Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

  1. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    kwam op dat ideetje van die motoren omdat ik zag dat de robbe schnelboot de s-130 een asymetrische steven had, om de kracht van de drie motors te weerstaan.. dus ik had zoiets van.. ik laat mijn middelste motor.. meeste overbrenging met minste weerstand en de kortste as op rechts draaien, die heeft ook het grootste roer, en dan de andere twee, die meer weerstand hebben, kleiner roer, langere assen, op links...
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Maarten, maak je niet dik over gewicht.
    Ik heb de Revell Schnellboot S120 RC gemaakt (1:72) en een Flowerclass Corvet (zelfde schaal) en ben nu bezig met de Vosper Perkasa van Tamiya RC te maken. Momenteel is er genoeg mini-RC-spul te koop.

    Je roerkokers
    Die moeten aan de binnenzijde boven de waterlijn zitten. Even er aan denken dat je model op snelheid iets achterover zakt, dus een kleine veiligheidsmarge inbouwen. De roerkoningen even vettig maken met vaseline.

    Je schroeven
    Ik weet niet wat de beste manier is m.b.t. links- of rechtsom draaiende schroeven. Ik heb besloten dit model ook te gaan aanschaffen, maar dan denk ik er twee motoren in te leggen, geen drie. Niet schaalgetrouw, ik weet het, maar wél zo praktisch. 1 x links- en 1 x rechtsdraaiende schroef...

    Succes en veel plezier met de bouw en niet teveel kijken naar die sexy boeg...;)
     
  3. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Roel, Puffin,

    Bedankt voor de tips.. Ben nu vastbesloten om vanavond werk te maken van de roertjes, en hoop, als de tijd het me toelaat om ook de servo als eens (provisoir) te plaatsen en te testen.

    Over die draairichting van de motortjes moet ik nog een paar nachtjes slapen, maar dat is niets, want ik moet toch nog wachten met de bedrading totdat conrad me de ontstoordertjes opstuurt. :sleeping:

    Ondertussen zit ik op kantoor, dus voorlopig kan ik niet veel doen, straks om 4 uur ff naar de modelbouwwinkel voor nieuwe koppelingen voor de aansluiting van de motoren, eten, en terug aan de bouw. Heb hier ondertussen op kantoor wel al een stuk kabelgoot van onder mijn bureau afgebroken, waar ik de houder voor de motortjes, de batterij, en de roerservo van wil maken :idea:

    Het ziet er naar uit dat ik morgen ook een hele dag heb, want mijn vriendin meldt me dat ze naar het shopping center gaat :D Er zullen dus snel nieuwe foto's volgen!

    Tot binnenkort!

    Maarten
     
  4. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Trouwens Puffin is mijn webnaam, de echte is ook Maarten.

    Succes met bouwen!

    2 motoren is inderdaad ook een optie en alleen de schroef er op zetten als hij op de kast staat. Snelhied genoeg denk ik met twee motoren. en dan is de keuze makkelijk links en rechts. De middelste is dan alleen schroefdraad voor de sier.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Maarten,
    Mooi ding! Details zijn onovertroffen! Ik heb hem afgelopen dinsdag besteld! In Engeland, iets van 140 euro incl verzenden. Hoop hem volgende week binnen te krijgen. Ook ik kon het niet laten. Er zullen voor kerst wel een hoop acties zijn. Goed in de gaten houden dus.

    Keurig die aandrijfassen. Heel, heel netjes.
    Wat is het gewicht van de romp? Is het mogelijk een totaalgewicht in te schatten, zonder aandrijflijn? De RC loze boot?

    Schaalgewicht S-100: 1000 x 98,91 ton / 35 derde macht = 2,3 kg!
    Styreen kan zwaar zijn. De Robbe S-130 is diepgetrokken en dat geeft een mogelijk lichtere romp.
    Op mjn Robbe FL-8 heb een functioneel werkend Lürrsen Effekt ruder geplaatst.
    (De plaatjes hebben ooit hier op het forum gestaan, maar zijn na de hack actie en omzetting fotoforum verloren gegaan. Ik moet dan nieuwe foto's maken om je te tonen hoe dat er uit ziet.)

    Hoe groot zijn de schroeven van de kit? 34 mm diameter?
    De originele hadden een hele hoge spoed. Mogelijk 1.4 Anders kon die 43,5 knoop niet worden hehaald. Met standaard schroefjes ga je stoom blazen... caviteren... zeker met hoge schroeftoerentallen.
    Over de draairichting. Van binnen naar buiten, onderlangs, rechts rechtsom, links linksom. Midden, rechtsom.

