Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Vandaag de middenmotor toch maar vervangen door een "gewone" Speed 400. Die 380 was toch een beetje over de top.
Ondertussen nog steeds wachten op de nieuwe S100 met crew.
Het schijnt dat de importeur met vakantie is, dus... ff geduld a.u.b.

Wisten jullie overigens dat de S131 nog een tochtje op de Amazonerivier gemaakt heeft?
Zie hier het bewijs...;)

61347403.jpg

48316390.jpg

(Als je goed kijkt zie je aan bakboord de ogen van een amazonekrokodil* nog nét boven water uitsteken...
96719739.jpg

* Amazonekrokodil: Een krok waar alleen dames schrijlings op mogen zitten.

Foto's illegaal gemaakt op de ijsbaan te Okkenbroek... Ssssst.... niet verklappen a.u.b.

Roel,

ik heb net gesproken met de directie, of je zo vriendelijk wilt zijn, zodra het water weer de juiste hardheid heeft, alsnog je toegangskaartje bij de ingang wilt afrekenen ;)

Hoe kom je nu ineens op de ijsbaan van okkenbroek terecht, valt het nog mee met de begroeing onderwater, of heb je op het eind nog wat ijbaan onderdelen moeten verwijderen.

Vijver bij Nw. Heeten stond vol met :sleepy::sleeping::hammer::murder::bad-words::snipersmile::onweer: hengelaars.

En ja, je moet op de ijsbaan wat tussen het kroos door laveren.
Maar 't is wel een prachtig plekkie...

Nieuw forum lid!

Beste allemaal,

Ook ik ben nieuw op het forum en naar aanleiding van het mooie artikel van Roel helemaal (weer terug) in de RC schepen. Even voorstellen: woonachtig in Arnhem, mijn ervaring met modelbouw is redelijk, zelf een zeilend RC schip ontworpen en gemaakt, een motorbootje (plastic romp + opbouw van hout) en een slepertje (volledig van hout). Alles twee kanaals. Wegens plaatsgebrek is alleen het slepertje nog in mijn bezit. Dus nu een stapje hoger, de S100, vorige maand via een collega die het niets vond, gekregen! :-D
Jullie hebben flink wat pagina’s geschreven, ik heb ze de afgelopen weken nagenoeg allemaal gelezen. (momenteel niet zo druk op het werk) en na 113 blz miste ik een beetje het overzicht! ;)

Daarom in vogelvlucht mijn plannen voor de bouw van dit type, graag jullie mening over mijn aanpak:

S100: hoewel historisch niet juist: geheel zeer donkergrijs/blauw met op de verticale delen witte vlekken voor operaties bij Noorwegen. Zie: “Geman S- boats van Steve Wiper, blz 43 rechtsboven. Ik las iets over een ombouwset naar een S38 type, als die er inmiddels is dan doe ik dat. (Wie, wat, waar, wanneer en hoeveel?) Hebben jullie meer foto’s uit die periode?

Motoren: Ik begrijp dat jullie nog een beetje zoekende zijn naar de optimale combinatie motor, schroefas en schroef. Ik dacht zelf simpel te doen en de volgende combinatie te proberen:
3 maal speed 400, schroefas 4mm en tweeblads speedschroeven van Graupner. (niet te groot) Ik wilde geen reductiekast toepassen. Lukt dat? Kan ik 3 motoren op één vaart/snelheidsregelaar plaatsten? Kan ik de roeren gebruiken die in de kit zitten, of maak ik zelf grotere en sterkere exemplaren?

Accu: geen Lipo, wel een lange vaarduur, 1 of 2 stuks.

Lurssen effect: wat heb ik precies nodig om dit te kunnen besturen? Heb nog een simpele 2 kanaals zender uit circa 1985 (Robbe economic 27MC). Is een simpele 3 of 4 kanaalszender voldoende (als die nog bestaan)? Ik heb geen behoefte om ingewikkelde functies in (toekomstige) modellen aan te brengen. Ik ben een beetje stil blijven staan op zendertechnologie, mixers en schuifregelaars e.d. zeggen mij helemaal niets. ;) OF zeggen jullie, dat effect zie je nauwelijks, toegevoegde waarde is gering, hou het bij die oude 27MC twee kanaalszender en ga lekker varen! :D Ik zit de laatste dagen een beetje die kant uit te denken…….

Bouwplanning: vanaf begin september iedere vrijdag(middag). Hoeveel uren zitten er eigenlijk in jullie prachtige schepen?

Verder las ik iets over een gezamenlijke vaardag in september? Is die besloten of mogen buitenstaanders ook komen kijken? Zo ja: Graag!

Groetjes en tot horens!

Erwin

Ps. Sorry dat gelijk mijn eerste mail een heel verhaal is geworden!

S100: hoewel historisch niet juist: geheel zeer donkergrijs/blauw met op de verticale delen witte vlekken voor operaties bij Noorwegen. Zie: “Geman S- boats van Steve Wiper, blz 43 rechtsboven. Ik las iets over een ombouwset naar een S38 type, als die er inmiddels is dan doe ik dat. (Wie, wat, waar, wanneer en hoeveel?) Hebben jullie meer foto’s uit die periode?
Wij hebben gekozen voor het 8e Flottielle (was gelegerd in Nederland), en we gebruiken fictieve nummers, om de historische verantwoorde vragen te voorkomen ;)
De ombouw set is er nog niet, maar cammets heeft we wat leuke uitbreidingen

Motoren: Ik begrijp dat jullie nog een beetje zoekende zijn naar de optimale combinatie motor, schroefas en schroef. Ik dacht zelf simpel te doen en de volgende combinatie te proberen:
3 maal speed 400, schroefas 4mm en tweeblads speedschroeven van Graupner. (niet te groot) Ik wilde geen reductiekast toepassen. Lukt dat? Kan ik 3 motoren op één vaart/snelheidsregelaar plaatsten?
Ik begrijp dat je deze vraag stelt, ivm je gebruik van de 2 kanaals 27MC zender
Ja, je kunt 3 motoren op 1 snelheidsregelaar zetten, zolang deze maar zwaar genoeg is, ik verwacht dat je deze dan wel moet koelen
4mm assen zijn ook in de lengte te krijgen, die je nodig hebt, de moteren komen zowat in het midden te liggen, houdt wel in de gaten, dat als je deze assen gebruikt, dat je bij de middenas weinig vlees over houdt, m.a.w. de wand wordt vrij dun.
Persoonlijk zou ik voor 2mm assen kiezen, en 4mm askokers, alleen dan zul je eea zelf moeten fabriceren.
Speed 400 is meer dan voldoende, zelfs Roel is tot inkeer gekomen ;)

Kan ik de roeren gebruiken die in de kit zitten, of maak ik zelf grotere en sterkere exemplaren?
Grotere exemplaren is niet nodig, ik kan mijn boot in een vrij kleine draaicirkel omkeren
Ik zou ze wel zelf maken, ik heb ze van messing op schaal gemaakt (1 op 1 met de plastic exempleren).

Accu: geen Lipo, wel een lange vaarduur, 1 of 2 stuks.
1 zware accu zou voldoende moeten zijn, met daarnaast een kleine accu voor de ontvanger
Zelf gebruik ik 2* 7,2 volt 4800mah racing pack van Conrad (ik zie dat ze nu ook 5100MaH leveren),gaan in ieder geval 45 min mee, ik heb ze tot op heden nog niet leeg getrokken,
ik gebruik er twee, omdat ik de middenmotor apart aanstuur, (kan ook via 1 accu, maar mijn vaarduur is nu veel langer)

Lurssen effect: wat heb ik precies nodig om dit te kunnen besturen? Heb nog een simpele 2 kanaals zender uit circa 1985 (Robbe economic 27MC). Is een simpele 3 of 4 kanaalszender voldoende (als die nog bestaan)? Ik heb geen behoefte om ingewikkelde functies in (toekomstige) modellen aan te brengen. Ik ben een beetje stil blijven staan op zendertechnologie, mixers en schuifregelaars e.d. zeggen mij helemaal niets. ;)
Ja, er zijn nog simpele 4 kanaals zenders kwestie van ff googlen, (bv de F14 van Robbe)
Een schuifregelaar kan makkelijk zijn, als je bv het lurssen effect wilt aansturen, of de beide torpedodeuren
door de plaatsing van mijn beide accu's, ligt de boot stabiel in het water
Bij Roel liggen de accu's op elkaar, en meer naar achteren, waardoor je wel duidelijk het Lurssen effect ziet, en het mooie dramatisch overhellen bij de bochten.

OF zeggen jullie, dat effect zie je nauwelijks, toegevoegde waarde is gering, hou het bij die oude 27MC twee kanaalszender en ga lekker varen! :D Ik zit de laatste dagen een beetje die kant uit te denken…….
Ik kan niet in je budget kijken, maar als start zou je gewoon kunnen beginnen met de 2 kanaals zender, links, rechts, vooruit en achteruit.
Kunt later altijd nog kiezen voor een andere zender, al zou ik wel er bij de bouw al rekening mee houden, met de eventuele zaken die je later nog wilt aansturen met een andere zender.

Bouwplanning: vanaf begin september iedere vrijdag(middag). Hoeveel uren zitten er eigenlijk in jullie prachtige schepen?.
Te veel volgens mijn vrouw ;)
Het ligt er ook aan, wat je allemaal erin wilt bouwen, als ik terug kijk, en alles optel en terug kijk 4 maanden gem 1 uur per dag

Ps. Sorry dat gelijk mijn eerste mail een heel verhaal is geworden!

tja, mijn antwoord is nog langer

Laatst bewerkt:
Erwin, Welkom hier. Dank voor het compliment, maar het artikel is mede tot stand gekomen door wat wij hier bij elkaar hebben gesprokkeld aan info en ervaringen. Dus ook de andere Schnellboot-schippers delen in de eer.
Je hebt een fijne collega! Doe mij er ook een aantal...

Als je de historische betrouwbaarheid niet als 1e vereiste wilt hebben, heb je een redelijk aantal schema's waar je uit kunt kiezen. De S-100 klasse is, op één gedocumenteerde uitzondering na, echter in Schnellbootweiss gespoten.
En ja, die ombouwset naar type S-38 is aangekondigd, maar wanneer hij richting winkels gaat...:confused: Ik wacht er ook op. Mijn 2e S-boot is in bestelling, als die binnenkomt ga ik starten met de romp qua motorisering enz. en tegen de tijd dat ik aan de opbouw toe ben, hoop ik dat de ombouwset beschikbaar is. Want persoonlijk vind ik de type S-38 ook wel iets hebben. En je hebt meer keuze in kleurenschema's.

Motoren: Tja, ik had de S-131 voorzien van turbo-boost, brandstofinjectie, heluim-inspuiting vermengd met een hoger voltage. Da's leuk, (zeker voor de foto's!!) maar het kost je vaartijd. Ik kan met een 7,2 4.300 mAh pack ongeveer 25 minuten varen op de Speed 400 buitenmotoren. De Super 380 middenmotor draait op een 9,6 2.800 mAh pack en dat gaat ongeveer 15 minuten full-time mee. In de praktijk doe je dit natuurlijk nooit, bovendien is de motor dan behoorlijk heet. Dus is de Super 380 inderdaad vervangen door een simpele Speed 400, het voltage voor de middenmotor naar beneden geschroefd tot 7,2V en dan gaat 't nog hard zat. 3 motoren op één regelaar gaat prima. Zoveel amps trekken die Speed 400's nou ook weer niet.
Qua roeren heb ik Graupner-roeren gebruikt; de Effect Ruder iets minder diep stekend gemaakt, en voor het middenroer een redelijk fors Graupner roer gebruikt. Bij de volgende boot ga ik ze ook zelf maken (denk ik).

