklaart wel waarom de motoren naar lange vaartijd op vol vermogen schade hadden aan lagers en koppelingen. De trillingen zijn dus niet altijd van de motor zelf. De zelfde motoren deden dienst in andere schepen en deden het daar duidelijk beter.

Wat wel een probleem / verschil is met mijn boot is de spoed. Als je de kit schroeven bekijkt en de foto hieronder (is de kit ook niet correct?!?) maar de spoed is enorm.
dit geeft meer druk naar achter en minder naar de zijkanten, dit is weer voordelig voor het orgineel.

Blijft over dat ik met redelijk "zwakke" motoren een redelijke snelheid haal en een lange vaarduur...zelfs op 80% vol vermogen (meer dan een uur op 4000mah)
Daarbij halen de buitenste motoren niet meer dan hun optimale verbruik en worden niet warm. De midden motor wordt wel warm/beetje heet maar blijft toch redelijk laag in A. Geef toe mijn schroeven zijn niet optimaal voor deze setup maar wel mooi in messing met de punt erop!

full

ROFLOL, wordt tijd dat Frans het boek weer inlevert bij Roel ;) , zodat deze het boek ook weer terug kan vinden hahahahahahaha

BTW, komt lekker bij Mustang, we zien op de vaardag wel de verschillen tussen de modellen, lijkt mij leuk om te zien hoe verschillend de boten zijn geworden, terwijl ze uit hetzelfde basis materiaal komen

Laatst bewerkt:
En nog een plaatje, past net een latje tussen schroef en romp schat in tussen de 5 tot hooguit 10cm.

full

Maarten, heb je de orginele bouwdoos schroef er al bij gehouden en het een en ander omgerekend naar schaal???
By the way, die maskers zijn gewoonweg geweldig!!!
Makkelijk en zo gedaan!!!
Je moet er een web winkel van maken, logo's op bestelling!!!
Ben ik je eertse klant voor de U-96 ;-)
Maar zonder gekheid, top logo en het staat geweldig op de boot!

Vrijdag avond (om weer even op het hot item van motoren en verbruik terug te komen) ga ik langs bij hobby zaak en daar de boel doormeten en berekenen...
Laatste fix-up voor de dag van de meeting.
Nu nog wat klein werk en dan gaat de werf op slot.

Webwinkel....... leuk idee, echter een velletje A5 vol is commercieel al gauw 35 euro.
Ik hobby op gevoel en ervaring, rekenen laat ik aan anderen over. Ik doe gewoon wat ik mooi vind en als het werkt naar verwachting...... helemaal top! Tips zijn altijd welkom voor de ervaring.

De originele schroef van de kit heeft een iets te grote spoed, denk ik maar dat is puur op het zicht vergeleken met foto's. Wat ik weet is dat het toerental betrekkelijk laag was dus een grote spoed op de schroef.

De electro motoren hebben een hoger toerental, dus minder spoed en/of bladen
maar reken is niet mijn sterkste punt!.......tenzij je het omgerekend in bier ook kunt bepalen.

100? Denk het wel, heb nog een hoop werk en dus een berg foto's!!! :-)
Net navlichten bak geverfd... groen was niet mat wat ik wel heb gevraagd in de winkel...
Nu maar kijken of het wat mat wordt na wat schuren en weer mat lak...
Nu effe genoeg er van.
Morgen weer (uhhhh... straks) een dag bouwen...

Op naar de 100!!!

O, effe nog een vraagje:

Hoeveel accupakken gebruiken jullie in de boot? 1 of meer???
Ik ga voor 1 en wissel dan wel...

hallo

een speed schroef heeft 2 bladen een werk schroef heeft er 3
deze boten hebben dus een drieblads schroef met veel spoed
dat is gedaan om veel kracht bij een laag toerental te berijken
de buitenste schroeven zijn even groot maar de middelste is een klein beetje kleiner
als je de laatste foto bekijkt
het zal zoeken worden om de juiste setup te berijken
wat het testen aan gaat hebben ze in de hobby winkel een test basin ????want je moet de test belast doen
doe je die onbelast dan heeft het geen zin buiten alleen te weten of je motoren juist in lijn staan met je assen
maar dat had je moeten doen voor ze vast stonden en is nu telaat

groetjes raf

FF wat antwoorden: Ik heb twee lipo van 2s 2000 mah erin, kan ook nog een van de twee omruilen voor een 2500. De gearboxes maken lawaai, zijn gelagerd, dus valt mee. Mijn sound systeem produceerd meer lawaai, echter met alles dicht zijn de openeningen die er nog zijn te klein om dat allemaal aan de buitenwereld te laten horen. Op het droge een hoop herrie, in het water redelijk rustig. Wat ik wel weet is dat dit de rustigste gears zijn die ik ooit heb gehad, je kan de tandwielen mooi op elkaar uitlijnen, en na inlopen een zonnetje. Je moet wel kritisch zijn met zwerf vuil, hoe klein ook, als dat er tussen komt loopt ie vast. Groot voordeel is dat je de motor met gearbox met een verticale schroef kan vaszetten. De drie afstandsbussen zijn ideaal. De onderste laat je haken onder een lipje de bovenste met een stukje messing en een boutje. Als je dat net zo breed maakt als de tussen ruimte, kan ie geen kant meer op en is zo verwijderbaar.

Over de schroeven, in de kit zijn ze alle drie gelijk, de middelste zit naar achteren en lijkt misschien wat kleiner. Ik kan ook geen reden bedenken waarom die kleiner zou zijn. De middelste is het belangrijkst, zonder die schroef heb je een enorme draaicirkel.

hallo maarten
die midelste zit eigenlijk tussen 2 buitenste roeren en dan nog eens het grote recht voor de schroef
dus zeker is deze belangrijk om te draaien
bij sommige pt boten was de middelste schroef van een ander type en werdt alleen bijgeschakelt als het echt hardt moest gaan

groetjes raf

Raf, de boot gaat in het water bij de test. Heel kanaaal voor de deur daar dus water zat!!!
Ik ga het allemaal wel zien. Nu gewoon zo ver mogenlijk komen voor zaterdag!!!
Daar na alle tijd om alles om/bij te bouwen :-)

S131 hiero...

Accu's:
in de boot:
1 x 7,2V 4.300 mAh NC voor de buitenste motoren (Speed 400)
1 x 9,6V 2.300 mAh NC voor de middenmotor (Super 380)

2 x 7,2V 3.300 mAh NC reserve
1 x 9,6V 2.300 mAh NC reserve
Schnelllader gaat mee.

de laatste vorderingen van de werf in Schiedam

1252009001.jpg

De romp moet nog gespoten worden maar daar wacht ik nog even mee, en het achterdek met de mijnen is nog niet klaar

Laatst bewerkt:
79724a0b20cf83a90.jpg

Het kros zit nog op de boeg van de testvaart :-0

79724a0b20d04b40e.jpg

79724a0b20d1bdbbd.jpg

Zo weer wat werk achter de rug.
Hoop zo nog veel van het dek beslag er op te kunnen zetten.
Alles al gespoten in de mal en nu alles er uit halen en bij werken met het schaarse wit.
Gisteren gehoord waarom er zo weinig Tamiya verf is.
Groothandel in Duitsland is aan het reorganiseren na een doorstart.
Na 16 mei gaan ze weer open en leveren aan NL.
Nu maar hopen dat ik het red met mijn laatste laagje wit... :-)

p.s. Ziet er goed uit Frans!!!

Back