Hey,
Ik ben nieuw op het forum, en ben juist begonnen met de bouw/conversie van de gloednieuwe Italeri 1/35 s-100 klasse Schnellboot. Bedoeling is om tot een rc schaalmodel te komen. Dit is mijn tweede rc projectje na een Revell U VIIC.
Ik heb al wel wat ervaring met statische scheepsmodellen (kits) : Momenteel liggen aan de steiger : 1/72 Revell type VIIc U-boot, gedeeltelijk omgebouwd naar rc (juist nog een vaartregeling nodig), 1/350 Bismarck, 1/350 Oscar II (Kursk), 1/350 Admiral Kuznetsov, 1/350 Sovremenny klasse Beshtrashny, 1/350 Kirov slagkruiser, 1/400 Udaloy klasse Chabanenko, 1/350 Slava klasse Maarschalk Ustinov. Nog op de werf : 1/350 Pyotr Velliky, en /1350 Typhoon, en nu dus de 1/35 s-100
Ik wou al langer een schnellbooot bouwen, maar had wat schrik na het lezen van een review van de Robbe-kit op modelboatmayhem. Nu met de pas verschenen, en prachtig gedetailleerde Italeri kit, ben ik er dan toch ingevlogen.
Momenteel zit de romp in mekaar, zijn schroefassen gemonteerd en ben ik bezig met de montage van de roeren en roerassen.
De montage van de romp is een waar genot. Ze past naadloos door middel van een aantal steunen, en met behulp van vijsjes en boutjes. Waterdichten is relatief gemakkelijk dankzij de uitstekende passing. Ik gebruik hiervoor gewone revell plasticcement aan de binnenkant.
De schroefassen waren iets moeilijker. Ik gebruik Graupner 20cm assen met een diameter van 2 mm, deze passen in busjes met passing met buitendiameter 3mm. Ik weet dat het weinig is, maar dit was ongeveer het maximum wat de originele plastic schroefasbekasting me toeliet. Ik wil namelijk zo dicht mogelijk bij het originele schaalmodel blijven.
De plastic schroefasbekastingen zijn uitgeboord tot op het maximum dat ik nog veilig vond (+/- 3.2mm), waarna ik op dezelfde manier de rompdoorsteek maakte. Daarna busjes erdoor.. super glue.. waterdichten aan de binnenkant en asjes erdoor. Simpel denk je, maar hier stuit ik op probleem 1 : De assen liggen nu onder een heel scherpe hoek, dus het wordt nog uitkijken hoe de motors aangesloten kunnen worden. Op zoek naar een goede kniekoppeling dus...
Ik twijfel nog om de 30mm graupner propellors die bij de assen waren te gebruiken of de schroeven die bij de kit zaten. De laatste zien er beter uit, zijn groter, en bieden keuze tussen rechts- en linksdraaiende varianten, zodat ik misschien de draairichting van de motors kan afwisselenen zo minder torsie naar één kant zal krijgen.
Mijn rc systeem voor dit project :3 motoren speed 400, stuurservo Futaba s3000, vaartregeling rocraft 120, zender ontvanger Futaba Attack 2dr, en een 7.2V NiMh 3300 batterij.
Ik hoop deze avond (als ik thuis ben en niet op kantoor
)de eerste foto's te posten.
Aan alle Schnellboot geïnteresseerden.. Ik wacht op jullie reacties Foto's tonight!
Groetjes,
Maarten
Ik ben nieuw op het forum, en ben juist begonnen met de bouw/conversie van de gloednieuwe Italeri 1/35 s-100 klasse Schnellboot. Bedoeling is om tot een rc schaalmodel te komen. Dit is mijn tweede rc projectje na een Revell U VIIC.
Ik heb al wel wat ervaring met statische scheepsmodellen (kits) : Momenteel liggen aan de steiger : 1/72 Revell type VIIc U-boot, gedeeltelijk omgebouwd naar rc (juist nog een vaartregeling nodig), 1/350 Bismarck, 1/350 Oscar II (Kursk), 1/350 Admiral Kuznetsov, 1/350 Sovremenny klasse Beshtrashny, 1/350 Kirov slagkruiser, 1/400 Udaloy klasse Chabanenko, 1/350 Slava klasse Maarschalk Ustinov. Nog op de werf : 1/350 Pyotr Velliky, en /1350 Typhoon, en nu dus de 1/35 s-100
Ik wou al langer een schnellbooot bouwen, maar had wat schrik na het lezen van een review van de Robbe-kit op modelboatmayhem. Nu met de pas verschenen, en prachtig gedetailleerde Italeri kit, ben ik er dan toch ingevlogen.
Momenteel zit de romp in mekaar, zijn schroefassen gemonteerd en ben ik bezig met de montage van de roeren en roerassen.
De montage van de romp is een waar genot. Ze past naadloos door middel van een aantal steunen, en met behulp van vijsjes en boutjes. Waterdichten is relatief gemakkelijk dankzij de uitstekende passing. Ik gebruik hiervoor gewone revell plasticcement aan de binnenkant.
De schroefassen waren iets moeilijker. Ik gebruik Graupner 20cm assen met een diameter van 2 mm, deze passen in busjes met passing met buitendiameter 3mm. Ik weet dat het weinig is, maar dit was ongeveer het maximum wat de originele plastic schroefasbekasting me toeliet. Ik wil namelijk zo dicht mogelijk bij het originele schaalmodel blijven.
De plastic schroefasbekastingen zijn uitgeboord tot op het maximum dat ik nog veilig vond (+/- 3.2mm), waarna ik op dezelfde manier de rompdoorsteek maakte. Daarna busjes erdoor.. super glue.. waterdichten aan de binnenkant en asjes erdoor. Simpel denk je, maar hier stuit ik op probleem 1 : De assen liggen nu onder een heel scherpe hoek, dus het wordt nog uitkijken hoe de motors aangesloten kunnen worden. Op zoek naar een goede kniekoppeling dus...
Ik twijfel nog om de 30mm graupner propellors die bij de assen waren te gebruiken of de schroeven die bij de kit zaten. De laatste zien er beter uit, zijn groter, en bieden keuze tussen rechts- en linksdraaiende varianten, zodat ik misschien de draairichting van de motors kan afwisselenen zo minder torsie naar één kant zal krijgen.
Mijn rc systeem voor dit project :3 motoren speed 400, stuurservo Futaba s3000, vaartregeling rocraft 120, zender ontvanger Futaba Attack 2dr, en een 7.2V NiMh 3300 batterij.
Ik hoop deze avond (als ik thuis ben en niet op kantoor

Aan alle Schnellboot geïnteresseerden.. Ik wacht op jullie reacties Foto's tonight!
Groetjes,
Maarten
Laatst bewerkt door een moderator: