Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Dank voor die PDFjes, Maarten! Heb ik weer wat te lezen...

Vanmiddag bezig geweest om een "Kapiteinslogo" te fabrieken.
Daarvoor heb ik decal-letters van een nummerbordensetje gebruikt.
Leuk spul, daar niet van, maar de "R" was 7mm groot, de rest 4mm... :twisted: :onweer: :schrik: :bad-words:
En dat moet je dan in water weken, met een klein penseeltje opbregen, meteen overtollig water afdeppen. Tot zover prima...
Maar dan komt de volgende letter... Die ook weer met wat water aangebracht wordt... en dat water komt natuurlijk onder de eerste letter, die vervolgens weer gaat "drijven". Grom....
Kortom: ik ben met beide zijden van de Kalotte ongeveer 2 uur bezig geweest.

Maar goed: het resultaat:
kapteinslogo.jpg

Simpel en klein.
(straks even als avatar verbouwen;))

Op het hek wilde ik ook nog iets hebben. Even spitten in mijn voorraad niet-gebruikte decals. Daar vond ik het volgende embleem:
hekafbeelding.jpg

En dat prijkt nu tussen de dieptebomrails.

Correct...

Vrijdag is je deadline, dus ik zou het slordig vinden om na vrijdag plotseling hiermee op de proppen te komen.
Je doet toch al zoveel voor het 8e! :D

Hè dat is balen, heb ik één van de 2 as-sokken geruïneerd :onweer:. Moet ik nu maar gaan kijken of ik zelf as-sokken kan modeleren.

Ik heb de bouw nu ook even stil liggen, de assen die ik had aangeschaft bleken tekort te zijn. Ik heb inmiddels al 2 nieuwe besteld (300 mm) maar deze zijn helaas nog niet binnen.

Met de opbouw ben ik ook al een eindje, maar ik wil nu eerst de assen monteren, voordat ik verder ga met bouwen. Ik zal vanavond nog wat foto's maken en plaatsen.

Lagopus

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het interessante leesvoer Maarten! Eer zat inderdaad veel tussen wat ik nog niet had!

Tussen de werk uurtjes door aan het downloaden dus....

Mooi logo Roel! Ikzelf ga voor het spuitlogo, want dzie het niet echt zitten om met die friemeldingen van decals zo'n contructie te maken. Risico is te groot dat ik uit ongeduld de hele boel door het raam flikker, en aangezien ik op het tweede verdiep zit....;)

Ik kwam ook de term 'lufthorn' tegen, letterlijk vertaald uit het Deutsch is dit 'luchthoorn'.
Een toestel voor ventilatie lijkt mij wel logisch, aangezien we er eerder al uitwaren dat die 'schroef' in de voorste raamopening van de kalotte geen ventilator was, maar een ruitenwisser. Overigens zie ik nergens anders op de brug of kalotte mogelijkheden voor ventialtie. Ook een 'spreekhoorn' om bevelen te geven naar het voordek lijkt me logisch... rarara....

Ook leuk is dat een interview met een van de commandanten, deze opmerkte dat het beter was om leren ondergoed te dragen
Leren ondergoed... mmmm... doet mij niet direct aan schnellboten, maar aan iets helemaal anders denken :cool:

Nu ga ik weer aan het werk.

Tot later!

Maarten C

hallo

lufthorn kan ook een horen (misthoren )zijn op lucht druk niet ???,
lufthorn2.jpg

wel hier na wat yahoo gebruik een paar 100 van die dingen gevonden
in't vloaams is da ne klaxon

groetjes raf

Heren, de vertaling eerder hier genoemd is correct.
De boten voeren natuurlijk ook in havens en "eigen" wateren.
Ook dus wel handig om een stoot geluid te kunnen geven als iemand je over het hoofd zag en een aanvaring zou dreigen.
Of die dingen later in de oorlog er nog op zaten/gebruikt werden da's iets anders.
Maar als voorbeeld, bij U-boten werd de nav verlichting op den duur ook niet meer toegepast.

Een misthoorn, of ne klaxon, lijkt inderdaad een goede oplossing! Zeker met de condidites die soms heersen langs onze kusten!

Voor degenen met luidsprekers! Een luide tooeeet zoeken dus!

Ben er nog altijd niet uit wat dat nu is met die leren onderbroeken?? ;)

Vanavond maar eens terug wat verder klooien....

Groetjes,
Maarten C

hallo

mijn vrouw heeft lerenpijpen maar das iets anders
dat heeft niks me onderbroeken te maken of toch wel haha

groetjes raf

we dwwwaaaaaaaallllen af!

pagina 160 S-boot 39-45 boek boven in..LEZEN!

Luchthoorn lijkt me inderdaad een plausibele verklaring.
Altijd prettig als er op de Nieuwe Waterweg een of andere supertanker voor je zit en je moet juist met je Flottielje op klus bij de Engelse kust...;)

Wel die luchtverversing was wellicht heel hard nodig... houten schip... altijd dampig aan boord... leren unterbrücken aan de waslijn... paddoos op de kussens.
Wel een tochthol... continu verkouden... kan niet anders

Laatst bewerkt:
Toen ik dus alle bladzijdes 160 van de boeken aan het doornemen was, kwam ik iets interessants tegen op bladzijde 159 van het boek : S-boote, German E-boats in action 1939-1945 (vertaling) :

"Op 26 september bombardeerden lancasters van de RAF opnieuw de haven van Amsterdam. Maar alle S-boten hadden de bunker verlaten en waren zorgvuldig gecamoufleerd, zodat ze gered werden van de Engelse bommenwerpers. Er waren geen verliezen"

Dit misschien om toch onze camo te rechtvaardigen? En natuurlijk om degenen aan te moedigen die (opgerolde) camo netten op hun boot willen leggen. ;)

@ Roel... In een boot tsjokvol torpedo's en AA munitie achter een tanker? Ik denk dat de Somaliërs heden ten dage bijna dagelijks bewijzen dat je nog niet aan de helft van die hardware behoefte hebt om een tankertje opzij te zetten. Zij doen het ook zonder hoorn :rolling:

Niettemin ben ik ermee akkoord dat de klaxon de beste oplossing is!

Groetjes,
Maarten C

Laatst bewerkt:
De camo zal doeken en netten geweest zijn. Zo wie zo is de camo alleen effectief van opzij nauwelijks, of zeg maar niet van boven. De layout zou herkenbaar blijven. Met netten e.d. zou het ook op een oude vissersboot lijken. Er zijn foto's van diverse boten die voor de lucht op die manier onherkenbaar werden gemaakt.

Back