    Bij Marschgeschwindigkeit voeren de schepen alleen met de twee buitenste motoren. Dat spaarde brandstof. De motoren waren geblazen. De blowers konden worden uitgezet. 6000 pk, met de blower aan -bij de S-100- 7500 pk. Het bespaarde branstof en de levensduur van de zwaar opgevoerde Mercedes diesels.

    Schaalvermogen: 7500 (pk) gedeeld door de schaal '35' tot de 3,5ste macht (= Watt), x 1275 = 37,7 Watt.
    Zeg maar 12,5 Watt per motor grof gesteld.
    (Zou er bijna 3x borstelloze in zetten + lippo's)

    Kijk ook even onder dit draadje:
    bouwverslag-scratchbuild-schnellboot-s-142-a

    Ik zal de links ook hier nog even plaatsen, ik had al wat huiswerkgemaakt in het verleden.

    http://www.pt-boat.com/sboot/sboot.html
    http://www.pt-boat.com/

    http://www.microglass.net/products/p1052.html

    (ook een Microglass romp)
    http://cgi.ebay.co.uk/scale-model-s...3286.c0.m14_trkparms=66:2|65:10|39:1|240:1318

    Wat er meet een aantal Schnellboten na de oorlog is gebeurd, Natoversie:
    http://www.navalhistory.dk/English/TheShips/Classes/Glenten_Class(1947).htm

    En zelfs nog een stuk doorontwikkeling, 9000 pk aan boord!
    http://www.navalhistory.dk/English/TheShips/Classes/Flyvefisken_Class(1954).htm

    Nog wat onverkwikkelijke historie:
    http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/km/sboot/s-bunker.htm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    O ja, de de draaiweerstand op de as wordt niet bepaald door de lengte, maar door het aantal lagers.. de draaisnelheid en de diameter. Weerstand kost vermogen.
    Ik had voor deze S-Boot diameter net als jij gebruikt hebt, M2 in gedachte. Dan moet je wel voorzichtig met de propellers moeten zijn...
    Wel zou ik kiezen voor 1,6 speedschroeven.
    Die zijn wel in 2 blads, links- en rechtsdraaiend (niet schaal ogend).
    Graupner heeft een driebladsspeedschroef, maar helaas niet in tegengestelde draairichtingen.
    Een 1:1 schroef reageert in het water heel anders dan een kleine modelschroef. Het water is in modelomstandigheden veel stroperiger. (expres geen schaalschroef genoemd)
    De 1,6 spoed Hydroprops van Graupner zijn bijzonder effectief!

    De 1:1 schroeven draaiden op vol vermogen om en nabij 1275 toeren per minuut. Dat is redelijk rap. Tussen motor en as zat een reductie van 1: 1,72. De motoren draaiden met 1650 tpm. Die konden dat hoge toerental overigens maar 30 minuten volhouden. Daarna kwamen ze in de gevarenzone.
    Dat was ook de achilleshiel van deze boot. Beperkte levensduur van de motor en een gebrek aan reserve vanuit het de overspannen Duitse productieapparaat na 1943. De kogellagerfabrieken waren aan flarden gebombardeerd, en men moest het met glijlagers en matige smeerolie doen.
    In het boek van Harald Fock wordt gesproken over een Dauerleistung rond de 300 uur, Volleistung, 180 minuten en Hochleistung 30 minuten vaartijd. Na de hoge prestaties waren de motoren op, en moest er revisie worden gepleegd.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2008
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het is natuurlijk het beste als de motoren volledig in lijn staan met de schroefas.
    Dan heb je de minste verliezen.
    De speed 400 hebben nauwelijks massa.
    De motoren stonden niet naast elkaar, wel in lijn met de schroefas.
    De middenmotor stond tussen de twee achterste snelvuurkanonnen, de twee andere net achter de Kalotte. De brandstofcellen -rubber tanks- 2x boven de schroeven, 3x achter de centrale motor, en 2x onder de Kalotte.
    Het geeft aan hoe men het gewicht verdeelde.

    De accu cellen zou je ook kunnen verdelen over de boot.
    Heb je wel wat verlies door de langere electrokabels, maar wel alles mooi uitgelood, stel ik mij zo voor?


    Puffin,
    Het Schnellboot in Action file in PDF van 35mb kan je via Yousendit (gratis) versturen naar je eigen email adres. De downloadlink kopier je en stuur je via het forum-persoonlijk bericht. De ontvanger kan het zo eenvoudig ophalen.

    Het beste boek is toch echter wel "Die deutschen Schnellboote 1914-1945'', van Harald Fock, uitgeverij Koeler.
    Kost iets van 29,- euro op eBay Duitsland. Is een samenvatting op een drieluik over de Schnellboote tot op heden. WWII is in dit boek goed belicht. Ook over de tenders, bevoorrading, en de ontwikkeling van andere scheepsconcepten aan 1945, waarbij men draagvleugelboten aan het onderzoeken was.
    Met die know-how was men de wereld mijlen en mijlen vooruit. We mogen blij zijn dat het in 1945 afgelopen was.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2008
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb de mijne gisteren besteld.
    Zou ergens in Januari binnen moeten zijn.

    Hier nog een link naar de bouwrecensie van de Robbe-boot:
    Model Boat Mayhem - Robbe S130
    Leuk geschreven, met de nodige humor.

    Qua motoren: ik denk er 2 x Speed 400 in te zetten, maar wellicht heeft iemand anders een alternatief?
    (7.2 V, 18000 rpm, max stroomopname 4A belast, 73 gram)

    Meneer Busking:
    die foto's van een Lürssenruder ben ik wel benieuwd naar...
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Roel ik zal nieuwe foto's plaatsen.
    Gr Bas
     
  10. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo iedereen!

    Ik ben eindelijk terug online geraakt na een druk weekendje. Zoasl laatste gepost was het dus mijn plan om dit weekend veel gedaan te krijgen, maar dat is helaas anders gelopen. Vrijdatgavond op de zwier met de vriendin en een ander koppel.. niks gebouwd :celebrate:

    Zatderdagmorgen bibberende handjes en enorme kater :morning:

    Maar, zaterdagnamiddag, na wat sterke koffie en een paar Dafalgans er toch weer aan begonnen. Ik heb de roerkoningen geplaatst (bedankt voor de tips Roel!) een paar voorlopige roertjes geïnstalleerd (graupner) een paar voorlopige schroefjes ( ook graupner, 3mm, 3 bladig, rechtsdraaiend). Foto's volgen!

    Roerservo geïnstalleerd.. Gewoon Futaba servootje, de rs3000.. Liggend gemonteerd en dan servorboompjes op de roerkoningen. De instrtucties op de review van modelboatmayhem gevolgd, en dat werkt uitstekend!

    Schroeven en roeren zijn niet de uiteindelijke configuratie.. gewoon om één en ander af te passen. Ik denk er nog steeds over om de middelste linksdraaiend en de anderen rechtsdraaiend te maken. Bedankt trouwens voor de uitstekende links in jullie replies! vooral aan de reply van HB Husking ga ik zeer veel hebben! bedankt!

    Ik ben vandaag dan begonnen met de motortjes.. Ik heb de motorhoudertjes gebouwd uit stukjes kabelgoot van onder de bureau op mijn kantoor:D:D
    O één motortje al de onstoordertjes gezet. De ontstoordertjes van de andere motors zijn nog onderweg van bij Conrad. Als ze er morgen niet zijn, ga ik er gewoon halen bij de computerwinkel.

    Voor de aansluiting van de motoren ga ik voor de graupner kniegewrichtjes, en een plaatsing onder hoek van de motors. Ik weet het, dit gaat ten koste van vermogen.. maar de juiste schaal is me dan toch dierbaarder...

    Tenslotte hoop ik vanavond de batterijhouder af te hebben (ook van kabelgoot) en de houdertjes voor de snelheidsregeling en ontvangen (u raadt het, ook van kabelgoot).

    Voor Maarten heb ik een aantal foto's van de kit zelf. En voor iedereen natuurlijk een aantal foto's van de bescheiden vooruitgang.

    Veel kijkplezier!

    Groetjes uit Antwerpen

    Maarten
     
  11. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
    de volledige kit, uitgezonderd romp
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]

    Nogmaals de kit, bemerk, in plastic het uitgebreide pakketje kopen photo-etch.. zo mooi!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
    steven, bovenaanzicht, roerservo gemonteerd.. één motortje met ontstoorders in houdertje en de koppelingen voor de andere twee
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
    steven met roerkoningen en roerservo.. Het ziet er niet uit.. maar eens getest met de zender en de voorlopige roertjes van graupner blijkt het warempel te werken!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]

    motorhoudertjes uit kabelgoot, met motortjes in hoek.. dit zijn de twee buitenste, nog zonder condensators. Ik plaatst liefst eerst de condensators voor ik de motors op hun houders in de romp zet.. condensatortjes aanbrengen is nl friemelwerk!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Bas,

    Ik las dat je je s100 uit Engeland besteld? Waarom? Hier in Antwerpen ligt hij bij zeker drie modelbouwzaken waar ik van weet, en vragen ze 143€ incl BTW.

    Ik vind de website www.prinzeugen.com zeer leuk als naslagwerk. Zeker de moeite waard.

    Ik hoorde vandaag een oude rot uit mijn boorclub zetggen dat hij de speed 400's van graupner maar niks vindt? Hij raadde me de 500 economic aan. Hij beweert dat ik het einde van het vaarseizoen niet zal zien met de 400's omdat die na verloop van tijd zouden opsmoren.

    Bedankt voor de tips over het gewicht. Ik had zoiets soortgelijks ook al berekend en vrees wat voor het totaal. Ik vermoed dat de droge kit, zondet rc materiaal erin al gemakelijk 1.75 a 1.80 kg weeg, als je wil weeg ik wel eens na. Eens de motors erin liggen en de regeling, ontvanger en batterij doe ik een drijfstest, en dan hou ik je op de hoogte!

    De batterij zorgt voor her meeste gewicht, dus indien nodig stap ik over naar Lipo's, hoewel ik die niet zo graag heb vanwege watergevoeligheid en ook ontploffingsgevaar!

    De schroeven blijven mijn grote zorg. Ik ga zeker eens kijken naar de 1.6 speedschroeven! bedankt!

    Mijn hartelijke dank aan jou, en aan de andere geïnteresseerden voor de nuttige reacties en de hulp!

    Maarten
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Alle moppen... Da's een boel plastic!
    Ik zie dat jij Speed 400's als krachtbron gaat gebruiken? Ik ben benieuwd naar je ervaringen met betrekking tot de snelheid.

    Overigens: Zo'n simpel 25mm drieblads-schroefje kan voor leuke verrassingen zorgen: ik heb een paar weken geleden een loodsbootje in elkaar gezet.
    Krachtbron een simpele Mabuchi 540 en zo'n 25mm schroefje. Niks geen speedschroef dus. Het model is ongeveer 60 cm lang, en met een vrij brede romp. Ook niet bepaald een rompje waar je van zegt: sjonge, dat zal wel hard gaan... Maar: dit is het resultaat op 7,2V:
    [​IMG]
    Een belachelijke snelheid voor zo'n ukkie natuurlijk, maar wel leuk om te laten zien hoe hard zoiets kan gaan.
     
  18. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Wow,

    Die gaat wel scherp door het bochtje! mooi!

    Ik hoop dat ik geen vermogen tekort ga hebben bij deze schnellboot, daarom is het ook een schnellboot he...

    Hetgeen dat ik bij jou foto zie is trouwens ook iets waar ik al even aan het over denken ben.. de roertjes werken nu wel, maar het blijft een marineschip en dus een lange en relatief smalle boot en ik vrees voor soortgelijke bochten.. en voor de waterdichting van het dek.

    Mooi gedaan dat ukkie van je!

    Groetjes,
    Maarten
     
  19. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    De s-100 schnellboot van Robbe wordt ook geadviseerd met 3x 400 motoren. Zoals in filmpjes te zien is gaat dat met een behoorlijk gangetje.

    Dat model is ongeveer even groot, denk dat het helemaal goed gaat komen ;).

    Succes met de bouw verder, dit is een prachtproject :).

    Gr robin
     
  20. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Je boot is lang, daar heb je winst mee met snelheid. De 1/72 corvette van mij heeft een simpel motortje, een 400 en een simpele 3 blads schroef, vaart 2x de schaal snelheid!
    Hoe langer en smaller een romp des te beter. Ik ben nog niet zo ver met mijn PT maar het dek gaat er gelijmd op ivm met water. Ik heb delen van de opbouw verwijderbaar gemaakt, met van binnen een flinke opstaande rand, dat spat water tegen moet houden.
    Heb nog niet een beeld van de opbouw van de S100 maar aan het dek te zien zou je evt het stuurhuis of het geen dat op het grote vierkante gat gaat verwijderbaar kunnen maken. Bovendien hebben ze bij de PT bedacht dat je de schroefjes van het dek moet afplakken met diverse onderdelen, zijn ze zo-wie-zo onberijkbaar... of je mist iets. Het zal me niet verbazen als dat bij de S100 net zo is.

    FF een vraagje wat is de hoogte in het midden tussen de bodem en het dek?
    Ik heb het model nog niet.......net die oude man gehad op 5 december....budget op!!!!
    Stond wel op mijn lijstje, maar helaas!

    Ga je nog andere functies inbouwen? geluid of geschut??

    Ik zag op de foto's een 2 kanaals liggen, ik had dat in den beginne ook, heb toen bij mijn eerste corvette het geschut gekoppeld aan de roer servo, zodat deze draait naar de zijde waar de boot naar toe gaat. Simpel je hoeft niets extra's te doen en ziet er best stoer uit. Bij mijn huidige corvette heb ik de helft van mijn geschut ook zo, de rest is hand bedient met geluid.
     

Deel Deze Pagina