Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Glasdparels: kleine, ronde stukjes glas die gebruikt worden om lijm wat meer body te geven.
Ik gebruik ze zowel bij CA-lijm (secondenlijm) als bij 2C-lijm (2-componentenlijm) als de lijmvlakken niet helemaal goed aansluiten.
Het vult beter en geeft de lijm meer "grip".

Potvrrrrrrrrrrrrrrrr

Zaterdag in de polder gevaren..........erg kort! tandwiel kasten 2 van de 3 aan gort.
ik had wat last van wat ijzer vijzel, schoongemaakt en gaan varen, toch naar de kl...!
Gek genoeg nummer 3 geen enkele slijtage. Ga ff nadenken hoe nu verder. Of nieuwe setjes maar dan sterker materiaal of terug naar direct drive. De assen lopen soepeler
dan in het begin, dat laatste zou dus kunnen.

Iemand een verklaring dat 1 van de 3 het overleeft heeft....... Het enige dat ik kan bedenken is de bewuste twee het meeste van de krachten hebben verwerkt en dat nummer 3 lekker heeft meegelopen en niet heeft "gewerkt"! Voor de duidelijkheid de slechtste was de middenmotor, nu twee mooie wieltjes ipv tandjes. De andere draait goed, maar één kant op, de slijtage was zo erg dat de tanden ingesleten zijn in één draairichting. Deze setjes komen uit de vliegtuig hoek, daar zijn de krachten en toerentallen ook best hoog, wat zou een reden kunnen zijn voor deze slijtage.
Wat wel opvalt is dat het ene tandwiel van staal/alu (kan ik niet exact aangeven) is de ander van messing. De Alu/staal is het meest versleten, de messing voor de helft.
De messing is de kleine van de twee. vertraging is 3.7:1

Zou het niet beter zijn als het grote tandwiel van plastic/nylon zou zijn ipv een metaal ? In de modelautosport is 2 tandwielen van een metaalsoort absoluut een no go. Voordat je er naar kunt kijken zijn die al weg. In mijn Paul Denker zit de originele motor ( Jumbo 2000 ) met tandwielvertraging en die ziet er na 3 jr intensief gebruik nog steed erg goed uit.

Laatst bewerkt:
Zat ik ook aan te denken, echter de setjes zien er niet uit dat je makkelijk de goede tandwielen vind.

Da's balen, Maarten! De enige verklaring die ik zo voor de vuist weg heb, is de volgende:
In de vliegdingbusiness zijn de toerentallen wel hoog, maar de krachten minder. De prop zet zich af tegen lucht, i.p.v. bij ons tegen water. Een vliegdingprop heeft weliswaar een grotere diameter, maar een kleinere spoed.
Oftewel: de kracht zou toch te groot zijn.
Maar vreemd dat de ene nauwelijks versleten is en de andere twee wél... Snap ik niet!

Da's balen, Maarten! De enige verklaring die ik zo voor de vuist weg heb, is de volgende:
In de vliegdingbusiness zijn de toerentallen wel hoog, maar de krachten minder. De prop zet zich af tegen lucht, i.p.v. bij ons tegen water. Een vliegdingprop heeft weliswaar een grotere diameter, maar een kleinere spoed.
Oftewel: de kracht zou toch te groot zijn.
Maar vreemd dat de ene nauwelijks versleten is en de andere twee wél... Snap ik niet!

Nu ben jij me voor Roel ;-)
Precies mijn idee.
Water is velemalen dichter dan lucht.
De enige verklaring die ik kan verzinnnen voor het heel blijven van die ene tandwielkast is dat er daar al bijna geen speling op zat in het begin en dat helpt het voorkomen van elende.
Als dat eenmaal op gang is gaat het erg snel.

kan iemand me vertellen waarom Cammet een vervangend deel voor de gepantserde brug levert ? Verschilt deze van degene die bij de kit zit ? Ik kan zo op het oog op de foto's namelijk geen verschil zien.

Ik wil namelijk iig een setje dieptebommen bestellen en vraag me af of het de moeite waard is ook de brug te bestellen ?