Ik heb het Lürssen-effekt wél ingebouwd. Omdat ik het een uitdaging vond. Heeft het effect op schaal? Ja, op volle snelheid zie je de boeg iets omlaag en het achterschip omhoog gaan. Qua snelheid scheelt het volgens mij niets.
Waarschijnlijk win je meer snelheid door het effekt niét in te bouwen en dus een lichtere boot te hebben. Zoals je zelf al zegt: de toegevoegde waarde is gering, maar ik (persoonlijke mening) vond het geinig.
De S-boot is met een 2-kanaals zender prima te varen: gas en roeren. Eventueel nog (met de hand te bedienen) boordverlichting voor nachtelijke acties.
Hoeveer uren er in mijn S-131 zitten? Ik weet het niet. Heel veel tijd in de kerstvakantie en daarna, net als Paul gemiddeld elke dag minimaal een uur. Vaak langer. Voordeel van dit pakker is dat je veel werk gewoon aan de keukentafel kan doen, mits er geen kleine kinderen om je heen zwermen.

Een vaardag in September hebben we in principe afgesproken.
Wat mij aangaat zijn ook schippers-in-opleiding van harte welkom!
Maar goed, ik ben geen gastheer, dus ik makkelijk kleppen...

En dat je 1e posting meteen een heel verhaal is geworden: liever dát, waarbij we ook op prijs stellen dat je je hebt voorgesteld, dan een bijdrage in de richting van: "O, ik heb weer een plankje geplakt... Kijk eens hoe goed ik ben?":sleepy:

Goed nieuws, gisteren even een as gemeten van de boot!!! Weer wat gedaan dus....

Uhhh Sorry Roel inkoppertje maar je hebt gelijk en gelukkig gaat het hier niet zo.

@ Erwin, welkom hier op het forum en in het S-boot hoekje.

Zat hulp hier en vraag gerust, zoveel pagina's en da's moeilijk zoeken soms.

Ga je het 8ste versterken of wordt het een ander flottielje?

Hallo Schippers,

Bedankt voor de antwoorden en het hartelijk welkom op het forum, ik krijg erg veel zin om dit schip te gaan bouwen, maar de komende weken eerst op vakantie met de vrouw. Kan ik ook even nadenken welke versie van het schip ik wil gaan bouwen. Wellicht dezelfde tactiek als Roel, beginnen met de romp en als de ombouwset komt, het spoor van de S38 op, anders de standaard S-100. (en kan ik ook deel uitmaken van het 8ste)

Ik zal gedurende de bouw ook wat foto's laten zien, hoewel die voor jullie waarschijnlijk minder nieuwswaarde hebben. Ik hou het (vanuit kosten oogpunt) maar bij mijn oude twee kanaals zender, ga dus voor een snelle lichte boot! :-D

Groeten uit Arnhem,
Erwin

hallo erwin
welkom ook hier al heb ik geen S boot (nog niet)LOL
maar ik leef wel met deze mensen mee hahaha

aan de heren S boot bouwers
ik heb eens zo zitten denken wat dat lursen effect betreft
als je de buitenste roeren nu eens meteen op lursen zet ook tijdens het langzaam varen
wat gaat dan de invloed zijn op de draai cirkel
ik denk dat er een ietsje andere draai cirkel gaat komen en dat het lursen effect alleen maar gaat optreden als je boven een bepaalde snelheid gaat komen
zo spaar je een servo en stuur stangen uit dus minder gewicht

de reden dat ik op dit idee ben gekomen is dat de kriek zijn roeren door een of andere duistere mogelijkheid ook wat naar buiten staan
daar mijn roerkoningen in het nat draaien heb ik om de wrijving te verminderen vierkante assen gebruikt en deze meteen in de roeren mee vast gezet tijdens het gieten
de over brenging van beide roeren is gedaan met tandwielen om alles in dat smalle kontje te krijgen
IMG_0872Small.jpg

nu is het probleem met die tandwielen dat je de roeren maar per tand kunt verzetten
en nu is het of ze staan naar buiten of ze staan naar binnen
nu is het wel zo dat het binnenste roer van de bocht meer uitslag geeft dan het buitenste
en dat geeft een kortere draai circle

zo maar een idee

groetjes raf

Raf, het Lursen effekt werkt (wat ik begreep uit boeken) alleen boven een bepaalde hoge snelheid en moet dan ingesteld worden.
Zakt de snelheid in dan is het Lursen effekt gelijk weg en komt alleen terug door de roeren weer in de "0" stand te zetten en weer uit te draaien voor het effekt.
Het is dus niet zo dat het bij snelheid "x" optreed.

