Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Ohh en als je toch twee keer slikt......doe dat dan met een borrel!!! wellicht helpt 't!

Ben al een tijdje stilletjes deze topic aan't volgen.
Heb onder tussen ook m'n eerste S100 (bijna) af en die vormt nu samen met m'n S15 het West Vlaams S flottila :p
DSC02716.JPG

DSC02767.JPG

S100nov2009%20%284%29.JPG

S100nov2009%20%283%29.JPG

Voor de liefhebbers staan ook een paar filmpjes ervan op youtube.
[URL="
- S 15 kleine bassin[/URL]
[URL="
- italeri S 100 en scratchbuild S15[/URL]
[URL="
- italeri S 100[/URL]

Hoop er eens bij te kunnen zijn als jullie nog es bijeen komen, zou al een mooi groepje zijn samen.

mvg
Steven

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooi Steven!

Die S15... eigen bouw? Hoe je op de hoogte als we gaan varen!

Veilig gevoel

Ik moet zeggen dat ik mij steeds weer een stukje veiliger voel met al die mtb's

Wereldmachten kijk maar uit. Bij de erste de beste dreiging op het water heb je zo een torpedo je k....... zitten.:snipersmile::snipersmile:

Gr Wilco

......als die plesie eerst door het mijnenveld (en betonnen stapstenen) heen komt tenminste!!

Roel: heb je je bonnen quota nog niet vol dit jaar???

De S-15 is inderdaad een zelfbouw, niet door mij gebouwd echter, wel door Marc die hier ook deel van het forum uitmaakt.
Heb dit bootje een jaar of 10 geleden van hem gekocht en varend gemaakt, sindsdien is ze de boot geweest waar ik altijd kon op rekenen , nooit werk aan (behalve als ik de torpedobuizen weer es had afgevaren tegen die mottige boeitjes) en betrouwbaar.
de S100 blijkt tot nu even betrouwbaar al is haar neus iets te zwaar en ze neemt nogal wat water binnen, vermoedelijk het voorste afweergeschut.
As m'n zoon (hoe meer spattend water hoe liever) aan de knuppels staat zie je mooi haar neus steeds dieper gaan liggen, trouwens als de bemanning gaat zien dat er reeds bemanningen vrijwillig naar het oostfront zijn vertrokken vrees ik dat ze zich ook zullen aanmelden.

Mvg
Steven

Mmmmmm jij hebt alles goed gelezen, voor de bemanning hebben ze bij (R) inmiddels een eigen busdienst naar 't oostfront. zie een bloeiende business onstaan!
Maar een leuk bootje!

Zo... alle componenten binnen voor de 2e S-boot:
Model
Bemanning
2 x BL motoren
1 x Speed 400
BL regelaars
"Normale"regelaar
2 x Lipo (1 x 7,4 en 1 x 11,1V
Roeren
Koppelingen

Deze winter weer onder de pannen!

Zo... alle componenten binnen voor de 2e S-boot:
Model
Bemanning
2 x BL motoren
1 x Speed 400
BL regelaars
"Normale"regelaar
2 x Lipo (1 x 7,4 en 1 x 11,1V
Roeren
Koppelingen

Deze winter weer onder de pannen!

Ahhh weer leesvoer hier!!!

Van harte Roel en we gaan het zien.:worship:

Die van mij staat teverstoffen op het moment, echt geen tijd helaas...:(

hmmm, geen tijd, hoe was die reclame ook al weer.......................
................

ah ik weet het weer, dan verkoop je toch gewoon je Mustang ;)

jammer dat je boot verstoft, maar goed, dan kun je volgend jaar weer eea inhalen.

Hoi Paul,

De Mustang staat ook te verstoffen en is zelf ook een groot bouwproject nog.
Ook weer hier geen tijd. Druk met verkoop van mijn woning.
Alles moet er netjes uit zien voor de kijkers...

Het kriebelt wel hoor om verder te gaan met de bemanning en de boot zelf.
Gelukkig aan de S "alleen" nog wat reling vervangen voor messing en wat klein detail werk. Meer tijd en moeite gaat zitten in de plaatsing van de motoren en assen.
Dat moet dus nog maar even wachten.

Zo... weer een probleempje voor de 2e S-100 opgelost.
Wat was het probleem? Omdat ik de schroeven van Raboesch (met M3 draad) ga gebruiken, moesten de schroefassen 3mm dik worden.
En uiteraard hoorden daar de bijbehorende schroefaskokers bij, die dus ook dikker werden. En die passen dus niet door de uithouders. Wat te doen? Nieuwe uithouders maken uit messing? Hmm... met mijn soldeerkwaliteiten gaat dat niet mooi worden.
Tot opeens: :idea:
Aan beide zijden van de schroefaskoker gebruik ik glijlagers uit messing. Aan de motorzijde had ik die al gesoldeerd, aan de schroefzijde nog niet. Als ik die glijlagers een de schroefzijde nu eens een stukje verleng... Zou dat verlengde stuk misschien in de uithouders passen?
Het was even een heel klein beetje frezen, maar de binnenzijde van de uithouders is nu ongeveer 0,4mm groter in doorsnee ("vlees" genoeg dus) en de verlengde glijlagers passen perfect! En zo kan ik de schroefaskokers wederom exact uitrichten zodat ze op één lijn liggen met de uithouders. Presto!:music:

Oké oké... Niet van dat overhaaste hé?
schroef.jpg

Hier het laatste stukkie schroefaskoker (let even niet op de klodder Vaseline)
Het stukje messing net achter de moer is dus het glijlager. Zit nu niet vast en is ongeveer 30mm lang. Mijn plan is om het tot 50mm te verlengen en de feitelijke schroefaskoker (dikke stuk dus) met 20mm in de korten.
En als we dan toch foto's aan het plaatsen zijn:

De powersupply: 11,1V voor de buitenste motoren, 7,4V voor de middenmotor.
schroeven.jpg

Regelaars voor de brushlessmotoren:
regelaars.jpg

Een heel handig apparaatje om de regelaars en de motoren af te stellen:
programmer.jpg

De motoren:
motoren.jpg

En ons zwarte huismonster Lilly, die altijd aan mijn voeten ligt als ik in de keuken aan het plakken ben:
lillyn.jpg

Back