Erwin, Welkom hier. Dank voor het compliment, maar het artikel is mede tot stand gekomen door wat wij hier bij elkaar hebben gesprokkeld aan info en ervaringen. Dus ook de andere Schnellboot-schippers delen in de eer.
Je hebt een fijne collega! Doe mij er ook een aantal...
Als je de historische betrouwbaarheid niet als 1e vereiste wilt hebben, heb je een redelijk aantal schema's waar je uit kunt kiezen. De S-100 klasse is, op één gedocumenteerde uitzondering na, echter in Schnellbootweiss gespoten.
En ja, die ombouwset naar type S-38 is aangekondigd, maar wanneer hij richting winkels gaat...

Ik wacht er ook op. Mijn 2e S-boot is in bestelling, als die binnenkomt ga ik starten met de romp qua motorisering enz. en tegen de tijd dat ik aan de opbouw toe ben, hoop ik dat de ombouwset beschikbaar is. Want persoonlijk vind ik de type S-38 ook wel iets hebben. En je hebt meer keuze in kleurenschema's.
Motoren: Tja, ik had de S-131 voorzien van turbo-boost, brandstofinjectie, heluim-inspuiting vermengd met een hoger voltage. Da's leuk, (zeker voor de foto's!!) maar het kost je vaartijd. Ik kan met een 7,2 4.300 mAh pack ongeveer 25 minuten varen op de Speed 400 buitenmotoren. De Super 380 middenmotor draait op een 9,6 2.800 mAh pack en dat gaat ongeveer 15 minuten full-time mee. In de praktijk doe je dit natuurlijk nooit, bovendien is de motor dan behoorlijk heet. Dus is de Super 380 inderdaad vervangen door een simpele Speed 400, het voltage voor de middenmotor naar beneden geschroefd tot 7,2V en dan gaat 't nog hard zat. 3 motoren op één regelaar gaat prima. Zoveel amps trekken die Speed 400's nou ook weer niet.
Qua roeren heb ik Graupner-roeren gebruikt; de Effect Ruder iets minder diep stekend gemaakt, en voor het middenroer een redelijk fors Graupner roer gebruikt. Bij de volgende boot ga ik ze ook zelf maken (denk ik).
Ik heb het Lürssen-effekt wél ingebouwd. Omdat ik het een uitdaging vond. Heeft het effect op schaal? Ja, op volle snelheid zie je de boeg iets omlaag en het achterschip omhoog gaan. Qua snelheid scheelt het volgens mij niets.
Waarschijnlijk win je meer snelheid door het effekt niét in te bouwen en dus een lichtere boot te hebben. Zoals je zelf al zegt: de toegevoegde waarde is gering, maar ik (persoonlijke mening) vond het geinig.
De S-boot is met een 2-kanaals zender prima te varen: gas en roeren. Eventueel nog (met de hand te bedienen) boordverlichting voor nachtelijke acties.
Hoeveer uren er in mijn S-131 zitten? Ik weet het niet. Heel veel tijd in de kerstvakantie en daarna, net als Paul gemiddeld elke dag minimaal een uur. Vaak langer. Voordeel van dit pakker is dat je veel werk gewoon aan de keukentafel kan doen, mits er geen kleine kinderen om je heen zwermen.
Een vaardag in September hebben we in principe afgesproken.
Wat mij aangaat zijn ook schippers-in-opleiding van harte welkom!
Maar goed, ik ben geen gastheer, dus ik makkelijk kleppen...
En dat je 1e posting meteen een heel verhaal is geworden: liever dát, waarbij we ook op prijs stellen dat je je hebt voorgesteld, dan een bijdrage in de richting van: "O, ik heb weer een plankje geplakt... Kijk eens hoe goed ik ben?":sleepy: