Lago
Bij mij sturen alle 3 de roeren mee. Even verklaard:
Op mijn FC-16 heb ik op de linkerknuppel (hoog/laag) het gas zitten.
Op dezelfde knuppel (links/rechts) het middenroer.
Middels een mixer draaien de Lürssenroeren mee.
Als ik met die knuppel het roer omgooi, gaan alledrie de roeren dus om.
Op de rechterknuppel heb ik (hoog/laag) het servo'tje van het bakboordroer en (links/rechts) het servo'tje van het stuurboordroer. Deze staan met een V-mixer aan elkaar.
Als ik de rechterknuppel naar links of rechts beweeg, gaan beide Lürssenroeren naar links of rechts.
Beweeg ik de knuppel omhoog gaan ze naar buiten staan voor het Lürssen-effect. Als ik daarbij de linkerknuppel naar links of rechts beweeg, gaan de Lürssenroeren vanuit de "effectstand" mee met het hoofdroer.
Ben je er nog bij??
In de praktijk betekent dat dus dat het "buitenbochtroer" nu recht achter de buitenbochtschroef staat, en het "binnenbochtroer" zeer scherp achter de binnenbochtschroef.
Dit laatste roer maakt, samen met het middenroer, nu een soort tunnel voor de middenschroef.
Nu het antwoord op jouw vraag: Doen de Lürssenroeren ook nog wat?
Ja, maar niet zo gek veel. Daarvoor staan ze niet recht genoeg achter de buitenste props. Ik stuur meestal met het middenroer. Da's bij mij groter uitgevoerd. (de Lürssenroeren gaan dan wel mee, zoals hierboven beschreven)
Als ik écht snel een bocht om moet, zet ik de middenmotor ook aan, want die blaast het middenroer goed aan. Dan heb je (op volle snelheid) een draaicirkel van 3 meter.
Zonder middenmotor, met alle roeren actief, heb je een draaicirkel van ongeveer 5 meter, met alleen de Lürssenroeren wordt de draaicirkel al gauw 7 tot 8 meter.
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik de Lürssenroerservo's electronisch begrensd heb tot zo'n 25 graden...