hallo joris

ok bij een echte boot maar wij zitten met water op een schaal van 1/1 en een model op een kleinere schaal
en heel soms willen dan sommige zaken die in het echt werken wel eens een beetje anders werken bij een model

groetjes raf

Hallo RAF,
Niet helemaal juiste redenering.... ze zouden de deuren van het Marin onmiddelijk kunnen sluiten.

Het effectroer zit niet alleen op schnellboten, ook op binnenvaartschepen.
Er is veel onderzoek naar gedaan.

Het Lürssen Effektruder werd ingezet om dat laatste beetjes rendement uit motor en schroef te persen... bijkomend de snuit van het schip in het water te drukken waardoor de halfglijdende waterverplaatsingromp van de volle lengte van de romp gebruik kon maken, zo zinvoller door het water gleed... en ontabene een minder opspattend zoch ontstond... en zo weer iets minder goed zichtbaar was tijdens nachtelijke uitjes.

In 2004 heb ik een FL-8 Flugsicherungsboot van Robbe voorzien van deze roeren. Notabene een schip met twee props.... om het effect te testen...
Wel... de extra snelheid heb ik niet kunnen testen. De posite van de Stauruders heb ik geschat, aan de hand van veel documentatie over de S-Boot en een gevonden SMB modeltekening van de FL-5.
Het werkte voortreffelijk... hilarisch bij overspeed... schip ging dwars door de golven vrijwel zonder stampbeweging....

FL-5 en 8 zijn feitelijk verlengde Weser patrolboats, op stapel gezet door de US Navy, wederopbouw van de Duitse militaire vloot, en bedoeld voor kustbewaking. Later omgebouwd tot SAR schepen.. voor het oppiken van militair personeel uit vijandelijk kustgebied...
De vroege FL-5 typen hadden ook Stauruders. Liepen echter lang niet zo hard als de S-boten, waren bovendien volledig staalbouw.

Zuiverste manier om de zaak aan te sturen is met drie servo's en de besturing ervan via de mixers van de zender te laten werken.
(servo kost bijna niets meer en is foolproof). Schitterende mechanische oplossingen zijn verder terug te vinden in het draadje.
Nieuwe vormen van ''klokkenmakerskunst" zijn echter altijd welkom.

Overigens...Stauruderinzet werd echter alleen op de rechte koers gebruikt.
De stauruders waren dan losgekoppeld van het middelste roer en via spindels versteld op de juiste standen volgens procedure. Ook de snelheid waarop het werd ingesteld was kritisch....
Met het middenroer werd de koers gecorrigeerd.

In de havens zullen de extra roeren zeker behulpzaam zijn geweest. De lange schepen moeten lastig te manoevreren zijn geweest. Ook mijn FL-8 is een 'draak' om te sturen... lastig wendbaar bij lage snelheid... Het middenroer is notabene overgeproportioneerd...

Laatst bewerkt:
schaaleffecten

hallo joris

ok bij een echte boot maar wij zitten met water op een schaal van 1/1 en een model op een kleinere schaal
en heel soms willen dan sommige zaken die in het echt werken wel eens een beetje anders werken bij een model

groetjes raf

Raf, hier raak je een gevoelige plek van modelvaren en vliegen, namelijk natuurkundige wetten, in het bijzonder stromingswetten, namelijk schaaleffecten. Ik ben geen stromingsdeskundige, maar wat ik weet is dat voor veel stromingssituaties geldt dat je gelijkwaardige stromingscondities krijgt bij gelijke Reijnolds kentallen (in buizen bijvoorbeeld vindt omslag van laminaire naar turbulente stroming plaats bij een bepaalde Reijnolds waarde). Als dat waar is (hopen dat een stromingsdeskundige meekijkt en uitsluitsel kan geven) moet bij een gelijk stromend medium (in ons geval dus water) het produkt van een karakteristieke lengte en een karakteristieke snelheid constant zijn. Dat zou dus betekenen dat voor een gelijke stromingstoestand bij een 1:35 model een 35x zo hoge snelheid nodig zou zijn. Zolang het supersonisch varen nog niet gerealiseerd is, lijkt me dat dus niet mogelijk.
Ik hoop dat ik niet gelijk heb, en dat iemand met meer kennis van stromingsleer me terugfluit. Als ik wel gelijk heb, dan is het realiseren van een effect als dat van Lürssen met een modelboot een utopie.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
hallo