BVD,
Marc

Wat ik kun vinden en begreep is dat de kalotte meer en nog betere details heeft dan die van Italeri set.
Zelf zou ik het graag in het echt het verschil willen zien.
Nu zo via de foto's van de site vind ik het niet waard om hem te kopen.
Dan liever de setjes voor de wapens

Laatst bewerkt:
Voor zover ik het begrepen heb, heeft Italeri op sommige plekken de lasnaden weggelaten, en daar klinknagels voor in de plaats gezet, en visaversa

Thicker correct scale duckboards added;
Incorrect rows of rivets removed and replaced with weld seams;
All rows of rivets corrected for size, number and spacing.
Bron
ModelShipwrights :: New S100 Resin Bridge update from Cammetts

@MB6400 ik zou er ook de kanvas railings bijbestellen, als je toch al bezig bent ;)

Puffin : zit op die motor die linksom draait ook een rechtsdraaiende schroef ? Of zat er aan die kant wel een beetje speling op de tandwielen waar de andere die niet hadden. Ook schreef je iets over assen die nu een stukje lichter lopen. Zou natuurlijk ook een reden kunnen zijn dat de 2 assen een stuk(je) zwaarder liepen als die andere.

Frans: Vanwege de tandwielen lopen de motoren anders dan de schroef, rechtsdraaiende motor = links draaiende schroe. De assen liepen niet echt stroef, maar nu wel beter dan in het begin...... ingelopen zeg maar. De speling kan ik nu niet meer controleren en dat juist die ene het heeft overleeft..........toeval. Ik hou het op zwakte van de tandwielen combo versus best wel veel toeren en dat een beetje vijzel met een beetje vet meer slijtage, dus meer vijzel, dus nog meer etc etc. de oorzaak is........ Ga kijken hoe direct drive met 400 werkt. wordt wel een klus gezien de uitlijning e.d.

Heb je Turborix of Maxx kastjes?
Voor mijn FL-8 heb de reductiekasten zelf gemaakt. (daarbij Graupner tandwielen gebruikt) Om het vet bijeen te houden heb ik de kastjes omwikkeld met duc-tape. Tandwielen flink ingepakt met vet, iets verdund met motorolie.
Rondsel en tandwiel beiden acetaalhars... of nylon...
Dat houden goed onder de forse krachten van de Speed BB 600 Turbo's die op 12v lieren. De boot gaat hard!

Ik heb voor de S-Boot 3x Maxx (voor 400 motor) gekocht bij Lindiger in Oostenrijk.
3 vertragingen mogelijk. Op papier 1:2,7 maar blijkt nagerekend 1:3 te zijn. (boeiend!). Messing rondsel, acetaal tandwiel....
Wat me aan deze de kastjes opviel is dat je de zaak echt goed moet afstellen.
Dat kan je doen door er een stripje printerpapier door te rollen, en licht aan te drukken.
Deze wil ik op de zelfde manier inpakken als hierboven genoemd.

Dat geintje heb ik niet van mijzelf. Dat stond in een Italiaans modelbouwblad.

Ik zou die reducties niet zo snel opgeven. Met reductie draaien die motoren heel happy, zo ook de speedschroeven.

Als je er 400 dd inzet... kleinere speedschroeven a la Roel! 29 mm.

De assen van de FL-8 zijn gesmeerd op mountain bike ketting olie, kogelgelagerd weerszijden, afgesloten met keerringen.

(Te zwaar vet in de as... de zaak gaat zwaar lopen)

Laatst bewerkt:
Oeps... Beetje stil hier!

Hoe is't, Maarten? Al weer licht aan de vertragings-horizon te zien?

@All: Nog gevaren de afgelopen weken? Foto's wellicht?;)

Niets varen helaas...
Moet nog beginnen met de nieuwe motor montage in S-321.
Lekker druk met werk en nieuwe vriendin... ;-)
Ook met de U-96 bezig.
Volgende week weer verder met de S-321...

Roel,

je haalt me de woorden uit de mond ;)
zelf ben ik net terug van een 3 weken vakantie (was er ook aan toe, na al die avonden hard werken om de S Boot aan het varen te krijgen.

ben nu bezig om de railings en dergelijke te monteren, daarna proberen te weatheren, S100 crew zaterdag ontvangen (van azimut)

en dan wordt het tijd voor een extra boot, die ik op mijn gemak kan afbouwen.

Zit te denken in de richting van de italeri PT596 1:35, past mooi bij de S100.

misschien zie je me binnenkort weer in nieuw heten wat rondjes draaien.

Back