we zijn allemaal akkoord met water 1/1
dat heeft een bepaalde weerstand en dat verhoogt via een linaire schaal met de snelheid
daar zijn we ook zeker van
het probleem zit in de schaal van onze modellen
in maritiem werken ze met enorme modellen (vitaia en national geographic)eens een aflevering geweest
als je daartengen over een S100 zet is dat eigenlijk een bult op dat test model

daaren boven zijn de motoren een beetje over powerd en de schroeven te groot en vooral als het plastieke zijn te slap dus ze vervormen

iedereen mee akkoord ????

met een S100 kan je nooit de juiste snelheid krijgen om het effect juist te bekomen
de stroming langs de romp klopt niet met de schaal
dus ook niet langs de roeren want het gevaar bestaat er in dat de werveling die de assen veroorzaken ook een effect mee gaan spelen langs de roeren

met een hoge snelheids camera onder water en een mooie sleep tank zou je het zelfs duidelijker kunnen zien

de neus zal wel omlaag gaan maar of het je energie bespaart?????
met een onboard ampere meter en rpm meter zou je het wel kunnen meten
het zou wel eens een mooie proef zijn om te kijken of het echt wel energie bespaart

groetjes raf

Het zou wel geweldig zijn als we eens met wat modellen zouden kunnen testen in een test lab.

Zal wel niet gaan lukken en dus zal dit soort ideeën over het wel of niet werken van "dingen" blijven ontstaan op het forum.
Wel interessant alle theorieën zo te lezen.

hallo

voor een paar dingen die we wel kunnen meten kan ik zorgen
een vriend heeft zo een robbe/graupner ding
daar heb je een rpm sensor op en een ampere meter
deze meet alles mooi op en ik dacht dat het ook draadloos naar de kant werdt gestuurd
als zo een boot kan uitgerust worden met dit materiaal kan er zo wel een test gedaan worden
en meten is weten dus op dat ogenblik komen we te weten of het verbruik daalt en de rpm verhoogt dus meer snelheid

groetjes raf

Raf,
Het zoeken naar experimenteel bewijs is natuurlijk een logische weg, maar kijk wel uit. Toen ik als een meer theoretisch/numeriek ingesteld iemand ging werken in een experimentele omgeving was "meten is weten" daar ook de lijfspreuk. Ik heb ervoor gevochten om daar aan toe te voegen "maar weet wat je meet". En zo is dat hier ook. Is er wel een 1 op 1 relatie tussen rpm van de schroef en de vaarsnelheid. Spelen hier ook de stromingsomstandigheden in de omgeving van de schroef geen rol die het rendement van de schroef kunnen beinvloeden. Ik zou daarom meer voelen voor een directe snelheidsmeting. Is GPS bijv. een optie, of is dat niet haalbaar of niet nauwkeurig genoeg. Ik weet hier jammer genoeg te weinig van, maar tussen een geavanceerd GPS systeem en twee lijntjes en een stopwatch zijn ook nog wel wat dingen te verzinnen.
Over het door mij veronderstelde schaaleffect nog het volgende. Mijn redenatie: voor een 35x kleiner model heb je 35x hogere snelheid nodig, gaat alleen op als je het hebt over een situatie waarbij er een kritische snelheid is waarboven het Lürsen effect werkt, en waaronder niet. Ik had begrepen dat dat inderdaad het geval is.
Succes verder,

Ad Bakker

..... Dat zou dus betekenen dat voor een gelijke stromingstoestand bij een 1:35 model een 35x zo hoge snelheid nodig zou zijn. Zolang het supersonisch varen nog niet gerealiseerd is, lijkt me dat dus niet mogelijk.
Ik hoop dat ik niet gelijk heb, en dat iemand met meer kennis van stromingsleer me terugfluit. Als ik wel gelijk heb, dan is het realiseren van een effect als dat van Lürssen met een modelboot een utopie.
Groet,
Ad Bakker

Hallo Ad.
Een deel van het Lürssen-effekt heb ik in mijn S-131 kunnen realiseren: het naar beneden duiken van de boeg, het "evenwijdig aan het wateroppervlak varen", zeg maar. En de verandering van het zog; mét Lürssen is het zog duidelijk "platter" en begint op grotere afstand achter het model.
De winst aan snelheid (als die er al was) heb ik niet gemeten. Vond ik ook niet interessant. Laten we wel zijn: schaal 1:1 was die winst ongeveer anderhalve knoop, zeg maar 2,8 km/uur. Lijkt me op schaal wat moeilijk meten.

H.B. Busking zei:
In de havens zullen de extra roeren zeker behulpzaam zijn geweest. De lange schepen moeten lastig te manoevreren zijn geweest. Ook mijn FL-8 is een 'draak' om te sturen... lastig wendbaar bij lage snelheid... Het middenroer is notabene overgeproportioneerd...

Hier dezelfde ervaring. De Effektruder staan niet achter de buitenste schroeven en genereren dus weinig stuwkracht naar opzij als ze gebruikt worden. Als ik met alleen de buitenste motoren vaar, heeft de S-131, op alle snelheden, de spreekwoordelijke "draaicirkel van een Starfighter".
Met de middenmotor erbij kan ik bij langzame snelheid binnen twee scheepslengten draaien. Overigens gebruik ik dan de Effecktruder gekoppeld aan het middenroer, waarbij het middenroer (bij maximale uitslag) vrijwel aansluit aan het Effektruder in de binnenbocht. Middenmotor én binnenbochtmotor blazen dan tegen één groot vlak aan wat de stuwdruk opzij buigt. Dat scheelt enorm. Het buitenbocht Effektruder doet dan vrijwel niets; de buitenbochtmotor geeft stuwdruk recht achteruit, en helpt op die manier om het model de bocht om te krijgen.

hallo

bij duikboten is het effect nog meer te zien als je de bocht omgaat wat je een snelheids verlies oplevert daar er maar 1 schroef stuwdruk naar achter geeft en de andere tegen het roer de boot de bocht om wringt
als je dan dinamische duikt komt je boot naar boven zonder dat de ltr tijd genoeg heeft om bij te sturen want er is ook minder stroming langs de duikroeren wat het effect van dieper te sturen dus teniet doet
eigenlijk zou je de zender zo moeten kunnen mixen dat er bij het maken van een bocht ofwel gas bij wordt gegeven of de duikroeren op duiken komen te staan dit naargelang de uitslag van de roer servo
maar dat is een niet gemakkleijke opgave

een gps koppelen aan dat toestel ????dacht niet dat het kon
twee paaltjes zetten op 100 meter van elkaar en dan een chronemeter moet wel lukken
dan zou jet wet wel moeten doen zoals bij de F1 speedboten
drie man achter elkaar met een chronometer en van de drie afgeklokte het gemiddelde nemen

wat het toenemen van de rpm aan gaat is er wel een koppeling naar de snelheid als je schroef niet caviteerd tenminste
als de omstandigheden idealer worden om de schroef (die een vast gegeven is)rond te krijgen ga je minder stroom treken en/of meer rpm krijgen
of de boot dan ook sneller vaart zou normaal wel moeten zijn omdat meer rpm je model ook sneller laat varen
wat een shit uit leg hahahaha

ik zal eens zien of ik dat ding eens mag lenen en als er dan iemand zijn boot wil laten gebruiken om de meting te doen
moet ik weten welke stekkertjes je gebruikt voor de accu aan te sluiten want daar komt dan een stekker tussen die de meetsonde bevat
een streepje op de as voor de rpm meting meer is er niet aan

groetjes raf

Back